Permalänk
Skrivet av putte_br:

tror ni det är samma:
http://www.ebay.com/itm/TEC1-12706-12V-60W-Heatsink-Thermoele...

och funkar den med vanlig 120 fläkt på 12v?

putte_br

En TEG är normalt bättre för detta avseende och tål högre temp, som den här t.ex:
http://www.ebay.com/itm/Thermoelectric-Power-Generator-High-T...

Men du kan inte köra en 12V fläkt då du bara få ut någon enstaka volt med ett värmeljus. Du behöver en motor för låg spänning.
Den TEG som används i just detta experiment kommer från en kickstarterkampanj för Powerpot X. Den kostade 150kr och tål extrem värme men den som jag länkade till borde fungera så länge du inte plågar den med för hög temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

En TEG är normalt bättre för detta avseende och tål högre temp, som den här t.ex:
http://www.ebay.com/itm/Thermoelectric-Power-Generator-High-T...

Men du kan inte köra en 12V fläkt då du bara få ut någon enstaka volt med ett värmeljus. Du behöver en motor för låg spänning.
Den TEG som används i just detta experiment kommer från en kickstarterkampanj för Powerpot X. Den kostade 150kr och tål extrem värme men den som jag länkade till borde fungera så länge du inte plågar den med för hög temp.

http://www.ebay.com/itm/THERMOELECTRIC-POWER-GENERATOR-TEG-MO...

Operates from 0-16 volts DC and 0-10.5 amps
Operates from -60 deg C to +180 deg C

Den måste väl orka driva en fläkt?

80*80 fläkt står det DC 12V 0,14A

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

http://www.ebay.com/itm/THERMOELECTRIC-POWER-GENERATOR-TEG-MO...

Operates from 0-16 volts DC and 0-10.5 amps
Operates from -60 deg C to +180 deg C

Den måste väl orka driva en fläkt?

80*80 fläkt står det DC 12V 0,14A

Putte_br

Ja om du kyler den med flytande helium och värmer den med en gasbrännare kanske=) Nä men det beror på, de värden du läser är max output och maxströmmen 10.5 A är säkert inte vid 16 volt utan någonstans i mitten kanske 8V. Alla TEG har olika effektkurvor. Jag tror det kräver ganska mycket för att få igång en datorfläkt enbart med en TEG, jag har försökt själv. Bättre om du använder en step-up modul så fall så du kan ovandla en låg spänning typ 4V till 12V, det funkar nog! Finns på Kjell

Jag byggde den här för två år sedan men det är en 5V fläkt och jag hade problem att få det riktigt bra.
iPhone laddare med TEG

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Du kan ju testa med att sätt ett finger på propeller eller tejp bara nått som får stop på den skulle var väldigt intressant med svaret!

Jag testade som du sa nu precis. Lät den stabilisera sig i idle och sedan stoppade propellern och såg tempen öka. Testade några gånger fram och tillbaka för att vara säker. Det var kul när man drog igång fläkten igen vid hög temp för den orkade knappt i början eftersom kylflänsen var nästan lika varm som plattan under men ju mer den kylde desto fortare gick den och desto mer den kylde och desto fortare gick den etc. etc. Lite magiskt nästan, som om den matade sig själv med energi

Idle (fläkt): 37C
Idle (ej fläkt): 60C
100% CPU (fläkt): 75C
100% CPU (ej fläkt): Stoppade vid 95C för att inte skada den

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Ja om du kyler den med flytande helium och värmer den med en gasbrännare kanske=) Nä men det beror på, de värden du läser är max output och maxströmmen 10.5 A är säkert inte vid 16 volt utan någonstans i mitten kanske 8V. Alla TEG har olika effektkurvor. Jag tror det kräver ganska mycket för att få igång en datorfläkt enbart med en TEG, jag har försökt själv. Bättre om du använder en step-up modul så fall så du kan ovandla en låg spänning typ 4V till 12V, det funkar nog! Finns på Kjell

Jag byggde den här för två år sedan men det är en 5V fläkt och jag hade problem att få det riktigt bra.
iPhone laddare med TEG

Okej. Har du någon sida med fläkten och TEG finns på?

Håller på bygger om en bärbar dator till media center
Och då är en TEG intressant att att prova att kyla lådans luft
Med. Cpun blir ca 50c innan fläkten startar och kyler cpun.

Putte

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Okej. Har du någon sida med fläkten och TEG finns på?

Håller på bygger om en bärbar dator till media center
Och då är en TEG intressant att att prova att kyla lådans luft
Med. Cpun blir ca 50c innan fläkten startar och kyler cpun.

Putte

http://www.alibaba.com/product-detail/Thermoelectric-Generato...
http://www.termo-gen.com/pdf/TEG_modules_Bi2Te3.pdf
http://www.conrad.se/AXIALFL%C4KT-5V-40X40MM.htm?websale8=con...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Jag testade som du sa nu precis. Lät den stabilisera sig i idle och sedan stoppade propellern och såg tempen öka. Testade några gånger fram och tillbaka för att vara säker. Det var kul när man drog igång fläkten igen vid hög temp för den orkade knappt i början eftersom kylflänsen var nästan lika varm som plattan under men ju mer den kylde desto fortare gick den och desto mer den kylde och desto fortare gick den etc. etc. Lite magiskt nästan, som om den matade sig själv med energi

Idle (fläkt): 37C
Idle (ej fläkt): 60C
100% CPU (fläkt): 75C
100% CPU (ej fläkt): Stoppade vid 95C för att inte skada den

Det var intressanta siffror konstigt att inga fler företag har gjort samma sak på sina passiva kylare!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Det var intressanta siffror konstigt att inga fler företag har gjort samma sak på sina passiva kylare!

Ja det kan man undra. Jag tror som sagt det går att göra mycket förbättringar i designen. Man skulle kunna ha kylfläns på undre plattan också som fläkten blåser på. Det hade minskat varvtalet på fläkten men kanske hade resulterat i ytterligare lägre temp på CPUn. Med en 3D printer för metall så hade man kunnat tillverka mycket mer avancerade kylblock, som en tvättsvamp fast i koppar t.ex för att få maximal area för luften. Eller andra komplicerade kanaler i 3D, men det kräver nog simuleringar för termo- och aerodynamik. Termoelektriska element minskar i pris och ökar i effektivitet för varje år också så jag tror vi kommer se fler applikationer framöver.

Permalänk
Medlem

Så skön middag... Potatis med... potatis!

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Så skön middag... Potatis med... potatis!

Potatis e la gött! Jag bad tjejen att få en massa till ett fysikaliskt experiment men det visade sig att kletig fisk leder värme bättre. Ibland undrar jag hur hon står ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Potatis e la gött! Jag bad tjejen att få en massa till ett fysikaliskt experiment men det visade sig att kletig fisk leder värme bättre. Ibland undrar jag hur hon står ut..

Haha amazing, håll hårt i kvinnan!:P

Permalänk

Uppdaterad

För att visa att kylsystemet enkelt går att förbättra om man skulle vilja så satte jag dit några extra kylflänsar på bottenplattan.
Det gjorde ingen skillnad på vilotempen men vid last så minskade den med 4 grader. Om ännu större kylflänsar sänker tempen ännu mera eller bara minskar varvtalet på fläkten har jag ingen aning om. Det är väldigt många parametrar som påverkar varandra och jag går bara på känsla för jag orkar inte räkna.

Hade varit intressant att ha en termomodul med ett hål i mitten så man kunde leda bort den värsta värmen från CPUn direkt vid kärnan och använda energin i periferin för att driva fläkten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Huvudpoängen med passiv kylare är ljudnivån snarare en energibesparingen. Personligen hade jag nog hellre använt tekniken till nån sort LED lösning med olika diskoeffekter beroende på hur varm cpu'n är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

För att visa att kylsystemet enkelt går att förbättra om man skulle vilja så satte jag dit några extra kylflänsar på bottenplattan.
Det gjorde ingen skillnad på vilotempen men vid last så minskade den med 4 grader. Om ännu större kylflänsar sänker tempen ännu mera eller bara minskar varvtalet på fläkten har jag ingen aning om. Det är väldigt många parametrar som påverkar varandra och jag går bara på känsla för jag orkar inte räkna.

Hade varit intressant att ha en termomodul med ett hål i mitten så man kunde leda bort den värsta värmen från CPUn direkt vid kärnan och använda energin i periferin för att driva fläkten..

http://cdn.instructables.com/FKI/VYBJ/I6RSXQN6/FKIVYBJI6RSXQN...

