Server/Arbetsdator hårdvara? Windows 8.1 pro Hyper-V, Flera VM, Företagsnät, Drift av webbplatser m.m

Permalänk
Medlem

Server/Arbetsdator hårdvara? Windows 8.1 pro Hyper-V, Flera VM, Företagsnät, Drift av webbplatser m.m

Fiber företag, 100/100 mbit (möjlighet till 250-500-1000..)
Windows 8.1 pro, Hyper-V med ubuntu 14.04 lts 64-bit servrar

Mjukvara:
Brandvägg
Övervakning/statistik av servrar
Webbserver
Domänserver
Mail-server
Ftp-server
Ha-proxy balansering (tror inte det kommer behövas, men kan ju vara kul att prova på)

Drift utav:
Webbsida 1 företagspresentation
Webbsida 2 företagspresentation
Webbsida 3 företagspresentation
Blogg 1 wordpress
Blogg 2 wordpress
Blogg 3 wordpress
Blogg 4 wordpress
Blogg 5 wordpress
Webbshop 1 magento 1.9
Webbshop 2 wordpress + woocommerce
Köp & Sälj script (php, mysql)
Forum, v-bulletin
Mediauppladdning/Visning (php, mysql)
Hjälpcenter (php, mysql)
Bannersystem/affiliateprogram (php, mysql)
Några enklare satellitsidor
8 olika domännamn kommer användas + några subdomäner

Hårdvara:
*Fractal design XL, http://www.fractal-design.com/home/product/cases/discontinued...
*MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX, http://www.msi.com/product/vga/N770-TF-4GD5OC.html#hero-overv...
*Creative Sound Blaster Z, http://www.soundblaster.com/products/sound-blaster-z.aspx
Corsair RM850, 850W PSU, http://www.corsair.com/se-fi/rm-series-rm850-80-plus-gold-cer...
Gigabyte GA-X99-UD7 WIFI, Socket 2011-3, http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5127#o...
HyperX Fury 2400MHz 32GB (4x8GB) Non-ECC CL15 DIMM (Kit of 4) XMP 2.0, http://www.kingston.com/datasheets/HX424C15FBK4_32.pdf
i7 5820k 2011-v3, http://ark.intel.com/products/82932/Intel-Core-i7-5820K-Proce...
Cooler Master V8 GTS CPU Kylare, http://eu.coolermaster.com/uk/thermal/cpu-air-cooler/v8/
Samsung SSD 850PRO 256GB, http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...
Intel Pro/1000CT PCIe Adapter, http://www.intel.com/content/www/us/en/network-adapters/gigab...
Produkterna med * har jag redan.

Övrigt:
Uppskattad total trafik per dag uppgår till Maximalt 1000-1300 unika besökare, gissningsvis 4-6000 sidvisningar/dag .
Kommer användas dagligen som surf/kontorsdator

Funderingar/Frågor:
1. Klarar hårdvara/bandbredd av att drifta ovan nämnda? (förutsatt att allt är optimerat som det ska..)
2. Hur många VM bör/behöver jag för att drifta ovan nämnda?
3. Hur många VM klarar hårdvaran om man driftar sådant som är uppradat ovan?
4. Vilka diskar bör man titta åt? Är samsung ssd 850 PRO 256GB ett bra val som systemdisk?
Vilken/Vilka diskar för att driva/spara virituella server/servrar? Duger Samsung EVO, eller är det problem med dessa än?
5. Måste man ha exakt samma märke/modell på disk, för att kunna köra RAID 1? eller går det att köra system på en ssd, och för att få ner kostnaderna, spegla/klona/spara mot en mekanisk hdd?
6. Är nätverkskorten OK? Så som jag förstod bör man gärna, om möjligt, ha 1 separat kort till varje VM? och inte köra alla VM genom ett och samma kort?
7. Vilken router bör man ha för att inte den ska sätta stopp för trafiken? Jag antar att det är en router jag behöver, för att få ut 1 separat ip-adress till varje nätverkskort, och varje VM? Har idag en netgear för runt 500 kr när den köptes..tar för givet att den inte orkar med..
8. Finns det någon UPS, för rimliga pengar (max 3000 kr) som gör att datorn vid strömavbrott stänger av sig själv på "vanligt" sätt, för att undvika förlorad data m.m? (och vad händer då om t.ex. ett dokument är öppet, då brukar man ju vara tvungen att trycka manuellt för att stänga ner, alternativt spara före nedstängning..?)

9. Vad är det rent konkret som är sämre än att ha just en specifik server för ovanstående? Vad jag tänker på är,
Inte lika stabila minnen som ECC? Drar mer ström? Omstart av datorn, vad påverkar detta?
I och med att det går att schemalägga omstart under t.ex. nattetid, så spelar det inte mig eller användare någon roll, men har det någon annan negativitet på något, så som SEO eller liknande?

10. Alla webbplatser på samma ip-adress, är det något som kan bli helt galet då? Jag antar att det bör funka bra då många shared-hostinglösningar fungerar så?

11. Har aldrig haft någon "bättre" dator vilket detta är för mig, så jag undrar...Hur ofta bör/måste man starta om denna setup tror ni..?

Massvis med frågor...bör man dela upp dom i dom olika underforumen..? Eller är det Ok att köra alla i samma?

