Valve erbjuder återköp på Steam i 14 dagar – Proxy-användare riskerar avstängning

Permalänk
Melding Plague

Valve erbjuder återköp på Steam i 14 dagar – Proxy-användare riskerar avstängning

I det tysta uppdaterar Valve abonnentavtalet för Steam, där användare nu har 14 dagar på sig att häva sitt köp. Samtidigt tillkommer en klausul mot de som kringgår regionslås.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt, nu slipper man fundera mer över att köpa grejer med VPN

Frågan är nu vad som händer med gifts, någon som bor i t.ex ryssland kan ju fortfarande köpa ett spel och skänka det till dig som gift. Vem avgör vad som verkligen är gåvor och vilka gånger som någon betalar för tjänsten?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

kan en person i sin familyshare testa spelet och man kan fortfarande använda ångerrätten? T.ex. om jag installerar det hos brorsan och testar det på hans profil via familyshare och "lämna tillbaka" det ändå?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Nej, Steam skyddar bara sig.

"IF YOU ARE AN EU SUBSCRIBER, YOU HAVE THE RIGHT TO WITHDRAW FROM A PURCHASE TRANSACTION FOR DIGITAL CONTENT WITHOUT CHARGE AND WITHOUT GIVING ANY REASON FOR A DURATION OF FOURTEEN DAYS OR UNTIL VALVE’S PERFORMANCE OF ITS OBLIGATIONS HAS BEGUN WITH YOUR PRIOR EXPRESS CONSENT AND YOUR ACKNOWLEDGMENT THAT YOU THEREBY LOSE YOUR RIGHT OF WITHDRAWAL, WHICHEVER HAPPENS SOONER. THEREFORE, YOU WILL BE INFORMED DURING THE CHECKOUT PROCESS WHEN OUR PERFORMANCE STARTS AND ASKED TO PROVIDE YOUR PRIOR EXPRESS CONSENT TO THE PURCHASE BEING FINAL."

Det står att du säger upp rättigheten om du accepterar att du säger upp rättigheten. När du nu köper ett spel MÅSTE du kryssa i den rutan som säger upp den rättigheten. Det här är endast för att skydda sig själva mot stämningar.

Gå till valfritt spel, skriv in er betalinformation och ni måste sedan kryssa i något liknande:
"By clicking "Purchase" you agree that Valve provides you immediate access to digital content as soon as you complete your purchase, without waiting the 14-day withdrawal period. Therefore, you expressly waive your right to withdraw from this purchase."

Permalänk
Medlem

Den nytillkomna ångerrätten innebär inte att användaren får möjligheten att "testa" spel – rätten att häva ett köp upphör så snart nedladdning och installation inleds. Det här skiljer sig från exempelvis Nya Zeeland, där abonnenter i teorin kan kräva pengarna tillbaka om produkten inte är av "acceptabel kvalitet".

Skrivet av infigo:

kan en person i sin familyshare testa spelet och man kan fortfarande använda ångerrätten? T.ex. om jag installerar det hos brorsan och testar det på hans profil via familyshare och "lämna tillbaka" det ändå?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

hm, man laddar ju typ ner automatiskt när man köper ett spel?
kanske går att kryssa ur nånstans...

Permalänk
Entusiast

Så Valve tar ett pyttesteg i rätt riktning mot ett normalt konsumentskydd. Synd att det fortfarande är tre mil bort från lägsta acceptabla nivå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur vet de då att man använder Proxy eller inte? Inte för att jag använder steam, men tycker regionslåsning är löjligt oavsett om det gäller film, spel eller något annat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Viochee:

hm, man laddar ju typ ner automatiskt när man köper ett spel?
kanske går att kryssa ur nånstans...

Det är bara att avbryta när Steam frågar dig var du vill installera spelet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

hm, man laddar ju typ ner automatiskt när man köper ett spel?
kanske går att kryssa ur nånstans...

Du måste faktiskt trycka på en knapp för att installera det efter köp. Troligen har du bara tryckt där och inte tänkt på det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Undrar om det nu är slut med att "gifta" spel till vänner i Tyskland? De lever under en jävulsk censur av spel där nere så det är inte mycket man assisterat i köp och skickat till dem via gifts.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så Valve tar ett pyttesteg i rätt riktning mot ett normalt konsumentskydd. Synd att det fortfarande är tre mil bort från lägsta acceptabla nivå.

Jag har faktiskt aldrig förstått detta.

Jag köper en hårddisk i en affär och den visar sig vara totalt koko, seg, konstiga ljud mm. Inga problem att få en ny, eller häva köpet om det inte går att laga.
Jag köper ett spel i samma affär och det visar sig vara så buggigt och ospelbart, men jag kan inte göra ett enda dugg. Och de undrar varför olagliga spelkopior är så populära...

Vi hade faktiskt behövt kvalitetskrav på mjukvara också. Där man kan ställa "tillverkaren" mot väggen om de inte levererar vad som lovas, och detta ska inte gå att avtala bort.
Gratis spel kan jag acceptera är vad de är, man får ju trots allt det utan kostnad. Men all mjukvara som säljs, där du betala för att få något, eller tillgång till något mjukvarumässigt, borde komma med krav tillbaka på utvecklaren.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se "demos" på spel som det var i den grå fortiden, då kunde man lätt avgöra om ett visst spel var värt att köpa, eller inte.
Är lite väl mycket köpa grisen i säcken numera.

Det jag gör är att kolla en del streams och/eller tuben över tilltänkt spel, men är inte samma sak.
Köper dock väldigt lite spel numera ett eller två om året kanske.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Den nytillkomna ångerrätten innebär inte att användaren får möjligheten att "testa" spel – rätten att häva ett köp upphör så snart nedladdning och installation inleds. Det här skiljer sig från exempelvis Nya Zeeland, där abonnenter i teorin kan kräva pengarna tillbaka om produkten inte är av "acceptabel kvalitet".

Det fattade jag men om det är en i min familyshare som installerar och testar spelet så görs det ju inte på min profil. Det är om man inte kan få tillbaka pengarna då med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Detta måste vara mycket dåliga nyheter för australienarna vars myndighet blockerar allt :/

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Det spelar väl ingen roll vem testar spelet, så fort installationen startas så förbrukas ångerrätten.

Skrivet av infigo:

Det fattade jag men om det är en i min familyshare som installerar och testar spelet så görs det ju inte på min profil. Det är om man inte kan få tillbaka pengarna då med.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag har faktiskt aldrig förstått detta.

Jag köper en hårddisk i en affär och den visar sig vara totalt koko, seg, konstiga ljud mm. Inga problem att få en ny, eller häva köpet om det inte går att laga.
Jag köper ett spel i samma affär och det visar sig vara så buggigt och ospelbart, men jag kan inte göra ett enda dugg. Och de undrar varför olagliga spelkopior är så populära...

Vi hade faktiskt behövt kvalitetskrav på mjukvara också. Där man kan ställa "tillverkaren" mot väggen om de inte levererar vad som lovas, och detta ska inte gå att avtala bort.
Gratis spel kan jag acceptera är vad de är, man får ju trots allt det utan kostnad. Men all mjukvara som säljs, där du betala för att få något, eller tillgång till något mjukvarumässigt, borde komma med krav tillbaka på utvecklaren.

Den digitala världen är verkligen helt vilda västern.
Eller jag uppdaterade flash idag vilket man gör titt som tätt, varje gång måste jag aktivt klicka bort att få mcafee installerat, hur är det lagligt?
Tro fan att människor som inte vet så mycket har så mycket skräpware på sina datorer.
Lite jävla lagar och konsumentskydd borde vi kunna kräva!

Off topic
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur vet de då att man använder Proxy eller inte? Inte för att jag använder steam, men tycker regionslåsning är löjligt oavsett om det gäller film, spel eller något annat.

