Permalänk
Medlem

En liten fråga om Plex

Hej,

Har precis genomlidit nyaste hunger games filmen i 1080.

Alltså det är inget fel på filmen i sig men tack vare att filen ligger på
en äckligt gammal laptop med intel centrino processor så tycker tydligen
Plex att jag får skylla mig själv och maxar processorn efter ett tag vilket fick
avhjälpas med att starta om servern lite då och då. Och det har jag bara mig
själv att skylla.

Men däremot så vet jag inte om det va filmen eller någon inställning som gör så
att jag har fem cm höga fält över och under bilden, känns ju som att filmen borde
täcka upp tvskärmen, eller?

Kör det hela trådlöst från laptop till router vidare till Ps4 och det verkar funka redigt
bra i alla fall.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Filmer är ofta gjorda i ett bredbildsformat, ett format som är bredare än 16:9 som man har på vanliga tv-apparater. Det betyder att man får svarta kanter uppe och nere i bild. Detta är någonting du inte direkt kan göra någonting åt utan att förvränga bilden eller skära bort delar utav den, inget är att rekommendera.

Då ps4 inte stödjer mkv (så vitt jag vet, och antar att det är formatet du kör) så kommer plex behöva transcoda filen, vilket görs på processorn. För att reducera hur mycket processorn måste jobba får du dra ner på kvaliteten. Har du någon annan dator kan du köra plexservern på den istället, eller helt enkelt att sänka kvaliteten på det du strömmar, inställningar för detta finns i plex servern.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Är det inte lite mycket att förvänta sig att ett trådlöst nätverkskort ska kunna avkoda film i 1080p/i?

avsaknad av smilis orsakade förvirring hos vissa medlemmar
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Enligt imdb så är AR för filmen 2:35:1 en vanlig skärm/tv 16:9 (1.77:1) en ultra wide skärn 21:9 (2:37:1)

Låter korrekt, börja kika igenom lite storfilmer typ sagan om ringen osv kommer du att märka samma sak.
Om du tittar på ett tv program som sänds i 16:9 på en bred skärm typ 21:9 så får du kanter på sidorna istället.

Antagligen innan du körde plex så har du kört någon form av zoom eller liknande, bilden sträcks då ut eller om du har zoomat så tappar du lite av bilden

Permalänk
Medlem

möjligt att det finns nåt som heter allow error in aspect ratio

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Är det inte lite mycket att förvänta sig att ett trådlöst nätverkskort ska kunna avkoda film i 1080p/i?

Oftast är en 1080p kodad i 8-12Mbps så trådlöst är inte direkt ett problem efter 802.11 g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Oftast är en 1080p kodad i 8-12Mbps så trådlöst är inte direkt ett problem efter 802.11 g.

Glömde förtydliga det med en smilis, men jag syftade till att TS processor är en "centrino".

Skrivet av FlashTec:

[...] filen ligger på en äckligt gammal laptop med intel centrino processor [...]

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glömde förtydliga det med en smilis, men jag syftade till att TS processor är en "centrino".

Meh bah!

Tänkte att äntligen har lemon fått i sig för mycket citroner för en gångs skull.

Permalänk
Medlem

Har ingen annan dator för tillfället åtminstone ingen bättre, hörde jag någon muttra om museum så kan det vara med all rätt

Antar att man får leva med felaktig AR då, innebär att större tv måste skrivas in på handla listan tillsammans med någon form av htpc/nas/server aktigt. Men bara att dra slutsatsen att Plex verkar vara ett program att räkna med är inte så dåligt av mig tycker jag. Så avancerade är mina kunskaper nu för tiden, vet inte vad som hände för tio år sen levde man i en dator

Vet inte riktigt vad ps4 har för nätverksstandard men routern här hemma ska väl klara gigabit nätverk har jag fått för mig, men det kan säkert vara fel

Visa signatur

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Dina nätverksprylar är inte problemet. Processorn är problemet, då Plex-servern transcodar videon till ett komprimerat format som kan köras i den aktuella mediaspelaren. Skaffa en synology nas med en vettig propp så ska du nog slippa problemet, eller varför inte köpa en ny dator på en gång.

Apropå aspect ratio så är filmer ofta i 21:9, väldigt få tv-apparater har den formen då vanliga tv-sändningar går i 16:9. Köper du en 21:9-tv så kommer du få svarta kanter på sidorna istället när du kollar på vanliga tv-sändningar. Så prioritera det som känns viktigast.

Permalänk
Avstängd

Ärligt talat förstår jag inte hur man står ut med plex och dess eviga transcodande, skaffa något som kan köra en dlna server och något annat som kan spela upp DLNA, exempelvis Server: Synology Klient: WDTV, så slipper man detta transcodande.

Permalänk
Medlem

Tror inte ens det finns några 21:9-tv längre Philips gjorde väl ett försök en gång i tiden....

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Ärligt talat förstår jag inte hur man står ut med plex och dess eviga transcodande, skaffa något som kan köra en dlna server och något annat som kan spela upp DLNA, exempelvis Server: Synology Klient: WDTV, så slipper man detta transcodande.

Plex transcodar inte om du kör rätt klienter sen har den även en DLNA server också om man hellre vill använda den....

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Jag kör i dagsläget Plex på en ds214play. Funkar fint till tv och till klienter, så länge den inte behöver transcoda. Det som stör mig är att den behöver transcoda för att lägga på undertexter - oavsett hur kraftig klienten är.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag kör i dagsläget Plex på en ds214play. Funkar fint till tv och till klienter, så länge den inte behöver transcoda. Det som stör mig är att den behöver transcoda för att lägga på undertexter - oavsett hur kraftig klienten är.

Skaffa en htpc och använd Plex Home Theater.
Det fungerar även att använda Kodi med Plex plugin det kan du ju även använda i android...
Inget av dessa alternativ kräver ingen transcoding..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Skaffa en htpc och använd Plex Home Theater.
Det fungerar även att använda Kodi med Plex plugin det kan du ju även använda i android...
Inget av dessa alternativ kräver ingen transcoding..

Jo, jag har funderat på det. Om det inte krävs någon transcoding så funkar dock DS214play - den är tillräckligt kraftfull så länge den inte behöver transcoda tuffare material. Eller är Plex Home Theater något annat än "vanliga" Plex?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

Kanske ska läsa på lite innan du dumförklarar folk

http://en.wikipedia.org/wiki/Centrino#Notebook_implementation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Kanske ska läsa på lite innan du dumförklarar folk

http://en.wikipedia.org/wiki/Centrino#Notebook_implementation...

Den typen av centrino är inte heller någon processor. Jämför med "min processor är en ultrabook".
Jag läser på innan jag dumförklarar folk.

Citat:

It was formerly a platform-marketing initiative from Intel until January 7, 2010.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe jag inser nu att det är jag som snurrat till det. Centrino tycks ju vara någon form av plattformsteknik eller vad man ska kalla det. Cpu är en Intel Core 2 Duo 2,2Ghz, får hoppas det blev rätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar lite tråd...
Skulle en stationär dator med en Celeron D 3,06mhz och 8gb ram orka med transcoding om filmen spelas upp via en raspberry pi 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Lånar lite tråd...
Skulle en stationär dator med en Celeron D 3,06mhz och 8gb ram orka med transcoding om filmen spelas upp via en raspberry pi 2?

En RPi2 behöver inte transcoda, bara att köra på.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

En RPi2 behöver inte transcoda, bara att köra på.

Läs vad han frågar.

Skrivet av lmoberg:

Lånar lite tråd...

Så här står det på Plex sida: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200289848-Standalon...
Samt: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind...
Eftersom din CPU är äldre och kom två år innan minimum och rekommenderad CPU, så ser det ut som att du kommer få det tufft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Läs vad han frågar.

TS:
Så här står det på Plex sida: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200289848-Standalon...
Samt: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind...
Eftersom din CPU är äldre och kom två år innan minimum och rekommenderad CPU, så ser det ut som att du kommer få det tufft.

Eftersom att han inte behöver transcoda skulle jag gissa på att det inte kommer vara några problem, lättaste sättet är ju såklart att testa. I min egna miljö går det inte åt många procent cpu för att bara skicka vidare.
Folk kör plex servrar på NAS med svaga processorer utan (som jag förstått det iafl) problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Eftersom att han inte behöver transcoda skulle jag gissa på att det inte kommer vara några problem, lättaste sättet är ju såklart att testa. I min egna miljö går det inte åt många procent cpu för att bara skicka vidare.
Folk kör plex servrar på NAS med svaga processorer utan (som jag förstått det iafl) problem.

Hur mycket mer bandbredd kräver det att inte transcoda? Det finns en poäng med att transcoda, om inte nätverket räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Hur mycket mer bandbredd kräver det att inte transcoda? Det finns en poäng med att transcoda, om inte nätverket räcker till.

Varför ens dra antagandet att nätverket inte kommer att räcka till? I lokala nätverk finns oftast gigabit eller 100mbps, vilket antagligen är det personen i fråga kommer använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara som ett litet tillägg så pratade jag med en kollega på jobbet för ett tag sen, han har
en nybyggd dator men påstod att även han hade sett dessa symptom dock kunde han se
över en timme innan samma problem uppstod, så vet inte riktigt vad som är problemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka symptom?

Permalänk
Medlem

Det som står i inledningen a tråden. Cpu går upp till någonstans mella 90-100%, det börjar buffra eller något liknande och sen är man tvungen att starta om server programmet för att kunna se vidare på filmen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cpu-belastningen från transcoding har jag själv bara märkt som ett problem med klenare hårdvara. Tittat på en hel del film och serier genom Plex, iofs har jag inte koll på cpu-belastningen men om det blir spikes så märks det inte i uppspelningen iaf.

Det finns ju olika alternativ för transcoding förresten, har du testat alternativet som ska vara snällast för processorn?

Permalänk
Medlem

Jo har provat ändra transcoding och lite annat men inget tycks göra det hela bättre, får prova igen när jag lyckats byta dator då den jag har nu är äldre än dinosaurierna

Visa signatur