Svenska staten beslagtar thepiratebay.se

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Indekkusu:

CD skivor har inget DRM eller annan typ av kopieringsskydd, så det är bara trycka in skivan i datorn och kopiera.

För folk slutade piratkopierar Game of Thrones och andra HBO serier i Sverige när HBO Nordic öppnade?

Ja för där finns alla avsnitt :3

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Tumnus:

Suck..

Butiker har ju slutat sälja kemiskt rent aceton för att det används i drogtillverkning.

Har dom verkligen det? När då? Har för mig jag såg det på COOP igår

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

En mycket skrämmande utveckling. Inte för att jag speciellt bryr mig om TPB som något jag använder, men att bara beslagta en domän så där? Oroväckande...

Flashback osv borde ju också ryka nu då.

Jag blir bara så jävla förbannad.. Jag har hostat mitt lagliga material på TPB hur länge som helst. Det är inte som att allt där är piratkopierat. Namnet är irrelevant! Jag förväntar mig att http://www.piratforlaget.se/ och http://piratpartiet.se med flera förverkas nu också då?

Amatörer i kostym.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Och allt detta kommer inte att göra ett enda dugg för att stoppa piratkopieringen, snarare tvärt om då dom retar upp internet vilket som ofta visas är en dålig idé.

Istället för att hålla på med sådant är högst tveksamma fasoner så kunde man stoppa allt relevant piratkopiering (Pirater kommer alltid att finnas, lär er leva med det.) i 5 enkla steg. Jag citerar Kim Dotcom:

How to stop piracy:
1. Create great stuff
2. Make it easy to buy
3. Same day worldwide release
4. Works on any device
5. Fair price

Orginal: https://twitter.com/KimDotcom/status/578310569259712513

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nu vill inte jag låta "emot" torrents eller liknande MEN måste säga något när man hör alla dessa konstiga liknelser.

Tingsrätten förbjuder inte "internet" eller domäner. Dom förbjuder EN (första) domän som gång på gång använts till att sprida torrents (ja det finns nu en del lagligt material men låt oss vara ärliga i % är det inte mkt).

JA, det kan liknas en vägskylt, eller liknande, men om en och samma skylt ständigt visar var man nästan uteslutet kan begå brott, så skulle den nog också försvinna.

Och kommer en lobby organisation att sätta tryck på NIC att skriva in i sina stadgar att domäner endast får användas till en rad syften, ja då kommer det ta slut ganska snabbt.

Med andra ord, så HYR man namnet, och förbrukar man förtroendet så har ju ägaren RÄTT att återta namnet på grund av att man brutit "avtalet" så att säga.

Så rent rättsligt tror jag detta kommer få fotfäste, som i England, USA och säkert många andra ställen.

Igen, är inte emot men tycker att man det är farligt att inte förstå den tekniska och kanske rättsliga möjligheten för vad den är.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Flashback osv borde ju också ryka nu då.

Jag blir bara så jävla förbannad.. Jag har hostat mitt lagliga material på TPB hur länge som helst. Det är inte som att allt där är piratkopierat. Namnet är irrelevant! Jag förväntar mig att http://www.piratforlaget.se/ och http://piratpartiet.se med flera förverkas nu också då?

Amatörer i kostym.

Upphovsmannen bakom TPB domänen är dömd och 98%+ av allt på TPB är piratkopierat.

Permalänk
Medlem

Läskigt. Polisstat nästa.

Permalänk
Medlem

Slöseri med mina skattepengar, men brott är ett brott så de har väl vissa skyldigheter att göra sådana här luftslag.

Permalänk
Medlem

Att jämföra domäner med poltiskt innehåll (yttrandefrihet) och piratebay är tyvärr inte samma sak.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Haha. Löfven sitter och crackar spel medan Romson sitter och fildelar musik.

Antal brott sjunker stadigt... Även om jag förstår din poäng. Finns bättre saker för staten att bry sig om. Problemet är väl att den enorma summa som företag ger lobbyverksamheter för att lägga press på regeringar världen över är så stor att chansen att detta försvinner är väldigt liten.

En annan sak de skulle kunna lägga pengar på är sjukvården, har ett sjukhus nära mig som skulle ha byggts ut med hjälp av statspengar 3-4 år sen. Arbetet har inte ens påbörjat och man får vänta timmar på akuten ibland. Sen är jag ju inte helt säker hur det ser ut när man fördelar pengar inom regeringen och vilka överenskommelser som finns men fortfarande, ska inte läggas pengar på något som uppenbarligen inte funkar

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

CD skivor har inget DRM eller annan typ av kopieringsskydd, så det är bara trycka in skivan i datorn och kopiera.

För folk slutade piratkopierar Game of Thrones och andra HBO serier i Sverige när HBO Nordic öppnade?

Jag som enskild person slutade piratkopiera GoT och istället innehar en sub till hbonordic under perioderna de sänds. Känns så jävla bra varje gång jag öppnar upp sidan att se på något, och inser att jag faktiskt inte gör något olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

Upphovsmannen bakom TPB domänen är dömd och 98%+ av allt på TPB är piratkopierat.

Med den logiken får vi väl börja riva lokaler som används till brottslig verksamhet också. Det är aktiviteterna på sidan som eventuellt varit olagliga, inte själva domännamnet, och om Neij är dömd så håller han väl redan på att avtjäna sitt straff? Varför ska han dömas igen och igen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Att jämföra domäner med poltiskt innehåll (yttrandefrihet) och piratebay är tyvärr inte samma sak.

Trådar på Flashback har t. ex används till trakasserier och droghandel, samt att hesta folk att ta livet av sig. Menar du att det faller under "yttrandefrihet och politiskt innehåll", och därför borde anses lagligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Närapå. När det gäller piratkopiering är det väldigt sällan priset som är den stora boven utan smidig distribution.

Hur många slutade piratkopiera när Spotify kom?
Hur många piratkopierar film/serier som finns tillgängligt på NetFlix?

Visst, det finns en del som fortsatt gör det, men ett prisvärt och smidigt distributionssystem är en av de största anledningarna till den piratkopiering som har varit.

Jag betalat för Spotify, Netflix och HBONordic, kommer inte ihåg när jag piratkopierade nått senast. Enda jag motsätter mig är att HBONordic funkar fruktansvärt kasst på Linux (funkar lite sisådär med lite fulhax).

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 9070 XT Red Devil, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6800 XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ja för där finns alla avsnitt :3

Alla GoT avsnitt finns där.

Skrivet av Json_81:

Nej, men det beror på att de inte släppt appar till ATV, PS3/PS4, Xboxarna osv.
Vad finns de på, dator, mobiler/plattor och nyare samsung smart tv?

https://se.hbonordic.com/service/how-to

Permalänk
Medlem

Ja det här var nog spiken i kistan...för byta domän är ju inget man gör i en handvändning direkt.

Permalänk
Medlem

STASI..

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Då vet vi vad våra skattepengar går till. Varför BARA fokusera piratkopiering på internet?

Dom fokuserar inte "BARA" på piratkopiering på internet, men dom lägger dock allt för mycket resurser för att stänga ner något som inte kommer stängas ner

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Med den logiken får vi väl börja riva lokaler som används till brottslig verksamhet också. Det är aktiviteterna på sidan som eventuellt varit olagliga, inte själva domännamnet, och om Neij är dömd så håller han väl redan på att avtjäna sitt straff? Varför ska han dömas igen och igen?

För att detta var en process att förverka egendom som ägs av Neij, det var inte Neij som motsatte sig att den förverkades utan .SE. Sedan har han inte slutat bedriva kriminell verksamhet på domänen efter att han blivit dömd, om han hade sålt domänen eller överlåtit den till en ny ägare bör han rapportera det till sin .SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Antal brott sjunker stadigt...

Det enda antal brott som sjunker stadigt är de uppklarade brotten. Spelar ingen roll vad det är eller hur bevisläget är så kommer "anmälan avskrivs, spaningsuppdrag saknas" som ett brev på posten dagen efter (bokstavligt talat).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ska de börja beslagta även vanliga adresser där brott begås?

Slår du in Storgatan 12, där en ökänd pirat bor, i en GPS hamnar du istället vid statshuset - Problemet löst!

Varför kämpar staten så hårt för att en dinosaurie inte ska behöva förnya sin affärsmodell?
Någon borde börja gräva i vad som sker bakom lyckta bjudmiddagsdörrrar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indekkusu:

För att detta var en process att förverka egendom som ägs av Neij, det var inte Neij som motsatte sig att den förverkades utan .SE. Sedan hat han inte slutat bedriva kriminell verksamhet på domänen efter att han blivit dömd, om han hade sålt domänen eller överlåtit den till en ny ägare bör han rapportera det till sin .SE.

Man äger inte domännamn utan man hyr dem av en registrar, så är det någon som ska spikas upp på korset så är det i så fall .SE-stiftelsen. Neij har dessutom överlåtid domänen till en annan person, men det tyckte rätten var en "skenmanöver".

Hur man än vänder och vrider på det så går det inte rättfärdiga det här utan att staten måste beslagta en himla massa föremål (fysiska som digitala) från så gott som alla människor.

Det är för mig uppenbart att man velat ha bort piratebay.se från nätet, och sedan i efterhand hittat godtyckliga formuleringar i lagtexten som passar syftet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trådar på Flashback har t. ex används till trakasserier och droghandel, samt att hesta folk att ta livet av sig. Menar du att det faller under "yttrandefrihet och politiskt innehåll", och därför borde anses lagligt?

Senast jag kollade så ligger faktiskt flashback på en ORG adress för att just .SE anser att den inte hör hemma i Sverige.
Så då har den gått över gränsen enligt NIC eller sverige iaf, men att då samtidgt säga att TPB är ok hör du ju själv hur det låter. Antingen skall NIC lägga sig i eller inte. Är det olagligt att bidra till att sprida material, måvara det genom en speciell teknik är ju summan den samma.

Var exakt gränsen går mellan yttrande frihet och kränkning/hets är ju en helt annan om mer komplicerad diskussion

Jag syftade mer på den som skrev att piratpartiet.se etc. borde också försvinna, på grund av namnet..
men då finns det betydligt fulare ord som kan vara stötande för vissa tex. fit*a.se som finns.. och de säljer helt lagliga... ja just det fi**tor.

Permalänk
Medlem

Ändamålsglidning. De skaffar ett prejudikat om att beslagta domäner genom en dom mot något som många icke insatta ändå kan se som legitimt. Tex Piratebay. Men prejudikatet kan sedan fritt användas för att beslagta siter i alla former av uphovsrättstvister.

Vi kan komma att se företag stämma varandra för att bli av med en konkurrents sida eller att privatpersoners domäner tas ned för att det spelats en musiksnutt i bakgrunden som är för likt något ett upphovsrättstroll äger.

Ska företag med mycket pengar ha makten att riva upp en hel gatuadress och radera ut alla som bor där bara för att de anser att någon som bor på samma gata är i tvistemål med dem?

Det här är en MYCKET farlig väg och det måste överklagas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Senast jag kollade så ligger faktiskt flashback på en ORG adress för att just .SE anser att den inte hör hemma i Sverige.
Så då har den gått över gränsen enligt NIC eller sverige iaf, men att då samtidgt säga att TPB är ok hör du ju själv hur det låter. Antingen skall NIC lägga sig i eller inte. Är det olagligt att bidra till att sprida material, måvara det genom en speciell teknik är ju summan den samma.

Var exakt gränsen går mellan yttrande frihet och kränkning/hets är ju en helt annan om mer komplicerad diskussion

Jag syftade mer på den som skrev att piratpartiet.se etc. borde också försvinna, på grund av namnet..
men då finns det betydligt fulare ord som kan vara stötande för vissa tex. fit*a.se som finns.. och de säljer helt lagliga... ja just det fi**tor.

Det var jag som skrev det. Och jag ville visa hur absurt det är. Man riktar in sig på ett namn, en pekare, inte på själva verksamheten. Att det är ett "verktyg som används till brott" är svammel och svepskäl.. Det är liksom som att stryka adressen till en järnhandel som sålt en hammare som någon använt för att misshandla någon med. Det går inte ihop någonstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

...möjligheten att beslagta domännamn ses ändå som ett nytt och betydelsefullt verktyg...

Håller verkligen inte med, domännamn är ju inte själva grunden till en sida och att beslagta domännamnet stoppar ju inte fildelandet. Piratebay kan ju lika väl börja med t.ex. newpiratebay.se eller liknande och fortsätta. Som många andra redan nämnt så öppnar denna domen bara upp för [valfri svordom] att stämma varandra för kattskit. Räcker det inte med att Apple stämmer till höger och vänster för "rundade hörn" och annat? Rättsväsendet tycks inte längre ha med rättvisa att göra utan mer vara ett sätt att på laglig väg sno pengar av andra.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Alucius:

Ändamålsglidning. De skaffar ett prejudikat om att beslagta domäner genom en dom mot något som många icke insatta ändå kan se som legitimt. Tex Piratebay. Men prejudikatet kan sedan fritt användas för att beslagta siter i alla former av uphovsrättstvister.

Vi kan komma att se företag stämma varandra för att bli av med en konkurrents sida eller att privatpersoners domäner tas ned för att det spelats en musiksnutt i bakgrunden som är för likt något ett upphovsrättstroll äger.

Ska företag med mycket pengar ha makten att riva upp en hel gatuadress och radera ut alla som bor där bara för att de anser att någon som bor på samma gata är i tvistemål med dem?

För att inte tala om att "fri" beslagtagning av domänadresser är ett steg mot ett osäkrare rättsammhälle. Vad är det som hindrar att "The Great Wall of China" uppstår här? Det går ju att använda samma argument som detta mot alla opinionsbildare mot staten eller dylikt.

Nu är ju detta inte speciellt troligt i "lagom-Sverige" men det är ändå ett långt steg i fel riktning, troligen mest på grund av resan mot ett mer kontrollerat internet har börjat. Detta skrämmer mig lite.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Man äger inte domännamn utan man hyr dem av en registrar, så är det någon som ska spikas upp på korset så är det i så fall .SE-stiftelsen. Neij har dessutom överlåtid domänen till en annan person, men det tyckte rätten var en "skenmanöver".

Hur man än vänder och vrider på det så går det inte rättfärdiga det här utan att staten måste beslagta en himla massa föremål (fysiska som digitala) från så gott som alla människor.

Det är för mig uppenbart att man velat ha bort piratebay.se från nätet, och sedan i efterhand hittat godtyckliga formuleringar i lagtexten som passar syftet.

Både Svensk och Nederländsk domstol har kommit fram till samma sak att "överlåtelsen" är en skenmanöver, finns det något tvivel eller är alla domstolar "köpta"?

Det gör staten redan genom Kronofogden.

Självklart vill de ha bort thepiratebay då de inte slutade att bedriva samma verksamhet trotts att blev fällda för det i domstol, finns det möjlighet i lagen att kom åt dem så utnyttjas det, ser inget fel med det.

Permalänk
Skrivet av Alucius:

Din trollbeskrivning är långt ifrån verkligheten om detta skulle bli ett prejudikat, men tyvärr är det inte ett prejudikatet då enbart domar i Högsta domstolen är det.

Permalänk
Medlem

Varför verkar det som att ingen med datorkunskaper jobbar hos myndigheterna?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/