Stardock Start 10 är klassisk startmeny för Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat W10 än men just nu är jag faktiskt osäker om jag kommer använda W10 standard eller W8 stilen.

Använder man 8.1 ett tag utan den förutfattade meningen att man får aids av det så inser man att startmenyn knappt behövs. Dom få gångerna man behöver den så är det bättre med 2 klick för att starta det man vill ha istället för Win7 där det behövs 3,4,5 klick betydligt oftare. Mer lättåtkomligt i W8.1 helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Well, jag är väl en av få människor som är otroligt nöjd med hur det fungerar i Win 8.1, sökte mer än jag använde startmenyn redan i Win 7 så blev inte en stor skillnad för mig.
Dock ser jag självklart fram emot Win 10, tror att det kommer bli väldigt bra, och eftersom sökfunktionen är minst lika bra som i 8.1 så tror jag inte det blir några problem för min del

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk

Personligen tycker jag det är mycket märkligt att man inte höll sig till ett vinnande koncept efter att man förstod att folk varken kunde eller ville lära sig hantera Windows 8 systemet. Sure, jag förstår MS som vill integrera allt tillsammans med windows phone, tablets, surface med mera men det är inte hållbart. Det borde ett sådant stort företag med dess kompetens som MS förstå kan man tycka. Jag är varken en programmerare eller jobbar som analytiker men förstod ganska snabbt att 8a skulle bli huvudverk.
Nästan alla laptops vi säljer blir det case på för att folk rent ut sagt hatar Windows 8, även om det räcker med CTRL+D eller en Windowsknapp längre bort för att få tillbaka gränssnittet man känner igen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av Tobberoth:

Har personligen aldrig förstått grejen med startmenyn. Man trycker på windows knappen, skriver första bokstäverna på vad man vill starta och trycker enter. Allt annat är irriterande överflöd. Ärligt talat tycker jag Windows Key + S i 8.1 är det ultimata, hade inte behövt något annat.

Exakt. Förstår mig inte på folk som älskar startmenyn så mycket. Windows key + S, och skriva in det man vill öppna så kommer det upp direkt. Mycket mer smidigare och snabbare än att använda startmenyn eller något annat för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Har personligen aldrig förstått grejen med startmenyn. Man trycker på windows knappen, skriver första bokstäverna på vad man vill starta och trycker enter. Allt annat är irriterande överflöd. Ärligt talat tycker jag Windows Key + S i 8.1 är det ultimata, hade inte behövt något annat.

Skrivet av Falconary:

Exakt. Förstår mig inte på folk som älskar startmenyn så mycket. Windows key + S, och skriva in det man vill öppna så kommer det upp direkt. Mycket mer smidigare och snabbare än att använda startmenyn eller något annat för den delen.

För att man inte alltid vet vad det man vill köra heter. Ibland vill man se en lista på alternativ och kunna välja mellan dem, framförallt i kontrollpanelen för min del.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Inget att gnälla över, det är bra med alternativ.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ som dessutom är gratis och open source är Classic Shell.
Senaste betan har stöd för Win10.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

De har redan gått ut med för länge sen att startmenyn i nuvarande versionen av Windows 10 saknar många funktioner då den är helt omkodad(osäker på detaljer dock). De har sagt att de ska lägga till det som försvann, samt uppdatera den mera.

Ja det får vi hoppas. Nästa bygge bör väl dimpa ner nu i dagarna så vi får se om det hänt något då

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobberoth:

Har personligen aldrig förstått grejen med startmenyn. Man trycker på windows knappen, skriver första bokstäverna på vad man vill starta och trycker enter. Allt annat är irriterande överflöd. Ärligt talat tycker jag Windows Key + S i 8.1 är det ultimata, hade inte behövt något annat.

Det fungerar för dig. Vissa av oss använder betydligt fler program och inte överdrivet ofta vissa av de. Testa och sök om du inte kommer ihåg namnet på programmet och se hur långt du kommer.

