Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Mar 2011

TV-köp - Samsung vs Sony Bravia

Tjena alla,

har tänkt att inhandla en TV som håller för att streama på filmer/serie samt sportsändningar som håller sig under 6.5k i pris.

Min uppfattning via forumet har varit att Sony Bravia KDL-50W805BBN (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2534247) är bland det bästa, speciellt iaf det gäller att spela på tvn.

När jag var i affären och mingla lite om den här som blev jag istället rekommendera att köpa en samsung, som givetvis var dyrare, men som även var mindre till storlek.

Jag har sedan tidigare spanat på Samsung UE50H6400 (https://www.dustinhome.se/product/5010821884/ue50h6400) ,men blivit lite oroliga då den inte finns på samsungs hemsida.

Vad tror ni? Ska jag köra på Sony eller Samsung-tvn eller finns det något ännu mer intressant i prisklassen ca 6.500 kr som huvudsakligen ska fungera bra på sportsändningar samt streamad film/serie?

mvh

Seb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2008

Jag äger en 55"W905 vilket var 2013 års flaggskeppsmodell.

805:an ligger precis snäppet under men ska vad jag förstått prestera i stort sett lika bra. Dock när det kommer till spelande är till och med 805 snabbare med 1 eller 2ms. Innan hade jag en Samsung, skillnaden är som natt och dag!! Jag kan varmt rekommendera Sony.

En kompis till mig har just en 805:a, även han är oerhört nöjd med tv:n.

Min åsikt är att det är den bästa tv du kan köpa för de pengarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010

Äger själv en Samsung UE46F8005, och vist levererar den jäkligt bra bild sett till färger och kontrast, men efter att ha tittat närmre på en Sony Bravia-TV inser man hur långsam CPU Samsungs TV-apparater har. Bravia-apparaterna presterar mycket bättre i snabba scener och vid TV-spelande. De har även en lite mer "kallare" och naturligare färgåtergivning än vad Samsung har.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2002

55 tummaren w805 ligger på 6900 på electroworld,grymt prisvärd. Själv har jag också en w905. Bra tv apparater helt klart.

core i7-4770k@4.4 med fd celsius s24 aio | asus z87-a| 2x8 crucial vlp 1600mhz | msi gtx 980ti | crucial mx300 525gb | aoc g2460pg gsync | xfx pro 850w | fractal design r6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av pi:

55 tummaren w805 ligger på 6900 på electroworld,grymt prisvärd. Själv har jag också en w905. Bra tv apparater helt klart.

Kan inte själv se det erbjudandet, vad jag ser kostar den 8400 kr..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013

Tänker du alls på hållbarhet så ska du hålla dig borta från Samsung. De använder lågkvalitativa komponenter som gillar att sluta fungera - ofta efter ungefär 13 månader. Sony, å andra sidan, använder stolt enbart japanska delar, vilka alltid håller en mycket hög klass, oavsett prisnivå.

A4-5000 1,5 GHz...i5-2500K 4,5 GHz
8 GB DDR3-1600...16 GB DDR3-2133
Radeon HD 8330...Geforce GTX Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Specias:

Kan inte själv se det erbjudandet, vad jag ser kostar den 8400 kr..

Den kanske hoppade upp i pris igen då. Den går ned till 6900 med jämna mellanrum, kolla prisjakt historiken.

core i7-4770k@4.4 med fd celsius s24 aio | asus z87-a| 2x8 crucial vlp 1600mhz | msi gtx 980ti | crucial mx300 525gb | aoc g2460pg gsync | xfx pro 850w | fractal design r6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Dec 2002

Har en Sony Bravia KD-55X8505B, tycker bildkvaliteten vid film & Ps4 är helt otrolig, ingen inputlag i "game mode" Skulle köra Sony alla dagar i veckan.

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 1080 ti FTW3 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 4st WD red 6Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2012

Har en w805:a undersökte länge innan jag valde den, riktigt bra tv. Jag har som många andra fått uppfattningen att hålla sig borta från Samsung.

Vill du välja mellan någon mer tv kan jag även rekommendera Panasonic as640 som även den fått mycket god kritik. Dock har den betydligt högre "input lag" jämförelse Sonyn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jordåsen
Registrerad
Dec 2001

Jag som levererar och installerar TV i mitt arbete skulle rekommendera alla att bara köpa Sony och Panasonics apparater. Bäst bild helt enkelt.

Speldator:Asus Z170 PRO Gaming, 16GB DDR4, Intel i7 6700k ,ASUS Strix Gaming OC Nvidia GeForce GTX 1070 8GB ,Intel SSD 520 240GB,Intel SSD 320 120GB,Samsung Mekansisk 750GB, Win 8.1 Pro
HTPC: Asrock FM2A85X-ITX, 4GB DDR , AMD A6 5400K, ASUS BC-12B1ST Blu-Ray, Samsung 840 PRO SSD 120GB, 3TB HDD samt en 750Gb HDD Win 8.1 pro
TVspel: Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii TV: Panasonic Viera TX-P50VT60Y

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Största skillnaden kommer att handla om vilken panelteknik som sitter i apparaten. Samsung kör med VA-paneler som ger högt kontrastförhållande (bra svärta) men snäva betraktningsvinklar. Sony växlar mellan IPS- och VA-paneler där IPS-panelerna ger lägre kontrastförhållande men bättre betraktningsvinklar.

