Siba slås samman med Netonnet inför börsnotering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Hoppas siba i Sundsvall blir netonnet. För här uppe i norra Sverige finns inge ställe att handla hårdvara över disk.

Ja, om man nu inte är sugen på att åka till Umeå där NetOnNet faktiskt finns. Brukar ta mig en runda där när jag är i Umeå och är ruggigt avundsjuk att det finns ett ställe där man kan köpa hårdvara till vettiga priset utan att behöva handla på nätet. Hade varit underbart om Siba-butiken i Sundsvall faktiskt gick och blev NetOnNet istället, men då hade nog butiken behövt byggas ut ordentligt först.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PalmiNio:

Ingen äger allt ändå?

1 Media Markt är eget
2 CDON är eget
3 SIBA o NetonNet är samma
4. Komplett och Webhallen är samma
5. ElGiganten och Electroworld är samma
6. Inet ägs av en som inte äger andra
7, Dustin är på Börsen

Så 7 ganska stora och självstående grupperingar. Skulle vilja påstå att vi är långt ifrån något som är i närheten av olagligt. Då snackar vi att 1 har över 50% vilket inte är i närheten idag.

Exakt. Svarade på en kommentar som handlade om att någon oroade sig för att till sist skulle det bara finnas en koncern.. Vilket är direkt olagligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

För att kronan tappat värde?

Inte kronan som tappar i värde, utan dollarn som ökar i värde gentemot den svenska. Därav blir det dyrare för oss att importera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Undra om det var mitt tips till redaktionen som kom fram? Kändes häftigt i alla fall!

Visa signatur

ROG STRIX X470-F | 2700X @ 4.3GHz | 1080 Gaming X
Vengeance RGB Pro 32GB @ 3200MHz | MX100 512GB
Crystal 570X | RM750X | W10 Home | LG 34GN850
ATH-R70x | Addon T14 | Blue Yeti
XPS 15 9560 | Oneplus 8 Pro | LG C9 OLED 55"

Permalänk
Entusiast

Siba köpte en majoritet av Netonnet i början av 2011. Planen är väl att slå ihop dem ordentligt nu så att Netonnets vinst kan täcka Sibas förluster. De har sagt att Siba och Netonnet ska behålla sina nuvarande koncept. Vore ju korkat att dumpa Netonnet som faktiskt går med vinst. De har ett väletablerat varumärke som de jobbat hårt på. Om de ska göra något så är det väl att sakta låta Siba dö ut.

Folk verkar inte riktigt förstå att ett stort företag kan ha flera helt skilda varumärken under sig. Har ni till exempel funderat på varför Volkswagen har kvar Audi, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Porsche, Ducati, MAN, Scania, Seat och Skoda som egna varumärken och egna företag? Varför blev inte Volvo S80 Ford S80? Varför heter inte Marabou choklad Mondelez?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Peking:

Ja, om man nu inte är sugen på att åka till Umeå där NetOnNet faktiskt finns. Brukar ta mig en runda där när jag är i Umeå och är ruggigt avundsjuk att det finns ett ställe där man kan köpa hårdvara till vettiga priset utan att behöva handla på nätet. Hade varit underbart om Siba-butiken i Sundsvall faktiskt gick och blev NetOnNet istället, men då hade nog butiken behövt byggas ut ordentligt först.

Hua det är för långt och kostar mer än frakten för varorna. Nä röstar för att netonnet. Inet. Webhallen kan öppna i Sundsvall.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Siba köpte en majoritet av Netonnet i början av 2011. Planen är väl att slå ihop dem ordentligt nu så att Netonnets vinst kan täcka Sibas förluster. De har sagt att Siba och Netonnet ska behålla sina nuvarande koncept. Vore ju korkat att dumpa Netonnet som faktiskt går med vinst. De har ett väletablerat varumärke som de jobbat hårt på. Om de ska göra något så är det väl att sakta låta Siba dö ut.

Folk verkar inte riktigt förstå att ett stort företag kan ha flera helt skilda varumärken under sig. Har ni till exempel funderat på varför Volkswagen har kvar Audi, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Porsche, Ducati, MAN, Scania, Seat och Skoda som egna varumärken och egna företag? Varför blev inte Volvo S80 Ford S80? Varför heter inte Marabou choklad Mondelez?

Senaste brytningen 2014-08 så visade SIBA en ganska bra vinst, likaså har NetonNet visat. SIBAsomsättning har dessutom börjat öka igen, så att det dör ut vet jag inte direkt, man verkar ha sanerat konceptet riktigt bra.

Tillsammans gissar jag de ligger runt 6,5-7 miljarder i omsättning vilket gör att bara ElGiganten är större.

