Fråga till forumet: vad säger ni om HP Spectre x360?

Permalänk
Medlem

Fråga till forumet: vad säger ni om HP Spectre x360?

Hej,

Precis när jag hade bestämt mig för en Dell XPS 13 2015 (i5, FHD, 256 Gb) - men avvaktar pga. leveranstid - så dök HP Spectre x360 upp på min köpradar. Verkar vara en riktigt trevlig maskin - avsevärt tystare än Dellen och bättre batteritid enligt de tester jag hittat:

http://www.cnet.com/products/hp-spectre-x360-13t/
http://www.laptopmag.com/reviews/laptops/hp-spectre-x360-13t
http://mashable.com/2015/03/07/hp-spectre-x360-review/
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2478005,00.asp
http://www.computershopper.com/laptops/reviews/hp-spectre-x360

Fråga till forumet: vad säger ni om HP Spectre x360? Dell XPS 13 2015 vs. HP Spectre x360 - vilken vinner? Någon som äger en HP Spectre x360 eller fått prova en i affär?

(Skall användas som slösurf och tv-serier-i-soffan/sängen/hotellrummet/tåget/flyget maskin)

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

XPS13 är mindre tunnare och lättare, denna har istället ett smart gångjärn så du kan ställa den i tältläge och liknande. I övrigt är de ganska likvärdiga i prestanda, batteritid och sådär. Frågan är då vad du prioriterar.

Permalänk
Medlem

XPS 13 is a better buy - more bang for the buck and it´s a very nice looking laptop.

Visa signatur

MSI Z97 AC - G3258 @ 4.4Ghz - Zotac GTX 970 - EVGA Hadron - KRK Studio Monitors - XP Seven Headset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Penina:

XPS 13 is a better buy - more bang for the buck and it´s a very nice looking laptop.

Jag håller med. XPS13 är en riktigt nice laptop, HP är HP så de är aldrig riktigt nice liksom.

Denna ser dock rätt trevlig ut i jämförelse med all skit de har byggt genom åren.

Permalänk
Medlem

Jag hade också siktat in mig på XPS 13 men när ja såg HP spectre x360 så ändrade ja mig. Blir den med i7, QHD skärm och 512GB SSD. Är studentrabatt på den också

Permalänk
Avstängd

Har du studentrabatt kan jag rekommendera campusdiscount.de som säljer exempelvis Thinkpads och Macbooks med bra studentrabatter, ofta mycket bättre än vad man får här. Då kan det vara värt att kolla på Thinkpad X1 Carbon som är riktigt nice också, dock inte lika liten som XPS13 förstås.

Permalänk
Medlem

Jag blev också extremt sugen på den här tack vare att den tydligen ska ha stöd för HP:s aktiva stylus som studiedator då jag förhoppningsvis börjar på Chalmers till hösten Tittade tidigare på Lenovo Thinkpad Yoga, men den här är ju mycket snyggare. Skulle dock vilja ha en variant med mer normala specifikationer. 4GB RAM räcker inte, men jag känner inte att jag behöver varken QHD-displayen, 512GB SSD:n eller i7-CPUn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBDev:

Skulle dock vilja ha en variant med mer normala specifikationer. 4GB RAM räcker inte, men jag känner inte att jag behöver varken QHD-displayen, 512GB SSD:n eller i7-CPUn...

Håller helt med. Känns som ett mycket märkligt beslut av HP Sverige att endast ta in FHD-versionen med 4GB ram-minne. Vem vill köpa en ny laptop för 11000kr idag med bara 4GB, liksom???

I USA kostar 8GB 50USD extra. Varför inte bara sälja en 8GB-variant för 11500kr istället?

Nu lär det bli en XPS 13 istället för mig. Tror inte jag orkar tjafsa med att beställa utomlands och byta till svenskt tangentbord. Synd, för det här var den första laptopen på 2 år som uppfyllt alla mina krav... FHD på 13 tum är ju perfekt! Och stöd för aktiv stylus är ju en trevlig bonus. Ett tips är att använda Dells nya aktiva penna istället för hp:s då den ska vara betydligt bättre och billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlm100:

Håller helt med. Känns som ett mycket märkligt beslut av HP Sverige att endast ta in FHD-versionen med 4GB ram-minne. Vem är tokig nog att köpa en ny laptop för 11000kr idag med bara 4GB, liksom???

I USA kostar 8GB 50USD extra. Varför inte bara sälja en 8GB-variant för 11500kr istället?

Nu lär det bli en XPS 13 istället för mig. Tror inte jag orkar tjafsa med att beställa utomlands och byta till svenskt tangentbord. Synd, för det här var den första laptopen på 2 år som uppfyllt alla mina krav... FHD på 13 tum är ju perfekt! Och stöd för aktiv stylus är ju en trevlig bonus. Ett tips är att använda Dells nya aktiva penna istället för hp:s då den ska vara betydligt bättre och billigare.

Mailade HP i måndags angående det här och frågade om det skulle komma någon "mellanvariant", har dock inte fått något svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBDev:

Mailade HP i måndags angående det här och frågade om det skulle komma någon "mellanvariant", har dock inte fått något svar

Jag mailade förra veckan utan svar så jag ringde dem häromdagen. Supporten menade att Sverige var för liten marknad för att erbjuda flera alternativ.

Man får väl hoppas att ingen köper deras 4GB-modell, så att de inser sitt misstag och tar in 8GB-varianten istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlm100:

Jag mailade förra veckan utan svar så jag ringde dem häromdagen. Supporten menade att Sverige var för liten marknad för att erbjuda flera alternativ.

Man får väl hoppas att ingen köper deras 4GB-modell, så att de inser sitt misstag och tar in 8GB-varianten istället...

Hmm, hoppas dom ändrar sig. Annars har elgiganten en lite billigare variant med samma spec som den dyra, fast enbart 256GB SSD http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Permalänk
Medlem

Nu är den beställd, blev snik-varianten, kommer på måndag enligt HP. Fick en 5% rabattkod när jag signade upp mig på något HP-reklambrev, skall ingå en lädersleeve med. Dator & sleeve SEK 10.440,50 inkl. frakt. 4 Gb säkert snålt, men jag gillar det jag läst om maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBDev:

Hmm, hoppas dom ändrar sig. Annars har elgiganten en lite billigare variant med samma spec som den dyra, fast enbart 256GB SSD http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Synd bara att det är QHD-skärm på den. Lite för högupplöst på 13 tum för mig tyvärr...
Hmm, undrar om man skulle kunna be Inet eller nån annan butik ta in 8GB-varianten?

Annars hittade jag faktiskt Win pro-modellen hos HP med FHD och 8GB, men tyvärr bara 128GB SSD för 12550kr. Man kan ju alltid byta till större SSD själv, men det känns inte riktigt värt det...

Länk:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=H9W41EA&opt=UUW&sel=DEF&jumpID=af_d6czgxuwtn/sf:_sku:H9W41EA&utm_source=affiliate&utm_medium=cpa&utm_campaign=Prisjakt.nu&utm_content=0&jumpid=af_3zuqfwpd4e/site:Prisjakt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Nu är den beställd, blev snik-varianten, kommer på måndag enligt HP. Fick en 5% rabattkod när jag signade upp mig på något HP-reklambrev, skall ingå en lädersleeve med. Dator & sleeve SEK 10.440,50 inkl. frakt. 4 Gb säkert snålt, men jag gillar det jag läst om maskinen.

Kul, skriv gärna några ord om den när du testat den om du har lust

Skrivet av dlm100:

Synd bara att det är QHD-skärm på den. Lite för högupplöst på 13 tum för mig tyvärr...
Hmm, undrar om man skulle kunna be Inet eller nån annan butik ta in 8GB-varianten?

Annars hittade jag faktiskt Win pro-modellen hos HP med FHD och 8GB, men tyvärr bara 128GB SSD för 12550kr. Man kan ju alltid byta till större SSD själv, men det känns inte riktigt värt det...

Länk:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=H9W41EA&opt=UUW&sel=DEF&jumpID=af_d6czgxuwtn/sf:_sku:H9W41EA&utm_source=affiliate&utm_medium=cpa&utm_campaign=Prisjakt.nu&utm_content=0&jumpid=af_3zuqfwpd4e/site:Prisjakt.nu

Ja, QHD är ju lite högt, hade ju vart gött att slippa skalningen Pro-versionen du hittade verkar ju ganska nice, går ju att köra med 128GB till att börja med och uppgradera den när det blir fullt

Permalänk
Medlem

Hmm, inbte så bra service från HP. Mailade dom ju för ca en vecka sedan och frågade om det skulle komma någon variant med mer normala specifikationer och fick svar idag, lite väl segt tycker jag. Svaret var att dom enbart hade dom två versionerna för konsumenter, De hänvisade mig då till deras pro-variant, problemet är bara att den dom länkade är ännu dyrare än dyraste konsumentmodellen http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=H9W43EA...

Permalänk
Medlem

Hämtat bettan och sitter med den i knät nu, känns som en välbyggd maskin. Ett riktigt snyggt läderfodral följde med, med magneter i "locket", sweet. Efter 1 TB med Windows Updates, under vilken maskinen fläktade på och blev varm, så är den nu tyst och sval. Men fläktljudet var ändå hanterbart, säger jag som kommer från en Sony Vaio Pro 13". Känns lite som damens MBP i byggkvalité.

Skärmen är lite gulaktig, säkert något som går att tweka i Intel Grafikdrivaren, i övrigt skönt tangentbord och över förväntan med touchskärm, antar att jag vant mig från användande av android på telefon och plattor.

Om någon går i köptankar och har frågor så är det bara att skriva här i forumet eller PM-a så skall jag försöka svara om det är något jag kan hjälpa till med om maskinen.

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig köpa en HP, underdimensionerad kylning är ju standard för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBDev:

Hmm, inbte så bra service från HP. Mailade dom ju för ca en vecka sedan och frågade om det skulle komma någon variant med mer normala specifikationer och fick svar idag, lite väl segt tycker jag. Svaret var att dom enbart hade dom två versionerna för konsumenter, De hänvisade mig då till deras pro-variant, problemet är bara att den dom länkade är ännu dyrare än dyraste konsumentmodellen http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=H9W43EA...

Vad är det som skiljer "Pro" från standard egentligen? Finner bara skillnad i batteriteknik, windows version samt mängd ramminne när jag jämför på Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3058624,3037366

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Skulle aldrig köpa en HP, underdimensionerad kylning är ju standard för dom.

Det är säkert så som du skriver, men just denna modell/mitt exemplar är sval och tyst. Hörde fläkten när jag installerade maskinen och körde windows update, och ja då blev den även lite varm - men efter det har jag surfat och kollat film i säker 10 timmar på maskinen och då har den varit knäpptyst och sval.

Permalänk
Medlem

Kopplade denna variant av Spectre x360 till tråden som för mig känns mer rätt i konfiguration.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037366
Core i5 5200u, 8GBRAM, 128GB SSD, FHD som via Proshop nu i skrivande stund ligger på 9739:- inkl. frakt.
SSD kanske i minsta laget men bör gå att byta i efterhand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teppic:

Kopplade denna variant av Spectre x360 till tråden som för mig känns mer rätt i konfiguration.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037366
Core i5 5200u, 8GBRAM, 128GB SSD, FHD som via Proshop nu i skrivande stund ligger på 9739:- inkl. frakt.
SSD kanske i minsta laget men bör gå att byta i efterhand...

Låter ju nästan för billigt för att vara sant om man jämför med dom andra Kan man vara säker på att det verkligen är de specifikationerna på den hos proshop då, så inte bara prisjakt har länkat fel? Det enda som står på deras sida är ju att det är en i5-5200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBDev:

Låter ju nästan för billigt för att vara sant om man jämför med dom andra Kan man vara säker på att det verkligen är de specifikationerna på den hos proshop då, så inte bara prisjakt har länkat fel? Det enda som står på deras sida är ju att det är en i5-5200.

Jag kollade upp detaljerna via länken till
HP:s webshop som finns lite längre ner bland priserna i jämförelsen.
Artikelnummer ser ut att stämma iaf. Är riktigt sugen på att lägga en beställning och se vad som dimper ner.

[edit] Såg nu att samma info finns att läsa under fliken "Beskrivning/Video" på produktsidan hos ProShop.[/edit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teppic:

Jag kollade upp detaljerna via länken till
HP:s webshop som finns lite längre ner bland priserna i jämförelsen.
Artikelnummer ser ut att stämma iaf. Är riktigt sugen på att lägga en beställning och se vad som dimper ner.

Stämmer det så är den ju väldigt lockande, kanske borde kontakta dom och fråga

Edit: Såg din edit nu, och det stämmer ju, nästan så man skulle köpa en. Hade inte tänkt köpa dator än på några månader egentligen, men känns som det är ganska stor risk att dom höjer priset

Permalänk
Medlem

Hade egentligen tänkt vänta in nya Lenovo Yoga 3 14 (ej Pro eller Thinkpad) och se vad prissättningen hamnar där men efter att ha läst mååånga fina recensioner av Spectre x360 och till det här priset så orkade jag inte vänta.
La en beställning hos ProShop nu och summan hamnade då på 9688:- inkl. frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teppic:

Hade egentligen tänkt vänta in nya Lenovo Yoga 3 14 (ej Pro eller Thinkpad) och se vad prissättningen hamnar där men efter att ha läst mååånga fina recensioner av Spectre x360 och till det här priset så orkade jag inte vänta.
La en beställning hos ProShop nu och summan hamnade då på 9688:- inkl. frakt.

Trevligt Får hoppas det verkligen är rätt modell nu då

Permalänk
Medlem

Var och hämtade ut datorn sent igår kväll.
Tyvärr visade det sig vara fel i beskrivningarna och modellen jag fick hade endast 4GB RAM. ProShop hanterade iaf det hela smidigt och jag ska returnera mitt exemplar.
Lite synd då jag gärna hade behållt den eftersom den är riktigt snygg, smidig och har grym byggkvalitet. Mycket bra känsla på trackpaden och även ett (i min smak) bra tangentbord. FHD upplösning duger gott åt mig och borde vara bättre för batteritiden jämfört med QHD-varianten. Enda negativa som jag kunde uppleva var att det blev lite väl varmt på en punkt på baksidan när CPU:n fick jobba lite. Verkade som att aluminiumchassit leder bort värmen i övrigt på ett bra sätt för resten av chassit hade ingen tillstymmelse att bli varmt men just på denna punkt blev det lite väl hett kan jag tycka.
Tyvärr verkar det som att det drar iväg pengamässigt om man vill ha en konfiguration med 8GB som då dessutom för med sig QHD-skärmen. Synd att HP valt att snåla på RAM-minnet kan jag tycka...
Om det inte händer något prismässigt på Spectre x360 kommer jag ta mina pengar och pröva lyckan med en Lenovo Yoga 3 14 istället. Kommer iofs inte vara i närheten av HP:n vad det gäller materialkänsla, byggkvalité och batteritid men tickar tillräckligt många av mina checkboxar för att det nog ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teppic:

Var och hämtade ut datorn sent igår kväll.
Tyvärr visade det sig vara fel i beskrivningarna och modellen jag fick hade endast 4GB RAM. ProShop hanterade iaf det hela smidigt och jag ska returnera mitt exemplar.
Lite synd då jag gärna hade behållt den eftersom den är riktigt snygg, smidig och har grym byggkvalitet. Mycket bra känsla på trackpaden och även ett (i min smak) bra tangentbord. FHD upplösning duger gott åt mig och borde vara bättre för batteritiden jämfört med QHD-varianten. Enda negativa som jag kunde uppleva var att det blev lite väl varmt på en punkt på baksidan när CPU:n fick jobba lite. Verkade som att aluminiumchassit leder bort värmen i övrigt på ett bra sätt för resten av chassit hade ingen tillstymmelse att bli varmt men just på denna punkt blev det lite väl hett kan jag tycka.
Tyvärr verkar det som att det drar iväg pengamässigt om man vill ha en konfiguration med 8GB som då dessutom för med sig QHD-skärmen. Synd att HP valt att snåla på RAM-minnet kan jag tycka...
Om det inte händer något prismässigt på Spectre x360 kommer jag ta mina pengar och pröva lyckan med en Lenovo Yoga 3 14 istället. Kommer iofs inte vara i närheten av HP:n vad det gäller materialkänsla, byggkvalité och batteritid men tickar tillräckligt många av mina checkboxar för att det nog ska funka.

Misstänkte nästan att det var så för det priset, synd Nu har dom dessutom höjt priset till 12622kr, och det står olika mängd minne beroende på vart man kollar

Permalänk
Medlem

Here we go again

Sista ordet var inte sagt i detta...
Frun gillade Spectre x360 såpass mycket att det inte ens var värt att diskutera Yoga 3 14 med henne. Var plötsligt ok att öka budgeten lite och istället köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037681 med i7, 8GB RAM, 256GB SSD samt QHD.
Oroar mig lite över de skalningsproblem som folk pratar om vad det gäller Windows och högupplösta skärmar men eftersom HP Sverige valt att inte ta in en vettigt prissatt variant med 8GB samt FHD-skärm så blir det här den bästa kompromissen jag kan få till.
Hursomhelst, WAF-faktorn på Spectre x360 är uppenbarligen hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teppic:

Sista ordet var inte sagt i detta...
Frun gillade Spectre x360 såpass mycket att det inte ens var värt att diskutera Yoga 3 14 med henne. Var plötsligt ok att öka budgeten lite och istället köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037681 med i7, 8GB RAM, 256GB SSD samt QHD.
Oroar mig lite över de skalningsproblem som folk pratar om vad det gäller Windows och högupplösta skärmar men eftersom HP Sverige valt att inte ta in en vettigt prissatt variant med 8GB samt FHD-skärm så blir det här den bästa kompromissen jag kan få till.
Hursomhelst, WAF-faktorn på Spectre x360 är uppenbarligen hög.

Nice, får nog bli en sån för mig om någon månad också

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om att Electroworld har varianten 4080no för 11990:- fram till torsdag.
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...