Där har du ditt viktigaste beslut, för den faktiska bildkvaliteten är i grunden snarlik.

Skrivet av Obligatorisk:

Tänker du alls på hållbarhet så ska du hålla dig borta från Samsung. De använder lågkvalitativa komponenter som gillar att sluta fungera - ofta efter ungefär 13 månader. Sony, å andra sidan, använder stolt enbart japanska delar, vilka alltid håller en mycket hög klass, oavsett prisnivå.

Sony har sedan ett par år tillbaka ingen egen TV-tillverkning utan lägger ut det på entreprenad vilket ofta innebär kinesisk tillverkning. Dock har de fortfarande rätt bra insyn och god kvalitetskontroll. Exemplarvariationen är till exempel hyfsat liten. Ja, förutom clouding, kantblödningar och sådana fenomen som hör till exemplarlotteriet hos alla tillverkare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jordåsen
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Laxpudding:

Största skillnaden kommer att handla om vilken panelteknik som sitter i apparaten. Samsung kör med VA-paneler som ger högt kontrastförhållande (bra svärta) men snäva betraktningsvinklar. Sony växlar mellan IPS- och VA-paneler där IPS-panelerna ger lägre kontrastförhållande men bättre betraktningsvinklar.

Där har du ditt viktigaste beslut, för den faktiska bildkvaliteten är i grunden snarlik.

Sony har sedan ett par år tillbaka ingen egen TV-tillverkning utan lägger ut det på entreprenad vilket ofta innebär kinesisk tillverkning. Dock har de fortfarande rätt bra insyn och god kvalitetskontroll. Exemplarvariationen är till exempel hyfsat liten. Ja, förutom clouding, kantblödningar och sådana fenomen som hör till exemplarlotteriet hos alla tillverkare.

Alla Samsung jag sett har väldigt mycket bleeding och clouding. Aldrig tänkt på detta när jag installerat Sony och Panasonic.

Speldator:Asus Z170 PRO Gaming, 16GB DDR4, Intel i7 6700k ,ASUS Strix Gaming OC Nvidia GeForce GTX 1070 8GB ,Intel SSD 520 240GB,Intel SSD 320 120GB,Samsung Mekansisk 750GB, Win 8.1 Pro
HTPC: Asrock FM2A85X-ITX, 4GB DDR , AMD A6 5400K, ASUS BC-12B1ST Blu-Ray, Samsung 840 PRO SSD 120GB, 3TB HDD samt en 750Gb HDD Win 8.1 pro
TVspel: Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii TV: Panasonic Viera TX-P50VT60Y

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av LSD:

Alla Samsung jag sett har väldigt mycket bleeding och clouding. Aldrig tänkt på detta när jag installerat Sony och Panasonic.

Min Samsung-TV har en del edge bleeding som man ser vid väldigt mörka bilder, men vid vanligt TV- eller filmtittande är detta inget jag reagerar på (och jag är väldigt kräsen av mig, både vad gäller ljud och bild).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Så har också bestämt mig för en Sony nu, letar en 55 trums för film spel och sport

tror att jag satsar på en bra 1080p skärm istället för 4k för tillfället, tycker ni om det?

har en budget på 15 000 fast skulle vilja hamna mellan 10 -12 helst .

kollar på dessa 3 just nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3048302,2552289,2585287#...
den ena har inte släppts än så hittar inga tester på den.

angående panel så är inte betrakningsvinkeln lika viktig hellre bättre svärta.

tackam för vägledning

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kurkkio
Registrerad
Okt 2001

Elgiganten kör 55w805B för 6 790:- den här veckan. Lägsta priset som jag kan se att den har varit nere i (utgående modell nu, å andra sidan). Det lär dröja innan ersättaren 805C kommer ner i samma prisklass. Tänkte själv ta en sväng förbi butik efter jobbet och plocka upp en apparat.

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Köpte en 55W805B för inte så längesedan och är fortfarande övertygad om att det var den bästa TVn jag kunde köpa i den prisklassen. Samsung må se bättre ut i butik, men väl hemma brukar bilden bli lite "meh". Satsa på en Sony är mitt råd!

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kurkkio
Registrerad
Okt 2001

Köpte en 55W805B i förrgår. Har inte hunnit kolla mycket mer än Game of Thrones från HBO Nordic på den, men första intrycket är bra. Ändrade till eget bildläge med alla förbättringar avstängda och bilden lämnar än så länge inget att önska. Seriös byggkvalitet och det verkar finnas bra inställningsmöjligheter. Ska försöka köra en kalibrering vid tillfälle.

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future