Samtidigt såär det som du säger att bakomdörrarna så kan 2 ut vara 1 in. Tidigare har SIBA haft sitt HQ i Göteborg och NetonNet i Borås. Jag skulle sätta mina pengar att båda flyttar in i det nya jättelagret som byggs utanför Borås på 33 000 kvm.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Bästa vore om Kina köpte upp allting, då hade det blivit både bra kvalité och billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

2 CDON är eget

Så 7 ganska stora och självstående grupperingar. Skulle vilja påstå att vi är långt ifrån något som är i närheten av olagligt. Då snackar vi att 1 har över 50% vilket inte är i närheten idag.

Cdon ägs väl av Kinnevik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Cdon ägs väl av Kinnevik?

CDON ägs av Qliro Group (som bytte namn från CDON Group). Qliro äger även bl a Nelly, Tretti, Lekmer utöver CDON. Kinevik äger dock en stor del av Qliro Group.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PalmiNio:

Senaste brytningen 2014-08 så visade SIBA en ganska bra vinst, likaså har NetonNet visat. SIBAsomsättning har dessutom börjat öka igen, så att det dör ut vet jag inte direkt, man verkar ha sanerat konceptet riktigt bra.

Tillsammans gissar jag de ligger runt 6,5-7 miljarder i omsättning vilket gör att bara ElGiganten är större.

Samtidigt såär det som du säger att bakomdörrarna så kan 2 ut vara 1 in. Tidigare har SIBA haft sitt HQ i Göteborg och NetonNet i Borås. Jag skulle sätta mina pengar att båda flyttar in i det nya jättelagret som byggs utanför Borås på 33 000 kvm.

Fast det är väl ett år av en längre tids förlust. Konceptet med mindre elektronikbutiker är ju döende vilket de senaste årens konkurser har visat. Siba har ju inget större intresse av att flytta över verksamheten mot e-handel heller utan de låter Netonnet stå för den marknaden. Nu kan väl iof Fabian köra Siba med förlust utan större problem med tanke på alla företag han har ett finger med i. Tror inte han vill se varumärket dö med tanke på att det är ett familjeföretag.

En sak jag funderat på är hur länge Media Markt tänker läcka pengar i Sverige. De har ju backat hundratals miljoner per år. Totalt är de väl uppe i över två miljarder i förlust sen lanseringen 2006.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PalmiNio:

Ingen äger allt ändå?

1 Media Markt är eget
2 CDON är eget
3 SIBA o NetonNet är samma
4. Komplett och Webhallen är samma
5. ElGiganten och Electroworld är samma
6. Inet ägs av en som inte äger andra
7, Dustin är på Börsen

Så 7 ganska stora och självstående grupperingar. Skulle vilja påstå att vi är långt ifrån något som är i närheten av olagligt. Då snackar vi att 1 har över 50% vilket inte är i närheten idag.

Det många glömmer är att Andersson är NetonNet varumärke.

3 SIBA o NetonNet är samma + Andersson på köpet.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bara inte NetOnNet går mer mot ett lurendrejeriföretag à la Siba så gör det väl antagligen inget.

Siba lurendrejeriföretag? Siba i Kungsbacka har då den bästa service och support jag varit med om i alla fall, t.o.m lika bra eller kanske bättre än Inet.

Skrivet av PalmiNio:

Senaste brytningen 2014-08 så visade SIBA en ganska bra vinst, likaså har NetonNet visat. SIBAsomsättning har dessutom börjat öka igen, så att det dör ut vet jag inte direkt, man verkar ha sanerat konceptet riktigt bra.

Tillsammans gissar jag de ligger runt 6,5-7 miljarder i omsättning vilket gör att bara ElGiganten är större.

Samtidigt såär det som du säger att bakomdörrarna så kan 2 ut vara 1 in. Tidigare har SIBA haft sitt HQ i Göteborg och NetonNet i Borås. Jag skulle sätta mina pengar att båda flyttar in i det nya jättelagret som byggs utanför Borås på 33 000 kvm.

Vad man kan missa är att Siba antagligen inte tjänar sina stora pengar på enbart att sälja elektronik utan via Resursbank när folk avbetalar osv. Skulle inte förvåna mig om dom stora vinsterna i verkliga fallet inte ligger hos Siba utan Resursbank då.

Permalänk
Medlem

Börjar Netonnet bete sig som Siba kommer de gå i graven men börjar Siba bete sig mer som Netonnet har de nog ett vinnande koncept.

Komplett och Webhallen är separata bolag och beter sig som separata bolag, men ägs båda av Komplett Koncernen.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PalmiNio:

Tillsammans gissar jag de ligger runt 6,5-7 miljarder i omsättning vilket gör att bara ElGiganten är större..

Tvärtom så är Dustin och Elgiganten i de fallen större än NetOnNet och Siba är gemensamt.
Dustin har en omsättning på strax över 7.2 Miljarder, och Elgiganten har en omsättning på strax över 8.5 Miljarder, dock så gör Dustin mer än dubbla vinsten mot vad Elgiganten gör.

Skrivet av Zotamedu:

En sak jag funderat på är hur länge Media Markt tänker läcka pengar i Sverige. De har ju backat hundratals miljoner per år. Totalt är de väl uppe i över två miljarder i förlust sen lanseringen 2006.

Det kan man undra, det beror säkerligen på 2 saker.

1. Ta marknadsandelar / slå ut konkurrenter (Ex både OnOff och Expert har gått i konkurs).
2. Skatremässig åtgård / minskad vinstkostnad. Finns olika sätt att minska skattekostnader, eller exempelvis se till att ett bolag på pappret går med förlust när det i själva verket går med vinst.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jösses så mycket tramssvar det finns i tråden. Man vill få ut företaget på börsen medan börsklimatet är bra, det påverkar inte prissättningen på produkterna som butikerna kommer att sälja. Den som person som drog upp Creades ägande i Inet är inte torr bakom öronen och förstår uppenbarligen inte vad Creades är för sorts ägare. Kurspriset på aktien påverkar inte bolaget.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Inte kronan som tappar i värde, utan dollarn som ökar i värde gentemot den svenska. Därav blir det dyrare för oss att importera.

http://www.privataaffarer.se/borsguiden/rantorvalutor-kronan-...

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Det många glömmer är att Andersson är NetonNet varumärke.

3 SIBA o NetonNet är samma + Andersson på köpet.

Andersson är som du säger ett varumärke, inte en återförsäljare.

Inte helt olikt märket Sandstrøm, som Elgiganten saluför. Dessa två ägs båda utav Dixons.

Permalänk
Avstängd

@Tumnus:
Jo, men trotts dessa lagar så verkligen har vi ändå ändå stora koncerner som äger allt.

Och hur det ät Christian Dior S.A. via LVMH som äger alla lyxmärken för parfym, klockor, mode och sprit.

Hur Schibsted* och Bonnier äger all svensk nyhetsmedia.

Och hur alla Amerikanska nyhetstidningar, kanaler, och radiostationer ägs av samma ägare.

* Tack Limpanax för rättelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

@Tumnus:

Hur Schibbye och Bonnier äger all svensk nyhetsmedia.

Schibbye = journalist som satt i fängelse i afrika

Schibsted = Norskt mediabolag som bla. äger Expressen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Som att de inte hade höga priser innan...

Inets fördel är bra service.

De är billigare än Webbhallen och Komplett på många produkter iallafall.

Jag köper dock ändå via Webbhallen eftersom de är de enda av elektronikkedjorna som accepterar Bitcoin.
Fick inte jättebra service när jag en frågade på email ifall de har tänkt att acceptera Bitcoin, fick bara ett arrogant svar tillbaka, trots deras tease i början av 2014.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Tvärtom så är Dustin och Elgiganten i de fallen större än NetOnNet och Siba är gemensamt.
Dustin har en omsättning på strax över 7.2 Miljarder, och Elgiganten har en omsättning på strax över 8.5 Miljarder, dock så gör Dustin mer än dubbla vinsten mot vad Elgiganten gör.

Det kan man undra, det beror säkerligen på 2 saker.

1. Ta marknadsandelar / slå ut konkurrenter (Ex både OnOff och Expert har gått i konkurs).
2. Skatremässig åtgård / minskad vinstkostnad. Finns olika sätt att minska skattekostnader, eller exempelvis se till att ett bolag på pappret går med förlust när det i själva verket går med vinst.

Strategin var att gå med förlust ett tag för att plocka marknadsandelar. De sa i början att de räknade med att gå med förlust ett tag men nu närmar det sig 10 år utan vinst och det är konsekvent vinst. Det är väl i princip ett eller två varuhus som någonsin gått plus. De har stängt minst två varuhus än så länge. Så frågan är hur många år moderbolaget kan tänka sig att läcka pengar innan de ger upp Sverige som marknad. Marknadsandelar är ju inte alltför värdefulla om de aldrig kan omsätta dem till faktiskt vinst.

Vet dock inte riktigt vad de gör för fel för de har ju haft relativt bra priser. Kanske är de för nyas på marknaden för deras målgrupp? Många har ju trots allt gått över till ren e-handel och där har jag för mig att de var rätt sega på att komma in. Var inte så längesedan jag inte ens kunde hitta sortimentet online utan det var bara en sida med vägbeskrivning till deras butiker och lite information om deras senaste reklamkampanjer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Limpanax:

Schibbye = journalist som satt i fängelse i afrika

Schibsted = Norskt mediabolag som bla. äger Expressen

Viktigpetter, han hade rätt i allt det andra han skrev och visade. USAs media är skrattretande ensidig, FOX news eller CNN är samma skit bara annorlunda förpackat.

Permalänk
Medlem

Sist jag jag handlade av Siba blev det ett par Logitech G930 för 1290:- kanske var överdrivet dyrt för dessa lurar?

Nä, tillbaka till verkligheten känns som om Siba närmar sig Netonnet istället för tvärtom!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hoppas NetOnNet fortsätter vara bra, köper jag inte lokalt på TM eller Datorfixarna så beställer jag från dem. Att de vill ha in mer kapital har jag inget emot, så länge de själva behåller majoriteten och styret så tror jag de kommer fortsätta vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det känns som alla företag köps upp hela tiden. Snart har vi något monopol, duopol eller oligopol där det bara finns en eller två aktörer eller alla företag ägs av samma koncern.

Det bådar inte gott för konkurrens.

Tja monopol är väl någon sorts slutmål för kapitalismen.
Sedan om det är det bästa systemet det kan man ju fråga sig, men det är ju det systemet vi har idag.

Finns ju någon bild på hur banker köper upp varandra.. snart finns det en bank om det får fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Siba köpte en majoritet av Netonnet i början av 2011. Planen är väl att slå ihop dem ordentligt nu så att Netonnets vinst kan täcka Sibas förluster. De har sagt att Siba och Netonnet ska behålla sina nuvarande koncept. Vore ju korkat att dumpa Netonnet som faktiskt går med vinst. De har ett väletablerat varumärke som de jobbat hårt på. Om de ska göra något så är det väl att sakta låta Siba dö ut.

Folk verkar inte riktigt förstå att ett stort företag kan ha flera helt skilda varumärken under sig. Har ni till exempel funderat på varför Volkswagen har kvar Audi, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Porsche, Ducati, MAN, Scania, Seat och Skoda som egna varumärken och egna företag? Varför blev inte Volvo S80 Ford S80? Varför heter inte Marabou choklad Mondelez?

Jag hade nog kört ett exempel där en återförsäljare säljer bilar med olika märken. T ex så köper du Audi, WW, Seat, Skoda från fabrik på de flesta Wolksvagen försäljare.
Både NetOnNet och Siba lär nog inte få vara kvar på samma orter såvida båda inte går med riktigt bra vinst. Annars lär väl siba få vara kvar om det är bra läge eller i annat fall är det NetOnNet som är kvar. Är ju billigare att ha "kassapersonal" som inte ska provision(Har ingen koll hur det funkar på riktigt så ni får rätta mig om jag har fel), jämfört med "försäljare" hos siba som antagligen får någon av provision.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Känns som att halva detta forumet har missat hur världsekonomin fungerar. Vem fan vill driva ett företag utan vinst? Börsen är bra för att hitta investerare! Helt klart bra för Siba/NetOnNet, tror inte att det kommer bli någon större skillnad för oss konsumenter i och med att styrelsen fortfarande ligger hos Bengtsson. Två skilda grenar under samma namn helt enkelt.

Ja, så länge inte företag drivs för att folk på forum ska handla billiga prylar? Isåfall är det bara att öppna eget o sälja på

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer bli som Netonnet i slutändan. Älskar Netonnet!
Har inget mot SIBA, förutom att jag hatar deras reklam. Men men.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Tja monopol är väl någon sorts slutmål för kapitalismen.
Sedan om det är det bästa systemet det kan man ju fråga sig, men det är ju det systemet vi har idag.

Finns ju någon bild på hur banker köper upp varandra.. snart finns det en bank om det får fortsätta.

http://www.motherjones.com/files/images/big-bank-theory-chart-large.jpg

Det finns ingen kapitalism och har inte funnits på många år.

Vi lever i en facistisk stat där staten och kapitalet sitter i samma båt.

Banker... ja de har väl nästan mer makt än polisen och politikerna. Har man inget bankkonto hungrar man i princip ihjäl i Sverige. Snart bestämmer de till 100% vilka som får köpa och sälja när de lobbat bort kontanterna helt och hållet.

Då kan man inte ens längre sätta sig längs vägkanten och försöka sälja lite potatis för att betala sina skatter.