Permalänk
Medlem

Tanken är att du ska använda ovan nämnda konfiguration som någon form av labb/lekstuga/utveckling/utbildnings/demo-miljö?
Om inte, ge omedelbart upp planerna och kontakta företagets IT-avdelning.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Värsta man läst på länge. Hoppas du inte var seriös med dessa planer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Att försöka med en lösning som ska täcka allt blir sällan bra, bättre att separera server och arbetsdator.
Är det något man absolut inte ska göra så är det ju att använda sin skarpa server som surf/kontorsdator....
OK för labbmiljö, men ska du använda detta till ngt seriöst bör du kanske titta på en VPS istället hos valfritt webbhotell, alternativt en "riktig" server i colocation.
VPSerna har ju fördelen att du kan skala upp och ner prestanda efter behov och betala därefter, du har oftast ingen startkostnad heller, köper du hårdvara har du ju alltid en startkostnad innan du ens kan komma igång.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubuntuu:

Om det är till ett företag och inte hemmalabb, gör dig/företaget en tjänst och snåla inte för att köpa en whitebox server utan skaffa en ordentlig server ifrån en OEM tillverkare som tex Dell, HP, Fujitsu, det kanske t.o.m är värt att det att investera i en molnserver för tex hemsidor, forum, webbshops osv. medans ni skaffar en billigare liten server som ni har på kontoret för AD, FTP, osv.

- Whitebox är billigare upfront men blir dyrt i längden.
- Generellt sätt håller OEM-servrar längre, det är dessutom lättare att hitta delar till dessa än whitebox-datorer om något skulle gå sönder i framtiden.
- Ingen eller väldigt dålig support, definitivt inga SLAs eller liknande med whitebox, vad händer om servern går sönder och företagets tjänster ligger nere under en längre tid?

Jag råder dig att ta kontakt med ett konsultbolag som jobbar med sånt här och låta dom sätta upp en lösning åt dig istället för att krångla med detta om du tycker det är svårt och företaget blir lidande, hör av dig till mig i PM med vart du/ditt företag finns så kan jag rekommendera någon bra.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ubuntuu:

Wall of text

Om det är till företaget så köp in riktig hårdvara direkt, ex Dell, HP eller liknande.
Eller separera det hela med att köra webbsidor och liknande i ett datacenter på en VPS och kör mindre kritiskt lokalt på en "budget" maskin om ni så vill.

Skrivet av Zodiam:

10. "Alla webbplatser på samma IP" - Du kan endast köra en hemsida på port 80 och en på port 443 per extern IP, så såvida du inte vill att folk ska behöva skriva in www.minhemsida.com:55435 eller liknande för att komma till dom hemsidorna som inte ligger på 80/443 behöver du flera externa IP-adresser.

Eh?
Man kan köra i princip oändligt antal olika webbsidor på samma IP, finns egentligen ingen tekniskt begränsning som gör att det endast fungerar att köra 1 eller 10 000 webbsidor / IP.

Så ja, det går att köra alla webbsidor på samma publika IP adress om man så vill.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Ställer mig i ledet, du bör troligen prata med någon som jobbat med detta.

OM du får för dig att göra detta själv, så bör du förslagsvis ta en leverantör med serviceavtal på din hårdvara(tänk HP Carepack). Ska detta användas någorlunda seriöst (i någon form av produktionsmiljö) skall du INTE blanda ihop konsumenthårdvara, eller annan typ av "whitebox"-tänk. Bara för det är tekniskt möjligt är det inte en god idé. Med din högt ställda kravspec skulle jag nog -ändå- ta in en offert från någon som jobbar med detta för att hitta en vettig hård- och mjuvarudesign.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

10. "Alla webbplatser på samma IP" - Du kan endast köra en hemsida på port 80 och en på port 443 per extern IP, så såvida du inte vill att folk ska behöva skriva in www.minhemsida.com:55435 eller liknande för att komma till dom hemsidorna som inte ligger på 80/443 behöver du flera externa IP-adresser.

Är det där något du har hittat på själv?
Det är ju så fel det bara kan bli..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Om det är till företaget så köp in riktig hårdvara direkt, ex Dell, HP eller liknande.
Eller separera det hela med att köra webbsidor och liknande i ett datacenter på en VPS och kör mindre kritiskt lokalt på en "budget" maskin om ni så vill.

Eh?
Man kan köra i princip oändligt antal olika webbsidor på samma IP, finns egentligen ingen tekniskt begränsning som gör att det endast fungerar att köra 1 eller 10 000 webbsidor / IP.

Så ja, det går att köra alla webbsidor på samma publika IP adress om man så vill.

Skrivet av JenzA:

Är det där något du har hittat på själv?
Det är ju så fel det bara kan bli..

Jag vet inte vad jag rökte igår kväll, fel av mig. - ska inte uttala mig om webbservrar då det inte är sådant jag sysslar med speciellt ofta.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Du får 1 ip? är den fast? Känns som viktigt att ha om det är någelunda seriöst projekt.

Svårt att säga hur många vm's du behöver men en maskin måste ta hand om och routa trafiken mot övriga maskiner typ proxy eller lastbalanserare. Den natar man den publika ip-adressens port 80 mot. Sedan beror det på hur mycket man vill separera sakerna. Är det bara du kan du dela upp det så som du känner dig trygg. Är det flera inblanade så dela upp det med en per ansvarig person kanske. Dela upp interna och externa system.

Är det ett seriöst projekt köp en server där delarna är gjorda för 24/7 drift och kör ett server operativ. Hur mycket uppkoppling du behöver beror på hur mycket trafik du kommer ha. Men börja på 100/100.