Permalänk
Medlem

Utbildning (programmerare)

Hallå där boys n' girls.

Står lite i valet och kvalet, ska snart börja plugga! Har skjutit upp det varje år, nu totalt 6 år sedan jag gick ur gymnasiet. Men nu är jag extremt trött på livet som industriarbetare och därav måste jag stå redo med ett fast beslut tills jag ska söka inför HT 2015!

Alltid varit inne på spåret att bli Ingenjör, då jag gillar problemlösning och stampas med massa olika problem, och det finns står variation och mycket att välja på och många vägar att ta. Och man kan jobba med väldigt betydelsefulla saker, jag vill ha ett jobb jag brinner för och känner att man gör skillnad. Och sedan i allt detta kan man även skapa en karriär!

Hur som helst, känner nu att jag inte tror att jag kommer palla all matematik som är i Ingenjörsprogrammen (ja, generellt sett iaf) vet inte vad jag skulle tycka om den, klarade både Matematik 4 och Fysik 2 med C/VG i betyg, och då pluggade jag fysiken på distans. Men ja, vet inte om jag vågar chansa.

Så nu är jag istället inne på Programmerare eller Dataingenjör. Dock verkar det som många Dataingenjörer blir någon typ av programerare? Borde det inte då vara bättre att köra på ett renodlat program för programmerare?

Hur som helst, här har ni programmet jag funderar på just nu. Vad tycker ni om dessa kurser?
http://www.kau.se/utbildning/program/SGITD-PRVD/under#studieg...

Verkar det vara ett bra upplägg för att bli attraktiv på arbetsmarknaden? Ps. jag skulle gärna arbeta med mer än att vara en sk. "codemonkey", då kanske Dataingenjör är rätt väg att gå?

http://www.kau.se/utbildning/program/TGDDI/under#studiegang
Här är studieplanen för Dataingenjör.

Ja, ni får gärna ge er input. Som är lite mer insatta i branschen!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Dataingenjör verkar lite bredare och ger nog större förståelse för hur hårdvara fungerar också. Själv skulle jag helt klart dataingenjör av dessa två alternativen. Jättelängesedan jag gick i skolan men jag gick en tvåårig "data- och elektronik" utbildning på högskolan och har haft större nytta av elektronikbiten än programmeringsbiten. Nu är det 25 år sedan jag gick färdigt skolan...

Men så här i efterhand har jag tänkt ibland att det hade varit bättre om jag läst till civilingenjör istället. Det ger intressantare jobb och bättre betalt. Tyckte då det skulle bli jobbigt att plugga på högskolan men det var nog den roligaste tiden i mitt liv och dessutom den mest kravlösa. Men jag hade lätt för mig att plugga så det hade säkert funkat bra för min del att pluggat några år extra på en högre nivå.

Mitt råd är att plugga så mycket du någonsin kan och orkar, du kommer att ha igen det senare i livet. Ta gärna något civilingenjörsprogram och lägg 5 år på det så kommer du få toppenjobb i framtiden. Matematik är roligt så se det som en utmaning, inte ett problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Matematik är roligt så se det som en utmaning, inte ett problem.

Matematik på högskola är ju inte heller riktigt samma sak som matematik i gymnasium, så erfarenheter från det ena behöver inte gälla det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Matematik på högskola är ju inte heller riktigt samma sak som matematik i gymnasium, så erfarenheter från det ena behöver inte gälla det andra.

Nej, det jag är orolig över. Skulle suga att välja Dataingenjör och sedan misslyckas pga matematiken. Då hade jag ju kört på renodlad programmerare efteråt, men hade samtidigt "förlorat" 1 år samt bränt en jävla massa av mina sparade pengar. Kommer inte ta studielån, då jag har sparat undan en massa pengar för att enbart leva på dom + de 2700 man får "gratis" i bidrag. Så, min plan att slippa ta lån skulle bli bra mycket sämre om det blir 4 år.

Men ja, ibland måste man ju våga och köra ändå. Är ju trots allt inte dålig på Matematik, men långt ifrån superduktig.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Nej, det jag är orolig över.

