Byta från Prodigy M - få ner ljudnivå och temperaturer?

Permalänk
Medlem

Byta från Prodigy M - få ner ljudnivå och temperaturer?

Jag har byggt min dator i ett Bitfenix Prodigy M. Det är fortfarande en av de vackraste lådorna på marknaden, och jag är egentligen väldigt förtjust i mATX, men det börjar bli ont om utrymme. I takt med att jag tryckt in fler saker har ljudnivån gått upp avsevärt, och jag börjar dessutom få slut på plats för exempelvis hårddiskar.

Kan jag förvänta mig stor skillnad om jag byter till exempelvis Define R5? Sett att det brukar rekommenderas här rätt ofta. Aldrig använt ett ljuddämpat chassi, så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig.

Permalänk
Medlem

vad använder du för cpu kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laykith:

vad använder du för cpu kylare?

Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Min tjej använder ett Prodigy M och jag hade planer på ett också, men efter att byggt ihop hennes dator tyckte jag inte att chassit hade den kvalitén som många verkar tycka. Jag kollade runt en hel del och bestämde mig till slut för ett Corsair Obsidian 350d och jag kan inte säga annat än att jag är helnöjd. En fröjd att bygga i och enligt mig väldigt snygg design även om det är väldigt subjektivt.
Jag har inte provat eller sett ett Define R5 på riktigt men enligt många verkar de vara ganska lika. Jag valde mellan dem två och designen blev det som till slut avgjorde.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O GPU: 4090 FE CPU: 9800X3D Mobo: AORUS PRO B850I RAM: Kingston Fury 6000MHz CL30 2x32GB AIO: EK-AIO 240 PSU: ROG Loki 1000W SSD: MP700 PRO 2TB Tgb: GMMK Pro Mus: Pro X Superlight 2 Skärm: G8 OLED

Permalänk
Medlem

Bumpar den här med lite temps från en stund BF4. Jag är lite oklar på vart temps ska ligga, men jag ser ju andra med liknande delar som har idletemps på drygt 30 grader på grafikkortet. Jag är mycket sällan under 55.
Jag gillar verkligen utsidan, men insidan av mitt Prodigy M börjar kännas lite tight. Tittar (som alla andra) på Define R5.

Permalänk
Avstängd

Inga farliga temperaturer alls där.
Det är ju klart att det kommer bli varmare ju mindre utrymme du har.
R5 sägs vara en riktigt bra och prisvärd låda. Ljudisoleringen hjälper en del, men inget att skriva hem om (iaf i r3/4).
Äger inte en R5, men haft en R4 och en R3, men dom har ju knappast gått åt sämre hållet

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.