Det är väl rätt enkelt. Ditt IP loggas när du aktiverar produkten och sedan loggas ditt IP när du använder steam normalt. Så vida du inte fortsätter att köra genom en rysk proxy ser de att det är två vitt skilda IPs i olika länder och kan dra slutsatsen att du använt dig av en proxy för att köpa spelet billigare. Så skulle jag gissa att de gör iaf.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Skönt, nu slipper man fundera mer över att köpa grejer med VPN

Frågan är nu vad som händer med gifts, någon som bor i t.ex ryssland kan ju fortfarande köpa ett spel och skänka det till dig som gift. Vem avgör vad som verkligen är gåvor och vilka gånger som någon betalar för tjänsten?

Det har funnits regions lås länge speciellt i Ryssland. När jag har köpt spel i Ryssland har de skrivit att spel köpta i den regionen är endast tillgängliga där.

Jag blev lite orolig nu, eftersom jag bodde i Ryssland och köpte alla mina spel medans jag bodde där(100+ spel). Skulle vara surt ifall flera spel blir låsta eller i värsta fall hela kontot.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

*gäsp* det här är lika fånigt som öppet köp endast med obruten förpackning.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Bra med bättre konsumentskydd och rätt att returnera varan inom 14 dagar.

Dock så är proxyregeln väldigt illa.
Många svenskar kanske vill spela på Nord Amerikanska servrar så man kan prata med amerikaner och kanadensare som kan bra Engelska. Alla kanske inte vill spela på Europeiska servrar med polacker, fransmän, spanjorer och ryssar som knappt kan Engelska.

Vissa har inte dålig uppkoppling mot vissa servrar, och då kan det hjälpa med en proxy server som kan leda till mindre lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Skönt, nu slipper man fundera mer över att köpa grejer med VPN

Frågan är nu vad som händer med gifts, någon som bor i t.ex ryssland kan ju fortfarande köpa ett spel och skänka det till dig som gift. Vem avgör vad som verkligen är gåvor och vilka gånger som någon betalar för tjänsten?

Bulvankonton incomming!

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur vet de då att man använder Proxy eller inte? Inte för att jag använder steam, men tycker regionslåsning är löjligt oavsett om det gäller film, spel eller något annat.

Jag håller med att regions låsning är löjligt man ska väl kunna köpa ett spel i USA och kunna spela det i europa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Jag har faktiskt aldrig förstått detta.

Jag köper en hårddisk i en affär och den visar sig vara totalt koko, seg, konstiga ljud mm. Inga problem att få en ny, eller häva köpet om det inte går att laga.
Jag köper ett spel i samma affär och det visar sig vara så buggigt och ospelbart, men jag kan inte göra ett enda dugg. Och de undrar varför olagliga spelkopior är så populära...

Vi hade faktiskt behövt kvalitetskrav på mjukvara också. Där man kan ställa "tillverkaren" mot väggen om de inte levererar vad som lovas, och detta ska inte gå att avtala bort.
Gratis spel kan jag acceptera är vad de är, man får ju trots allt det utan kostnad. Men all mjukvara som säljs, där du betala för att få något, eller tillgång till något mjukvarumässigt, borde komma med krav tillbaka på utvecklaren.

Industrin brukar skylla på att det är så mycket annat som påverkar mjukvara och de har ju delvis en poäng. Det är inte säkert att det är deras fel att spelet inte fungerar som det ska. Det kan lika gärna vara en dålig överklockning, buggiga drivrutiner till nästan vad som helst, virus eller en miljon andra konstiga saker som de inte har någon som helst kontroll över. Sen är de oroliga över att det skulle missbrukas också. Att folk skulle köpa spel, spela klart dem och sedan lämna tillbaks dem och jag tror säkert det finns folk som skulle göra så. Men känns som att det finns enkla vägar runt det problemet. Kan du ha achievemnts kopplade till visa delar så borde det ju vara trivialt att bygga in det i spelen så de kollar om du kört igenom hela och då nekar reklamationen. Men vore trevligt om typ EU eller något större organ kunde ta mjukvarubranchen i örat så de skärper sig och ger oss i alla fall ett grundläggande konsumentskydd. Om spelet inte fungerar och/eller saknar stora delar ska man ha rätt att häva köpet. Om utvecklaren sen tar sig i kragen och fixar problemet efter några uppdateringar kan man ju köpa spelet igen. Sen hade en del av problemen försvunnit om folk bara kunde sluta vara idioter och köpa spel som inte är släppta än. Om alla bara lät bli att köpa saker baserat på PR-fluff utan väntade tills dagen spelet släpps och tittar på ett par recensioner först så hade vi sluppit mycket skit.

Skrivet av ggustavsson:

Skulle vilja se "demos" på spel som det var i den grå fortiden, då kunde man lätt avgöra om ett visst spel var värt att köpa, eller inte.
Är lite väl mycket köpa grisen i säken numera.

Det jag gör är att kolla en del streams och/eller tuben över tilltänkt spel, men är inte samma sak.
Köper dock väldigt lite spel numera ett eller två om året kanske.

Det finns faktiskt fortfarande fler demon än man kan tro fast de lyfts inte fram lika mycket som förr. Sök på demo på Steam. Finns till och med ett filter för det i sökfunktionen. Jag minns en tid när man fick med en skiva med olika demos med PC-tidningarna. Så kunde man gräva igenom den och testa olika spel för det var typ enda sättet att se hur ett spel verkar. Nu har det tagits över mycket av Youtube. Du behöver inte spela det själv utan du tittar på någon annan och hör vad de säger om saken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Nej, Steam skyddar bara sig.

"IF YOU ARE AN EU SUBSCRIBER, YOU HAVE THE RIGHT TO WITHDRAW FROM A PURCHASE TRANSACTION FOR DIGITAL CONTENT WITHOUT CHARGE AND WITHOUT GIVING ANY REASON FOR A DURATION OF FOURTEEN DAYS OR UNTIL VALVE’S PERFORMANCE OF ITS OBLIGATIONS HAS BEGUN WITH YOUR PRIOR EXPRESS CONSENT AND YOUR ACKNOWLEDGMENT THAT YOU THEREBY LOSE YOUR RIGHT OF WITHDRAWAL, WHICHEVER HAPPENS SOONER. THEREFORE, YOU WILL BE INFORMED DURING THE CHECKOUT PROCESS WHEN OUR PERFORMANCE STARTS AND ASKED TO PROVIDE YOUR PRIOR EXPRESS CONSENT TO THE PURCHASE BEING FINAL."

Det står att du säger upp rättigheten om du accepterar att du säger upp rättigheten. När du nu köper ett spel MÅSTE du kryssa i den rutan som säger upp den rättigheten. Det här är endast för att skydda sig själva mot stämningar.

Gå till valfritt spel, skriv in er betalinformation och ni måste sedan kryssa i något liknande:
"By clicking "Purchase" you agree that Valve provides you immediate access to digital content as soon as you complete your purchase, without waiting the 14-day withdrawal period. Therefore, you expressly waive your right to withdraw from this purchase."

Sant, här en av punkterna Origin är bättre på.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Väldigt dålig på nätverk, men om man spelar med VPN klient kan man alltså få sitt konto avstängt?

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

By clicking "Purchase" you agree that Valve provides you immediate access to digital content as soon as you complete your purchase, without waiting the 14-day withdrawal period. Therefore, you expressly waive your right to withdraw from this purchase.

Skulle säga att artikeln är lite missvisande ?

Permalänk
Medlem

Ingen proxy? Början till slutet på Steam med andra ord.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag förstår om de förbjuder VPN-liknande lösningar för att stoppa köp i marknaden. Det är däremot INTE Ok att stoppa dig från att använda VPN samtidigt som Steam. Jag skyddar mig från datalagringsdirektivet av princip med VPN, jag kringgår inte deras fåniga regioner.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag uppfattade det snarare som att de beskriver att man säger upp sin rätt till återköp när man börjar föra över pengar, inte när nedladdningen börjar. Skulle säga att eran artikel är missvisande.

I vilket fall som helst så går det inte att avskriva lagliga rättigheter genom avtal. Om ToS och lagen inte säger samma sak så är det lagen som gäller, men man behöver nog brottas en del med supporten för att få ett återköp ändå.