Annullerad order skickad, törs jag hämta ut?

Permalänk

Annullerad order skickad, törs jag hämta ut?

Hejsan!

Beställde nyligen varor från en amerikansk sida. Dock annullerades ordern med hjälp av deras kundtjänst.

Dock har ordern skickats iväg och är enligt USPS på väg till Sverige. Hur ska jag gå tillväga med paketet när det kommer? Är det bäst att låta bli paketet eller törs jag hämta ut det? Ordern är enligt hemsidan annullerad och min betalning har returnerats.

Permalänk
Avstängd

Värde på prylarna?

Maila kundtjänst och fråga?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av david50301:

Hejsan!

Beställde nyligen varor från en amerikansk sida. Dock annullerades ordern med hjälp av deras kundtjänst.

Dock har ordern skickats iväg och är enligt USPS på väg till Sverige. Hur ska jag gå tillväga med paketet när det kommer? Är det bäst att låta bli paketet eller törs jag hämta ut det? Ordern är enligt hemsidan annullerad och min betalning har returnerats.

Jag hade kontaktat företaget och frågat vad de tyckte jag skulle göra. inte länge sedan jag hade misstankar om att den order jag beställt från USA hade skickats 2 gånger, visade sig att det inte var så men kundtjänst verkade ganska glada att jag hade hört av mig och frågat dem om det i alla fall.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Runt en tusenlapp.

Tänkte mig detta som en sista utväg. Undrar mest över vem paketet tillhör när det blivit skickat. (Mottagaren eller avsändaren)

Permalänk
Skrivet av david50301:

Runt en tusenlapp.

Tänkte mig detta som en sista utväg. Undrar mest över vem paketet tillhör när det blivit skickat. (Mottagaren eller avsändaren)

Vet inte hur Amerikanska konsumentskyddslagar ser ut, men i Sverige kan företaget begära pengar eller varorna tillbaka av dig om de kommer på att de skickat det till dig trots att de annullerat ordern och du inte sagt ifrån om det.

Oavsett vilket så får man fundera på hur moraliskt rätt man tycker det är också att behålla varor man inte beställt utan att säga ifrån.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Avsändaren äger innehållet så om du undrar om du kan hämta ut och behålla paketet så är svaret nej. Om du nu inte betalar för det...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

hört talas om ärlighet vara längst .....

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av david50301:

Hejsan!

Beställde nyligen varor från en amerikansk sida. Dock annullerades ordern med hjälp av deras kundtjänst.

Dock har ordern skickats iväg och är enligt USPS på väg till Sverige. Hur ska jag gå tillväga med paketet när det kommer? Är det bäst att låta bli paketet eller törs jag hämta ut det? Ordern är enligt hemsidan annullerad och min betalning har returnerats.

Låt det gå tillbaka. Du kommer inte att bli ersättningsskyldig för frakten eftersom du hade annullerat ordern tidigare. Om du hämtar ut den blir du betalningsskyldig.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Låt det gå tillbaka. Du kommer inte att bli ersättningsskyldig för frakten eftersom du hade annullerat ordern tidigare. Om du hämtar ut den blir du betalningsskyldig.

Funderade precis över returfrakten och vem som skulle bekosta den, tack!

Permalänk
Avstängd

svensk frakt lär ju vara bra mycket dyrare än amerikansk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Vet inte hur Amerikanska konsumentskyddslagar ser ut, men i Sverige kan företaget begära pengar eller varorna tillbaka av dig om de kommer på att de skickat det till dig trots att de annullerat ordern och du inte sagt ifrån om det.

Oavsett vilket så får man fundera på hur moraliskt rätt man tycker det är också att behålla varor man inte beställt utan att säga ifrån.

Njae.. inte om de bara skickat, men om han tar emot, ja.

Kontakta företaget är också mitt förslag, och meddela dem att en order dom skickat borde kanske inte gjort det. Och du ska absolut inte hämta ut den om du inte vill betala för sakerna igen (om du nu fått tillbaka pengarna).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gaminggirl:

Vet inte hur Amerikanska konsumentskyddslagar ser ut, men i Sverige kan företaget begära pengar eller varorna tillbaka av dig om de kommer på att de skickat det till dig trots att de annullerat ordern och du inte sagt ifrån om det.

I Sverige kan inget företag begära pengar för saker som du inte beställt. De har rätt att få tillbaka varorna på sin egen bekostnad om de skickat dem fast ni är överens om att ordern är annulerad.

Så klart ska TS kontakta företaget i USA och fråga vad som hänt och hur det ska lösas på bästa sätt. Grundinställningen bör vara hur du kan hjälpa dem att få tillbaka varorna mot att de står för eventuella kostnader. Jag kan inte se hur TS ska kunna bli betalningsskyldig mer än om han vägrar lämna tillbaka varorna.
Har du handlat via någon stor marknadsplats typ Amazon så kan du få bra hjälp av dem om det skulle strula.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

I Sverige kan inget företag begära pengar för saker som du inte beställt. De har rätt att få tillbaka varorna på sin egen bekostnad om de skickat dem fast ni är överens om att ordern är annulerad.

Så klart ska TS kontakta företaget i USA och fråga vad som hänt och hur det ska lösas på bästa sätt. Grundinställningen bör vara hur du kan hjälpa dem att få tillbaka varorna mot att de står för eventuella kostnader. Jag kan inte se hur TS ska kunna bli betalningsskyldig mer än om han vägrar lämna tillbaka varorna.
Har du handlat via någon stor marknadsplats typ Amazon så kan du få bra hjälp av dem om det skulle strula.