Mest menade jag dock åt andra hållet; att matematik inte kändes fantastiskt inspirerande på gymnasiet (det kan väl få ha tyckt?) behöver inte betyda att man ogillar det på högskolan (där det, för att återanvända en gammal floskel, mera handlar om förståelse än mekaniskt räknande av tjogtals av likadana uppgifter). Många brukar dessutom framgångsrikt experimentera med att räkna i grupp och liknande.
Och mycket matematik är det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Mest menade jag dock åt andra hållet; att matematik inte kändes fantastiskt inspirerande på gymnasiet (det kan väl få ha tyckt?) behöver inte betyda att man ogillar det på högskolan (där det, för att återanvända en gammal floskel, mera handlar om förståelse än mekaniskt räknande av tjogtals av likadana uppgifter). Många brukar dessutom framgångsrikt experimentera med att räkna i grupp och liknande.
Och mycket matematik är det ju inte.

Mm okej, då kanske det kan fungera trots allt. Då jag väl läste Matematik 4 så tyckte jag faktiskt att det var ganska kul. Dock då jag inte pluggar, så har jag verkligen ingenting intresse alls att läsa matematik på fritiden. Vilket jag vet vissa har, borde la inte ha någon betydelse då jag "bara" vill bli högskoleingenjör tycker man.

Tror du jag blir en bättre programmerare som Dataingenjör jämfört med ett program som renodlad programmerare? (Du ser ju studieplan på det jag länkat)
Känns som det är otroligt lite programmering som just dataingenjör i alla fall. Så frågan är vad man är mest attraktiv som - dock är ju dataingenjör mycket bredare och fler möjligheter, blir inte lika låst att bara bli programmerare t.ex..

Svårt detta! Vilken typ av civilingenjör är du, och vilken tycker du är det smartaste/mest intressanta valet i dagsläget?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Dock då jag inte pluggar, så har jag verkligen ingenting intresse alls att läsa matematik på fritiden. Vilket jag vet vissa har, borde la inte ha någon betydelse då jag "bara" vill bli högskoleingenjör tycker man.

Matematik på fritiden får nog anses ganska ovanligt även bland ingenjörsstudenter (om man bortser från att skillnaden mellan fritid och studietid kanske inte är så stor periodvis), så det behöver man nog inte heller ha dåligt samvete för.

Skrivet av kwame:

Tror du jag blir en bättre programmerare som Dataingenjör jämfört med ett program som renodlad programmerare? (Du ser ju studieplan på det jag länkat)
Känns som det är otroligt lite programmering som just dataingenjör i alla fall. Så frågan är vad man är mest attraktiv som - dock är ju dataingenjör mycket bredare och fler möjligheter, blir inte lika låst att bara bli programmerare t.ex..

Förmodligen är det "tillräckligt" mycket programmering i båda (en hel del brukar kunna gömma sig i "programutvecklingsmetodik", "operativsystem", "datorsystemteknik", "datastrukturer och algoritmer", "programspråk" och liknande), men vad som är bäst är som sagt svårt att säga. Dataingenjör verkar ju lite bredare (och det kan ju som sagt vara roligt att även se lite av hårdvarusidan (många blir kvar där) om man inte har gjort det förr). Och så är det ju det där med att många har en känsla för vad en ingenjör är (även om ingen vet riktigt vad de egentligen gör) medan "180 hp <trendigt namn>" kanske kräver lite mer presentation.

Skrivet av kwame:

Svårt detta! Vilken typ av civilingenjör är du, och vilken tycker du är det smartaste/mest intressanta valet i dagsläget?

Jag läste "teknisk fysik och elektroteknik". Mycket just för att den var bred, så jag förespråkar nog sådant.
Det verkar ju också finnas en hel del överlapp mellan de där programmen (och säkert andra), så det är nog inte omöjligt att man kan tillgodoräkna sig kurser om man ändå väljer att byta senare och värre saker än att "förlora tid på att lära sig saker i onödan" kan man nog tänka sig.
Eventuellt kan det också finnas skillnader i undervisningsform (mycket fritt arbete eller mycket schemalagd tid); kanske kan man hitta scheman om man gräver lite bland studentsidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Matematik på fritiden får nog anses ganska ovanligt även bland ingenjörsstudenter (om man bortser från att skillnaden mellan fritid och studietid kanske inte är så stor periodvis), så det behöver man nog inte heller ha dåligt samvete för.
Förmodligen är det "tillräckligt" mycket programmering i båda (en hel del brukar kunna gömma sig i "programutvecklingsmetodik", "operativsystem", "datorsystemteknik", "datastrukturer och algoritmer", "programspråk" och liknande), men vad som är bäst är som sagt svårt att säga. Dataingenjör verkar ju lite bredare (och det kan ju som sagt vara roligt att även se lite av hårdvarusidan (många blir kvar där) om man inte har gjort det förr). Och så är det ju det där med att många har en känsla för vad en ingenjör är (även om ingen vet riktigt vad de egentligen gör) medan "180 hp <trendigt namn>" kanske kräver lite mer presentation.

