Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nickhe:

håller på sommarmatten men har fastnat på denna frågan ,
Bestäm koefficienterna framför x och x2 när (x^2+6x+8)(x^3−5x+5/x)
utvecklas.
x=
x^2 =
tips använd 1/x
fick fram att x= -5 och x^2 = -30 men de va tydligen helt fel :/

1. Utveckla paranteserna (dvs multiplicera ihop dem)

2. samla termer (dvs addera alla termer av samma grad)

3. kolla vad som står framför x- och -termerna.

Man ser även direkt att då de bara frågar efter första- och andragradstermer så kan du spara lite arbete genom att skippa att multiplicera ihop de termer som du direkt ser inte kommer vara relevanta (exempelvis 6x ⋅ x³ ger en fjärdegradsterm (dvs [något] ⋅ x⁴): inte relevant). Det är inte horribelt mycket arbete ändå, men skadar inte att tänka på sådana "tricks".

Du har troligen redan gjort på rätt sätt, men räknat fel rent mekaniskt. Gör om, mer noggrant.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nickhe:

håller på sommarmatten men har fastnat på denna frågan ,
Bestäm koefficienterna framför x och x2 när (x^2+6x+8)(x^3−5x+5/x)
utvecklas.
x=
x^2 =
tips använd 1/x
fick fram att x= -5 och x^2 = -30 men de va tydligen helt fel :/

Man behöver ju bara titta på de termer som ger x respektive x^2 när man multiplicerar, så det krävs inte så mycket jobb.
x: (x^2+6x+8)(x^3−5x+5/x) = ... + x^2*(5/x) + 8*(-5x) + ... = ... -35x + ...

Edit: äsch.

Permalänk

Jag håller också på med sommarmatten, inlämningsuppgift 1. Ska bestämma resten då 2^167 delas med 6. Jag har lämnat in en fullständig lösning (som jag helst inte vill skriva ut här), svaret blev att resten är lika med två.
Jag blev inte godkänd med kommentaren att följande inte stämmer: 2^167==2^57 (mod 6)==2^21 (mod 6).
Det jag har gjort är att skriva om 2^167 till 2^(3*55+2) vilket jag får till 2^57 som i sin tur blir 2^(3x18+3)=2^21 o.s.v.

Jag förstår inte var felet ligger(?) Skriver jag in ovanstående i WolframAlpha så får jag resten två på 2^167, 2^57, 2^21, 2^7 och slutligen 2^3 (alla mod 6).
Jag förstår inte vad felet är och därmed inte vad de vill att jag ska komplettera med för att bli godkänd, den enda kommentaren jag fick var alltså att "2^167 inte är ==2^57 (mod 6)==2^21 (mod 6)."

Någon som kan hjälpa mig(?)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av id_hunter:

Jag blev inte godkänd med kommentaren att följande inte stämmer: 2^167==2^57 (mod 6)==2^21 (mod 6).
Det jag har gjort är att skriva om 2^167 till 2^(3*55+2) vilket jag får till 2^57 som i sin tur blir 2^(3x18+3)=2^21 o.s.v.

Nu påstår jag mig inte kunna så många modulotrick, men kan det inte vara lösningsgången snarare än riktigheten de klagar på? Varifrån kom 2^57?

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Jag håller också på med sommarmatten, inlämningsuppgift 1. Ska bestämma resten då 2^167 delas med 6. Jag har lämnat in en fullständig lösning (som jag helst inte vill skriva ut här), svaret blev att resten är lika med två.

Jag förstår inte var felet ligger(?) Skriver jag in ovanstående i WolframAlpha så får jag resten två på 2^167, 2^57, 2^21, 2^7 och slutligen 2^3 (alla mod 6).
Jag förstår inte vad felet är och därmed inte vad de vill att jag ska komplettera med för att bli godkänd, den enda kommentaren jag fick var alltså att "2^167 inte är ==2^57 (mod 6)==2^21 (mod 6)."

Någon som kan hjälpa mig(?)

Alltså, 2^167 är inte lika med 2^57 (mod 6). Det är mycket möjligt att 2^167 (mod 6) == 2^57 (mod 6), men det är ju inte det som står.

