NY Seagate 8TB HDD för 246 euro eller 0.3 kronor / GB

Permalänk
Medlem

I hate to say I told u so, but... :/

Permalänk
Medlem

är denna disk lämplig till en nas server?

Vissa butiker påstår det medans andra säger det motsatta

Disk gjord för arkivering och långtidslagring av data i server eller större NAS-miljö. > Inet

Archive HDD är inte avsedda för surveillance eller NAS program, då rekommenderas Seagates Nas eller Enterprise diskar > dustin

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

är denna disk lämplig till en nas server?

"NAS-server" är ett tämligen vitt begrepp. Funkar disken som lagringsutrymme för musik och filmer i hemmanätverket? Säkerligen. Är disken det optimala valet för en hårt lastad filserver på ett mediaproduktionsbolag? Knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Seagate har fortfarande bland dom billigaste och mest opålitliga diskarna, men du har såklart rätt till din åsikt.
Men jag tror majoriteten här på sweclockers väljer andra tillverkare om man köper med hjärnan istället för plånboken.

Men låt bli att köpa dom billigaste diskarna om du vill ha pålitlighet. Köp då istället Seagate Constellation eller WD RE4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Men låt bli att köpa dom billigaste diskarna om du vill ha pålitlighet. Köp då istället Seagate Constellation eller WD RE4.

Det får ju vara någon måtta på priset för även en dyr disk kan rasa helt oväntat.
Jag köper hellre en prisvärd disk eller två och har som backup, dock inte seagate eller serier som är kända för att ha hög failrate.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Sannolikheten för bitröta är lika stor oavsett du kör 8TB på EN disk eller 100.
Sen e frågan hur stor skada ett bitfel kan orsaka, de flesta med flera TB lagrat tror jag har multimediafiler å där spelar ett bitfel ingen roll. Annat är det om du lagrar data åt nån bank på hemmaservern. Isf->kör zfs.

Är det där något fel som aldrig uppstår om man har en Xeon och ECC RAM ?

Permalänk
Avstängd

Val av processorfamilj spelar ingen roll, du kan i praktiken göra det på en Cyrix processor. ZFS i kombination med FreeNas eller ReFS med Windows ser dock till att du slipper bitröta och då är det bra att ha ECC minnen.

Permalänk
Medlem

Produkten lämpar sig som ersättning till bandstationer, lagringsarkiv.
Den är inte designad för att användas frekvent alls.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

Är det där något fel som aldrig uppstår om man har en Xeon och ECC RAM ?

Skrivet av Run4life:

Val av processorfamilj spelar ingen roll, du kan i praktiken göra det på en Cyrix processor. ZFS i kombination med FreeNas eller ReFS med Windows ser dock till att du slipper bitröta och då är det bra att ha ECC minnen.

Bitröta är väl egentligen när disken i sig ändrar bitarna ? Ecc minnen i datorn gör ju att datorn inte helt plötsligt bestämmer sig för att lagra "skräpdata" pga att en minnesbit blivit fel men det påverkar ju inte de magnetiska egenskaperna på disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Produkten lämpar sig som ersättning till bandstationer, lagringsarkiv.
Den är inte designad för att användas frekvent alls.

Jaha. Hur ser man det?

Permalänk
Medlem

Inte är det så otroligt billigt. Köpte mina två 3TB för 690kr/st.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jaha. Hur ser man det?

Man kan ju börja med att läsa produktbeskrivningen: http://www.seagate.com/gb/en/products/enterprise-servers-stor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Det får ju vara någon måtta på priset för även en dyr disk kan rasa helt oväntat.
Jag köper hellre en prisvärd disk eller två och har som backup, dock inte seagate eller serier som är kända för att ha hög failrate.

Med det resonemanget antar jag att du pröjsar som du heter och då får man vad man betalar för.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Man kan ju börja med att läsa produktbeskrivningen: http://www.seagate.com/gb/en/products/enterprise-servers-stor...

Gjort. Jag ser kontinuerlig drift, 180 TB skrivningar per år, överföringshastigheter på >100 MB/s och rekommendationer för tillämpningar som "web-scale archiving". Det är ganska långt från "inte gjord för att användas frekvent alls".

Permalänk
Avstängd

Disken använder en teknik som heter SMR, Single Magnetic Recording, som inte stöds av våra normala operativsystem utan är en teknik förbehållen molnlagring. Skillnaden här är att disken också stöder Windows, Linux, OS X och agerar då som vanlig disk.

Nackdelen är att eftersom disken i sig själv styr SMR så tar det prestanda från övriga delar och kommunikationen med disken kan variera, med låg prestanda som resultat och längre svarstider.

För att kompensera dett har disken en liten swapfil för att kunna köa upp data men effekten blir också att den inte är lämpad till raid som är beroende av snabb respons i interfacet. Förvatt inte tala om tiden att bygga om en raid5 eller raid6 som fallerat. Möjligen kan Raid1 vara ett alternativ.

Men för oss hemanvändare är den säkerligen bättre än många andra diskar. Den ska väl ingå i deras enterprise storage serie och det är nog bättre än deras green. Sedan är det som vanligt att diskar går sönder och backup förväntas

Review
http://www.storagereview.com/seagate_archive_hdd_review_8tb

Permalänk
Medlem

Tänkte spara min samling av mina CD som är rippade.
Disken skall fyllas 1 gång och sen blir det inga mer skrivningar till den.
Dock kommer den snurra så klart året om.
Är den lämplig för sådan arkivering ?