Sedan är MS insisterande på jävla metro appar irriterande. Man kan inte ha de utan MS konto och man kan inte ta bort skiten om man råkar bry sig om sitt privatliv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobberoth:

Har personligen aldrig förstått grejen med startmenyn. Man trycker på windows knappen, skriver första bokstäverna på vad man vill starta och trycker enter. Allt annat är irriterande överflöd. Ärligt talat tycker jag Windows Key + S i 8.1 är det ultimata, hade inte behövt något annat.

Du behöver faktiskt inte ens trycka Win+S i Windows 8/8.1 för att söka. Det räcker med att du trycker på Windowsknappen och börjar skriva direkt. Precis som i Windows 7 alltså.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du behöver faktiskt inte ens trycka Win+S i Windows 8/8.1 för att söka. Det räcker med att du trycker på Windowsknappen och börjar skriva direkt. Precis som i Windows 7 alltså.

Självklart, menar bara att windows key + S räcker, att hela start sidan kommer upp är också onödigt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Jag är ju Linuxanvändare men brukar ändå anpassa den skrivbordsmiljö jag råkar använda för tillfället att efterlikna Windows 2000 / Windows XP när det gäller startmenyn (gjorde det i Xfce och gör det nu även i KDE 4). Sedan finns ju andra finesser jag uppskattar på ett skrivbord förutom startmenyn. Men jag röstade därför på Windows XP / 2000 då jag tycker det stämmer bra med hur jag vill att menyn ska se ut. Själv gillar jag inte riktigt startmenyn i Windows 7, tyckte den i XP/2000 var enklare att använda.

Att det finns tredjepartsprogram som tillåter anpassning av anändargränssnittet i Windows ser jag bara positivt. Visst skulle väl Microsoft kunnat ge användarna mer valmöjligheter men gör som inte det så brukar någon annan lösa problemet istället. Jag har inte använt Windows 10 så jag har inte full koll på möjligheterna men har för mig jag läst att det går att få bort de där surfplatte-ikonerna från startmenyn utan att köra 3:eparts-program. Men det kan ju vara enkelt att bara installera något som ställer in det direkt utan krusiduller. När jag testade Windows 8 så åkte Classic Shell in väldigt fort. Men där fanns ju inte startmenyn överhuvudtaget. Trevligt att Microsoft ändå lyssnat på önskemål från användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

För att man inte alltid vet vad det man vill köra heter. Ibland vill man se en lista på alternativ och kunna välja mellan dem, framförallt i kontrollpanelen för min del.

Windows key -> Skriv "kon" -> tryck enter -> Boom, kontrollpanelen med alla alternativ uppe på skärmen.

Kan tänka mig en hypotetisk situation att jag har program som jag vill köra utan att veta vad de heter... men låter rätt underligt, känns som att om man har så dåligt minne att man inte kommer ihåg ens en del av programmets namn så lär man ha glömt var det låg i startmenyn också.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Windows 10, om de går tillbaka till startmenyn de hade i Build 9879.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Nästan 60 röster på WinXP/2k. Blir lite mörkrädd alltså, på vilket sätt är dessa antkiviteter bättre? o_O

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Stackars de 7 som föredrog windows vista

Visa signatur

Cpu: Intel Core I5 3570K @ 4.2Ghz Moderkort: ASUS P8Z77 - V SSD: Corsair 60gb HDD: WD Green 2TB Nätagg: Corsair RM 750w Gpu: EVGA 780 ACX Cpu Kylare: ANTEC H20 620 Ram: Corsair Vengeance 8GB (2x4)Chassi: FD Arc Midi R2

Permalänk
Medlem

Tians var skaplig i första DP'n.
Men nu är den ju gigantisk även om man plockar bort allt från den eller bara kör med små ikoner.
MS -måste- inse att vi vill ha möjligheter att customisera UI't utan 3'dje parts mjukvara.
9926 är helt klart ett steg tillbaka vad gäller UI't, hoppas att nästa inte fortsätter trenden att tvinga på fler användarovänliga saker.

Permalänk
Skrivet av Boyee:

Stackars de 7 som föredrog windows vista

Haha! Tänkte exakt samma sak.

Troll eller feltryckning

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av probain:

Varför skriver Sweclockers om endast om detta betalalternativ?! Det finns så otroligt många alternativ som är säkerligen lika bra. Classic Shell är en variant, som dessutom är Open Source. I minsta fallet så borde en artikell som går igenom alternativen skrivas. Där man går igenom fördelar och nackdelar. Men bristen på dessa har stört mig sen pre-win8. Jag börjar därför undra om inte dessa "artiklar" är köpta.

Det här är inte första gången de nämner just Stardock.

http://www.sweclockers.com/nyhet/16394-stardock-rapporterar-t...

Intressant nog var temat Stardock Start 8 även då, bara att de i det fallet även nämnde de andra större alternativen, bl.a. Classic Shell.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Windows 10, just för mig är inte stardock aktuellt, bara man får slippa navigeringen i Windows 8.1 så är jag nöjd.

Permalänk
Inaktiv

Vilket menysystem föredrar du: Windows 7

Windows 10 är långt ifrån färdigtestat och stabilt och sedan vet vi inte om Microsoft klarar av att leverera det som utlovats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kan få den menyn i Windows 10 också om jag förstår det rätt. Den är bara inte standard på desktop.

Har bara hittat en fullskärmsknapp som är lång ifrån Windows 8.1 startskärmen. Även så hittar jag inte att man kan ha sin skrivbordsbild som bakgrund i startmenyn/maximerat läge(inte ens äkta fullskärm läge finns längre). Mycket tråkigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Har vant mig vid min lilla "app-vägg" i Windows 8.1. Nu finns ju universal search, möjligheten att ha desktopbakgrunden som start-bakgrund samt en avstängningsknapp. Får se om jag rymmer allt mitt i den nya startmenyn, annars blir det att återaktivera startskärmen.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av probain:

Varför skriver Sweclockers om endast om detta betalalternativ?! Det finns så otroligt många alternativ som är säkerligen lika bra. Classic Shell är en variant, som dessutom är Open Source. I minsta fallet så borde en artikell som går igenom alternativen skrivas. Där man går igenom fördelar och nackdelar. Men bristen på dessa har stört mig sen pre-win8. Jag börjar därför undra om inte dessa "artiklar" är köpta.

Det är vi givetvis inte. Vi har aldrig publicerat varken recensioner eller nyheter mot ersättning. Precis som dig är vi intresserade av de ämnen vi skriver om; de flesta i redaktionen är själva medlemmar som har hängt på forumet i många år, ofta har de lagt mycket tid på att moderera diskussioner för att försöka skapa ett trevligt och hjälpsamt diskussionsklimat, och sedan tagit steget till att själva försöka producera intressant innehåll. Vi tar vår objektivitet synnerligen allvarligt, både professionellt och personligt, och därför är det tråkigt när någon missförstår en nyhet på det här sättet.

Har du frågor om en artikel, vill lämna förslag på tillägg eller ändringar så går det bra att kontakta oss antingen via kontaktforumuläret eller genom att skicka en rättelse via verktyget i artikelns sidfot. På så sätt kan du komma i kontakt med författaren och förklara hur du upplever nyheten; kanske reds missförståndet ut, kanske kan vi ta lärdom av ditt perspektiv. Vi blir informerade direkt och försöker besvara så många meddelanden vi hinner.