2^167 = 1.8707221e+50
2^57 (mod 6) = 2

2 != 1.8707221e+50 => 2^167 != 2^57 (mod 6)

Dessutom kanske man ska vara lite tydligare i sina lösningssteg, för att undvika just sånt här.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem

Slåss med integraler, och har ett uttryck jag gärna ser att någon förklarar för mig hur man integrerar.

U/((U+1)^2)

Jag borde säkert veta hur man gör, men det står helt still i skallen. Hilfe!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leifson:

Slåss med integraler, och har ett uttryck jag gärna ser att någon förklarar för mig hur man integrerar.

U/((U+1)^2)

Man kan se det som
(U+1-1)/((U+1)^2) = (U+1)/(U+1)^2 - 1/(U+1)^2 = 1/(U+1) - 1/(U+1)^2

Permalänk
Medlem

Inte helt ontopic, men jag undrar om någon har tips på hemsidor med gymnasiematematik från C och uppåt (eller vad det kallas nu för tiden). Funderar starkt på att läsa lite matematik på högskolan nästa år men behöver nog gör en hel del repetition.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0rk:

Inte helt ontopic, men jag undrar om någon har tips på hemsidor med gymnasiematematik från C och uppåt (eller vad det kallas nu för tiden). Funderar starkt på att läsa lite matematik på högskolan nästa år men behöver nog gör en hel del repetition.

Testa till exempel http://www.sommarmatte.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ohhhh.. Ser intressant.. Ska testa.

Tackar Tackar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0rk:

Ohhhh.. Ser intressant.. Ska testa.

Tackar Tackar

Jag har kollat det materialet och varit "bollplank" åt ett par personer som räknat genom det, och jag tycker det är vettigt. Man kan gå det som en "riktig" kurs som ger högskolepoäng, men kan man frambringa motivation ändå så går det utmärkt att köra materialet på egen hand i PDF-form.

Kurstyp A, del 1 kommer med kompletta lösningar till varje uppgift, så det bör gå att göra helt på egen hand. Jag rekommenderar dock att spara kompletta lösningar till de tillfällen då man verkligen "sitter fast", istf att använda dem automatiskt om man inte lyckas lösa något på första försöket.

Kurstyp A, del 2 kommer enbart med facit och innehåller en del uppgifter som kräver mer "tänka själv"-insatser än tidigare. Om någon fastnar på någon uppgift i denna del så fungerar t ex denna tråd säkert alldeles utmärkt för att få hjälp.

Kurstyp A är rätt direkt motsvarande repetition av gymnasiematte.

Det finns också kurstyp B som är mer inriktad på att vara direkt högskoleförberedande och fokuserar mer på grundläggande teori, om än det handlar om ganska övergripande drag jfr m vad en högskolekurs i matematisk analys kommer innehålla.

PDF-länkar:

För de som ska börja på t ex ingenjörsprogram på högskola i höst så rekommenderar jag starkt att köra igenom åtminstone kurstyp A. Börja så snart som möjligt, för allt är säkerligen inte speciellt färskt i minnet, speciellt inte om det gått något år sedan gymnasiet slutade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag har kollat det materialet och varit "bollplank" åt ett par personer som räknat genom det, och jag tycker det är vettigt. Man kan gå det som en "riktig" kurs som ger högskolepoäng, men kan man frambringa motivation ändå så går det utmärkt att köra materialet på egen hand i PDF-form.

Kurstyp A, del 1 kommer med kompletta lösningar till varje uppgift, så det bör gå att göra helt på egen hand. Jag rekommenderar dock att spara kompletta lösningar till de tillfällen då man verkligen "sitter fast", istf att använda dem automatiskt om man inte lyckas lösa något på första försöket.

Kurstyp A, del 2 kommer enbart med facit och innehåller en del uppgifter som kräver mer "tänka själv"-insatser än tidigare. Om någon fastnar på någon uppgift i denna del så fungerar t ex denna tråd säkert alldeles utmärkt för att få hjälp.

Kurstyp A är rätt direkt motsvarande repetition av gymnasiematte.

Det finns också kurstyp B som är mer inriktad på att vara direkt högskoleförberedande och fokuserar mer på grundläggande teori, om än det handlar om ganska övergripande drag jfr m vad en högskolekurs i matematisk analys kommer innehålla.

PDF-länkar:

För de som ska börja på t ex ingenjörsprogram på högskola i höst så rekommenderar jag starkt att köra igenom åtminstone kurstyp A. Börja så snart som möjligt, för allt är säkerligen inte speciellt färskt i minnet, speciellt inte om det gått något år sedan gymnasiet slutade.

Mitt problem är att jag knappt har räknat någon matte alls sedan jag slutade i gymnasiet 2003. Vi hade inte heller någon matte under hela högskoleutbildningen (systemutveckling).

Permalänk

Hur använder man följande funktion (matematik)

Tänker jag fel när jag sätter in 1/5 i formeln på följande sätt:

1/5 = 94 e^(-t/157)?

Om jag nu har tänkt rätt, hur ska jag fortsätta?

behålla e så långt som möjligt? göra om det till In så fort som möjligt?

Ett tips eller en förklaring som gör att jag kommer vidare/förstår uppgiften är värt guld just nu. Jag vill inte bara ha ett svar, jag vill förstå hur jag ska räkna då det kommer komma på en tenta.

Tack!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swehurricane:

https://sites.google.com/site/swehurricane/laes-tips/uppgift....

1/5 = 94 e^(-t/157)?

Ett tips eller en förklaring som gör att jag kommer vidare/förstår uppgiften är värt guld just nu. Jag vill inte bara ha ett svar, jag vill förstå hur jag ska räkna då det kommer komma på en tenta.

Tack!

Jag hade flyttat över allt från höger till vänster så bara e fanns kvar i högerledet. Sen hade jag tagit ln av båda sidorna och löst resten av ekvationen. Egentligen spelar det inte så stor roll här men jag tycker det är lättare att göra det den vägen.

Huruvida det är ok att sätta in 1/5 har jag ingen aning om eftersom jag inte vet vad uppgiften är. Jag antar att det är en funktion som beror av tiden och att uppgiften är att räkna vid vilken tid t som något är lika med 1/5. I så fall tänker du rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Dividera båda sidor med 94.
Ta ln på båda sidor.
Multiplicera båda sidor med 157.
Byt tecken.
Klart.

Orkar inte skriva matteformler med mobilen, men följer du stegen borde du se hur t trillar ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Tack Zotamedu och Ralleballe!

Ska testa genast!

Permalänk
Medlem

Om du är osäker på hur e och ln håller ihop så rekommenderar jag denna utmärkta artikel: http://betterexplained.com/articles/an-intuitive-guide-to-exp...

Permalänk

Ursäkta om jag är trög..

1/5 = 94 e^(-t/157)

1/470 = e^(-t/157)

om y= e^a, så är a= In y, vilket borde ge:

-t/157 = In 1/470

-t = 157 In 1/470

(-1)* (-t) = (-1)* (157 In 1/470)

t = -157 In 1/470

Som framgår i frågan, ska svaret skrivas i formen t = a In b, där a och b är heltal och a inte = 1.

-157 är ett heltal, men 1/470 är det inte.. vart blir det fel?

Permalänk

fredlovebot: Ska kolla länken!

Uppdaterat: Det var en hel del att ta sig igenom, vet inte om jag hinner det innan tentan tillsammans med allt annat jag ska hinna :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swehurricane:

t = -157 In 1/470

Som framgår i frågan, ska svaret skrivas i formen t = a In b, där a och b är heltal och a inte = 1.

-157 är ett heltal, men 1/470 är det inte.. vart blir det fel?

Notera först att den naturliga logaritmen betecknas "ln" (litet L, litet N) och inte "In" (stort i, litet N) (i forumets teckensnitt ser de rätt identiska ut, men jag ser nog allt ).

Ur definitionen för logaritmer:
   ln(x) = N ln x
dvs du kan flytta ut exponenten av argumentet.

Samtidigt så definieras ju
   1 ∕ a = a⁻¹

ln(1 ∕ a) = ln(a⁻¹) = −1 ⋅ ln a = −ln a
och alltså
   −157 ln(1 ∕ 470) = −157 ln(470⁻¹) = −157 ⋅ (−1) ⋅ ln 470 = 157 ln 470

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swehurricane:

*Sammanfogade med mattehjälpstråden*

Visa signatur

Permalänk

Jag hoppas att jag får till det nu.
Känner sig nästan lite dum när ni mer eller mindre måste banka in det i huvudet på mig

Stort tack!

Permalänk

Funktionen M(t)=94e^(−t/491) beskriver mängden av en radioaktiv isotop som funktion av tiden t [år]. Efter hur lång tid har mängden sjunkit till 1/10 av den ursprungliga? Svaret kan skrivas som t= a ln b där a och b är heltal och a inte =1 .

Min lösning:

1/10 = 94e^(-t/491)

1/940 = e^(-t/491)

-t/491 = ln 1/940

-t = 491 ln 1/940

t = -491 ln 1/940

t = -491 ln 940^(-1)

t = (-1)(-491) ln 940

t = 491 ln 940

Vart är det fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swehurricane:

1/10 = 94e^(-t/491)

Är det verkligen 1/10 du vill ha där...

Permalänk
Skrivet av Swehurricane:

https://sites.google.com/site/swehurricane/laes-tips/uppgift....

1/5 = 94 e^(-t/157)?

Tack!

Skrivet av Zotamedu:

Jag hade flyttat över allt från höger till vänster så bara e fanns kvar i högerledet. Sen hade jag tagit ln av båda sidorna och löst resten av ekvationen. Egentligen spelar det inte så stor roll här men jag tycker det är lättare att göra det den vägen.

Huruvida det är ok att sätta in 1/5 har jag ingen aning om eftersom jag inte vet vad uppgiften är. Jag antar att det är en funktion som beror av tiden och att uppgiften är att räkna vid vilken tid t som något är lika med 1/5. I så fall tänker du rätt.

Jag antog att det var så jag skulle skriva efter att Zotamedu så snällt hjälpt mig.

Hur ska det se ut annars?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swehurricane:

Jag antog att det var så jag skulle skriva efter att Zotamedu så snällt hjälpt mig.

Hur ska det se ut annars?

M(t) talar ju om hur mycket som finns vid tiden t. Fundera på hur mycket man har från början (dvs. M(0)) samt hur mycket en tiondel av detta är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swehurricane:

Gällande första talet så kan det noteras att åtminstone jag inte kan se din ursprungliga ekvation. Din bildlänk omdirigerar till Googles inloggningsformulär — bilden är högst troligen inte publikt åtkomlig.

Ladda upp bilden på exempelvis Imgur och länka in den om du vill förmedla den här.

Visa signatur

Permalänk

M(t)=94e^(−t/491)

M(0) = 94e^(-0/491)

M = 94e^0

e^0= 1,

94e^0 = 94

(1/10)*94 = 9,4..

Tänker jag rätt?

Btw, tack så mycket för hjälpen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swehurricane:

M(t)=94e^(−t/491)

M(0) = 94e^(-0/491)

M = 94e^0

e^0= 1,

94e^0 = 94

(1/10)*94 = 9,4..

Tänker jag rätt?

Ja, det ser rätt ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swehurricane:

M(t)=94e^(−t/491)

M(0) = 94e^(-0/491)

M = 94e^0

e^0= 1,

94e^0 = 94

(1/10)*94 = 9,4..

Tänker jag rätt?

Korrekt, som ovanstående talare sa. I andra ord så var alltså frågan när M(t) = M(0) / 10, dvs för vilket t som följande stämmer:
   94 e^(−t ∕ 491) = 94 ∕ 10
Lös ut t.

Du ser att faktorn 94 kan elimineras från båda sidor och att problemet därmed inte beror på den. Är det konstigt? Du visste ovan att e⁰ = 1, och det gäller även att eˣ > 0 för alla (reella) x, så när du har en exponentialfunktion med ett negativt argument (vilket du hela tiden har för att t > 0) så kommer denna faktor gå från 1 → 0 — dvs vara en skalfaktor som ser till att funktionen är strängt avtagande med ökande t.

Eftersom förfaktorn hela tiden är 94 så kan alltså frågan egentligen förenklas till: "När är e^(−t ∕ 491) = 1 ∕ 10?". Lösningsgången för detta är precis som i din förra uppgift.

Du kan visualisera funktionen med t ex Wolfram Alpha: plot 94 e^(-t/491) from 0 to 1500. Du kan även testa att ta bort "94" från WA-frågan för att se hur exponentialfaktorn helt bestämmer formen på kurvan.

Visa signatur