The Witcher 3 kompromissar med bildkvaliteten för att passa spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast jag förstår inte det där. Om jag bara hade haft en konsol och ingen PC samt sett att Witcher 3 är snyggare på PC än på konsol så hade jag ju inte köpt en PC bara för det? Varför är MS och Sony så rädda för detta?

Spelutvecklare brukar älska att göra fantastiska coola effekter och finesser i spel!
(Det är därför dessa människor jobbar med detta - det finns annars mer välbetalda it-yrken där man jobbar med att utveckla/underhålla andra saker.)

Och som alla vet är konsolerna proprietära, stora ekonomiska projekt av jätte-företag, och att gemene man bara kan gå via indie-kanaler - det krävs ett samarbetsavtal för större projekt på konsol.
Det är heller ingen hemlighet att vad som står i dessa avtalen är skyddade av NDA, och att anledningen till att ha NDA på avtal är självklar - avtal brukar innehålla mycket detaljerad information, och bland den kan det finnas "känslig information". (Känslig betyder att den skulle kunna vara ekonomiskt ofördelaktiga eller direkt skadliga för en eller flera av de inblandade parterna om den läkte ut.)

Men här ser vi ännu en utvecklare som spendera massa arbetstimmar på att skapa coola effekter som de sedan slänger bort. De där coola sakerna hände liksom inte av sig själva, de kostade massa arbetstimmar att lägga in, och sedan massa arbetstimmar att ta bort också. Många undrar säkert över varför utvecklaren slösade bort tid och pengar på detta vis...

Det korta svaret på din fråga Mocka är WiiU, vilket jag återkommer till längre ner.

Skrivet av backfeed:

Argh. Jag har ett ett förslag till utvecklarna:

if (IsPeasantConsole) { EnableShittyGraphics = true; }

Begriper faktiskt inte alls varför det måste drabba PC.

Ja vet precis vad du menar.
Enligt Mocka's resonemang ovan skulle detta inte skada spelets försäljning ekonomiskt.

Going a bit off-topic... som marknaden ser ut idag så vill jag personligen helst slippa utveckla spel till konsol just på grund av sådana här anledningar. Att kunna jobba bara på spel som SC vore utopiskt, men det verkar åtminstone som att konsolerna är på väg ut från marknaden - nej, såklart inte på det viset, men ut från samma segment av marknaden som PC. Jag menar WiiU har en nischad plats i marknaden redan idag och orsakar därför inga problem för PC, men den har också inte rönt speciellt imponerande ekonomiska framgångar så de övriga aktörerna gör fortfarande sitt bästa för att hålla sina erbjudanden till samma segment som PC.

Prestandan (per krona) på PC-marknaden har dock växt så snabbt senaste att det idag är väldigt svårt att konkurrera mot datorernas prestanda med tekniska special-konstruktioner så som konsolerna alltid kunde göra förr i tiden ...varför dagens inkarnationer är baserad på standard PC-teknik med så hög prestanda per krona ratio som möjligt. Alltså... dagens konsoler är datorer... och beroende på hur bra dator du som köpare har så brukar man ha inställningar i spelet för att låta användaren själv justera hur bra det ska se ut kontra hur bra det flyter. Det finns gott om PC-only spel där man kan skruva upp inställningarna högre än vad high-end datorerna klarade av bra på tiden då spelet släpptes.

Back on-topic... så tror jag starkt på W3-EE. Att släppa två olika upplagor av spelet inom en kort tidsperiod vore såklart inte sund business, så den kommer väll dröja lite, men jag är helt övertygad om att den kommer. Dessutom hade spelet väldigt höga system-krav, så att jag får vänta lite innan EE kommer ut gör ingenting - hinner jag skaffa nästa dator under tiden.

Skrivet av Kevlarheart:

Är ju knappast något nytt. Konsoller har alltid hållt tillbaka grafiken pga konsoller, finns ju vissa undantag där det släpps en patch efter hand som gjord att pc användare kunnat få snyggare grafik.

Jag detta händer också ibland, istället för en "Enhanced Edition" eller motsvarande. Skapa, ta bort, släpp, lägg tillbaka, släpp igen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Görs och har gjorts sedan årtionden.
Att spel kan skalas ned för sämre presterande datorer betyder inte att de inte skapas med högpresterande i åtanke.
Serious Sam 3 är ett bra exempel med extrem skalning datorklasser emellan.

Även Serious Sam 3 kan kritiseras för att det endast hade stöd för DX9, trots att spelet släpptes under 2011

Skrivet av Jonny Myran:

Det vet jag inte om jag håller med om. Crysis-spelen har varit rätt duktiga på att pressa datorer, och kommande Star Citizen gör inga kompromisser för att gammal hårdvara ska kunna hänga med.

Crysis-spelen gick knappt jämnt ut

Permalänk
Inaktiv

CD Projekt Red förtjänar inte längre min respekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Vart är det löjligt uppenbart? Jag vill se material från V1.0 ur PC-versionen som du sedan jämför med äldre builds för samma plattform.

EDIT: Kan ju tillägga att bilden på siten som det i artikeln länkas till är en bild ur PC-versionen som används.
Sedan jämförs denna med Xbox One-versionen. Klart som tusan att man ser en försämrad bildkvalitet när dessa jämförs.

https://www.youtube.com/watch?v=jBFnOM5v5QQ

https://www.youtube.com/watch?t=31&v=F_eRUq1PQPE

Ser du inte de enorma skillnaderna så får jag nog uppmana dig att uppsöka en optiker.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:


https://www.youtube.com/watch?v=f5S1NAMnYKM

Nä men jag håller med om att det är tråkigt att PC-spelare ska behöva lida för att konsolerna var utdaterade redan första dagen. Jag är ingen spelutvecklare, men ska det verkligen vara så svårt att göra spelet snyggt till PC och sedan skala ner grafiken till konsol? Man gör det ju ändå med PC-versionen där man kan välja mellan low och ultra i inställningarna.

Det är inte svårt, det tar bara betydligt längre tid att först utveckla och optimera spelet för PC med alla dess konfigurationer som kan finnas som primär plattform för att sedan skala ner grafik etc för konsolerna än att bara utveckla spel till konsolerna som primär plattform och sedan porta det mer eller mindre rakt av till PC.

Vad det sedan handlar om är att det finns aktieägare som förväntar sig avkastning på deras investeringar. Kort sagt; anledningen till att vi får ett nedskalat Witcher 3 handlar varken om lathet eller inkompetens hos utvecklarna och det är inte heller konsolernas fel. Ska man skylla på någon så är det aktieägarna som i de flesta fallen är fullkomligt ointresserad av själva spelet utan endast vill tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

*host*
"The Witcher 3: Wild Hunt GOG Version Leaked, Already Available On Torrent Sites"
http://www.nextpowerup.com/news/20921/the-witcher-3-wild-hunt...

"As a fan of The Witcher series, and a big supporter of CD Projekt Red, I can only urge all readers to NOT torrent this game. Please, discourage piracy, stop people from pirating The Witcher 3. The devs showed faith in us by going DRM-free, let's give them a reason to continue doing that."

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

http://forums.cdprojektred.com/threads/35851-Insider-says-the...

Gillar att ni är grymt snabba på att tro på dumheter Kommer det officielt INTE från CDPR så är det absolut inte sant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp3tan:

http://forums.cdprojektred.com/threads/35851-Insider-says-the...

Gillar att ni är grymt snabba på att tro på dumheter Kommer det officielt INTE från CDPR så är det absolut inte sant.

Nej, det är klart att om det inte kommer från CDPR direkt så är absolut inte sant. För CDPR har ju absolut ingenting att förlora på om det faktiskt vore sant, så om de säger att det inte är sant då är det banne mig inte sant heller!

Hur dum får man bli? Tror du på allt du ser och hör i media också?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Är ju knappast något nytt. Konsoller har alltid hållt tillbaka grafiken pga konsoller, finns ju vissa undantag där det släpps en patch efter hand som gjord att pc användare kunnat få snyggare grafik.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Blir väl precis som med watch dogs där de var tvugna att plocka bort en massa grejer som man senare kunde aktivera med lite pill.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

https://www.youtube.com/watch?v=jBFnOM5v5QQ

https://www.youtube.com/watch?t=31&v=F_eRUq1PQPE

Ser du inte de enorma skillnaderna så får jag nog uppmana dig att uppsöka en optiker.

Jag ser de enorma skillnaderna väldigt bra men jag ser dem på ett annat sätt också. Det du ser från 2013 är en uppdaterad grafik utav Witcher 2 vilket jag själv absolut inte hade gillat. Sure, en del grafikinställningar ser riktigt bra ut men andra sidan så tycker jag inte att det är så väldigt passande jämfört med vad vi har fått se på Sword of Destiny / 35-Minute gameplay klippen.

Återigen, CDPR har sagt att precis innan/när spelet släpps ska de lägga ut en video med maxade inställningar som ska få folk o tappa hakan o säga WOW! Det är just det jag väntar på. Inte för att jag kan själv köra det men det är ett spel jag bryr mig om samt företaget och händer det att ze Downgrade is real då blir man väldigt besviken.

Permalänk

Inte stor skillnad rent grafiskt jämte guildwars 1 ett spel som förövrigt är 10år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Nej, det är klart att om det inte kommer från CDPR direkt så är absolut inte sant. För CDPR har ju absolut ingenting att förlora på om det faktiskt vore sant, så om de säger att det inte är sant då är det banne mig inte sant heller!

Hur dum får man bli? Tror du på allt du ser och hör i media också?

Jag ville bara visa denna länken så folk fattar. Jag tror inte allting jag ser och hör på media, absolut inte.

Permalänk
Skrivet av sp3tan:

http://forums.cdprojektred.com/threads/35851-Insider-says-the...

Gillar att ni är grymt snabba på att tro på dumheter Kommer det officielt INTE från CDPR så är det absolut inte sant.

Ja, fast det där inlägget förnekar väl ingenting. Det är uppenbart att de har nedgraderat grafiken.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

åh nej! Jag som längtat så efter att kunna ha sex på en uppstoppad enhörning med superbra bildkvalitet.

Då skulle man ju lika gärna kunna spela moddat Skyrim

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av samforshort:

Ja, fast det där inlägget förnekar väl ingenting. Det är uppenbart att de har nedgraderat grafiken.

Och jag sa inte emot att det inte är någon nedgraderad grafik heller. Desutom så skrev jag ett inlägg före dessa om vad CDPR själva sagt. Men det jag sagt är liksom bara för mig själv och inte andra men en TL;DR: Innan/När spelets släpps ut har CDPR sagt att ett klipp med högsta grafikinställningarna ska komma ut som kommer få folk o säga WOW!

Det väntar jag personligen på. Liksom tills spelet kommit ut är det knappast ide o säga "bestämt" att spelet nedgraderats. När spelet kommer ut så kan folket då säga om det blivit nedgraderat eller inte, inklusive mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Det är inte svårt, det tar bara betydligt längre tid att först utveckla och optimera spelet för PC med alla dess konfigurationer som kan finnas som primär plattform för att sedan skala ner grafik etc för konsolerna än att bara utveckla spel till konsolerna som primär plattform och sedan porta det mer eller mindre rakt av till PC.

Vad det sedan handlar om är att det finns aktieägare som förväntar sig avkastning på deras investeringar. Kort sagt; anledningen till att vi får ett nedskalat Witcher 3 handlar varken om lathet eller inkompetens hos utvecklarna och det är inte heller konsolernas fel. Ska man skylla på någon så är det aktieägarna som i de flesta fallen är fullkomligt ointresserad av själva spelet utan endast vill tjäna pengar.

Då kan man lätt straffa dessa aktieägare genom att inte köpa spelet. Girigbukar ska inte tro att dom kan jävlas med kunderna hur mycket som helst utan att det känns i plånboken.

Hoppas på en riktig brakförlust.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är spelutvecklarens fel och inte konsollernas?

Permalänk
Inaktiv

Sluta med konsolerna, deras era e ute. PC e den största plattformen atm. Även för Ubisoft spel, som inte ens bryr sig om PC marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Nej, det är klart att om det inte kommer från CDPR direkt så är absolut inte sant. För CDPR har ju absolut ingenting att förlora på om det faktiskt vore sant, så om de säger att det inte är sant då är det banne mig inte sant heller!

Hur dum får man bli? Tror du på allt du ser och hör i media också?

Eh, det är ju precis det han INTE gör...

