Min erfarenhet av Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av Fractal Define R5

Hej!
Jag letade som en tok efter bra recensioner som inte var totalt lyriska över R5:an men det var svårt att hitta. Många som aldrig haft ett "premium"-chassi som tycker R5 är det bästa världen skådat.

Jag har tidigare kört Antec P182 som av många anses som det bästa chassit till dags datum, om man accepterar att det saknar vissa finesser som finns i dagens chassin.

Det som fick mig att köpa ett R5 var att jag letade som en galning efter ett chassi med USB/ljud i fronten på toppen samtidigt som det var stilrent och hade schysst kvalité. Efter ett par timmars letande så insåg jag en viktig sak som jag inte tänkt på innan, det var att filtret under datorn måste ju göras rent med jämna mellanrum, men av alla chassin jag hittade var det BARA R5:an som tog ut sitt filter framtil, detta blev den absolut största anledningen att jag valde R5 framför corsair obsidium 550D eller Antec P280.

Jag har ett Fractal define ARC i min hembio, när jag byggde det chassit störde jag mig på att moderkortsplåten och plåten för PCIkorten inte satt i perfekt vinkel, vilket gjorde att när man drog åt skruven i t.ex grafikkortet så spände framkanten på kortet uppåt och försökte dras ur moderkortet, ljudkortet drogs faktiskt ur. Jag löste det genom att böja till plåten på både grafikkortet och ljudkortet.

Nu med Fractal define R5 tänkte jag att det knappast kan vara ett kvarlevande problem, men efter att moderkortet satt på plats o ljudkortet skulle i, så var det EXAKT samma sak igen. Fruktansvärt dålig kvalité på Fractals chassin jämfört med Antec, det är ingen snack om den saken. Men jag böjde även detta ljudkorts plåt och körde vidare. Jag behövde trots allt chassit. Byggde vidare och märkte väl inga större problem, men det känns väldigt billigt rakt igenom.

Positivt:
Filtret på undersidan dras ut framåt, kan inte understryka nog hur viktigt detta är, det är fullkomligt efterblivet att inte ha det så, och det var det som blev dealbreakern för mig på många andra chassin jag titta på. Det är inte rimligt att ta ut det bakåt helt enkelt.

Ljuddämpningen verkar funka någorlunda.

SSDfästena på baksidan av moderkortsplåten var en schysst grej.

Negativt:
Plastig lucka som känns otroligt billig när man ska stänga den framför allt.

Snabbfästet för dörrsidan är helt onödigt eftersom det inte spänner fast sidan tillräckligt för att det inte ska skapa vibrationsljud.

Tumskruvarna går trögt rakt igenom, känns inte som plåten är gängad utan snarare att gängorna helt enkelt går igenom plåten, väldigt billig känsla, dessutom känns det som att skruvarns gäng kommer förstöra plåten om man skruva ur för många gånger.

PCIplåt/moderkortsplåt sitter inte i perfekt vinkel, vilket skapar en liten brytning på PCIkorten om man inte böjer plåten, detta verkar onekligen vara ett vanligt fel då jag haft det på FD ARC, FD define R5 och polarn på sitt FD define R3.

Jag ger ändå chassit 6/10 för att det är tyst och väl byggt och ställt på plats så ser det inte jättebilligt ut.

Hade P280 tagit ut filtret på framsidan av chassit så hade jag gladeligen betalt mellanskillnaden och bytt direkt, hade inte behövt fundera en sekund. Men nu är det inte så, så jag får nöja mig med FD R5 :).

Permalänk
Medlem

Om det nu är så ett så dåligt chassi, varför byter du inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har haft rätt många chassin, både bra och dåliga, även Antec P182 som håller bra kvalite men känns hopplöst gammalmodigt + omöjlig att få till OK kylning i, nu kommer jag nog få bassing av några som gillar P182 här och som inte tycker att det är dåligt kylt heller

Skaffa nyss FD R4 till lillgrabbens dator som nu säljs ganska billigt.

Håller med om att FD chassin här och där känns "lite billiga" i utförande och material, kvalitet. men design är riktigt bra och känns modern.

Åt andra sidan är FD chassin i mina ögon billiga att köpa, och efter att ha meckat i ett otal som jag tycker för billiga chassin, typ 3-500:- undviker jag sådana som pesten.

FD håller ungefär min lägsta nivå av vad jag tycker ändå är OK i kvalitet, och som sagt dom är ganska billiga i inköp, och man får vad man betalar för.

Skulle önska att FD släppte en serie av dyrare premium chassin, där material och utförande, godstjocklekar också var premium, kanske helt gjorda i aluminium, inge synlig plast någonstans osv, skulle inte tveka att skaffa FD för egen del heller då..

Andra tillverkare som lider lite av att man pressat priset aningen för mycket är tex corsair obsidian, inte alla, men flera känns ganska tveksamma i kvalitet.
Obsidian ska ju vara Corsairs premium serie men flertalet håller bara medelmåttig OK klass, ungefär som FD chassin.

Lian Li är en tillverkare som kvalitetsmässigt håller bra premium klass, det sorgliga med lian-li är att deras design i nästan alla deras chassin är helt åt skogen och känns som nästan 10 år gamla konstruktioner...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Om det nu är så ett så dåligt chassi, varför byter du inte?

Jag gav det 6/10, vart fan är det dåligt? Det är ett mediokert budgetchassi som jag köpte av ovanstående anledning, att filtret under dras ut framåt är ett absolut måste, hade det vart så hade jag bytt till p280, vilket du hade vetat om du besvärat dig med att läsa igenom topic

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har haft rätt många chassin, både bra och dåliga, även Antec P182 som håller bra kvalite men känns hopplöst gammalmodigt + omöjlig att få till OK kylning i, nu kommer jag nog få bassing av några som gillar P182 här och som inte tycker att det är dåligt kylt heller

Skaffa nyss FD R4 till lillgrabbens dator som nu säljs ganska billigt.

Håller med om att FD chassin här och där känns "lite billiga" i utförande och material, kvalitet. men design är riktigt bra och känns modern.

Åt andra sidan är FD chassin i mina ögon billiga att köpa, och efter att ha meckat i ett otal som jag tycker för billiga chassin, typ 3-500:- undviker jag sådana som pesten.

FD håller ungefär min lägsta nivå av vad jag tycker ändå är OK i kvalitet, och som sagt dom är ganska billiga i inköp, och man får vad man betalar för.

Skulle önska att FD släppte en serie av dyrare premium chassin, där material och utförande, godstjocklekar också var premium, kanske helt gjorda i aluminium, inge synlig plast någonstans osv, skulle inte tveka att skaffa FD för egen del heller då..

Andra tillverkare som lider lite av att man pressat priset aningen för mycket är tex corsair obsidian, inte alla, men flera känns ganska tveksamma i kvalitet.
Obsidian ska ju vara Corsairs premium serie men flertalet håller bara medelmåttig OK klass, ungefär som FD chassin.

Lian Li är en tillverkare som kvalitetsmässigt håller bra premium klass, det sorgliga med lian-li är att deras design i nästan alla deras chassin är helt åt skogen och känns som nästan 10 år gamla konstruktioner...

Har haft ett Lian Li förrut och visst fan kändes det som kvalité, men som du säger så känns det som att jobba i ett föråldrat chassi, dock av fin kvalité.

Jag säger inte emot dig ang. kylningen i P182, däremot kan jag inte hålla med heller. Helt enkelt för att jag aldrig reflekterat över vad som skulle vara bra eller dåligt med kylningen i det chassit, att det inte går att fästa en fläkt längst ner längst fram i det är ju inte jättesmart. Men annars finns väl alla standardplatser vad jag vet?

Du får gärna utveckla hur du menar, jag är genuint intresserad och ifrågasätter dig som sagt inte.

Permalänk
Medlem

Så du förväntar dig Premium-kvalité, för ett chassi i mellanklassen..?

Själv tycker jag att R3, R4 och nu R5 är riktigt bra, i sin klass.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Så du förväntar dig Premium-kvalité, för ett chassi i mellanklassen..?

Själv tycker jag att R3, R4 och nu R5 är riktigt bra, i sin klass.

Vart har jag skrivit att jag förväntade mig premiumkvalité?
Jag hade inga förväntningar alls på det här chassit eftersom det trots allt är ett Fractal-chassi. Jag blev positivt överraskad av ljuddämpningen och negativt överraskad av moderkortsplåtsvinkeln mot PCIplåten, där tycker jag man ska kunna förvänta sig millimeterprecision i alla chassin, men nu har jag 3 av 3 gånger med Fractal fått lov att böja plåten på ljud/grafikkort.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag gav det 6/10, vart fan är det dåligt? Det är ett mediokert budgetchassi som jag köpte av ovanstående anledning, att filtret under dras ut framåt är ett absolut måste, hade det vart så hade jag bytt till p280, vilket du hade vetat om du besvärat dig med att läsa igenom topic

Jag undrade mest eftersom du har listat fler nackdelar än fördelar.
Nackdelarna som du listas antog jag att du kände till, sen hela grejen med att man inte får kritisera vissa tillverkare? Ok....

§1
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Woow, trevlig ton, really. Jag undrade mest eftersom du har listat fler nackdelar än fördelar.
Nackdelarna som du listas antog jag att du kände till, sen hela grejen med att man inte får kritisera vissa tillverkare? Ok....

Kände till allt. Förutom den snea PCIplåten, den var jag bara orolig för, men hoppades att den va åtgärdad. Det är den alltså inte, och det är den största nackdelen med chassit.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Vart har jag skrivit att jag förväntade mig premiumkvalité?
Jag hade inga förväntningar alls på det här chassit eftersom det trots allt är ett Fractal-chassi. Jag blev positivt överraskad av ljuddämpningen och negativt överraskad av moderkortsplåtsvinkeln mot PCIplåten, där tycker jag man ska kunna förvänta sig millimeterprecision i alla chassin, men nu har jag 3 av 3 gånger med Fractal fått lov att böja plåten på ljud/grafikkort.

Med tanke på de negativa sakerna om chassit som du tagit upp, ser jag det som att du vill ha ett Premium-chassi. Men det får man inte för 7-800kr..

Angående moderkortsplåten/vinkeln har jag också tänkt på det, men inte upplevt det som jättestörande.
Grafikkort etc. har alltid gått i utan problem ändå.. aldrig behövt böja något.
Det går ju alltid att kontakta FD och fråga varför och om de kommer göra något åt det i framtiden.

Är inget FD fanboy överhuvud taget.. men har ägt R3 och hjälp andra med de senare modellerna. Nu har jag ett Corsair 350D, då jag gick ner till mATX. Tycker det var likadant med det chassit.. alltså lite snett, på samma sätt.
Inget jätteproblem, men det märktes.. och jag hade inga större förväntningar heller.

§1 i citat
Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Kände till allt. Förutom den snea PCIplåten, den var jag bara orolig för, men hoppades att den va åtgärdad. Det är den alltså inte, och det är den största nackdelen med chassit.

Jag håller med dig, Inet och FD har gudastatus här av någon anledning. FD's chassin är inget att sträva efter. Inet har jag inget att kritisera, förutom att dom har blivit för dyra på senaste åren. (Men det hör väl inte hemma här)

§1 i citat
Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforce60:

Jag håller med dig, Inet och FD har gudastatus här av någon anledning. FD's chassin är inget att sträva efter. Inet har jag inget att kritisera, förutom att dom har blivit för dyra på senaste åren. (Men det hör väl inte hemma här)

Gudastatus vet jag inte, men det är ett prisvärt bra chassi som de allra flesta har råd med. Tillverkat i Sverige också...

Men köper man ett mellanklasschassi, får man vara medveten om att det är mellanklass och inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Gudastatus vet jag inte, men det är ett prisvärt bra chassi som de allra flesta har råd med. Tillverkat i Sverige också...

Men köper man ett mellanklasschassi, får man vara medveten om att det är mellanklass och inget annat.

Designer and enginered in Sweden, Made in China står det på mitt Node 804 om jag inte minns fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Formgivet, men knappast tillverkat i Sverige.

SueCia: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, alltid mer intressant att höra från personer som inte är frälsta.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Avstängd

Define r4/r5, datorlådornas Volvo..
Känns som alla har dem men många gnäller..det finns andra chassin som är bättre, ex phanteks enthoo PRO/luxe
Sätt dit några ljuddämpningsplattor så äre klart..

Man läser väl recensioner innan man köper? Define serien är så hypad

Permalänk
Medlem

Ok.. FD är iaf. ett svenskt företag. Men som alla andra svenska företag, så lägger de tydligen ut tillverkningen till låglöneländer.

Där kanske du har svaret på varför moderkortsplåten är sned...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Har haft ett Lian Li förrut och visst fan kändes det som kvalité, men som du säger så känns det som att jobba i ett föråldrat chassi, dock av fin kvalité.

Jag säger inte emot dig ang. kylningen i P182, däremot kan jag inte hålla med heller. Helt enkelt för att jag aldrig reflekterat över vad som skulle vara bra eller dåligt med kylningen i det chassit, att det inte går att fästa en fläkt längst ner längst fram i det är ju inte jättesmart. Men annars finns väl alla standardplatser vad jag vet?

Du får gärna utveckla hur du menar, jag är genuint intresserad och ifrågasätter dig som sagt inte.

På den tiden när jag hade P182 så när jag börja tröttna på det så mätte jag först alla temperaturer CPU, moderkort, GPU.
Sen så flytta jag alla delar till ett Antec 1200 chassi, och genomgående så sjönk alla temperaturer med ca 10c

10c är ganska mycket, och tyder på att P182 har tveksamt luftflöde.

har inte kvar Antec 1200 chassit heller gud ske lov, det här var flera år sen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tycker att define-serien är väldigt hypad.. Stör mig jävla mycket på att sidopanelen har det där jävla snabbfästet som krånglar till det när jag ska sätta dit luckan igen. Det är rätt bra kvalité, känns bättre än mitt 750D iallafall. Det blir nog att införskaffa ett phanteks enthoo luxe och använda mitt define R5 till min andra dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk

Intressant att läsa vad någon som inte är en av de stora tekniksnubbarna på YouTube har att säga om chassit.

Jag är säker på att när jag köpte mitt R4 för kanske ett år sen, förväntade jag mig mycket mer än jag fick. En grej som stör mig enormt är att om man lägger en fläkt i sidopanelen så vibrerar den extremt mycket och skapar därmed också enormt mycket ljud. Så av den anledningen har jag tvingats skippa den och därför är temperaturerna också obekvämt höga. Kör idag med en stock fläkt + en Arctic F12 framtill samt en F12 baktill. Kör jag med fler fläktar än så är ljudnivån alltför hög eftersom jag har ett taskigt moderkort med.

Tror att jag kommer att försöka gå över till ett 550D om tillfälle ges rent ekonomiskt. Mest för att testa ett annat märke och se om det är någon skillnad. Hur är kylningen i R4/R5 jämtemot 550D, ifall det är någon här som testat bägge/alla tre?

Det är för övrigt bra punkter du tar upp Suecia. Som sagt (och som du verkar medveten om) är det ju det chassi det är och man får här vad man betalar för. Kommer du behålla R5:an eller kommer du att byta till någonting annat? I så fall, vad?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Intressant att läsa vad någon som inte är en av de stora tekniksnubbarna på YouTube har att säga om chassit.

Jag är säker på att när jag köpte mitt R4 för kanske ett år sen, förväntade jag mig mycket mer än jag fick. En grej som stör mig enormt är att om man lägger en fläkt i sidopanelen så vibrerar den extremt mycket och skapar därmed också enormt mycket ljud. Så av den anledningen har jag tvingats skippa den och därför är temperaturerna också obekvämt höga. Kör idag med en stock fläkt + en Arctic F12 framtill samt en F12 baktill. Kör jag med fler fläktar än så är ljudnivån alltför hög eftersom jag har ett taskigt moderkort med.

Tror att jag kommer att försöka gå över till ett 550D om tillfälle ges rent ekonomiskt. Mest för att testa ett annat märke och se om det är någon skillnad. Hur är kylningen i R4/R5 jämtemot 550D, ifall det är någon här som testat bägge/alla tre?

Det är för övrigt bra punkter du tar upp Suecia. Som sagt (och som du verkar medveten om) är det ju det chassi det är och man får här vad man betalar för. Kommer du behålla R5:an eller kommer du att byta till någonting annat? I så fall, vad?

Kommer köra vidare med R5:an, behövde ett chassi med väldigt specifika krav på hur brett och högt det fick vara, med det filtret aktiverat på prisjakt fick jag välja bland 10 chassin, inga fönster gjorde att det bara blev 3-4 chassin kvar att välja på. Filtret på undersidan är tvunget att dras ut frammåt, då var det bara R5 kvar att välja på. Så mina krav gjorde att jag fick välja ett budgetchassi, det var inte en ekonomisk fråga då jag tycker det inte spelar ngn roll om det kostar 800 mer för kvalité. Men nu fanns det inga premiumchassin som passa mina krav.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Kommer köra vidare med R5:an, behövde ett chassi med väldigt specifika krav på hur brett och högt det fick vara, med det filtret aktiverat på prisjakt fick jag välja bland 10 chassin, inga fönster gjorde att det bara blev 3-4 chassin kvar att välja på. Filtret på undersidan är tvunget att dras ut frammåt, då var det bara R5 kvar att välja på. Så mina krav gjorde att jag fick välja ett budgetchassi, det var inte en ekonomisk fråga då jag tycker det inte spelar ngn roll om det kostar 800 mer för kvalité. Men nu fanns det inga premiumchassin som passa mina krav.

Jag förstår. Jo, jag håller med om att faktumet att dammfiltret tas ut framtill är stlrtskönt. Personligen hade jag förmodligen kunnat tänka mig något i stil med vad jag sett på t.ex. Silverstones chassin, där man tar ut det på sidan också, även om framtill vore det absolut bästa. Får hoppas att mer premiuminriktade chassin börjar använda sig av den lösningen framöver också!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Hej!
Jag letade som en tok efter bra recensioner som inte var totalt lyriska över R5:an men det var svårt att hitta. Många som aldrig haft ett "premium"-chassi som tycker R5 är det bästa världen skådat....

Riktigt bra recension!
Jag sitter precis som du på ett P182 och funderade på R5, efter att ha läst vad du tyckte så kommer jag inte byta

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag måste hålla med om att det är ytterst intressant att läsa recensioner från någon som inte är helt frälst (för det är jag).

Jag har personligen ägt ett R2 och R4 och monterat ytterligare 3-4 R4:or. Då det inte bara verkar vara du TS i tråden som upplever problemet med moderkortsplåten så antar jag att detta stämmer. Jag ska dock erkänna att jag inte alls förstår vad du syftar på. Kanske är så att jag haft tur med plåtarna för alla de jag monterat har grafik+ljudkort glidit ner i utan minsta problem. Det enda jag kan komma på är att när man ska fästa grafikkortet med tumskruvarna så måste man lägga ett svagt tryck bakåt (chassimässigt) för att skruvarna ska gå in lätt. Är det så att moderkortsplåten lutar någon grad kan detta ju uppstå antar jag, är det detta du menar?

R4:an eller R5 som jag tänkt byta till snart är för mig ett ok prisat chassi. Förutom vissa designmässiga förändringar vad skulle ni säga att jag får mer ifall jag går upp och byter till ett premiumchassi? Tjockare plåt, bättre lack? Blev väldigt nyfiken nu

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Hej!

Jag har ett Fractal define ARC i min hembio, när jag byggde det chassit störde jag mig på att moderkortsplåten och plåten för PCIkorten inte satt i perfekt vinkel, vilket gjorde att när man drog åt skruven i t.ex grafikkortet så spände framkanten på kortet uppåt och försökte dras ur moderkortet, ljudkortet drogs faktiskt ur. Jag löste det genom att böja till plåten på både grafikkortet och ljudkortet.

Nu med Fractal define R5 tänkte jag att det knappast kan vara ett kvarlevande problem, men efter att moderkortet satt på plats o ljudkortet skulle i, så var det EXAKT samma sak igen. Fruktansvärt dålig kvalité på Fractals chassin jämfört med Antec, det är ingen snack om den saken. Men jag böjde även detta ljudkorts plåt och körde vidare. Jag behövde trots allt chassit. Byggde vidare och märkte väl inga större problem, men det känns väldigt billigt rakt igenom.

VA? kan du ta en bild på detta? fattar inte alls hur du menar. har föregångaren R3 eller om de e ett R4 är iaf första modellen med usb 3 portarna i fronten.

mina grafikkort passar perfekt i det chassit och så gjorde även mina gtx 460.

ta en bild på vad du menar för de der blev bara rörigt i huvet hur fan du menade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du nu måste rengöra filtret så ofta, har du inte funderat på att dammsuga då och då istället?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Fractal skickade med för korta moderkortsdistanser ett tag så det blev fel för pci-korten. Så var det med min FD xl r2, när jag sa till fick jag rätta distanser och en fläkt som plåster.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?