Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tips på nybörjarkamera?

Hej,

Jag har länge velat ha en systemkamera och jag har nu provat fota med en väns Canon EOS 60D samt en Canon EOS 70D.
Det ligger lite utanför min budget dock och jag har tittat på Nikons D3200/D3300. När jag var inne på min lokala Mediamarkt så tipsade en säljare om Denna kameran med extra objektiv men jag vet inte om den är bra för priset eller inte.

Jag är väldigt ny och dålig på att ta foton och vill ha en kamera + objektiv för helst max 4000 kr som jag kan använda och lära mig. Har ni några andra kameror ni kan tipsa om?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Köp begagnat. Du kanske kan komma över en Canon 5D Mark I med en 50/1.8 i den prisklassen.

Permalänk
Avstängd

Som nybörjare? Kolla efter en begagnad 600D.
Såg en 600D i nyskick med batterigrepp på scandinavian photo för 2.500.- för en vecka sen vilket var ett bra pris. Köp till ett 50/1.8 så är det ett mycket bra nybörjarkit att utvecklas med.

Brukar annars finnas en del på blocket, ex 600D. Pruta på dessa!

Permalänk
Medlem

Jag är lite utav en Nikon-fanboy, men kan hålla med om att valfri kamera med ett 50/1.8 objektiv är ett bra val. 35mm funkar också.
Så om du hittar något begagnat så ta det!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tack för inputen, fick hjälp av en vän och det blir nog Sonyn med extra objektivet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har kompisar har Canon så kör på canon efter som då kan ni låna varandras objektiv.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Eftersom du har kompisar har Canon så kör på canon efter som då kan ni låna varandras objektiv.

Min vän som har Canon EOS 60D har ett 17-85 mm objektiv men han är ganska restriktiv till vem som får använda kameran. Min väns far som har 70D och den fick jag bara prova vid en RC-tävling där jag skulle fota lite idag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har inte hängt med så jättemycket på vad Sony gjort med sina SLT-kameror det senare och vilka uttalanden de gjort, men de satsat ju väldigt hårt på spegellösa kameror och har ju uttalat sig i ordalag som "spegellöst är framtiden", så frågan är hur länge deras kameror med halvgenomskinlig spegel kommer att leva kvar. Nu finns det ju såklart en marknad med begagnade objektiv osv att tillgång, men det kan vara en sak att ha i åtanke iaf.

Annars är bildkvalitet osv rätt lika på alla kameror med lika stor sensor idag, så det handlar mer om att välja DLSR eller spegellöst och att välja en modell eller ett system som har de finesser/tillbehör som man tror att man behöver.

Köper du begagnat kan du få mer för pengen. Ska man generalisera lite kan man väl säga att du kan få ett mer avancerat kamerahus fast en generation äldre istället, så du kanske kan få en D5200 eller D7000 istället för en D3300. Mer avancerad kamera med mer funktioner men med relativt likvärdig bildkvalitet.

Jag tycker dock inte att du ska skaffa endast en 50/1.8 om du köper tex en D3x00 eller en 600D tex. På en 5D Mk I kan det funka hyggligt, men jag skulle ändå hellre välja en zoom.

Permalänk