Installera om windows, vilka drivrutiner ska man använda?

Permalänk

Installera om windows, vilka drivrutiner ska man använda?

Hej!
Har tappat bort skivan där jag har alla drivrutiner på, förutom nVidia skivan.
Hur ska jag göra för att få dom andra drivrutinerna? Och hur vet jag vilka jag ska ha?

Sen, vilka drivrutiner ska jag installera först? Grafikkortet eller dom andra? Måste det göras i en speciell ordning?
Tacksam för svar!!

Förtydligat rubrik något :)
Permalänk

de flesta (om inte alla) drivrutiner går ju att ladda ner online. Vet du vilka delar det finns i datorn ska de inte vara några problem att hitta drivrutinerna. Om du installerar om helt från scratch kommer inte ens nätverksporten på moderkortet funka (alltså kan du inte komma ut på internet) så denna skulle jag rekommendera o tanka o slänga på USB först o främst om du inte har en till dator och ladda ner denna på.

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Skrivet av pressbyron:

de flesta (om inte alla) drivrutiner går ju att ladda ner online. Vet du vilka delar det finns i datorn ska de inte vara några problem att hitta drivrutinerna. Om du installerar om helt från scratch kommer inte ens nätverksporten på moderkortet funka (alltså kan du inte komma ut på internet) så denna skulle jag rekommendera o tanka o slänga på USB först o främst om du inte har en till dator och ladda ner denna på.

Grejen är att jag inte vet vilka drivisar jag ska ha, eller vad jag har i datorn. Tankade cpu-z nu, men ser inte vad jag har för moderkort..
Rekommenderar du x64 eller x86?

Permalänk
Inaktiv

System information for windows, SIW kan du nog också googla. Det programmet brukar vara rätt bra för att se vad man har i burken. Om det inte fungerar så är det väl att söka på datorn i sig.. antar att det är en färdigbyggd sådan och då bör tillverkaren ha den informationen.
Och som tidigare nämnt så bör du dra ner nätverksdrivisar då det är en aning knepigt att ladda ner utan dessa..

Permalänk
Rekordmedlem

Du menar att du vill installera ? Formatera är nått helt annat.
Drivrutiner finns på moderkortets hemsida, du bör först å främst se till att nätverket kan komma igång för då kan du köra win uppdate och sedan manuellt lösa det som återstår.
Behöver du installera manuellt så bör chipset (moderkortets) drivers in först och grafikkort är förmodligen det sista du ska köra in.

Installera OS, installera antivirus, koppla in nätverkskabeln och kolla om nätverket funkar genom att uppdatera antivirusprogrammet, om inte installera nätverksdrivern manuellt, uppdatera antivirus och kör färdigt win uppdate, kolla om det återstår något, om inte, installera senaste grafikdrivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hittar inte "ASUS B75M-A" drivrutinerna som ska vara till mitt moderkort, vilket föredrar ni windows 32- eller 64-bit?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AnxietyDB:

Hittar inte "ASUS B75M-A" drivrutinerna som ska vara till mitt moderkort, vilket föredrar ni windows 32- eller 64-bit?

http://www.asus.com/Motherboards/B75MA/HelpDesk_Download/
Du måste ha 64 bit os om du har mer än 4Gbyte ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

http://www.asus.com/Motherboards/B75MA/HelpDesk_Download/
Du måste ha 64 bit os om du har mer än 4Gbyte ram.

Hittade 57 filer, ska jag ladda ner alla dom??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AnxietyDB:

Hittade 57 filer, ska jag ladda ner alla dom??

Nej den senaste brukar vara bäst. Men du behöver oftast bara förbereda 2 drivers vid ominstallation, ta ner chip och landrivern och ha dem tillgängliga på ett usbminne, det är de som är viktigast om du ska installera om, när du är klar med win uppdate så kollar du sedan i enhetshanteraren om det finns kvar några varningar och då laddar du ner den driver som saknas manuellt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej den senaste brukar vara bäst. Men du behöver oftast bara förbereda 2 drivers vid ominstallation, ta ner chip och landrivern och ha dem tillgängliga på ett usbminne, det är de som är viktigast om du ska installera om, när du är klar med win uppdate så kollar du sedan i enhetshanteraren om det finns kvar några varningar och då laddar du ner den driver som saknas manuellt.

Tack, ska fixa chip och lan nu och se om allt fungerar återkommer med frågor om det skulle dyka upp några.