Jag läste "teknisk fysik och elektroteknik". Mycket just för att den var bred, så jag förespråkar nog sådant.
Det verkar ju också finnas en hel del överlapp mellan de där programmen (och säkert andra), så det är nog inte omöjligt att man kan tillgodoräkna sig kurser om man ändå väljer att byta senare och värre saker än att "förlora tid på att lära sig saker i onödan" kan man nog tänka sig.
Eventuellt kan det också finnas skillnader i undervisningsform (mycket fritt arbete eller mycket schemalagd tid); kanske kan man hitta scheman om man gräver lite bland studentsidorna.

Mm okej!
Tack för svaren. Får nog bli att försöka satsa på Dataingenjör trots allt. Har du något tips om något förebyggande som kan vara värt att läsa lite extra innan Universitetet? Något nytt jämfört med Gymnasiematten som kan vara extra klurigt o kan va värt att träna lite på?

Tips på någon vettig bok skulle uppskattas!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Mm okej!
Tack för svaren. Får nog bli att försöka satsa på Dataingenjör trots allt. Har du något tips om något förebyggande som kan vara värt att läsa lite extra innan Universitetet? Något nytt jämfört med Gymnasiematten som kan vara extra klurigt o kan va värt att träna lite på?

Tips på någon vettig bok skulle uppskattas!

Jag har skrivit om Sommarmatte i tidigare inlägg på forumet:

Skrivet av phz:

Jag har kollat det materialet och varit "bollplank" åt ett par personer som räknat genom det, och jag tycker det är vettigt. Man kan gå det som en "riktig" kurs som ger högskolepoäng, men kan man frambringa motivation ändå så går det utmärkt att köra materialet på egen hand i PDF-form.

Kurstyp A, del 1 kommer med kompletta lösningar till varje uppgift, så det bör gå att göra helt på egen hand. Jag rekommenderar dock att spara kompletta lösningar till de tillfällen då man verkligen "sitter fast", istf att använda dem automatiskt om man inte lyckas lösa något på första försöket.

Kurstyp A, del 2 kommer enbart med facit och innehåller en del uppgifter som kräver mer "tänka själv"-insatser än tidigare. Om någon fastnar på någon uppgift i denna del så fungerar t ex denna tråd säkert alldeles utmärkt för att få hjälp.

Kurstyp A är rätt direkt motsvarande repetition av gymnasiematte.

Det finns också kurstyp B som är mer inriktad på att vara direkt högskoleförberedande och fokuserar mer på grundläggande teori, om än det handlar om ganska övergripande drag jfr m vad en högskolekurs i matematisk analys kommer innehålla.

PDF-länkar:

För de som ska börja på t ex ingenjörsprogram på högskola i höst så rekommenderar jag starkt att köra igenom åtminstone kurstyp A. Börja så snart som möjligt, för allt är säkerligen inte speciellt färskt i minnet, speciellt inte om det gått något år sedan gymnasiet slutade.

Jag skulle rekommendera att räkna materialet enligt ovan. Kör du fast så kan du exempelvis ställa frågor i mattetråden här på SweClockers, men se till att verkligen försöka själv först. Det är en viktig övning i sig att vara i "trim" vad gäller informationsintag, studievana, etc. Sitter man fast så är det ju dock också en övning att lära sig ställa ordentliga och tydliga frågor, och ta till sig av vad andra svarar.

Materialet i Sommarmatte bör knappt täcka första veckan i en inledande matematikkurs på en civilingenjörslinje, men det är som sagt viktigt att inte vara helt "nollad" från gymnasiet för att kunna hänga med från början. Att du har kommit så långt som att fråga redan nu här på forumet är ett gott tecken. Din största fiende är att börja "halka efter" — ser du till att hela tiden lägga ner tiden för hänga med i materialet (i kontrast till att försöka plugga in sju veckor under sista veckan) så kommer det säkert gå bra, men många chockas av hur mycket tid som behöver läggas ner, oavsett hur "lätt" man hade för matematik i grundskolan/gymnasiet — alla som går liknande utbildningar hade troligen rätt lätt för detta, men som Elgot nämnde så är det inte riktigt samma typ av "matematik" det handlar om, och mängden material och krav för att ens bli godkänd kan ligga markant över gymnasienivå.

Tillägg: Såg att du skrev att det gått sex år sedan du slutade gymnasiet — då är mitt tips om Sommarmatte tiofalt så viktigt. Börja köra materialet, och fråga som sagt om det kör ihop sig. Jag tror du kommer bli närapå paff över hur mycket vana man tappar på att inte aktivt räkna på ett år eller två, för att inte prata om sex år. Jag tycker du bör nå nivån att materialet i Sommarmatte, kurstyp A, är glasklart, vilket det blir med lite träning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag har skrivit om Sommarmatte i tidigare inlägg på forumet:

Jag skulle rekommendera att räkna materialet enligt ovan. Kör du fast så kan du exempelvis ställa frågor i mattetråden här på SweClockers, men se till att verkligen försöka själv först. Det är en viktig övning i sig att vara i "trim" vad gäller informationsintag, studievana, etc. Sitter man fast så är det ju dock också en övning att lära sig ställa ordentliga och tydliga frågor, och ta till sig av vad andra svarar.

Materialet i Sommarmatte bör knappt täcka första veckan i en inledande matematikkurs på en civilingenjörslinje, men det är som sagt viktigt att inte vara helt "nollad" från gymnasiet för att kunna hänga med från början. Att du har kommit så långt som att fråga redan nu här på forumet är ett gott tecken. Din största fiende är att börja "halka efter" — ser du till att hela tiden lägga ner tiden för hänga med i materialet (i kontrast till att försöka plugga in sju veckor under sista veckan) så kommer det säkert gå bra, men många chockas av hur mycket tid som behöver läggas ner, oavsett hur "lätt" man hade för matematik i grundskolan/gymnasiet — alla som går liknande utbildningar hade troligen rätt lätt för detta, men som Elgot nämnde så är det inte riktigt samma typ av "matematik" det handlar om, och mängden material och krav för att ens bli godkänd kan ligga markant över gymnasienivå.

Tillägg: Såg att du skrev att det gått sex år sedan du slutade gymnasiet — då är mitt tips om Sommarmatte tiofalt så viktigt. Börja köra materialet, och fråga som sagt om det körar ihop sig. Jag tror du kommer bli närapå paff över hur mycket vana man tappar på att inte aktivt räkna på ett år eller två, för att inte prata om sex år. Jag tycker du bör nå nivån att materialet i Sommarmatte, kurstyp A, är glasklart, vilket det blir med lite träning.

Tack för de där, verkligen guld värt!
Förövrigt så gick jag Elprogrammet på gymnasiet, fick enbart med mig Matematik B därifrån. Läste upp Matematik C för cirka 4 år sedan och Matematik 4 läste jag upp för cirka 8 månader sedan med betyget C. Fysik A och B läste jag för kanske 2 år sedan. Sitter ganska ofta på pluggakuten.se och hjälper folk med diverse frågor, allt från högstadiematematik till enklare högskolematematik.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Tack för de där, verkligen guld värt!
Förövrigt så gick jag Elprogrammet på gymnasiet, fick enbart med mig Matematik B därifrån. Läste upp Matematik C för cirka 4 år sedan och Matematik 4 läste jag upp för cirka 8 månader sedan med betyget C. Fysik A och B läste jag för kanske 2 år sedan. Sitter ganska ofta på pluggakuten.se och hjälper folk med diverse frågor, allt från högstadiematematik till enklare högskolematematik.

Då har du åtminstone inte levt i total radioskugga gällande studier sedan gymnasiets slut, så eventuell uppförsbacke bör vara betydligt enklare att forcera . Att försöka förklara saker för andra som du nämner att du gjort på nätsidor är också ett enligt mig mycket bra sätt att kontrollera vad man själv vet.

Känner du att du har ett intresse för programmering, teknik och datorer så kan det säkert bli lyckat att starta ett ingenjörsprogram inom området.

Gällande din usprungsfråga så håller jag med övriga talare om att "Dataingenjör"-spåret ser ut att ge större möjligheter än det andra programmet just vad gäller din önskan om att inte "bara" bli en "code monkey", om det nu inte är något som primärt intresserar dig. I andra vågskålen bör ju då det andra programmet kanske förbereda dig mer för just ett "vanligt" programmeringsjobb, men jag skulle tro att personlig motivation kan överskugga skillnaderna i de rena kurser programmen inkluderar vad gäller detta, samtidigt som namnet "ingenjör" kan ge lite bredare urvalsmöjligheter.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.