Asus Rog Swift G-Sync (PG278Q) Kvalitetsproblem eller konsturktionsfel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Jag hade själv en PG278Q men returnerade den rätt tidigt på grund av att jag inte ville upptäcka några fel efter returneringsperioden. Många påstår att mycket fel dyker upp någon månad eller två efter köp, vilket får mig att tro att det är G-Sync modulen som det är fel på. Jag tror den antingen överhettar och triggar massa failsafes, eller inte, eller så är den kanske överklockad för mycket för att klara av 1440p 144hz.

Oavsett så är det dåligt gjort av Asus att inte bara släppa skärmen ungefär ett halvår för sent men också släppa en skärm som lider av allvarliga problem.

Lite backlight bleed kan jag hantera för alla moderna skärmer, även dyra, har det nu för tiden av någon konstig anledning.

Men problem som crosshatching? Fy fan heller.

Returnera en budgetskärm?Inte undra på att alla vi andra får betala mer på det totala priset på alla produkter,skäms på dig:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Intressant det där med överklockningen av Gsync modulen.
Har ägt 1 swift som fick samma problem som de flesta andra. Sedan bytte jag den och testade en till. Dock har jag bara kört den i 120hz hittills då jag inbillade mig att problemet med den första skrämen började när jag drog upp den i 144hz. Den har ännu (peppar peppar) inte börjat strula. Kanske har något med detta att göra.. Frågan är vad som händer om man kör upp den i 144hz.. :/

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.1 GHz / 8Gb DDR3 1600Mhz / Samsung 850Pro 256Gb / Plextor 128m3pro SSD / Asus P8Z77-V Pro /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Långben12:

Intressant det där med överklockningen av Gsync modulen.
Har ägt 1 swift som fick samma problem som de flesta andra. Sedan bytte jag den och testade en till. Dock har jag bara kört den i 120hz hittills då jag inbillade mig att problemet med den första skrämen började när jag drog upp den i 144hz. Den har ännu (peppar peppar) inte börjat strula. Kanske har något med detta att göra.. Frågan är vad som händer om man kör upp den i 144hz.. :/

Mycket troligt att 144hz 1400p är för mycket för DP1.2 och G-Sync modulen. Jag har också hört om folk som aldrig haft några problem men som bara har kört i 120hz.

Permalänk
Medlem

Fick nu äntligen efter två veckors väntan ett mail ifrån UPS om att min skärm precis blivit upphämtad från ASUS lager i Tyskland och ska vara framme hos mig på Fredag, tar och tittar in här igen då när jag vet hur den nya ser ut/fungerar

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Mycket troligt att 144hz 1400p är för mycket för DP1.2 och G-Sync modulen. Jag har också hört om folk som aldrig haft några problem men som bara har kört i 120hz.

Kör alltid min 144Hz i spel men i 120Hz i Windows och den har funkat utan problem i lite drygt sex månader nu. Intressant att alla dessa trådar som existerar om TV-apparater och skärmar (speciellt om det gäller populära modeller med höga betyg i recensioner) har en otroligt hög andel fantasifulla lösningar på problem som antagligen inte ens finns i verkligheten. Det verkar som logiken ibland flugit ut genom fönstret hos en del postare.

Jag vet inte vad det är med bildskärmar (och TV) som framkallar en sådan vansinnig flod av kommentarer från folk som har en miljon expertutlåtanden. Känns som det första en del konsumenter gör när de får hem en bildskärm är att sitta i timtals och köra tester för att se att de kan hitta något fel på sitt senaste inköp. Om du vill hitta fel och du letar tillräckligt länge så kommer du givetvis att hitta fel (om inte annat i ditt eget huvud).

Har sett detta fenomen i ett stort antal trådar på olika siter som behandlar just monitorer, TV och projektorer. Senast när jag skulle skaffa ny TV för runt fyra år sedan hittade jag mängder med folk som hade liksom TS bytt sin pryl över tre gånger och hela tiden hittade nya problem.

Vad är grejen? Är dagens bildskärmsteknologi så jäkla kass eller är det masspsykos?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Tror att det kan vara så att dom flesta som betalar en hel del pengar för en vara, vill att varan fungerar till punkt och pricka?

Jag vet, det är en galen värld vi lever i.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min nya skärm, tillverkad i December 2014 står det på den, än så länge har jag inte upptäckt några problem med ghosting/annat.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Avstängd

Jag har haft min skärm i ett par månader nu. Har inte märkt av att den strular eller att någonting inte skulle fungera.

