Min erfarenhet av Fractal Define R5
Hej!
Jag letade som en tok efter bra recensioner som inte var totalt lyriska över R5:an men det var svårt att hitta. Många som aldrig haft ett "premium"-chassi som tycker R5 är det bästa världen skådat.
Jag har tidigare kört Antec P182 som av många anses som det bästa chassit till dags datum, om man accepterar att det saknar vissa finesser som finns i dagens chassin.
Det som fick mig att köpa ett R5 var att jag letade som en galning efter ett chassi med USB/ljud i fronten på toppen samtidigt som det var stilrent och hade schysst kvalité. Efter ett par timmars letande så insåg jag en viktig sak som jag inte tänkt på innan, det var att filtret under datorn måste ju göras rent med jämna mellanrum, men av alla chassin jag hittade var det BARA R5:an som tog ut sitt filter framtil, detta blev den absolut största anledningen att jag valde R5 framför corsair obsidium 550D eller Antec P280.
Jag har ett Fractal define ARC i min hembio, när jag byggde det chassit störde jag mig på att moderkortsplåten och plåten för PCIkorten inte satt i perfekt vinkel, vilket gjorde att när man drog åt skruven i t.ex grafikkortet så spände framkanten på kortet uppåt och försökte dras ur moderkortet, ljudkortet drogs faktiskt ur. Jag löste det genom att böja till plåten på både grafikkortet och ljudkortet.
Nu med Fractal define R5 tänkte jag att det knappast kan vara ett kvarlevande problem, men efter att moderkortet satt på plats o ljudkortet skulle i, så var det EXAKT samma sak igen. Fruktansvärt dålig kvalité på Fractals chassin jämfört med Antec, det är ingen snack om den saken. Men jag böjde även detta ljudkorts plåt och körde vidare. Jag behövde trots allt chassit. Byggde vidare och märkte väl inga större problem, men det känns väldigt billigt rakt igenom.
Positivt:
Filtret på undersidan dras ut framåt, kan inte understryka nog hur viktigt detta är, det är fullkomligt efterblivet att inte ha det så, och det var det som blev dealbreakern för mig på många andra chassin jag titta på. Det är inte rimligt att ta ut det bakåt helt enkelt.
Ljuddämpningen verkar funka någorlunda.
SSDfästena på baksidan av moderkortsplåten var en schysst grej.
Negativt:
Plastig lucka som känns otroligt billig när man ska stänga den framför allt.
Snabbfästet för dörrsidan är helt onödigt eftersom det inte spänner fast sidan tillräckligt för att det inte ska skapa vibrationsljud.
Tumskruvarna går trögt rakt igenom, känns inte som plåten är gängad utan snarare att gängorna helt enkelt går igenom plåten, väldigt billig känsla, dessutom känns det som att skruvarns gäng kommer förstöra plåten om man skruva ur för många gånger.
PCIplåt/moderkortsplåt sitter inte i perfekt vinkel, vilket skapar en liten brytning på PCIkorten om man inte böjer plåten, detta verkar onekligen vara ett vanligt fel då jag haft det på FD ARC, FD define R5 och polarn på sitt FD define R3.
Jag ger ändå chassit 6/10 för att det är tyst och väl byggt och ställt på plats så ser det inte jättebilligt ut.
Hade P280 tagit ut filtret på framsidan av chassit så hade jag gladeligen betalt mellanskillnaden och bytt direkt, hade inte behövt fundera en sekund. Men nu är det inte så, så jag får nöja mig med FD R5 :).