Uppgifterna kommer från en ANONYM källa? Och då tror du DIREKT på det eller? Det är ju du som tror på allt du ser och hör i media.

CDPR Har ju inte ens kommenterat detta ännu, så det är ju faktiskt hörsägen.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Skrivet av Rich:

Kan någon förklara varför PC-versionen påverkas? Egentligen?!

Skrivet av Rasmus117:

Jag förstår inte, kan man inte på PC bara dra upp de inställningar de dragit ner? Tex Draw Distance, antal träd osv?

TW3 tillkännagavs på E3 2013, alltså innan CDprojectRED fått veta/testa hårdvaran i PS4/XBOXone. Detta innebar att dom rent krasst fick bygga om spelmotorn och klippa viktiga bitar av det som gjorde spelet "UBERSNYGGT" vid E3-visningen för att spelet skulle kunna rulla på konsollerna. Eftersom vi talar om delar som sannolikt (dock inte bekräftat) helt plockats bort, eller låsts i motorn så går det därför inte bara "dra upp grafiken". Om det visar sig att resurserna (t.e.x. fysiskt simulerat vatten som inte finns längre) endast är avaktiverade så lär det också gå aktivera igen via cfg.ini-filer, eller moddar.

EDIT: Alternativet för dom hade varit att ha tre separata arbetsämnen/builds för spelet, en för vardera konsol och en för PC men det skulle givetvis kräva längre utvecklingstid, mer resurser, mer pengar och ett med råge spräckt lanseringsdatum. Dom valde att göra en build och anpassa efter minsta gemensamma nämnaren, dvs Xboxen.

Skrivet av Sarevok:

"Enligt en anonym källa"

Troligen vill han inte bli av med sitt jobb, därav vill han också förbli anonym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Det är inte svårt, det tar bara betydligt längre tid att först utveckla och optimera spelet för PC med alla dess konfigurationer som kan finnas som primär plattform för att sedan skala ner grafik etc för konsolerna än att bara utveckla spel till konsolerna som primär plattform och sedan porta det mer eller mindre rakt av till PC.

Du missade poängen helt. Ibland gör man tvärt om, detta är ett sådant fall. De har utvecklat till PC först, sedan skalat ner.
Din logik är helt rätt, dina slutsatser... nästan.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Som ALLA andra spel då alltså?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Som ALLA andra spel då alltså?

Det må så vara. Även om inte ALLA spel alltid finns på ALLA plattformar så brukar detta stämma. Det som gör oss upprörda här är att CDprojectRED varit PC-entusiaster, med PC som led-utvecklingsplatform och aldrig böjt sig för konsolerna. Dom har nu sålt sig själva. Dom har svikit sin kärnpublik helt enkelt.

Permalänk
Medlem

http://www.pcgamer.com/when-is-our-witcher-3-review-coming/
"While review copies of The Witcher 3 were sent out for the PlayStation 4 more than a week ago, PC code is still missing in action, despite being pre-loadable on Steam. Bandai Namco tells us that this is because a big day-one patch hasn't been finalised on PC in time for today's review embargo, but will be ready for worldwide release next Tuesday."

Förhoppningsvis är detta en patch som aktiverar de grafiska inställningar som de tagit bort för konsollerna.

*håller tummar*

Permalänk
Medlem

Fyfaan! Spekonsoler är äckliga!!

Visa signatur

Technörd

Permalänk

Såg någonstans att det enbart var PS4-versioner som recensenter hade fått. Undra om det kan ha något med detta att göra?

Spelet verkar ju få bra kritik, men är ändå tveksam känns väldigt överhypat. Kommer nog vänta ett tag innan/om jag köper det.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Nu är du ute och cyklar, det enda det här beror på är antalet sålda spel för mest profit. Eftersom marginalerna är bäst på konsol vill man inte begränsa antalet sålda spel på konsol till förmån av PC. Microsoft och Sony har inget med det här att göra, det är i 9/10 fall en publisher i form av Ubisoft, Activision eller EA t ex.

Fast nu är det du som är ute och cyklar. CDR är sin egen publisher varför de får 100% av försäljningen från PC direkt i egen ficka - till skillnad mot försäljningen på konsolerna.

...Men du har säkert rätt i vissa andra fall.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)