Intressant när folk börjar slänga omkring sig att 75 % av alla skärmar är trasiga ^^ Jag vill också dra såna siffror ur luften, men det är väl bara 60 % av gångerna som det funkar varje gång.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Hur många skärmar som har/får problem är det väll ingen som vet. Jag hade väll önskat att asus sa nått i stil med från och med då så har vi rättat till ett problem som kan göra att gsyncmodulen överhettas när den körs i 144hz 1440p. Istället nu så är det en skärm jag inte skulle våga lägga pengar på igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zodiam:

Nu har jag fått min nya skärm, tillverkad i December 2014 står det på den, än så länge har jag inte upptäckt några problem med ghosting/annat.

http://i.imgur.com/bg6XyLl.jpg

Min är med tillverkad i Dec 2014. Har inte haft några problem öht.

Vadå ska man köra i 120hz i windows för att inte slita på skärmen? Är det ngn sanning i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Min är med tillverkad i Dec 2014. Har inte haft några problem öht.

Vadå ska man köra i 120hz i windows för att inte slita på skärmen? Är det ngn sanning i det?

Det vet man inte för Asus säger inget / vet inget.

Det jag vet är att 1440p 144hz är utanför specen vad gsync modulen klarar av. Vad jag vet är att de skärmar som plockats isär så har man uppmärksammat att Asus satt på en större kylfläns. Vad jag upplevt är att många av de skärmar framförallt den senaste var jag supernöjd med när jag fick den. Linjerna var väldigt svåra att se, men nu innan jag skickade tillbaka den så var det fullt med linjer. Jag sa t.o.m till Caroline att nu är jag nöjd, denna skärmen verkar riktigt bra.

Jag har frågat henne om hon kunde dementera det jag läst om överhettningproblem, men det kunde hon inte. Hon förklarade även att det tar lång tid innan hon får svar, om de svarar överhuvudtaget.

Är det något jag förstått fel så säg till så rättar jag min post. För som jag skrev tidigare så är jag inte ute efter att komma med falska anklagelser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grahnen:

Det vet man inte för Asus säger inget / vet inget.

Det jag vet är att 1440p 144hz är utanför specen vad gsync modulen klarar av. Vad jag vet är att de skärmar som plockats isär så har man uppmärksammat att Asus satt på en större kylfläns. Vad jag upplevt är att många av de skärmar framförallt den senaste var jag supernöjd med när jag fick den. Linjerna var väldigt svåra att se, men nu innan jag skickade tillbaka den så var det fullt med linjer. Jag sa t.o.m till Caroline att nu är jag nöjd, denna skärmen verkar riktigt bra.

Jag har frågat henne om hon kunde dementera det jag läst om överhettningproblem, men det kunde hon inte. Hon förklarade även att det tar lång tid innan hon får svar, om de svarar överhuvudtaget.

Är det något jag förstått fel så säg till så rättar jag min post. För som jag skrev tidigare så är jag inte ute efter att komma med falska anklagelser

Ok intressant. Större kylfläns på just denna modell jämfört med andra skärmar med gsync? Eller har dom börjat med det på nyare swift med senare tillverkningsdatum?

Iofs så är denna den enda med 1440p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Varför lämnar du inte helt enkelt tillbaka skärmen och köper någon annan? Du framstår mer och mer som en rättshaverist då dina 54 senaste inlägg på Sweclockers handlar om hur många fel Asus ROG Swift har. Om jag var så missnöjd med en produkt skulle jag utan tvekan köpa något annat.

Har sedan i början augusti förra året själv en Asus ROG Swift som funkar alldeles perfekt så jag har inget att klaga på...

Förstår ärligt inte ditt problem med att denna herren försöker upplysa andra om problem som man bör vara medveten om kan finnas hos en produkt som kostar 7000kr. Om jag ska köpa En rog swift vill jag att den ska fungera. Den här infon är därmed ganska viktig!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Ok intressant. Större kylfläns på just denna modell jämfört med andra skärmar med gsync? Eller har dom börjat med det på nyare swift med senare tillverkningsdatum?

Iofs så är denna den enda med 1440p

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte vad som gäller andra modeller. Men då denna är den enda som klarar 1440p 144hz. Den ligger så nära i vad dp 1.2 klarar i bandbredd så det krävs en kvalietskabel vilket poängteras av deras support. Jag antar att 1440p 144hz och 4k 60hz inte är så långt ifrån varandra. Oavsett så verkar det som de lastar ner gsync chippet med mer info än det står att det ska klara. Sen om det kommer eller har kommit en rev som har en upphottad spec vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

ROFLMAO! Nej, det är inte en liten skara. Det är en jävligt stor skara. Skulle tro att 75% av dom som har/haft en PG278Q har/haft problem med den.

Mycket stor skala! Jag är inne på skärm nr 3... Första fick "suddig" text helt plötsligt, skärm nr 2 white screen of death. Händer det igen byts skämen mot annan panel helt klart.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag ska hämta ut och testa min andra skärm imorgon, och är det även fel på den så väljer jag också en helt annan panel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Jag ska hämta ut och testa min andra skärm imorgon, och är det även fel på den så väljer jag också en helt annan panel.

Vad ska man välja då om man vill ha gsync, 120hz minst samt 1440p?
Fasen jag köpte mitt andra gtx 980 bara för jag skulle gå upp till 1440p..

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Vad ska man välja då om man vill ha gsync, 120hz minst samt 1440p?
Fasen jag köpte mitt andra gtx 980 bara för jag skulle gå upp till 1440p..

Finns inte så mycket att välja på just nu tyvärr.
BenQ släpper snart en Freesync-skärm i WQHD och 144 Hz, men annars får du vänta tills att Acer släpper sina skärmar (både G-sync och Freesync) i April.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Finns inte så mycket att välja på just nu tyvärr.
BenQ släpper snart en Freesync-skärm i WQHD och 144 Hz, men annars får du vänta tills att Acer släpper sina skärmar (både G-sync och Freesync) i April.

Du menar acer xb270hu? Den kommer väl med strula med 144hz 1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Du menar acer xb270hu? Den kommer väl med strula med 144hz 1440p?

Varför skulle den strula?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Varför skulle den strula?

Med tanke på att den har samma spec som swiften och asus inte verkar kunna lösa problemet, antar jag det ..hoppas dock de gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Med tanke på att den har samma spec som swiften och asus inte verkar kunna lösa problemet, antar jag det ..hoppas dock de gör det

Nej Acer XB270HU använder en helt annan panel (AHVA och inte TN), än Asus PG278Q och BenQ XL2730Z.
Så visst, chansen finns att den skärmen också har problem, men inte av samma anledning isåfall

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Nej Acer XB270HU använder en helt annan panel (AHVA och inte TN), än Asus PG278Q och BenQ XL2730Z.
Så visst, chansen finns att den skärmen också har problem, men inte av samma anledning isåfall

Okej intressant. Den var ännu dyrare +1000kr
Ska byta ut min nu, och har den samma problem blir det en Acer istället..den kommer enligt inet 30/3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Nej Acer XB270HU använder en helt annan panel (AHVA och inte TN), än Asus PG278Q och BenQ XL2730Z.
Så visst, chansen finns att den skärmen också har problem, men inte av samma anledning isåfall

Läste nånstans att man kan få pengarna tillbaka alt välja en annan skärm istället för att skicka den på service? Är det sant?

Jag orkar inte skicka iväg den och sitta utan skärm i 2-3veckor för att sedan få en ny med samma problem..

Köpte min på webhallen

Permalänk
Avstängd

Jag lämnade in min på webhallen nu och jag får en helt ny direkt. Tyvärr hade dem ingen i lager så får ha abstinens i 2-3 dagar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

köpte min swift i november, texten har blivit mysko nu i veckan, dock inte lika illa som vissa bilder. ULMB mode har skarpa vertikala linjer (vet inte om detta är vanligt) och gör att text blinkar, dock bara när OSDn är uppe ser det ut som

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Avstängd

Jag ändrade mig och kör på min 2a SWIFT nu sen 2 veckor. Kör den i 120hz och hoppas jag ska slippa problem som kommer efter några månader

Permalänk
Medlem

Samma sits här. Suddig text i windows. I spel flimmrar ljusa partier och färgena hänger inte riktigt med vid snabba rörelser.
Har fått min RMA godkänd av ASUS men det verkar som att SWIFTen är slut på lagret (många utbytta?). Är rädd att det kan ta ett tag innan man får en ny. :/

Permalänk
Medlem

fick min rma godkänd också, fan va illa det ska bli att inte kunna spela i 144hz

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått ett helt felfritt ex? Vad jag läser på olika forum så verkar det svårt att få.

Min skärm har strulat sen dag ett trots att jag bytte min första på Webbis och fick en ny som hade samma fel. Hade hoppats att drivisar skulle fixa det men icke.

Har försökt skriva till supporten men de bekänner inte problemet. Känns som det är första och sista gången jag köpte en ASUS produkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9