Permalänk
Avstängd

Det är den ypperligt lämpad för

Permalänk
Medlem

Då blir det att köpa en.
Är det vettigt att ha disken i viloläge när man inte använder den ?
Kanske kommer snurra upp 2 gånger i veckan max.
Eller bästa att låta den snurra dygnet runt ?

Permalänk
Medlem

8tb disken på webhallen kostar 2640kr anses som billigt man blir ju sugen fast seagate krånglar mer än andra diskar gör.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

8tb disken på webhallen kostar 2640kr anses som billigt man blir ju sugen fast seagate krånglar mer än andra diskar gör.

Slutsåld på webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

Slutsåld på webhallen

jaha du kolla här http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/214072-seagat...

i täby har dom i lager 2st står det webhallen beställer väl ifrån dom då flesta st har ju grönt på sig om i lager vara

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

Tänkte spara min samling av mina CD som är rippade.
Disken skall fyllas 1 gång och sen blir det inga mer skrivningar till den.
Dock kommer den snurra så klart året om.
Är den lämplig för sådan arkivering ?

Eftersom min Seagate var trasig dog efter en vecka, så vågar jag inte köpa en till.
Western Digtal Red 6TB har snurrat på nu ett antal veckor 24/7 fungerar hur bra som hellst värt att betala extra för.

Permalänk
Medlem

Om man kalkylerar priset på disken och kvaliteten vs kostnaden när disken havererar samt tiden det tar att återställa så så skulle skulle en havererad disk som återställs av ett räddningsföretag som IBAS eller Ahlbergs data som kostar 10 000 i engångsavgift för att dom kan återställa ALLT på disken även kosta dig ett antal timmar i arbete för att lägga alla sker på rätt ställe, vilket motsvarar ytterligare 10 000 kr i förlorad inkomst för den tid det tar för dig att lägga alla data på rätt ställe.

Så totalt kostar en havererad disk dubbla priset + 10 000 kr + 5 000 - 10 000 kr i förlorade arbetstimmar för att återställa innehållet.

Så räkna på det, en billig disk kan kosta 15 000 - 25 000 kr extra om du otur, i stället för att betala dubbelt genast och räkna med ungefär var 5:e disk ger upp.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Om man kalkylerar priset på disken och kvaliteten vs kostnaden när disken havererar samt tiden det tar att återställa så så skulle skulle en havererad disk som återställs av ett räddningsföretag som IBAS eller Ahlbergs data som kostar 10 000 i engångsavgift för att dom kan återställa ALLT på disken även kosta dig ett antal timmar i arbete för att lägga alla sker på rätt ställe, vilket motsvarar ytterligare 10 000 kr i förlorad inkomst för den tid det tar för dig att lägga alla data på rätt ställe.

Så totalt kostar en havererad disk dubbla priset + 10 000 kr + 5 000 - 10 000 kr i förlorade arbetstimmar för att återställa innehållet.

Så räkna på det, en billig disk kan kosta 15 000 - 25 000 kr extra om du otur, i stället för att betala dubbelt genast och räkna med ungefär var 5:e disk ger upp.

Eller var noggrann med backup - också ett alternativ

Permalänk
Medlem

Viktigt är ju att även testa disken med olika diagnostik program så att den är 100% fungerande innan man börjar anv den för att lagra data som man är rädd om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad löjlig du är. Antingen har man regelbunden backup på allt/det viktiga eller så bryr man sig inte om datan man lagrat. Det gäller vare sig man köper WD eller Seagate. Ingen HDD håller för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Vad löjlig du är. Antingen har man regelbunden backup på allt/det viktiga eller så bryr man sig inte om datan man lagrat. Det gäller vare sig man köper WD eller Seagate. Ingen HDD håller för evigt.

Jag påstår inte att en hårddisk håller för evigt, jag påstår att en hårddisk av bättre kvalité håller lite längre. Då är det lättare att ta backup och återställa skadad data, eftersom en hårddisk av bättre kvalité klarar stora mängder data till / från och eventuellt högre temperaturer. För övrigt så är den värsta faran dom tio smutsiga bakom tangenterna som orsakar mest skada. Så fabrikatet på hårddisken spelar inte så stor roll, snarare kvaliteten i så fall.

Därför anser jag att det i längden blir billigare med diskar av bättre kvalité. Backup måste du ändå ha eftersom du måste skydda dig oavsett mot fysiska fel eller mot dina egna misstag eller elak programkod. Vad det gäller programkod så spelar diskens kvalité ingen som helst roll, men kvalitén avgör hur hur många gånger du kan rädda disken innan den går sönder fysiskt, vilket i längden sparar pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skriver här istället för att göra en ny tråd. Just beställt en sån här archive 8tb och ska ha den som lagringsdisk i min stationära. Har en SSD, en 2tb disk för torrents etc och tänkte ha archive disken för att lägga alla filmer serier etc på.
Efter att ha läst massa trådar om denna disken och SMR, cold archive crapcrap och ersätta bandstationer undrar man ju är den lämpad att ha internt i datorn med värme etc? Kommer skrivas till den var 3e månad kanske 500gb eller nåt sen användas då det ska ses på film eller flytta nåt till nasen.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Väldig billigt

Permalänk
Medlem

Jo 1500 spänn för 8tb får anses väldigt billigt, men det spelar ju mindre roll om den är kass. Blev lite nojjig då det står så mycket skit om dom överallt. Men som jag greppat det är det för att dom är långsamma och dåliga till raid i nasar, inte att dom är kassa att ha som lagringsdisk i en stationär burk. Nån kanske har bättre koll tänkte jag.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.