Skrivet av Paddanx:

Njae.. inte om de bara skickat, men om han tar emot, ja.

Kontakta företaget är också mitt förslag, och meddela dem att en order dom skickat borde kanske inte gjort det. Och du ska absolut inte hämta ut den om du inte vill betala för sakerna igen (om du nu fått tillbaka pengarna).

Menade om man tar emot varorna och vägrar skicka tillbaka dem.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Får känslan av att det är lika bra att låta bli att lägga näsan i blöt, låta ansvaret falla på firman och låta dem lösa det tillsammans med fraktbolaget.

Dock känns det inte alltför bra att mitt namn står som mottagare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av david50301:

Runt en tusenlapp.

Tänkte mig detta som en sista utväg. Undrar mest över vem paketet tillhör när det blivit skickat. (Mottagaren eller avsändaren)

Hur kommer det sig att din första tanke INTE var att kontakta företaget i fråga?
Och varför skulle det vara en sista utväg?

Jag anser att man i ren självbevarelsedrift kontaktar företaget och kollar upp så att ordern faktiskt blev annulerad på rätt sätt så att du inte får problem.

Så jag säger kontakta vem du nu beställt från och prata med dom om vad du skall göra/inte göra så att dom inte kan knipa åt dig om något råkade gå fel vid annuleringen av ordern.

Ett sånt här tillfälle är inte ett tillfälle att vara konflikträdd ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Du kan ju hämta ut det, och sedan kontakta firman. Om dom vill ha tillbaka paketet får dom betala frakten. När det gäller små summor så kan dom ge dig paketet och för att du är ärlig, vem vet

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Hur kommer det sig att din första tanke INTE var att kontakta företaget i fråga?
Och varför skulle det vara en sista utväg?

Jag anser att man i ren självbevarelsedrift kontaktar företaget och kollar upp så att ordern faktiskt blev annulerad på rätt sätt så att du inte får problem.

Så jag säger kontakta vem du nu beställt från och prata med dom om vad du skall göra/inte göra så att dom inte kan knipa åt dig om något råkade gå fel vid annuleringen av ordern.

Ett sånt här tillfälle är inte ett tillfälle att vara konflikträdd ^^

Tänker mig en situation där jag blir tvungen att hämta ut/skicka tillbaka och krångla med återbetalningar av fraktavgifter etc. Ansvaret är (enligt mig) inte mitt. Kalla mig konflikträdd, men har nämligen ingen lust att städa upp efter andras misstag.

EDIT: Har nu talat med kundtjänsten och de nekar att paketet har blivit skickat, så troligtvis ligger problemet hos usps.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av david50301:

Funderade precis över returfrakten och vem som skulle bekosta den, tack!

Du bör dock kontakta dem ändå och bara säga att du inte har för avsikt att hämta ut paketet och låta det gå tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Hur kommer det sig att din första tanke INTE var att kontakta företaget i fråga?
Och varför skulle det vara en sista utväg?

För att samvetet vet precis vad man bör göra, men girigheten behöver bara en liten liten knuff i form av ett godkännande av vem som helst att man gott kan sno paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av david50301:

Tänker mig en situation där jag blir tvungen att hämta ut/skicka tillbaka och krångla med återbetalningar av fraktavgifter etc. Ansvaret är (enligt mig) inte mitt. Kalla mig konflikträdd, men har nämligen ingen lust att städa upp efter andras misstag.

EDIT: Har nu talat med kundtjänsten och de nekar att paketet har blivit skickat, så troligtvis ligger problemet hos usps.

Tack för all hjälp!

Du beställde. Paketet hann skickas innan du avbeställde. Hur kan ansvaret inte bli ditt? Vad gjorde de för misstag? Skickade en beställd order?

Tänk en gång extra innan du beställer något nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av david50301:

Tänker mig en situation där jag blir tvungen att hämta ut/skicka tillbaka och krångla med återbetalningar av fraktavgifter etc. Ansvaret är (enligt mig) inte mitt. Kalla mig konflikträdd, men har nämligen ingen lust att städa upp efter andras misstag.

EDIT: Har nu talat med kundtjänsten och de nekar att paketet har blivit skickat, så troligtvis ligger problemet hos usps.

Tack för all hjälp!

Om du kan visa att ordern har annullerats så är ansvaret givetvis inte ditt. Kan du inte visa det så verkar det väl logiskt att kontakta säljaren så fort som möjligt. I ett scenario där du inte kan visa att ordern annullerats så riskerar du ju problem även om du inte hör av dig.

Nåja.

Är du säker på att det inte bara stod att ett ID skapats?

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Du beställde. Paketet hann skickas innan du avbeställde. Hur kan ansvaret inte bli ditt? Vad gjorde de för misstag? Skickade en beställd order?

Tänk en gång extra innan du beställer något nästa gång.

Vid första samtalet med support var ordern inte registrerad som skickad utan som "bearbetas" i deras system, vilket tillät annulleringen ordern. Varken jag eller säljaren var medvetna om att varorna redan hade paketerats samt lagts på utkörning och då paketet aldrig blev registrerat som skickat i deras system så nekar support dess existens.

Hur som helst är problemet numera löst.