Google ger bättre kontroll över personlig integritet med Android M

Permalänk
Medlem

*host* Privacy Guard @ CyanogenMod *host*

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Man kan ju strunta i att installera gapps så får de inte veta något.

Jepp, sen ska man kunna lita på att den som kompilerat exempelvis cyanogenmod inte har lagt till nåt fuffens i det du flashar (i synnerhet om det inte är en person du kan lita på som kompilerat den eller deras buildservrar inte gjort det. Kort sagt, om du inte kompilerat själv). Du kanske inte har bytt ut den ursprungliga androidprogramvaran på telefonen, men det betyder oftast att GApps fanns där från början.

Cyanogenmod utvecklarna gissar jag gå att lita på då de är lite blandat folk över världen som kollar varandras commits så det borde vara relativt svårt att lyckas lägga in nåt skadligt i android. Däremot vad google lägger in, det vet jag inte men det går väl att kolla på deras commits med.

Sedan vet jag att CM använder många "binary blobs" för att det inte finns öppna drivare till vissa telefoner som min gamla GT-i9000 t ex.
Det har bevisats att koden för modemet i den kan komma åt minnet i telefonen och även göra obemärkt användning av modemet för nättrafik (t ex för att kunna logga och rapportera aktivitet, vilket samsung förnekat och sagt att "säkerhetshålet inte utgör någon risk". Alla telefoner har inte den typen av problem i drivarna, och några har öppna drivare (jag tror HTC och googles nexus telefoner är ganska bra på det).

Vad det gäller spårning och GApps: Även om man inte använder GApps spåraras ju många cookies ändå dessutom.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Låter ju bra, men vad händer om man vill installera ett program som vill ha tillgång till tex kontaktlista, antagligen så kommer det vägra installeras eller fungera om man nekar tillgång då.

Men det hela är förstås ett steg i rätt riktning, är ganska ofta man vill installera nått och man undrar vad sjutton det ska a tillgång till det ena eller andra som inte har med appens funktion att göra.

Man går över till annat program i så fall. Kodar de inte om det så tappar de användare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det jag inte begriper är, i Windows kan man enkelt lägga in brandväggar eller andra skydd, som ser till att inga program kan göra vf de vill.
Du kan även låsa program att bara köra med minimala rättigheter.

Av vad jag vet kan du göra detta ganska enkelt i Linux också, och Android bygger på Linux.
Så hur tusan svårt är det. Programmet vill ha tillgång till "bla bla". [X] nej.

Programmen ska inte ställa krav på vad de ska ha, användarna ska ställa krav på vad programmen ska få lov att göra, som i alla andra OS.
Om det sen gör att delar av programmet inte fungerar, so be it. Det är samma problem man kan få med extra brandväggar och diskskydd, men du har då kontrollen att välja.

Har nästan kommit till nivån där man behöver köra ett virtuellt OS i Android för att kunna neka programmen utanför deras kontroll, vilket är löjligt.

Dold text

på oneplus går det bestämma vilka appar som ska ha tillgång till vad från början, man får godkänna vid installation men kan sen ändra behörigheten för appen.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Låter ju bra, men vad händer om man vill installera ett program som vill ha tillgång till tex kontaktlista, antagligen så kommer det vägra installeras eller fungera om man nekar tillgång då.

Men det hela är förstås ett steg i rätt riktning, är ganska ofta man vill installera nått och man undrar vad sjutton det ska a tillgång till det ena eller andra som inte har med appens funktion att göra.

Privacy guard ger programmet en blank kontaktlista om man nekar. Så då är programmet nöjt o funkar iaf. (Om jag inte fått det helt om bakfoten)

Men om google bakar in det i operativsystemet från början så bör det ju funka utan liknande lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

*host* Privacy Guard @ CyanogenMod *host*

Integritetsskydd om man kör det på svenska. CyanogenMod skriver själva att en del av deras funktioner anammas av Google vilket bevisligen är sant.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8