Körde memtest86 efter sporadiska hard freezes, 39 fel hittills - bingo?

Permalänk

Körde memtest86 efter sporadiska hard freezes, 39 fel hittills - bingo?

Den senaste tiden har min dator frusit totalt (ej BSOD, men mus eller tangentbord lyder inte) mitt under vanlig användning, alltså INTE i spel eller andra krävande applikationer. Det har främst inträffat någon minut eller två efter uppstart, och i brist på annat har jag bara startat om datorn och bett en bön, ungefär. Nu håller jag på att köra memtest86, och efter ca 1.5 timme har 39 fel rapporterats. Se bild i länk: https://www.dropbox.com/s/7c759x1g1cmx0zb/2015-05-02%2001.33....

Min fråga är: Går det att säga på ett ungefär hur stor chansen är att det är detta som orsakar felet? Jag har inget datorlabb här hemma där jag kan byta ut och testa komponenter, så jag vill gärna veta huruvida det är givande att beställa nya RAM-stickor mot bakgrund av denna information. Mina specifikationer finns i signaturen. Inställning av spänning och sånt har jag ingen aning om, men jag har i alla fall inte ändrat några sådana inställningar och har inte överklockat något. BIOS-versionen är den senaste, tror det är 1603 (uppdaterade nyligen).

Tack på förhand!

/Pelle

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

Väldigt storchans, testa stickorna 1 o 1 i varje slot också så kan du utesluta om det är moderkortet eller ramstickorna det är fel på. Sen skickar du in det som är trasigt och får nytt, förutsatt att de inte är mer än 3 år gamla.

Permalänk
Skrivet av Relive:

Väldigt storchans, testa stickorna 1 o 1 i varje slot också så kan du utesluta om det är moderkortet eller ramstickorna det är fel på. Sen skickar du in det som är trasigt och får nytt, förutsatt att de inte är mer än 3 år gamla.

Tack för supersnabbt svar! Ska göra som du säger och sätta ett minne åt gången i vardera slot.

Update: Nu är error counten uppe i 65: https://www.dropbox.com/s/htqq4dyzmrpaoio/2015-05-02%2002.05....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

RAM har ofta tio års garanti.

Det är mycket möjligt att samma sak orsakar både frysningarna och felen i memtest, det behöver dock inte bero på just RAM-modulerna.
Som Relive skriver kan det vara moderkortet också, men även CPU.

Permalänk
Medlem

Om du bara får fel på test 13 (hammer row) så tror jag inte dina frysningar orsakas av det. Rowhammer defekten finns i nästan alla nya ddr minnen men det är mycket ovanligt att det triggas av misstag. Det behövs vanligtvis speciella testprogram som rensar cacheminnet i en loop för att problemet ska visa sig.

http://hardware.slashdot.org/story/14/12/24/131204/many-ddr3-...
https://en.wikipedia.org/wiki/Row_hammer

Om du får lämna tillbaka ram bara pga rowhammer defekten är oklart. Defekten är så vanlig att tillverkarna kanske inte ens räknar den som en defekt.

Permalänk
Medlem

Får du fel i memtest86+ så har du inget val att börja mecka med din dator, jag tycker du ska börja med att blåsa rent allt från damm, sen börjar du med att plocka ur dina ramminnen och blåser rent socklarna. Det får inte ens vara ett katthår kvar. Sen torkar du av ramminnens kontaktytor med en bomullstrasa och kemiskt ren alkohol. I med minnena igen och testa. Sen kan du börja felsöka med memtest86+. Hittar du ett defekt minne, flytta det till en annan minnesslot och testa igen.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Alltså, jag får väl krypa till korset och erkänna att jag inte alltid varit supernoga med att använda ESD-armband, men också ett problem kan vara att jag under tre månader hade datorn i köket, och jag är rädd att det har flugit in en del matos i datorn. Skulle inte förvåna mig om det är något av detta (förmodligen det sistnämnda) som orsakar felet. Håller nu på att testa ramstickorna allt efter jag hinner, har gjort ett litet diagram där jag bockar av sticka för sticka i de olika slottarna.

För övrigt, kan sånt här även bero på grafikkortet? Vore skönt om man kunde pinpointa åtminstone lite grann, för jag vet som sagt inte hur jag ska provocera fram felet mer än att bara vänta, och nu händer det bara typ en gång var tredje dag... men bara det är för mycket, som ni säkert förstår.

För övrigt ska ni alla ha tack för att goda råd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Felen ser ut att vara slumpmässiga, så kanske det hjälper att höja spänningen till RAM med någon 10mV eller ett par. Eller slöa ner RAM timings med ett hack.

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk

Jag fick nys om att SSD:n helst inte skulle vara kopplad till Sata E1/E2, vilket den var. Har testat att byta port nu och får se hur det går. Det roliga är att jag faktiskt uppdaterade SSD-programmet från Samsung strax innan allt detta började... Fan, kan det vara SSD:n som har ställt till det?

edit: Samsung Magician pekar till och med på en firmware update! Woop woop!

Visa signatur