Windows 10 lanseras till skolstarten

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 lanseras till skolstarten

Microsoft skyndar med att färdigställa Windows 10 och går nu ut med att operativsystemet släpps redan i sommar, vilket innebär att tillhörande datorsystem blir tillgängliga till skolstarten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsoft, Windows och "skyndar"
3 ord du aldrig vill ha i samma mening... De kan göra fullständiga katastrofer när de gör något för snabbt.
Nu verkar dock test versionen vara stabil, men den saknar en hel del funktioner än tycker jag, som togs bort från TP i dec, och som skulle komma tillbaka. Dessa måste ju hinna testas också.

Permalänk
Medlem

Låter riktigt bra! Har kört med Windows 10 TP som main operativ sen det släpptes o måste säga att det är ett riktigt bra lyft. Det har även varit oväntat stabilt

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre presterar windows 10 jämnfört med tidigare verisioner?

Permalänk
Medlem

Härligt!! LÄNGTAR! Ska bli så underbart skönt å förhoppningsvis bli av med alla 129837198273123 problem jag haft med W8.1..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Har inte börjat använda 8 än ens haha.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Har inte hängt med svängarna. Är metro kvar?

Permalänk
Medlem

För sent Microsoft, har redan bytt till Linux.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FiftyFifty:

Du behöver inte köra metro startskärmen då det finns en som liknar den i windows 7. Du kan köra "metro" apparna i fönster om du vill använda dem. Vad är metro i din värld?

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, kanske RTM innan sommaren då om vi har tur =D

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Spännande! Jag väntar intresserat och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B650-PLUS | CPU: AMD Ryzen 7 9700X @ 5,5 GHz | GPU: MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16 GB | Lagring: Kingston FURY Renegade M.2 NVME SSD 2 TB + Kingston M.2 NVME SSD 4 TB | RAM: Kingston FURY Beast RGB CL36 2 x 32 GB 6000 MHz DDR5 | PSU: Corsair RMe 750 W | Chassi: Fractal North Charcoal Black TG Mid Tower | Monitorer: HP Z Display 30" + ASUS MG 27" + ASUS VG 24" | Tangentbord: Logitech G512 | Mus: Razer Naga Trinity | Hörlurar: Razer BlackShark V2 Pro | Högtalare: Logitech Z407 | Mikrofon: Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Ah just det. 2015 är linux år.. oh wait.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Jag ser mest fram emot DX12, är väldigt nöjd med Windows 8.1 idag, men det ska naturligtvis bli rätt fint att uppgradera.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Är din förlust isåfall, förutsatt att du gick från Windows 7/8/8.1 till Linux. Detta eftersom Windows 10 är en gratis uppdatering för användare av dessa OS (åtminstone under första året), varför Microsoft ändå inte skulle tjänat något på att ha dig som "kund". Därav din egen förlust

Själv tycker jag det ska bli oerhört trevligt att få ladda ner denna nya, betydligt bättre version av Windows mot skolstarten!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Ska bli galet spännande med windows 10.

Kommer säkerligen sluta med att man kommer försöka få igång det på så många enheter som möjligt. Jag menar raspberry pie, telefoner (http://www.windowscentral.com/microsoft-making-custom-rom-all...) o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jag ser mest fram emot DX12, är väldigt nöjd med Windows 8.1 idag, men det ska naturligtvis bli rätt fint att uppgradera.

håller med! ser fram emot DX12 som fasen , ska bli intressant också vilka kort som kommer att stödja det fullt ut.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kanske dax att byta ut Windows 7 på min burk då eller om man ska testa att byta på tv datorn först som kör Windows 8.1 för att se om man blir nöjd på den först.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de fixar till startmenyn igen, som de hade i 9879, men vi får väl se...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Inte som tvång som det har varit med 8.x utan nu är det något som mer liknar startmenyn som gäller, vilket jag och många andra tycker är fantastiskt härligt Särskillt med tanke på hur många gånger man fått höra att "HAHAHAAAAA STARTMENYN ÄR BORTA FÖR GOTT DU ÄR BLÅST VÄNJ DIG VID METRO OCH GÅ OCH LÄGG DIG!!"

Ja, eller hur?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Se till att vid installation/första uppstart skapa "lokalt konto", det ligger en aning gömt. Sedan är det bara att ta bort allt metrotjaffs som inget tillför Done!

Vilket är vad jag kommer göra när Win 10 släpps. Efter testversionerna så finns äntligen något att uppgradera från 7:an till. 8.x var skämt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Har kört http://www.classicshell.net/ classic shell på alla mina windows 8.1 datorer. Tål inte metro men efter upptäckt classic shell så har windows 8.1 vart riktigt trevligt att använda.

Permalänk
Avstängd

Kan man återigen byta bakgrundsfärg i windows explorer på preview versionerna? Detta går inte i windows 8 utan massa hackande med hex-editor så vitt jag vet.

DX12 gör nog uppdatering omöjligt att undvika denna gång...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Windows 10 kommer bli så jävla fett. Älskar tekniska optimeringar och förbättringar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Prestanda vete... Det är minst lika väloptimerat som 8.1, men med lite små förbättringar här och där.

Tex att alt-tabba in ut ur ett fullskärmsspel, går bus enkelt. Otroligt snabbt och bra, utan att skärmen "slocknar" och sen ska spelet förhoppningsvis komma igång, som det var förr. "Råkade du trycka på Win tangenten", var det kört, och du fick böna och be och hoppas du kunde komma in i spelet igen.

Märkte tom att aero preview (så du kan se innehållet i fönsterna, bara genom att hålla musen över programmet i aktivitetsfältet, eller i alt-tab vyn) så ser du faktiskt innehållet i spelet, helt uppdaterat.
Beror säkert på hur modernt spelet är för att detta ska fungera men det verkar funka på en hel del spel jag testat lite snabbt.

Detta gör det intressant då du kan ha spelet på ett virtuellt skrivbord och bara byta, utan att egentligen hoppa ur spelet, kolla ett forum post eller 2 om något i spelet, skifta tillbaka som om du bytte mellan 2 Windows program och fortsätta spela.

Snabbstartsfältet i utforskaren gör att man kan enkelt själv kan ha snabba genvägar till saker man ofta besöker, och den fyller på med förslag på saker du använder ofta, precis som "senaste" i startmenyn gör med program du använder ofta. Du kan självklart även själv "pinna" det du själv vill.
Jag skulle bara villja ha bort Dokument, Bilder, Filmer osv från "dator" delen nu, och låta de vara i detta genvägsfält istället.

I Tex Win 7 kan man ju "slänga" ett fönster i ena sidan, och då förstorar den till halva skärmen. I Win 10 kan du göra det också, men när du gör det, får du automatiskt upp alt tab menyn och kan bara klicka på det andra programmet du vill ha på "andra halvan".
Du kan även göra 4 delar, släng programmet i en hörna istället, och den blir 1/4 av skärmen, och du kan kombinera detta, med tex 2st 1/4 och en 1/2.

En ordentlig meddelande hanterare, så du får alla meddelande samlade i en ikon.

Små saker som gör det lite snabbare att "jobba" med datorn helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att testa. Undrar om det blir smidigare användagränssnitt, exempelvis att det krävs färre steg för allt. Och att man kommer kunna ändra storlek på fönster/dialoger som har en lång lista i sig. Exempel:

Eller att det många gånger kommer poppar upp nya fönster när man ska ändra inställningar så att man måste trycka ”OK” i flera rutor (många gånger kör man ju även ”Apply” i flera rutor när man ska göra en justering). För att inte tala om hur rörig och oöverskådlig Task-switchern (alt tab) blir när man har mycket grejor/fönster igång. Jag tycker Windows är rätt klumpigt att göra många grejor i. Man bromsas liksom ofta upp när man jobbar. Fattar inte hur ni kan vara så nöjda.

Vore också fint ifall uppdateringar gick snabbare att installera, men det är väl svårt när det ska pillas i tusen DLL-filer och registret.

Men ser sagt fram emot att testa 10:an!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oolllee:

Det kanske är något som Sweclockers kan skriva en artikel om och prestandatesta när det släpps?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Känner på mig att sommarens projekt kan komma att bli en migration över till Linux en gång för alla, kör redan Linux Mint på laptopen och den fungerar galant. Får se hur det går, annars sitter jag nog kvar med sjuan tills vidare då jag inte riktigt ser vad 10an gör bättre förutom lite smådetaljer. Blir intressant på plattan dock.

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Är windows 10 redan idag ett alternativ? funkar spel, hårdvara, drivrutiner mm.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Är windows 10 redan idag ett alternativ? funkar spel, hårdvara, drivrutiner mm.?

Fungerar mycket bra som jag upplever det, dock finns det funktioner och applikationer som jag inte får att lira optimalt i Win 10 som fungerar utmärkt i Win 8.1..

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

håller med! ser fram emot DX12 som fasen , ska bli intressant också vilka kort som kommer att stödja det fullt ut.

Oneone.. haha.. då behöver du uppgradera din gamla spelburk från -90 talet för DX12.

Visa signatur

Life is short, make the best of it