Jag hittar så lite information om hur bra en TEC1 är så jag beställde två stycken för en 100 kr och får se om jag har nytta av dom eller ej.
100 kr är inte mycket att gråta över ifall det inte går som jag vill.

Kan vara roligt att leka med.

Sen har jag två fläktar till bärbara datorer och behöver bara 5V och 140 mA för att driva dom om jag inte läste fel.

Putte_br

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Några här kanske känner igen idén. Ett element som driver en fläkt enbart med värmeenergin från CPUn som den samtidigt kyler bort via luft. Ingen extern strömkälla behövs! Jag tjatade om det för några år sedan och det var lite rabalder om huruvida det skulle fungera eller inte. Jag var till slut tvungen att testa på en gammal AMD Athlon 64 3800+, 2400MHz och det fungerade faktiskt över förväntan. CPUn blir väl i varmaste laget och jag skulle nog inte rekommendera att byta ut en vanlig kylare mot den här men om någon intresserar sig för konceptet så gjorde jag en liten video där CPU-kylaren finns med:
aeeq-gKX01o

Fakta benchmark 100% CPU last under 5min:
Idle [stock cooler]: 30C
Idle [TEG]: 40C
100% load [stock cooler]: 49C
100% load [TEG]: 75C

75C är på tok för högt men det hade säkert gått att optimera konstruktionen betydligt bättre.

Mer DIY info hur du bygger en egen: http://www.instructables.com/id/Portable-Airflow-Companion/

Termoelektrisk CPU-kylare

Jag antar att du har baserat detta på idén om el-generation mellan två plattor med olika temperaturer?http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a2/Peltierele...
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_cooling

Kul att se någon här som har provat sig fram med detta. Dock ingen ny tanke eller något orginellt. Men kul att se!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

http://cdn.instructables.com/FKI/VYBJ/I6RSXQN6/FKIVYBJI6RSXQN...

Min första tanke om detta (förutom att det är riktigt fräckt gjort), är flänsen, varför så liten?
Hela poängen med detta är väl att du vill ha så stor skillnad mellan under och över elementet. Du borde ha den maffigaste kylaren som du kan.
Med en större fläns ökar både passiva kylningen och den aktiva då fläkten har mer yta att blåsa luft på. Båda sakerna bör göra bättre kylning, som borde ge dig mer energi till fläkten som då ökar ännu mer.

Når du en vettig punkt där och omgivnings tempen är bra nog (läs låg nog) så bör denna kunna kyla din CPU rätt mycket bättre. Annars så finns det ju relativt prisvärda intel CPUer idag som tål 95 grader, och har låg ut effekt. De bör du lätt kunna kyla på detta sätt.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Min första tanke om detta (förutom att det är riktigt fräckt gjort), är flänsen, varför så liten?
Hela poängen med detta är väl att du vill ha så stor skillnad mellan under och över elementet. Du borde ha den maffigaste kylaren som du kan.
Med en större fläns ökar både passiva kylningen och den aktiva då fläkten har mer yta att blåsa luft på. Båda sakerna bör göra bättre kylning, som borde ge dig mer energi till fläkten som då ökar ännu mer.

Når du en vettig punkt där och omgivnings tempen är bra nog (läs låg nog) så bör denna kunna kyla din CPU rätt mycket bättre. Annars så finns det ju relativt prisvärda intel CPUer idag som tål 95 grader, och har låg ut effekt. De bör du lätt kunna kyla på detta sätt.

Jo jag vet, har byggt en sådan också men det grundläggande kravet jag hade med denna design (för att få någon form av unik produkt) var att göra den så kompakt som möjligt. Vill någon göra den bättre så varsogod Jag har redan börjat på mitt nästa projekt, måste förnya sig och ha något att pilla med!

Permalänk
Medlem

Dålig idé,bra genomförande

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

För alla er som vill ha lite historia om dessa underbara pojekt läs denna tråd.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

Som ingenjörstudent är ju detta hur coolt som helst! Öka effektiviteten ytterligare och du har en fantastisk produkt du kan implementera i en mängd plattformar från kärnkraftverk till matlagning.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Jag experimenterade ett tag med samma sak! jag lyckades aldrig få en dator fläkt ett snurra i bra hastighet! Då hade jag ändå en stor cpu kylare på.

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Jag vill att du byter ut låten i videon till Beyonce put a ring on it, medan du sätter elementet lite var stans.

Cause if you liked it, then you should have put a Seebeck element on it
If you liked it, then you shoulda put a Thermoelectric element on it
oh, oh, oh, oh, oh, oh

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Du behöver en "vapour chamber" som används för referens GPUer eller 1U skylare för servrar. Den sprider värmenenergin från en mindre yta till en större mycket effektivt.

Permalänk

Jag har en uppdatering till för detta experiment. För att stilla min nyfikenhet så beställde jag en till exakt likadan kylfläns och satte den på CPU:n utan någon TEG emellan. Många har sagt till mig att en TEG leder värme mycket dåligt och att det är anledningen till att mitt experiment aldrig kommer fungera i praktiken. Således borde kylflänsen utan en TEG kyla bättre. Till min stora förvåning så gjorde det ingen mätbar skillnad! Den passiva kylflänsen var lite kass som med en TEG emellan (utan fläkt) och därmed har jag bevisat att använda en TEG till att driva en fläkt för att kyla ger bättre resultat än ett rent passivt system med samma byggvolym. Jag kan gå med på att en TEG inte leder lika bra värme som ren koppar men den leder tillräckligt bra!

Idle: 60C
100% load: Avbröt vid 95C

Tack xfade för du hittade min ursprungliga tråd

Permalänk
Skrivet av joohansson:

Jag har en uppdatering till för detta experiment. För att stilla min nyfikenhet så beställde jag en till exakt likadan kylfläns och satte den på CPU:n utan någon TEG emellan. Många har sagt till mig att en TEG leder värme mycket dåligt och att det är anledningen till att mitt experiment aldrig kommer fungera i praktiken. Således borde kylflänsen utan en TEG kyla bättre. Till min stora förvåning så gjorde det ingen mätbar skillnad! Den passiva kylflänsen var lite kass som med en TEG emellan (utan fläkt) och därmed har jag bevisat att använda en TEG till att driva en fläkt för att kyla ger bättre resultat än ett rent passivt system med samma byggvolym. Jag kan gå med på att en TEG inte leder lika bra värme som ren koppar men den leder tillräckligt bra!

Idle: 60C
100% load: Avbröt vid 95C

Tack xfade för du hittade min ursprungliga tråd

Jag kanske har fattat helt fel, men är inte dålig värmeledning en förutsättning för att TEG ska fungera? Är det inte differensen i temperatur som ger upphov till spänningsskilnaden? Om då TEG ledde värmen skulle du inte få någon temperaturdifferens och ingen spänning. Effekten tar du ut som ström istället.
Däremot tror jag att TEG har sina begränsningar som kylare eftersom effekten avtar när temperaturen sjunker.
Har du testat att använda ett peltierelement istället? Dvs mata in effekt för att skapa en temperaturskillnad.

Permalänk

Du har helt rätt men ett annat faktum är att verkningsgraden för en TEG är ca.3%. Det mest ideala fallet hade självklart varit att den inte ledde någon värme alls och omvandlade 100% till elektricitet men i verkligheten så leder den värme ganska bra just pga. den extremt dåliga verkningsgraden för energiomvandlingen. Man kan säga att det är tack vare att dessa element är i princip värdelösa som generatorer som gör att det överhuvudet taget fungerar att kyla en CPU. Nu när jag tänker på det så hade det nog fungerat bättre om de var ännu mer värdelösa. Bara man får tillräckligt med ström för att driva en fläkt som kan flytta på luften.

Absolut kan man tillföra energi till ett peltierelement för att leda bort värmen men det var inte målet med detta experiment.

Permalänk
Medlem

hmm, går dessa TEG att seriekoppla med varandra tro?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av Nauie:

hmm, går dessa TEG att seriekoppla med varandra tro?

Absolut. Hur tänkte du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Absolut. Hur tänkte du då?

Nja mest om de skulle fungera som leksaker, kul att ha något att pilla med, så jag beställde ett par st. Får se vad för puckade saker man kan hitta på ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpt 5st nu Lovar att lägga upp ett galleri med eventuella resultat efter proverna

Visa signatur