Radeon R9 390 från XFX på bild

Permalänk
Medlem

Samma fråga igen!
tidigare rykten sa ju att det bara var 390x som har HBM minnen 390 ska ha vanliga ddr5 men kan ju ha ändrat sig nån som vet?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Samma fråga igen!
tidigare rykten sa ju att det bara var 390x som har HBM minnen 390 ska ha vanliga ddr5 men kan ju ha ändrat sig nån som vet?

Om man ska gå efter artikeln har 390 HBM, låter inte otroligt från tidigare släpp häller.

Topp kort sen ett kort under för dom kretsar som inte presterar bra nog för att heta 390x:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Samma fråga igen!

Då kort tillslut börjar synas så är specifikationerna inte långt borta. Troligen är det HBM på både 390 och 390X. Senast AMD hade olika minnestyper på korten i översta segmentet var på HD4000-tiden. HD4870 hade GDDR5 och HD4850 GDDR3. http://www.sweclockers.com/recension/6114-hostens-grafikkort-...

Permalänk
Medlem

AMD gör bra grafikkort till ett oslagbart pris, förhoppningsvis blir 390 och 390X ett nytt 290(x), prisvänligt med prestanda som slår Nvidia på fingrarna.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

AMD gör bra grafikkort till ett oslagbart pris, förhoppningsvis blir 390 och 390X ett nytt 290(x), prisvänligt med prestanda som slår Nvidia på fingrarna.

Jag hoppas att 390x blir bra resten är ointressant för mig ,sen hoppas jag att det inte blir ett nytt 290x för det var varmt & slog Nvidias kort i endast några få titlar, så vilket kort man ville ha berodde mest på vilken titel som man vill spela. Har inte varit intresserad av det röda laget förrän med 390x men det ska leverera också inte bara hypas men är väl bara & vänta en 3 månader efter release så vet man innan så är det för mycket hype & osäkra rec.
Måste säga att toppkorten i båda lag var bra är bra så vilket som är bäst av Nvidia eller AMD är ointressant utan det enda som är intressant är vilken prestanda får jag när jag spelar mitt spel.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Då kort tillslut börjar synas så är specifikationerna inte långt borta. Troligen är det HBM på både 390 och 390X. Senast AMD hade olika minnestyper på korten i översta segmentet var på HD4000-tiden. HD4870 hade GDDR5 och HD4850 GDDR3. http://www.sweclockers.com/recension/6114-hostens-grafikkort-...

Det är väl uppenbart att det är samma minnestyp på båda. GDDR3 och GDDR5 är så pass lika att man kan ha en minneskontroller anpassad för båda. Det går inte med GDDR5 och HBM, för att de skulle kunna ha båda typerna så hade de behövt ha dubbel uppsättning minneskontrollers, vilket bara hade varit dumt att försöka sig på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Det är väl uppenbart att det är samma minnestyp på båda. GDDR3 och GDDR5 är så pass lika att man kan ha en minneskontroller anpassad för båda. Det går inte med GDDR5 och HBM, för att de skulle kunna ha båda typerna så hade de behövt ha dubbel uppsättning minneskontrollers, vilket bara hade varit dumt att försöka sig på.

Det är ju det jag är inne på. Att minnestypen skulle skilja nu är ganska osannolik. Speciellt nu när AMD är ensam med tekniken tills nästa år.

Tagit bort citat & svar enligt §1
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort tramsinlägg och flamebait, vänligen håll diskussionen på en saklig nivå. Anmäl gärna olämpliga inlägg.

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Luktar verkligen budget om den där kylaren.
Guldig plast känns oerhört bonnmarknad och 78-åriga Gunilla som sitter och röker sina Level Menthol i lägenheten i Sveg.

Off Topic: dammfilter med mentollukt det kanske vore något.

On Topic: Ser fram emot kortet, jag misstänker att det inte blir så törstigt som en del befarar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Finna det några fördelar med AMD mer än att dom får Nvidia att sänka sina priser?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Mer nyfiken på Zen. 390-serien kommer bli strömslukande och därmed ointressant.

Definera strömslukande. Är det potentiellt effektuttag eller prestanda/watt vi pratar om? Tycker den där kylaren, 2 slots
i metall talar emot ditt välgrundade argument...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är ju det jag är inne på. Att minnestypen skulle skilja nu är ganska osannolik. Speciellt nu när AMD är ensam med tekniken tills nästa år.

Jo, tänkte mest på att du skrev "troligen" och att du spekulerade i det över huvud taget. För mig känns det så självklart att det är en ickefråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Definera strömslukande. Är det potentiellt effektuttag eller prestanda/watt vi pratar om? Tycker den där kylaren, 2 slots
i metall talar emot ditt välgrundade argument...

Ja, jag tycker det inte ser ut att vara något törstigt kort om det är så en tredjepartskylare ser ut. Strömkontakterna skvallrar ju också om att det inte kan bli nämnvärt törstigare än Titan X i allra värsta fall. Och till skillnad från 290X så har vi ju här en stor kontaktyta, eventuellt större än den hos Titan X, vilket borgar för ett mycket mer lättkylt kort. 290X var ju svårare att kyla än motsvarande nVidia krets och motsvarande kylning på grund av sin yteffektivitet, nackdelen med att lyckas klämma in mycket kraft och effekt på liten yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Har mitt GTX 970 som returärende hos CDON nu. Blir alldeles lagom med nya AMD-grejer i juni

Är inte det senaste att de lanseras i Augusti?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Vart har du hört det? Grejen var väl att de väntade med att lansera serien till Juni för att sälja ut gammalt lager och kunna lansera fler kort i serien i samma veva. Varför skulle det då skjutas upp till Augusti?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Samma fråga igen!

Skulle förvåna mig om det inte blev stapplade minnen på 390 precis som på 390X. Tror nog AMD bara väljer att lansera ett kort med mindre streamprocessorer och eventuellt lite mindre ram som 390 för att lansera ett kort inom samma "serie" med två helt olika minnestyper vore bara konstigt både ur en marknadssynpunkt men även ur en ekonomisk synpunkt.

Skrivet av rolle83:

Finna det några fördelar med AMD mer än att dom får Nvidia att sänka sina priser?

Freesync och bättre prestanda per krona? Finns det några fördelar med Nvidia förutom om man gillar grönt? Idag skiljer det sig på pass lite i de flesta segmenten att priset oftast är det som avgör. Ibland har återförsäljare bra erbjudanden på Nvidiakort och ibland AMD.

Skrivet av Klappis:

Mer nyfiken på Zen. 390-serien kommer bli strömslukande och därmed ointressant.

När du ändå skådar framtiden i din spåkula så kan du väl ge mig morgondagens lottonummer? Det faktum att kortet verkar gå att kyla med två fläktar och dessutom har en 6+8 pin strömanslutning pekar mot att du är ute och cyklar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Well, det senaste jag har läst är sista meningen i den här artikeln. Var har du läst något annat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Jo, tänkte mest på att du skrev "troligen" och att du spekulerade i det över huvud taget. För mig känns det så självklart att det är en ickefråga.

Så länge specifikationerna inte är släppta så är det inte helt osannolikt. Men ja, jag är också inne på att skillnaden mellan modellerna lär vara lika som vanligt. 290 har något färre texturenheter (160 mot 290X 176) och färre streampeocessorer (2560 mot 2816). I övrigt är ju dessa mer eller mindre likadana bortsett från prislapp samt klockfrekvenser. Borde inte vara någon större skillnad med 390-serien.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

*sniff* fick nåt vått i ögat när du länkade den gamla recensionen. Det var i dem tiderna jag hittade Sweclockers för första gången. *sniff*

OnT Effekuttag hit och minnen dit. Håller med om at HBM troligen kommer finnas på båda versionerna.

Tack Anders för den historiska återblicken. Btw...vilka hemska stickers framförallt på NVidia korten

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Inaktiv

"För att avleda värmen används en triangelmönstrad kylare med två fläktar i 100 mm-klassen, som omgärdas av guldfärgade ringar för en gnutta extra lyx och flärd."

Bästa meningen jag läst på länge, stora smilbandet åkte på med en gång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Surgubben:

*sniff* fick nåt vått i ögat när du länkade den gamla recensionen. Det var i dem tiderna jag hittade Sweclockers för första gången. *sniff*

OnT Effekuttag hit och minnen dit. Håller med om at HBM troligen kommer finnas på båda versionerna.

Tack Anders för den historiska återblicken. Btw...vilka hemska stickers framförallt på NVidia korten

Ja det har ju hänt en del på de nästan sju år som har gått. Dekalerna har vi väl mer eller mindre kommit ifrån helt idag då de flesta (eftermarknads)kort täcks av fläktar. Specifikationerna på korten har förändrats en hel del likaså prissättningen. Ett HD4870 för 2200kr enligt artikeln motsvaras av R9 290X idag och den kostade runt 5000kr vid lanseringen hösten 2013. Vad man ska jämföra GTX 280 för runt 4200kr med idag vet jag inte riktigt, GTX 980 så är det ju runt 5000-6000kr idag men det kanske är 980 Ti eller något av Titan-korten som passar bäst in och då snackar vi också en rätt stor prisökning. Nvidia-korten var både längre och törstigare med.

Alltid bra att försöka hålla koll i backspegeln.

Permalänk
Medlem

tycker att den är ganska ful, vilket är tråkigt då jag tycker att deras nuvarande kylare är jättesnygg (egentligen bara evga gtx 980 acx som är snyggare).