Tips vad jag kan göra med min "server"?

Permalänk
Medlem

Tips vad jag kan göra med min "server"?

Hejhopp

Det rör sig om Node 304 i signaturen +250gb SSD och 2 TB HDD

CPUn kan även köras stabilt i 4,8GHz ifall det skulle spela roll, och jag kan tänka mig att byta 16GB mot 8GB Ram eftersom jag inte utnyttjar 16GB i speldatorn.

Har en dator som står och kör egentligen bara en Plex server för streaming, men det känns som att den dra alldeles för mycket ström för att stå att tugga 24/7 enbart för Plex(även ifall det inte är ett monster).

Jag har nästan noll erfarenhet, men med hjälp av guider och envishet brukar jag kunna lära mig det mesta.

Vad har ni för tips på vad jag kan göra med den? Efter den 1 Mars kommer jag få rätt mycket fritid, så jag vill hitta något att göra

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna bygga dig en egen hemsida med hjälp utav Joomla eller Wordpress. Köp dig ett domännamn och gör en trevlig hemsida, forum eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Hejhopp

Det rör sig om Node 304 i signaturen +250gb SSD och 2 TB HDD

CPUn kan även köras stabilt i 4,8GHz ifall det skulle spela roll, och jag kan tänka mig att byta 16GB mot 8GB Ram eftersom jag inte utnyttjar 16GB i speldatorn.

Har en dator som står och kör egentligen bara en Plex server för streaming, men det känns som att den dra alldeles för mycket ström för att stå att tugga 24/7 enbart för Plex(även ifall det inte är ett monster).

Jag har nästan noll erfarenhet, men med hjälp av guider och envishet brukar jag kunna lära mig det mesta.

Vad har ni för tips på vad jag kan göra med den? Efter den 1 Mars kommer jag få rätt mycket fritid, så jag vill hitta något att göra

Spelar du något? Kanske någon spelserver?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

testa Sharelatex på den om du med flera skriver rapporter eller liknande lite då och då.
I kombination med Sharelatex så är det trevligt att ha en mailserver så att Sharelatex kan skicka mail om saker å ting.

Permalänk
Medlem

FTP filserver, HTTP filserver, OwnCloud, VPN, Apache, Webhost, Tellstick. Finns mycket man kan göra. Frågan är snarare vad du vill göra / har behov av.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell