Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Tja, laggigt interface, ibland svarade den inte ens, dålig throughput, dålig hastighet på överföringen via wifi, täckningen var väll inget vidare heller. Sedan klarar den inte ens 5GHz.

Lade in tomato då blev det bättre men inte tillräckligt för att bli nöjd. Sista budgetsmörjan jag köpte, beställde en Asus rt-n66u (som var mycket dyrare då än nu) som rullat utan klagomål sedan dess och den kommer förmodligen uppgraderas till en ac68u.

Såldes som 2,4Ghz router inget annat, hitta en annan router för 400/500kr med liknande spex dåligt och dålig klarar i alla fall runt 100Mbit http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3115... och det täcker in dom flesta. 1gbit är både dyrt och svårt att nå upp till.

Har själv testat med R7000 och det är bara med SSD det ens är realistiskt. Så ja bara för man testat en budget router kan man inte döma hela företaget efter det. Inte så asus routers är dåliga, men dom har inget vettigt runt 400/500kr med 1Gbit portar, ger lite mer svängrum när overhead tar en liten del av kakan eller har dom släppt någon i den prisklassen nyligen?

HP har gjort kassa budget laptops, men deras företags laptops är en helt annan liga. Ska man gå efter din logik ska man välja annat märke.

Men ja den har inte jätte bra throughput och klarar inte torents så bra, men för priset då den såldes och nu är den okej budget router om man får veta bristerna. 5Ghz är riktigt fint att ha, speciell i lägenheter, är enda inom räckvidden av grannarna som har 5Ghz (men inte haft några stora problem med räckvidden och störningar). Men ska ju gå igenom tjock betongvägg på 14/15cm ca och surfplattan gillade inte riktigt 1/2 prickar täckning, men flyttades ut dit problemet var nu när jag köpt ny och har full täckning :). Var just det och rean som jag bytte upp mig från 3500L men den har tjänat riktigt bra. Torterat med rätt mycket trafik genom åren.

Något lagg i menyerna i routern har jag inte märkt. Du kanske borde ta den ur skrotlådan och testa nyare freamware (jag har den lite trimmade versionen av 3500L med lite mer ram, vet inte om det gjorde skillnaden):D

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad var det för fel på den? Inte så att dom flesta företagen kör en särskilt seriös kontroll av produkterna, speciellt på elektronik. D-links 6xx serie (tror det hette så), vare ju blandning av delar till höger och vänster (var ett antal versioner ute, vissa bättre andra sämre).

Oja, DI-604 var helvetet i ett chassi.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Vila i frid

Funderar lite... Varför slänga 2k på en maybe-top-notch router? Varför inte investera för typ +5 år framåt?

1 st http://mini-itx.se/mp557d2500ccdubblalan23xcom-p-863.html
1 st https://www.dustinhome.se/product/5010764056/nwa1123-ac

Installera pfSense och smajla stort.

Jag har väl tröskat igenom 10-talet routrar de senaste sex åren. Mjä... man blir aldrig riktigt nöjd med kompromisser.
Har nu kört pfSense virtuellt 2 år på en mini-itx med i7'a low power. http://blog.andersbrink.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RSX:

Vadårå? Vad för hastighet uppnår man trådlöst då?

Man kommer aldrig upp i de hastigheter som står på kartongen för luften är ett delat media

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Snart flyger min netgear WNR3500lv2 ut genom fönstret, satan till ostabil router!!

Vill ha tips på en router som kostar som mest 1 000 kr.
Den ska ha 5 GHz och vara stabil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marotos:

Snart flyger min netgear WNR3500lv2 ut genom fönstret, satan till ostabil router!!

Jag kör på en D-Link DIR-868L, helnöjd.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1876051
Priset brukar sjunka ner under tusenlappen lite titt som tätt.

/ Jacob

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om webhallens helgkampanj, verkade vara ett flertal olika routers med i kampanjen:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/kampanje...

Bland annat r7000 som är sänkt med en hundring, rt-n66u sänkt med 400 och några andra intressanta också.

Typiskt att r7000 bara sänktes med en hundring, när det är den jag spanat in och tänkt köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Vill bara tipsa om webhallens helgkampanj, verkade vara ett flertal olika routers med i kampanjen:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/kampanje...

Bland annat r7000 som är sänkt med en hundring, rt-n66u sänkt med 400 och några andra intressanta också.

Typiskt att r7000 bara sänktes med en hundring, när det är den jag spanat in och tänkt köpa

Du skulle varit på när den såldes för 990kr

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Nån som har denna eller vet om denna är bra? Är så trött på min router så skulle vilja åka och köpa en ny på direkten, typ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marotos:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och...

Nån som har denna eller vet om denna är bra? Är så trött på min router så skulle vilja åka och köpa en ny på direkten, typ!

Hitta inga recensioner på den tyvärr. är det vanligt surf du gör med datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej jag hittade inget heller, märkligt.

Ja, sen streamar vi en del, youtube, laddar ner, jag pluggar(videokonferenser) osv.
Vi har en chromecast, 2 smartphones och 3 pc inkopplade just nu.

Såg även att Asus RT-N56U finns i stan på teknikmagasinet, är den att föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marotos:

Nej jag hittade inget heller, märkligt.

Ja, sen streamar vi en del, youtube, laddar ner, jag pluggar(videokonferenser) osv.
Vi har en chromecast, 2 smartphones och 3 pc inkopplade just nu.

Såg även att Asus RT-N56U finns i stan på teknikmagasinet, är den att föredra?

Har en N56U som jag är påväg att sälja, bor i GBG, funkar strålande men ville ha AC till grejerna så hoppade på en uppgradering precis. PMa isf! Har tuggat på bra det år jag haft den utan minsta problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av marotos:

Inte för att bli allt för mycket ot men vad är det som är instabilt? 3500l har varit grymt stabil för mig, dock med tomato firmware. De i omgivningen som har samma router har heller inga problem så skulle vara intressant att höra vad det är som ej funkar.

Tror inte random linksys router lär vara bättre.

Tycker 3500l är ett mycket bra val av router för den som vill köra en ordentlig mjukvara på routern. De minus som finns är avsaknad av 5ghz och mig veterligen ingen väggupphängning.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Inte för att bli allt för mycket ot men vad är det som är instabilt? 3500l har varit grymt stabil för mig, dock med tomato firmware. De i omgivningen som har samma router har heller inga problem så skulle vara intressant att höra vad det är som ej funkar.

Tror inte random linksys router lär vara bättre.

Tycker 3500l är ett mycket bra val av router för den som vill köra en ordentlig mjukvara på routern. De minus som finns är avsaknad av 5ghz och mig veterligen ingen väggupphängning.
Skickades från m.sweclockers.com

Tjena!

Jag hade råkat ställa in en kanal som gjorde att hastigheten var obefintlig. Så nu har jag ställt in den på autoläge, och nu funkar det som det skall.
Dock är jag sugen att skaffa en 5GHz router ändå, för där vi bor är det väldigt många 2,4ghz nät, så för att få stabilare är en 5GHz router ett kommande köp.

Men jag får nöja mig med 3500l ett tag till.

Permalänk
Inaktiv

Är det ingen som har erfarenheter av D-link dir-880l?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChevy:

Är det ingen som har erfarenheter av D-link dir-880l?

http://www.legitreviews.com/d-link-dir-880l-wireless-ac1900-d...
Verkar som att den fungerar bra även om den ligger i den lägre änden av spektrumet. Frågan är om det ens är lönt att köpa en .AC-router när den inte ens maxar N-standarden. Verkligen inte värd pengarna iaf.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering på min R7000:

Hade problem med hastighet, nådde typ 50 Mbit ner och upp som bäst på en 100/100 lina via trådlöst. Hade innan N56U som presterade bättre med samma placering av routern.

Håller på att flytta ny och fick flytta R7000 till samma rum som datorn jag mäter emot. Flyttade även upp datorn ur stereobänken. Skiljer nu 6 meter på dator och router.

http://i.imgur.com/h0nPE77.jpg

En aning skillnad. Antar att jag behöver ett bättre kort i datorn, sitter ett Intel 6235 nu. Förslag på ersättare? Mini PCI-express.

Vilken version av DD-WRT ska man köra? Läser mycket om reboots med vissa builds. Communityn på DD-WRT-forumet är stört nördig och inte särskilt bra på att mumla ur skägget

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

har problem med hastigheten på min Netgear R6300v2... min iphone 6 får bara ut 50mbit ned och ca 70mbit upp via 5Ghz wifi... varför detta? har provat olika kanaler, med och utan lösenord och får ingen skillnad.

Tjejen får samma hastighet på 2.4ghz med sin laptop (den hittar inte ens 5ghz, vet inte om den har stöd för det)

jag har 100/100 och med datorn (via sladd) får jag ut ca 97/97mbit.... riktigt störande.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Varför är det störande, en mobiltelefon har inte mycket till antenn och vad behöver du göra som kräver mer än 50....

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Varför är det störande, en mobiltelefon har inte mycket till antenn och vad behöver du göra som kräver mer än 50....

för att hos min polare får jag ut 97/97 på hans AC router från asus, jag gör inget som kräver mer än 50 men jag vill gärna se att routern fungerar som den ska!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

tja din kompis har en asus och du har en netgear...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

för att hos min polare får jag ut 97/97 på hans AC router från asus, jag gör inget som kräver mer än 50 men jag vill gärna se att routern fungerar som den ska!

Skulle tro att det har med kanaler att göra. Du har nog mycket brus eller ligger på en kanal med mycket överlappning.

Kör inSSIDer och kolla hur omgivningen ser ut. Din signalstyrka ska helst ligga mellan 0 och - 50 dB

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Funderar lite... Varför slänga 2k på en maybe-top-notch router? Varför inte investera för typ +5 år framåt?

1 st http://mini-itx.se/mp557d2500ccdubblalan23xcom-p-863.html
1 st https://www.dustinhome.se/product/5010764056/nwa1123-ac

Installera pfSense och smajla stort.

Jag har väl tröskat igenom 10-talet routrar de senaste sex åren. Mjä... man blir aldrig riktigt nöjd med kompromisser.
Har nu kört pfSense virtuellt 2 år på en mini-itx med i7'a low power. http://blog.andersbrink.se/

Med den mini-itx behöver man alltså 3 separata enheter för att klara det en konsumentinriktad hemmarouter klarar. 1 mini-itx system - 1 ap - 1 gigabit switch?

Hur jämför pfsense och den mini-itx du länkade, med säg en routerboard med routerOS?

http://routerboard.com/products

Någon som har erfarenhet av routerboard/os?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Vila i frid

RouterOS kostar pengar. RouterOS har inte inbyggt stöd för virtualisering annat än ESXI 5 med legacy E1000 adaptrar. Det blir så där med propriär kod när man inte har pengar att utveckla med nyare teknik. pfSense har stöd för både esxi och hyper-v och är OpenSource.

Jag tänkte precis installera en instans av RouterOS men såg bara mest negativ kritik på nätet. Gratisversionen fixar inte heller trådlöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marotos:

Hade själv en Netgear från det årtiondet och kostade en hel del när jag köpte den. Var nog bland de första med Mimo N-standarden. En styggelse till apparat. Sluta helt att fungera till slut. Men har hört att idag gör Netgear riktiga grejor?

Har du inte jättestora behov så: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1735190 250 kr med frakt och har själv C-verionen och fungerar klockfritt som reapeater från mina AC56 och AC66.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Hade själv en Netgear från det årtiondet och kostade en hel del när jag köpte den. Var nog bland de första med Mimo N-standarden. En styggelse till apparat. Sluta helt att fungera till slut. Men har hört att idag gör Netgear riktiga grejor?

Har du inte jättestora behov så: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1735190 250 kr med frakt och har själv C-verionen och fungerar klockfritt som reapeater från mina AC56 och AC66.

Dock inga Gbit portar

Har för övrigt kvar min 3500Lv2 och den rullar än, nu mer som reapeater. Största minuset är 5Ghz.

Visa signatur

Permalänk

Är inne på att byta ut min dlink dir-655. Det är egentligen två routers jag spanar på än så länge, asus ac68u och Apple AirPort extreme med ac. Vad jag förstår är de i princip likvärdiga gällande prestanda, men att asus routern har fler funktioner. Vi har iPhones, iPads, PC och Apple tv här hemma, om nu det spelar roll.

Det jag undrar är om någon testat båda dessa, eller Apple routern och kan uttala sig? Asus verkar fin enligt många. Vill ha så snabbt och stabilt trådlöst som möjligt. Trådburet förutsätter jag fungerar bra med några 100mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlindstrom:

Är inne på att byta ut min dlink dir-655. Det är egentligen två routers jag spanar på än så länge, asus ac68u och Apple AirPort extreme med ac. Vad jag förstår är de i princip likvärdiga gällande prestanda, men att asus routern har fler funktioner. Vi har iPhones, iPads, PC och Apple tv här hemma, om nu det spelar roll.

Det jag undrar är om någon testat båda dessa, eller Apple routern och kan uttala sig? Asus verkar fin enligt många. Vill ha så snabbt och stabilt trådlöst som möjligt. Trådburet förutsätter jag fungerar bra med några 100mbit.

Tycker Appel är dyr till man får 3 portar bara för fast nät, när alla andra routrar har 4 stycken, tycker det är en konstig miss. Verkar behöva extra programvara för att ens kunna konfigurera den. Titta på NETGEAR R7000 också, både asus och netgear är bra routers.

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/322...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Tycker Appel är dyr till man får 3 portar bara för fast nät, när alla andra routrar har 4 stycken, tycker det är en konstig miss. Verkar behöva extra programvara för att ens kunna konfigurera den. Titta på NETGEAR R7000 också, både asus och netgear är bra routers.

Tack. Ja Apples är lika dyr som de andra två. Är lite intresserad av att höra vad andra tycker, har aldrig haft eller testat någon av deras routers. På pappret är ju AirPort mer begränsad, men det är svårt att veta vad som faktiskt fungerar bra som sagt, utöver portar m.m. då. Netgearen ska jag absolut kolla närmare på, verkar vara deras motsvarighet till asusen jag kollat på

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlindstrom:

Om du bara väljer mellan de två säger jag ASUS.

Skrivet av Broken-arrow:

Ja du har förstått det helt rätt, man behöver programvara för att överhuvudtaget konfigurera den vilket jag finner extremt bakåtsträvande och helt enkelt korkat.

Visa signatur