Vi lyssnar naturligtvis även på alla önskemål. Är det något särskilt ämne du vill se en artikel om så kontakta oss och låt oss veta, alla sådana meddelanden hjälper oss avgöra vad det är andra är mest intresserade av att se på siten. Eftersom att du tycks ha särskilt intresse av det här så vore det även ett alternativ att du själv skriver en guide och publicerar den som hjälpsam tråd i forumet, uppskattas den av andra medlemmar så kan den bli klistrad eller uppmärksammad av redaktionen på olika vis.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Nästan 60 röster på WinXP/2k. Blir lite mörkrädd alltså, på vilket sätt är dessa antkiviteter bättre? o_O

Nu var ju inte frågan vilka operativsystemsversioner som var bättre utan vilket menysystem man föredrar.
Jag själv som exempel föredrar Linux men gillar menysystemet i Windows 2000 / XP och röstade på det.

Snabbt, responsivt, enkelt och bra.
Att jag inte gillar menyn i Windows 7 är för att den är konstigt uppdelad.
Startknappen och där kommer några slumpmässigt valda program plus "Alla program" som man sedan måste gå in på för att se resten.
Varför inte visa allting under "Alla program" direkt när man trycker på startknappen?
Sedan under "Alla program" ligger det också ett antal slumpmässigt valda program direkt och andra program ligger begravda under olika mappar där några är kategorier av programtyper (såsom "Spel" och "underhåll") och andra mappar mer är för olika programpaket såsom "Microsoft Office".

Som jag vill ha det ska man trycka på startknappen och där få allt sorterat i mappar efter kategori och direkt där under ska programstartaren ligga. Inte så utspritt på många olika ställen så man blir totalförvirrad. Visst att de oftast startade kan få ligga överst på ett ställe men varför flera nivåer? Dessutom vill jag ha kategorierna enbart efter typ av program såsom "Kontorsprogram" och "Internet". Det kan man ju sortera själv som man vill ha det så det är lösbart.

Windows 8 som inte hade startmeny var ju ännu värre. Där låg allting i samma plan som gigantiska ikoner. Tog ju jättemycket plats. Dessutom förvirrande med två totalt skilda typer av skrivbord (i och för sig kan man väl kalla det ena skrivbordet för startmenyn). Föll mig inte i smaken.

Jag använder som sagt KDE 4. Där har jag KDE-knappen längst ner till vänster. Trycker på den och får en XP-liknande startmeny (eftersom jag valt klassisk meny). Visserligen ligger några av de oftast startade programmen överst men det stör mig inte för jag har överblicken på allting så som jag vill. För att få upp responsen så ställde jag om "animation speed" till "very fast". Stängde även av "glow" runt aktiva fönster då det stör mig. Så med anpassningsbart användarinterface kan man få det precis som man vill ha det även om det kräver lite manuella justeringar. Med manuella justeringar kan jag få startmenyn i både Windows XP och KDE (eller Xfce för den delen om jag sitter på klenare dator) att bli som jag vill. Men som operativsystem i helhet föredrar jag Linux.

Så där är min förklaring till hur jag kunde rösta på XP / 2000 trots att det är gammalt. Gillar menysystemet men applicerar det på ett modernt operativsystem (jag kör Arch Linux).

Permalänk
Medlem

Varit nöjd med W8.1s startmeny men W10s blir nog lite smidigare när man inte kör touch.

Förstår inte vad folk tycker är så jobbigt med 8.1.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Varför måste windows 10 vara så fult?

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Önskar att win 7 eller win xp startmenyn var standard i win 10 och de som ville ha annat fick ladda hem en mod istället...

Ja men precis även fast det blir Windows 6999 så ska vi ju ha kvar W7 startmenyn forever.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag blir så attans sne på Microsoft!

Varför helsike kan inte Microsoft återinföra starmenyn från Windows 7 i Windows 10 ??
Katastrofen med Windows 8 har bevisat vad användarna vill ha och det är inte den hemska menyn/fönstret man får i Windows 10!
Om Microsoft kunde svälja stoltheten och ge oss startmenyn från Windows 7 skulle produkter som Start 10 och liknande inte behövas!

:/ :/ :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linde:

Fortsätt hugg ved och hämta vatten i ån bara.....

Man behöver inte gå till gymmet då.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro