Datorn dog efter dammsugning, vad kan ha gått sönder?

Permalänk
Medlem

Datorn dog efter dammsugning, vad kan ha gått sönder?

Hej

Storstäda här hemma och tänkte jag dammsuger av luftfiltren i mitt chassi och runt chassit... när jag dammsög bakom datorn så tog jag plastmunnstycket o sög lite vid grafikkortet och vid nätagg. när jag var o säg utsidan mot nätagg. dog datorn och går ej starta
.. vad har gått sönder? Ska la inte kunna kortsluta med plastmunnstycket?

Rubrik förtydligad
Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

ESD skador, du är körd tyvärr. Lär dig läxan och dammsug aldrig en dator! Har du tur är skadan begränsad till delarna du dammsög, så se om du kan skaffa ett annat nätagg så kanske prolle och mobo fortfarande lever

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

partiklarna som har passerat plastmunnstycket laddar upp sig med friktionen så jo du kan kortsluta saker med damsugarn, därför man alltid ska rensa dam osv med luft på burk först sen ta damsugarn där damet är bort från komponenterna

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Vad händer när du startar datorn? Ta ut en komponent i taget och felsök vilken som tagit skada. Det är troligtvis grafikkortet så ta bort det först och testa om datorn startar med det inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Hej

Storstäda här hemma och tänkte jag dammsuger av luftfiltren i mitt chassi och runt chassit... när jag dammsög bakom datorn så tog jag plastmunnstycket o sög lite vid grafikkortet och vid nätagg. när jag var o säg utsidan mot nätagg. dog datorn och går ej starta
.. vad har gått sönder? Ska la inte kunna kortsluta med plastmunnstycket?

Du har varit medlem i 14 år här på Sweclockers hur har riskerna med ESD kunnat undgå dig och speciellt i samband med dammsugning invid datorrelaterade komponenter? Du skojar med oss eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Du har varit medlem i 14 år här på Sweclockers hur har riskerna med ESD kunnat undgå dig och speciellt i samband med dammsugning invid datorrelaterade komponenter? Du skojar med oss eller hur?

Har alltid dammsuget på runt datorn... men den har la vart avstängd dom gångerna jag dammsuget nätagg fläkten Bakifrån... fan va förbannad ja blir på mig själv.... får felsökning ikväll del för del :/

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Man ska inte dammsuga en dator. Du har varit medlem länge och det borde du veta?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Vad händer när du startar datorn? Ta ut en komponent i taget och felsök vilken som tagit skada. Det är troligtvis grafikkortet så ta bort det först och testa om datorn startar med det inbyggda.

Stendöd när ja trycker på on knappen. Moderkort LEDS lyser.. vissa av dom iaf... får göra felsökning. Hoppas det "bara" är nätagg

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Har alltid dammsuget på runt datorn... men den har la vart avstängd dom gångerna jag dammsuget nätagg fläkten Bakifrån... fan va förbannad ja blir på mig själv.... får felsökning ikväll del för del :/

ESD skador kan uppkomma på direkten och/eller efter en tid... Som sagt informationen har spridits många gånger på forumet under 14 år tid...

Permalänk
Medlem

Fan vad klantig man är !!!!!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Men va!? Att dammsuga UTANPÅ datorn ska väl inte vara någon fara, även om man kanske är och petar vid luftuttaget för grafikkortet där bak o så??

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Men va!? Att dammsuga UTANPÅ datorn ska väl inte vara någon fara, även om man kanske är och petar vid luftuttaget för grafikkortet där bak o så??

du vet väll att gallret som grafik kortet sitter på baksidan sitter fast i kortet också så klart att det kan sprida sig om han touchar kortet på baksidan ?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

du vet väll att gallret som grafik kortet sitter på baksidan sitter fast i kortet också så klart att det kan sprida sig om han touchar kortet på baksidan ?

Absolut! Det känns bara som att om t.om. detta är farligt så ska man inte peta på datorn alls då? O

OnT: Kan verkligen tillverkaren se om det är ESD-fel? Jag skulle bytt in det och hoppats på bästa.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Fan vad klantig man är !!!!!

Långskott men var inte bara så att du kom åt huvudbrytaren bak på nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Långskott men var inte bara så att du kom åt huvudbrytaren bak på nätagget?

Haha nej
jag tog ut grafikkortet nu och kör inbyggda igpu och de funkar kanon. Hoppas de va nån ESP skydd som sa ifrån bara . Ska testa med mitt grafikkort snart igen..

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, rubrik ändrad*

Tråd flyttat till Support. Passade även på att justera rubriken enligt §3.1.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det var inte grafikkortsfläkten som gick sönder? Om man dammsuger på en fläkt så kan det ju bli duktig fart på den.

Permalänk
Medlem

Göteborgska gör sig inte bra i skriftlig form. Lite väl kort beskrivning, får gärna vara mer än att saker inte startar.

Det är just för att slangen inte är ledande och är en isolator som statisk elektricitet bildas. Det är bara att felsöka, är du emot komponenter som grafikkortet eller liknande så kan de såklart hamna fel i/ur sina kontakter och liknande, men det är även en känslig komponent. Är det sönder får du väl ta det på drulleförsäkringen.

Permalänk
Medlem

ska man dammsuga en dator ha då en eps skydd till dammsugaren och använd den rätt finns att skaffa har en själv som jag fick för många år sen -- Annars enklaste eps-borste och tryck luft på burk

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hznn:

Haha nej
jag tog ut grafikkortet nu och kör inbyggda igpu och de funkar kanon. Hoppas de va nån ESP skydd som sa ifrån bara . Ska testa med mitt grafikkort snart igen..

Prova även att koppla ur datorn ur väggen och starta datorn lite. Även vänta ett tag så eventuella säkringar i nätagget nollställer sig. Det kan ju även vara så att du råkade putta lite på grafikkortet och att helt enkelt peta i det igen kommer göra så det fungerar som förr

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Men va!? Att dammsuga UTANPÅ datorn ska väl inte vara någon fara, även om man kanske är och petar vid luftuttaget för grafikkortet där bak o så??

Det är inte nödvändigtvis munstycket i sig som blir laddat utan kan lika gärna vara partiklarna i luften som sugs mot munstycket och såldes laddas upp. Precis som ispartiklar i molnen så är det samma princip fast på en mycket mindre skala.

Skrivet av nothingtoxic:

du vet väll att gallret som grafik kortet sitter på baksidan sitter fast i kortet också så klart att det kan sprida sig om han touchar kortet på baksidan ?

Och det har inget med saken att göra, snarare motsatsen. Gallret är jordat genom chassit och skyddar från stötar och absorberar laddningar.

Låter nästan som att du tror att ESD är en ström som rör sig genom datorn och dödar saker. ESD är mer likt ett blixtnedslag som slår sönder chip, kondensatorer och/eller ledningsbanor i elektroniken där urladdningen träffar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är inte nödvändigtvis munstycket i sig som blir laddat utan kan lika gärna vara partiklarna i luften som sugs mot munstycket och såldes laddas upp. Precis som ispartiklar i molnen så är det samma princip fast på en mycket mindre skala.

Och det har inget med saken att göra, snarare motsatsen. Gallret är jordat genom chassit och skyddar från stötar och absorberar laddningar.

Låter nästan som att du tror att ESD är en ström som rör sig genom datorn och dödar saker. ESD är mer likt ett blixtnedslag som slår sönder chip, kondensatorer och/eller ledningsbanor i elektroniken där urladdningen träffar.

bara jordat om du har en jordad kontakt i väggutaget

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fermia:

bara jordat om du har en jordad kontakt i väggutaget

Absolut, men även om du inte har ett jordat uttag så får du en form av skydd pga faraday-principen. Vilket kan hantera de flesta normala esdladdningarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut, men även om du inte har ett jordat uttag så får du en form av skydd pga faraday-principen. Vilket kan hantera de flesta normala esdladdningarna.

Skrivet av fermia:

bara jordat om du har en jordad kontakt i väggutaget

Skrivet av anon81912:

Prova även att koppla ur datorn ur väggen och starta datorn lite. Även vänta ett tag så eventuella säkringar i nätagget nollställer sig. Det kan ju även vara så att du råkade putta lite på grafikkortet och att helt enkelt peta i det igen kommer göra så det fungerar som förr

Skrivet av Jygge:

ska man dammsuga en dator ha då en eps skydd till dammsugaren och använd den rätt finns att skaffa har en själv som jag fick för många år sen -- Annars enklaste eps-borste och tryck luft på burk

Skrivet av Snorren:

Det var inte grafikkortsfläkten som gick sönder? Om man dammsuger på en fläkt så kan det ju bli duktig fart på den.

Skrivet av Imaculent:

Långskott men var inte bara så att du kom åt huvudbrytaren bak på nätagget?

Skrivet av YamahaDGX630:

Absolut! Det känns bara som att om t.om. detta är farligt så ska man inte peta på datorn alls då? O

OnT: Kan verkligen tillverkaren se om det är ESD-fel? Jag skulle bytt in det och hoppats på bästa.

Skrivet av nothingtoxic:

du vet väll att gallret som grafik kortet sitter på baksidan sitter fast i kortet också så klart att det kan sprida sig om han touchar kortet på baksidan ?

Satte i grafikkortet nu i samma PCI-E och datorn starta dirr! Antagligen är det nåt ESP-skydd som slår ifrån innan saker går sönder! Gud tackar jag detta!!!!!!!

EDIT: Gammal lägenhet = Icke jordat!!

EDIT 2: Jag dammsög aldrig INUTI datorn, jag dammsög bakom datorn och nere vid nätagget. Inget annat.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad, rubrik ändrad*

Tråd flyttat till Support. Passade även på att justera rubriken enligt §3.1.

/moderator

Jag var osäker vart ja skulle sätta denna tråd, men tack för flytten...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Har alltid dammsuget på runt datorn... men den har la vart avstängd dom gångerna jag dammsuget nätagg fläkten Bakifrån... fan va förbannad ja blir på mig själv.... får felsökning ikväll del för del :/

Så du har alltså dammsugit datorn medans den var igång?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Så du har alltså dammsugit datorn medans den var igång?

Läs tråden igen tack....

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Läs tråden igen tack....

Jag har läst tråden och den delen jag citerar tyder på att du har dammsugit datorn medans den är igång? Oavsett om det är utsidan eller inte så är det ju inge vidare..

Men har även läst att du fått igång den och grattis/lycka till! hoppas det inte blir några mer fel senare bara!

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Ett tips till alla er som ska dammsuga er dator, ha kontakten i vägguttaget!! Då är datorn jordad 😉

Visa signatur

Vad betyder data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag har läst tråden och den delen jag citerar tyder på att du har dammsugit datorn medans den är igång? Oavsett om det är utsidan eller inte så är det ju inge vidare..

Men har även läst att du fått igång den och grattis/lycka till! hoppas det inte blir några mer fel senare bara!

Jag dammsög bakom lite lätt o lite i "gallret" på nätagg ja Men nu funkar de igen.. va la nåt skydd som hoppa igång o döda datorn så inget går sönder.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |