Google ger bättre kontroll över personlig integritet med Android M

Permalänk
Melding Plague

Google ger bättre kontroll över personlig integritet med Android M

Tiden där tillsynes helt orelaterade appar får tillgång till din kontaktlista kan bli ett minne blott med nästa version av Android, där användaren får kontroll över behörigheterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja Google vill väl ha monopol på att veta allt om alla, klart ingen 3:e part ska få nys om något då.

Permalänk
Medlem

Det jag inte begriper är, i Windows kan man enkelt lägga in brandväggar eller andra skydd, som ser till att inga program kan göra vf de vill.
Du kan även låsa program att bara köra med minimala rättigheter.

Av vad jag vet kan du göra detta ganska enkelt i Linux också, och Android bygger på Linux.
Så hur tusan svårt är det. Programmet vill ha tillgång till "bla bla". [X] nej.

Programmen ska inte ställa krav på vad de ska ha, användarna ska ställa krav på vad programmen ska få lov att göra, som i alla andra OS.
Om det sen gör att delar av programmet inte fungerar, so be it. Det är samma problem man kan få med extra brandväggar och diskskydd, men du har då kontrollen att välja.

Har nästan kommit till nivån där man behöver köra ett virtuellt OS i Android för att kunna neka programmen utanför deras kontroll, vilket är löjligt.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra för erfarna användare, men det löser ju inte problemet för "vanliga" användare.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha full kontroll på vad appar göra, nu känns det som att apparna göra precis som de vill, anarki typ, i min telefon diktatur vill jag bestämma

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aleshi:

Ja Google vill väl ha monopol på att veta allt om alla, klart ingen 3:e part ska få nys om något då.

Du ser alltså detta som något negativt..?

Hur är det ens möjligt?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du ser alltså detta som något negativt..?

Hur är det ens möjligt?

Hur är det ens möjligt att tolka det som att jag tycker det är negativt?
Jag poängterar bara att Google själva är ett större problem.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aleshi:

Hur är det ens möjligt att tolka det som att jag tycker det är negativt?
Jag poängterar bara att Google själva är ett större problem.

Genom att du skriver om det på ett negativt sätt, såklart. Då brukar man vara negativt inställd...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju helt perfekt, Eric Blair (George Orwell) kan HÄLSA HEM! Nu är det slut på övervakning.....<ironi>

NSA har en direkt pipeline in i Googles nätverk, Google kommer aldrig erkänna det men det har Edward Snowden gjort.

Sunt förnuft, installera inte appar som känns "shady" men det spelar ingen roll då ändå Google vet allt, var du befinner dig, dina vänner, dina möten, dina ansökningar, dina "intresse sökningar" dvs Hur fungerar en cluserbomb?" Någon som reflekterat över om man ens VÅGAR söka på det?

Kalla mig foliehatt men den dagen du ska söka sjukförsäkring och bolaget säger "Nej vi ser i din historik att du har sökt på cancer och familjeärv" så vi måste öka din premium med 40%/Eller neka. Det kan vara realistiskt om 10 år.

Att nu "Google" kommer få oss att tro vi har mer kontroll på vår privata data är ju grymt men om NSA har en API-pipeline direkt i i Googles servers ja då ser jag inte poängen.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Genom att du skriver om det på ett negativt sätt, såklart. Då brukar man vara negativt inställd...

Jag är negativt inställd till hyckleriet. Att Googles motto är "Don't be evil" samtidigt som de inte bara ska veta allt om alla, de försvårar och försämrar saker för att binda en närmare med konton och synkningar. De pratar om att värna integritet samtidigt som de snarare värnar om att de ska äga ens integritet. De pratar om ett fritt öppet internet samtidigt som de är moralpoliser som lägger dolda hinder i vägen för att folk ska se omoraliskt material.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Durkadur:

Det är ju bra för erfarna användare, men det löser ju inte problemet för "vanliga" användare.

Den delen har en lösning sedan länge.
Alla rättigheter som appen vill ha i android visas med en ruta som är svår att missa innan installation. Där blir alla användare informerade. Värt att nämna är att nuvarande kategorisering inte är så tydlig i alla lägen, men problematiken i den änden är ju faktiskt hanterad.
För vad är alternativet annars?
Användaren blir informerad om behörighetskrav och användaren får förhoppningsvis även verktygen att hantera detta själv snart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja Google vill väl ha monopol på att veta allt om alla, klart ingen 3:e part ska få nys om något då.

Hur tänkte du nu?

Förövrigt så tycker jag att detta är ett steg i rätt riktning. Generellt så gillar jag inte ios men jag gillar att man har koll på vad appar får använda och inte. Jag kan ha fått fel uppfattning om det hela (äger ingen ios enhet själv) med det känns som ett fungerande system, dock tråkigt att ios ska vara så fruktansvärt instängt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det jag inte begriper är, i Windows kan man enkelt lägga in brandväggar eller andra skydd, som ser till att inga program kan göra vf de vill.
Du kan även låsa program att bara köra med minimala rättigheter.

Av vad jag vet kan du göra detta ganska enkelt i Linux också, och Android bygger på Linux.
Så hur tusan svårt är det. Programmet vill ha tillgång till "bla bla". [X] nej.

Programmen ska inte ställa krav på vad de ska ha, användarna ska ställa krav på vad programmen ska få lov att göra, som i alla andra OS.
Om det sen gör att delar av programmet inte fungerar, so be it. Det är samma problem man kan få med extra brandväggar och diskskydd, men du har då kontrollen att välja.

Har nästan kommit till nivån där man behöver köra ett virtuellt OS i Android för att kunna neka programmen utanför deras kontroll, vilket är löjligt.

Det finns program till Android om du har Root, det är där problemet ligger, alla sådana program måste ha Root.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke9506:

Hur tänkte du nu?

Förövrigt så tycker jag att detta är ett steg i rätt riktning. Generellt så gillar jag inte ios men jag gillar att man har koll på vad appar får använda och inte. Jag kan ha fått fel uppfattning om det hela (äger ingen ios enhet själv) med det känns som ett fungerande system, dock tråkigt att ios ska vara så fruktansvärt instängt.

Om fler än Google vet allt om alla så minskar ju det kommersiella värdet i att äga informationen. Monopoliserat vetande är makt, och pengar.

Permalänk
Medlem

Det vore inte en dag för tidigt! Detta har jag väntat på länge.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Äntligen, denna funktionalitet har ju funnits hur länge som helst i iOS. Dvs. användaren får aktivt välja om applikationen ska få tillgång till GPS, Kontakter, Kalender, Bilder, Kamera, Mikrofon osv. (separata val) vid uppstart av appen.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Rekordmedlem

Bra (om det även går att stoppa Google)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra, men vad händer om man vill installera ett program som vill ha tillgång till tex kontaktlista, antagligen så kommer det vägra installeras eller fungera om man nekar tillgång då.

Men det hela är förstås ett steg i rätt riktning, är ganska ofta man vill installera nått och man undrar vad sjutton det ska a tillgång till det ena eller andra som inte har med appens funktion att göra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Låter ju bra, men vad händer om man vill installera ett program som vill ha tillgång till tex kontaktlista, antagligen så kommer det vägra installeras eller fungera om man nekar tillgång då.

Jag hoppas att appen kommer få en egen kontaktlista då istället för att blanda ihop sig med alla andra kontakter. En anledning till att jag inte installerar vissa appar är att man inte kan hålla isär kontakterna.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aleshi:

Jag är negativt inställd till hyckleriet. Att Googles motto är "Don't be evil" samtidigt som de inte bara ska veta allt om alla, de försvårar och försämrar saker för att binda en närmare med konton och synkningar. De pratar om att värna integritet samtidigt som de snarare värnar om att de ska äga ens integritet. De pratar om ett fritt öppet internet samtidigt som de är moralpoliser som lägger dolda hinder i vägen för att folk ska se omoraliskt material.

Ja, på med foliehatten. Ska vi leva i ett informationsinriktat samhälle måste informationen finnas någonstans, det är hyfsat naivt att tro att man ska kunna vara helt anonym idag.

Skrivet av Aleshi:

Om fler än Google vet allt om alla så minskar ju det kommersiella värdet i att äga informationen. Monopoliserat vetande är makt, och pengar.

Du vill minska värdet för Google genom att ge ut din information till ännu fler aktörer..?

Det känns inte helt genomtänkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Detta är bra. Det är på tok för vanligt att appar begör behörigheter som appar av den typen inte skall ha, vilket ju till och med kan vara farligt om det är en skadeapp. Så det är bra att google börjar tänka lite på integriteten för det har det inte varit sådär jättebra på tidigare tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker detta låter väldigt trevligt, suttit och funderat på vissa appar och undrat varför t.ex en ficklampa app skulle ha tillgång till mitt wifi,kontaktlista och plats m.m

Har varit rätt många appar man har skitit i just av den anledningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Det finns program till Android om du har Root, det är där problemet ligger, alla sådana program måste ha Root.

Jo jag vet, har själv brandvägg och lite annat på telefonen.
Tack för info dock

Men i så fall måste man börja leverera telefonerna med root access som standard.

Ur säkerhetssynpunkt är det i dag total katastrof.
Ja, din telefon är säker, den kan inte hackas så enkelt utan root access. Men å andra sidan är hela ditt liv, allt du gör, och allt du skickar, tar emot och var du gör detta nästan standard för alla program i Google app store.
Man som användare har valet: Ge programmen rätt att göra vf som helst - eller - låt bli alla program.
Måste väl vara bättre att ens privatliv går före vad program, och ens telefon vill och ska göra.

Det måste ändras så att användaren väljer vad varje program ska få använda. Där du kan spärra allt och alla, inklusive google själva (vilket inte lär ske på officiella vers ).

Permalänk

Äntligen! Har länge retat mig på Android endast haft godkänn alla eller neka alla policy. Vill själv bestämma vad appar skall få komma åt. Minskar funktionaliteten i appen må det vara hänt, men det är mitt eget val. Dessutom vill ju appar gärna ha tillträde till funktioner som appen i sig rimligtvis inte använder.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, på med foliehatten. Ska vi leva i ett informationsinriktat samhälle måste informationen finnas någonstans, det är hyfsat naivt att tro att man ska kunna vara helt anonym idag.

Jo självklart, men i den utsträckningen som det binds samman idag ska det inte behöva bindas samman. Och man kan ha ett informationssamhälle utan kartläggning och moralpoliser.

Skrivet av Dunder:

Du vill minska värdet för Google genom att ge ut din information till ännu fler aktörer..?

Det känns inte helt genomtänkt.

Men nu är du där igen. Du hittar på saker jag inte sagt. Läs om, läs rätt, och sluta lägg dina egna sneda tolkningar i vad jag säger.

Permalänk
Avstängd

Men då så måste man som slutanvändare granska alla appar som installeras och manuellt konfigurera permissions för alla sina appar och varje gång man installerar något nytt.

Google bör rensa upp i sin Play Store och ta bort alla som kräver oskäligt många permissions utan någon vettig anledning.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aleshi:

Men nu är du där igen. Du hittar på saker jag inte sagt. Läs om, läs rätt, och sluta lägg dina egna sneda tolkningar i vad jag säger.

Okej så vad menade du med nedanstående?

Citat:

Om fler än Google vet allt om alla så minskar ju det kommersiella värdet i att äga informationen.

Om du inte menar det du skriver, kanske du kan skriva mer tydligt vad du menar...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja Google vill väl ha monopol på att veta allt om alla, klart ingen 3:e part ska få nys om något då.

Man kan ju strunta i att installera gapps så får de inte veta något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej så vad menade du med nedanstående?

Om du inte menar det du skriver, kanske du kan skriva mer tydligt vad du menar...

Jag menar att det självklart är i Googles intresse att ha monopol på information. Jag har skrivit det tydligt.

Skrivet av Boss302:

Man kan ju strunta i att installera gapps så får de inte veta något.

Jo, men moderna telefoner vill ha google-konton. För att titta på vissa youtube-klipp behöver man google-konto. Man kan undvika en hel del, men med deras tentakler överallt så är det så att det är en väldans massa jobb med myriader av tomma bluffkonton ifall man inte vill bli kartlagd, ingen orkar med det.
De har gjort sig oumbärliga, utmärkt första steg om man vill äga information om alla.

Permalänk
Medlem

Root och LP och App Ops och du kan enkelt ändra redan idag
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.findsdk.app...

Använder det själv för att hindra vissa appar att konstant dra igång GPS

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället