Permalänk

Termoelektrisk CPU-kylare

Några här kanske känner igen idén. Ett element som driver en fläkt enbart med värmeenergin från CPUn som den samtidigt kyler bort via luft. Ingen extern strömkälla behövs! Jag tjatade om det för några år sedan och det var lite rabalder om huruvida det skulle fungera eller inte. Jag var till slut tvungen att testa på en gammal AMD Athlon 64 3800+, 2400MHz och det fungerade faktiskt över förväntan. CPUn blir väl i varmaste laget och jag skulle nog inte rekommendera att byta ut en vanlig kylare mot den här men om någon intresserar sig för konceptet så gjorde jag en liten video där CPU-kylaren finns med:

Fakta benchmark 100% CPU last under 5min:
Idle [stock cooler]: 30C
Idle [TEG]: 40C
100% load [stock cooler]: 49C
100% load [TEG]: 75C

75C är på tok för högt men det hade säkert gått att optimera konstruktionen betydligt bättre.

Mer DIY info hur du bygger en egen: http://www.instructables.com/id/Portable-Airflow-Companion/

Termoelektrisk CPU-kylare

Permalänk

Kommenterar sällan (läs aldrig hänt hittills) gallerier, men dina prylar är sanslöst roliga att kika på. Grymt läckert! Mest bara för att det går såklart, men jag gillar din kreativitet.

Måhända testar jag någon av dina DYI någon dag själv om jag tar mig tid och ork. Fortsätt med fler roliga grejer

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Geeks Gaming

Riktigt coolt och har sätt detta konceptet tidigare, men hur funkar det med glassen?

Permalänk
Medlem

Nais kanske det går att utveckla för hjälp kylning till alla varma passivt kylda chipps nor/syd -bryggorna och volt reg typ dom ska klara det passivt men lite gratis kylning skadar inte

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Riktigt coolt och har sätt detta konceptet tidigare, men hur funkar det med glassen?

Samma sak fast tvärt om, right? Dessutom så värmer ju fläkten upp kylflänsen och därmed ökar tempskillnaden mellan glassen och luften runt kylflänsen.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Häftigt! Varför bygger man inte cpu fläktar så idag? Fördyra att bygga?

Permalänk
Medlem

Hur coolt som helst. Apropå temperaturer vid load osv så är det ändå imponerande med tanke på att kylflänsen och fläkten är så små. Tänk vad en tornkylare med en 120mm fläkt kan åstadkomma!

Permalänk

Skaffa patent direkt!

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

Barnet i mig tänker "bygg en generator till propellern och värm tevattnet och du har en evighetsmaskin"
Ingenjören i mig säger att det inte går... han är tråkig...

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joohansson:

75C är på tok för högt men det hade säkert gått att optimera konstruktionen betydligt bättre.
[/url]

Tycker du borde kunna komma rätt långt bara du byter ut propellerna mot en helt normal kylfläkt i rätt storlek, och med rätt effekt för strömkällan.

Kan tänka mig att det finns massor av andra tillämpningar där fläktar slukar ström helt i onödan. Det hör ju till saken, att det då oftast finns en värmekälla i närheten

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Väldigt bra idé! Idag så utnyttjar vi ju inte värmeenergin från processorerna på något vettigt sätt, utan försöker bara blåsa bort den..
Måste även fråga, tog du motorn + propellern från en quadcopter/drone?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 250D || Processor: Intel i7 4770K || Grafikkort: Zotac GTX 780 3GB || RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance Pro Gold|| Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX || Nätagg: Corsair CX 750W || Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB + Samsung 128GB SSD||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Barnet i mig tänker "bygg en generator till propellern och värm tevattnet och du har en evighetsmaskin"

Men vad ska man med den till?
Du menar om den inte gör någonting?

Att den gör någonting, det är klar att den gör någonting
På somrarna kan det ju hända att den går varm
Och då kan man koka gröt där uppe i tratten

Så du har den här stora maskinen bara för att koka gröt ibland?
Mitt i sommaren?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Citat:
Citat:

Samma sak fast tvärt om, right? Dessutom så värmer ju fläkten upp kylflänsen och därmed ökar tempskillnaden mellan glassen och luften runt kylflänsen.

när glassen kyler plattan och därmed flänsarna blir luften som är i kontakt med flänsarna också nedkyld och går ner i tryck, det är denna tryckskillnaden mellan den omgivande luften och den kalla luften som driver luften ner och sätter igång fläkten. fläkten driver i sin tur på mer luft som ökar kylningstakten och därmed tryckskillnaden.

det jag tycker är riktigt fiffigt är hur grejen blir självregulerande när den kyler cpu:n då varvtalet styrs istället av hur högt trycket blir, alltså hur varma flänsarna blir, och därför sänks varvtalet naturligt när fläkten kyler ner flänsarna. kan tänka mig att man kan få till något väldigt tyst av det här.

Permalänk
Skrivet av Nirnaeth:

Kanske en dum fråga, men varför funkar inte detta som du sägeR?

Min tanke är för att det blir spillvärme, typ från te glaset så går lite ånga ut, men om man skulle optimera storleken på teglaset att passa plattan, hur skulle det se ut då? Några hinder?

Gärna ifall det går o förklara till någon som enbart läst kemi fysik på högstadie nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Kanske en dum fråga, men varför funkar inte detta som du sägeR?

Min tanke är för att det blir spillvärme, typ från te glaset så går lite ånga ut, men om man skulle optimera storleken på teglaset att passa plattan, hur skulle det se ut då? Några hinder?

Gärna ifall det går o förklara till någon som enbart läst kemi fysik på högstadie nivå

du är på rätt spår iallafall, värmen försvinner från glaset men även om vi låtsas att detta inte sker så finns det en naturlag som säger att energi varken kan skapas eller förstöras, endast omvandlas mellan olika former. det betyder att teglaset med te har endast en viss mängd energi som man kan utvinna och att denna energi lämnar teglaset om du omvandlar den till arbete (får fläkten att snurra) vilket gör teglaset kallare. detta betyder i sin tur att du måste värma teglaset om du vill ha en evighetsmaskin, vilket gör att det inte är en evighetsmaskin längre.

Permalänk
Skrivet av Fashihi:

du är på rätt spår iallafall, värmen försvinner från glaset men även om vi låtsas att detta inte sker så finns det en naturlag som säger att energi varken kan skapas eller förstöras, endast omvandlas mellan olika former. det betyder att teglaset med te har endast en viss mängd energi som man kan utvinna och att denna energi lämnar teglaset om du omvandlar den till arbete (får fläkten att snurra) vilket gör teglaset kallare. detta betyder i sin tur att du måste värma teglaset om du vill ha en evighetsmaskin, vilket gör att det inte är en evighetsmaskin längre.

Men generatorn som du kopplar till propellern allstrar ström till en värmeplatte som gör teglaset varmt igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Men generatorn som du kopplar till propellern allstrar ström till en värmeplatte som gör teglaset varmt igen?

Aaah very fiffigt, teoretiskt sett är det möjligt, problemet är generatorer inte är perfekta i verkligheten och konverterar inte 100% av energin man förser den med till elenergi. så i verkligheten så "läcker" generatorn också energi och på så sätt förlorar du konstant energi, och du måste ändå tillföra mer energi så småningom.

Permalänk
Skrivet av Fashihi:

Aaah very fiffigt, teoretiskt sett är det möjligt, problemet är generatorer inte är perfekta i verkligheten och konverterar inte 100% av energin man förser den med till elenergi. så i verkligheten så "läcker" generatorn också energi och på så sätt förlorar du konstant energi, och du måste ändå tillföra mer energi så småningom.

Då förstår jag

Permalänk
Medlem

Bygg en AC till sommaren!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Fint. Men.. Du jämför med stock-kylare; har du jämfört med / utan den lilla propellern? För det är väl egentligen det som är intressant i sammanhanget - om den gör någon skillnad (alls..) ?

Permalänk
Skrivet av T-quix:

Väldigt bra idé! Idag så utnyttjar vi ju inte värmeenergin från processorerna på något vettigt sätt, utan försöker bara blåsa bort den..

Tack, Kul med all respons! Yes det är från en quad, Hubsan x4. Jag byggde en egen sådan också med 3D printat chassie och det blev en motor över, du hittar den på min instructables-sida som är länkad i galleriet. Dessa minimotorer är mycket trevliga och går på låg spänning med låter lite mycket.

Permalänk
Skrivet av anon96120:

Fint. Men.. Du jämför med stock-kylare; har du jämfört med / utan den lilla propellern? För det är väl egentligen det som är intressant i sammanhanget - om den gör någon skillnad (alls..) ?

Sant, jag borde jämföra med motsvarande kylfläns utan TEG och motor men vill inte plocka isär konstruktionen och jag har ingen mer kylfläns. Men jag tror, hoppas och vill att min leksak ska vara bättre, den flyttar åtminstone bort den varma luften. En passiv kylare får nästan igen cirkulation på luften.

Permalänk
Medlem

Kul projekt. Jag tror det termoelektriska elementet begränsar värmegenomströmningen

Permalänk

Det ena utesluter iof. inte det andra. Förutom optimeringar som går att göra i konstruktionen så hade man också kunnat tänka sig att t.ex. utnyttja halva värmeenergin från CPUn till att leda vidare via koppar direkt och halva till att driva modulen och fläkten. Går säkert att hitta en balans för just en viss typ av processor. All värme måste inte gå genom elementet. Bara tillräckligt för att sätta igång ett luftflöde. Min tanke är att få högre verkningsgrad än vanlig passiv kylning, gärna som tar mindre plats också.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Albinfiskare:

right... Missade att det var termodynamik som var nyckeln och inte värme, väldigt coolt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-quix:

Vadå, jag startar datorn när det är för kallt hemma synd att mitt 970inte värmer lika bra som det gjorde med 460sli

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Vadå, jag startar datorn när det är för kallt hemma synd att mitt 970inte värmer lika bra som det gjorde med 460sli

Gräver du bitcoins eller? Det gjorde jag förra vintern för att värma huset mer eller mindre gratis. Funderade ett tag på att bygga in grafikkort istället för elpatronen i mitt ventilationssystem men det hade blivit för dyrt

Permalänk
Skrivet av joohansson:

Gräver du bitcoins eller? Det gjorde jag förra vintern för att värma huset mer eller mindre gratis. Funderade ett tag på att bygga in grafikkort istället för elpatronen i mitt ventilationssystem men det hade blivit för dyrt

Med tanke på storleken kylren den riktigt bra ju, hade varit kul att se den i större utförande

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Sant, jag borde jämföra med motsvarande kylfläns utan TEG och motor men vill inte plocka isär konstruktionen och jag har ingen mer kylfläns. Men jag tror, hoppas och vill att min leksak ska vara bättre, den flyttar åtminstone bort den varma luften. En passiv kylare får nästan igen cirkulation på luften.

Du kan ju testa med att sätt ett finger på propeller eller tejp bara nått som får stop på den skulle var väldigt intressant med svaret!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

tror ni det är samma:
http://www.ebay.com/itm/TEC1-12706-12V-60W-Heatsink-Thermoele...

och funkar den med vanlig 120 fläkt på 12v?

putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.