Hjälp! Tappat telefon i vatten!

Permalänk

Hjälp! Tappat telefon i vatten!

Hej på er. Det e lite kris här nu. Jag satt för nån halvtimme sedan på busshållplatsen med min Sony xperia E1 och allting var blött efter en halv dags regnande ungefär. Då får telefonen plötsligt framåtvikt, faller ur handen och landar i en vattenpöl där den inte bottnar. Bakstycke och batteri åker ur i smällen. Jag uppskattar att alltsammans låg i pölen ca 2 sekunder innan jag fick upp det. Jag tog ut sd-kort och simkort och torkade av telefonen så gott jag kunde med tröjan och lindade in den i en pappersnäsduk jag hade i fickan. Jag har aldrig satt i batteriet igen.
Nu är jag hemma och ska lägga den på någon slags torkning över natten förmodar jag. Ja, jag har hört varianten med rispåse ungefär tremiljarderfyrahundrasextiofemmiljoner gånger, men jag känner mig fortfarande lite tveksam till om det är den absolut bästa metoden. Jag menar, riskornen kommer ju inte åt överallt va? Tänkte typ lite lätt värmd luft från datorns utblås eller på tv-boxen över natten innan jag startar igen. Om det är någon som har lite logiska argument för rispåse så e det helt ok givetvis. Vill bara ha det bästa.
Sedan har jag hört någon gång att Sony telefoner ska vara väldigt tåliga, men gäller det verkligen min modell eller är det bara de där nya sakerna som Z1 och Z2? Hur som helst, det var en parantes, skulle vara jätteglad om någon kunde hjälpa mig!

Visa signatur
Permalänk

Lägg telefonen + batteriet på ett element över en natt eller två

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk
Medlem

Att batteriet föll ur kan mycket väl ha varit mobilens räddning

Om det är en mobil du bryr dig om skulle jag personligen rekommendera att du köper isopropylalkohol eller någon sorts elektronikrengöring/elektronikspray och sköljer av mobilen med det, för att sedan låta den torka 2-3 dagar. Även när vattnet torkat kommer diverse orenheter finnas kvar som i värsta fall kortsluter mobilen. Isopropylalkohol leder inte ström och avdunstar mycket snabbt, varför det fungerar utmärkt till att rengöra vattenskadad elektronik med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the1447elite:

Lägg telefonen + batteriet på ett element över en natt eller två

Uhm, nej? Risbad är det som gäller.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej på er. Det e lite kris här nu. Jag satt för nån halvtimme sedan på busshållplatsen med min Sony xperia E1 och allting var blött efter en halv dags regnande ungefär. Då får telefonen plötsligt framåtvikt, faller ur handen och landar i en vattenpöl där den inte bottnar. Bakstycke och batteri åker ur i smällen. Jag uppskattar att alltsammans låg i pölen ca 2 sekunder innan jag fick upp det. Jag tog ut sd-kort och simkort och torkade av telefonen så gott jag kunde med tröjan och lindade in den i en pappersnäsduk jag hade i fickan. Jag har aldrig satt i batteriet igen.
Nu är jag hemma och ska lägga den på någon slags torkning över natten förmodar jag. Ja, jag har hört varianten med rispåse ungefär tremiljarderfyrahundrasextiofemmiljoner gånger, men jag känner mig fortfarande lite tveksam till om det är den absolut bästa metoden. Jag menar, riskornen kommer ju inte åt överallt va? Tänkte typ lite lätt värmd luft från datorns utblås eller på tv-boxen över natten innan jag startar igen. Om det är någon som har lite logiska argument för rispåse så e det helt ok givetvis. Vill bara ha det bästa.
Sedan har jag hört någon gång att Sony telefoner ska vara väldigt tåliga, men gäller det verkligen min modell eller är det bara de där nya sakerna som Z1 och Z2? Hur som helst, det var en parantes, skulle vara jätteglad om någon kunde hjälpa mig!

Ris är det absolut bästa. Min dotter bestämde sig för att diska min Nexus 7 och jag tog isär allt och la den i en burk med ris någon dag. Den fungerar, men den har lite små egenheter för sig...

Kort sagt, ris suger åt sig all fukt som du inte kan få bort utan. Den fukt som sitter inuti telefonen mellan kretskort och komponenter osv går inte att få ur utan risets uppsugande egenskaper.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

Hej på er. Det e lite kris här nu. Jag satt för nån halvtimme sedan på busshållplatsen med min Sony xperia E1 och allting var blött efter en halv dags regnande ungefär. Då får telefonen plötsligt framåtvikt, faller ur handen och landar i en vattenpöl där den inte bottnar. Bakstycke och batteri åker ur i smällen. Jag uppskattar att alltsammans låg i pölen ca 2 sekunder innan jag fick upp det. Jag tog ut sd-kort och simkort och torkade av telefonen så gott jag kunde med tröjan och lindade in den i en pappersnäsduk jag hade i fickan. Jag har aldrig satt i batteriet igen.
Nu är jag hemma och ska lägga den på någon slags torkning över natten förmodar jag. Ja, jag har hört varianten med rispåse ungefär tremiljarderfyrahundrasextiofemmiljoner gånger, men jag känner mig fortfarande lite tveksam till om det är den absolut bästa metoden. Jag menar, riskornen kommer ju inte åt överallt va? Tänkte typ lite lätt värmd luft från datorns utblås eller på tv-boxen över natten innan jag startar igen. Om det är någon som har lite logiska argument för rispåse så e det helt ok givetvis. Vill bara ha det bästa.
Sedan har jag hört någon gång att Sony telefoner ska vara väldigt tåliga, men gäller det verkligen min modell eller är det bara de där nya sakerna som Z1 och Z2? Hur som helst, det var en parantes, skulle vara jätteglad om någon kunde hjälpa mig!

Ris drar till sig fukt. Lägg den i en skål med ris i nån dag o sen testa den.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Uhm, nej? Risbad är det som gäller.

Haha jaha?

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Uhm, nej? Risbad är det som gäller.

Skrivet av netbuddy:

Ris är det absolut bästa. Min dotter bestämde sig för att diska min Nexus 7 och jag tog isär allt och la den i en burk med ris någon dag. Den fungerar, men den har lite små egenheter för sig...

Kort sagt, ris suger åt sig all fukt som du inte kan få bort utan. Den fukt som sitter inuti telefonen mellan kretskort och komponenter osv går inte att få ur utan risets uppsugande egenskaper.

Men varför är det just ris? Hur kan det komma åt så bra på all ställen dit inte kornen når? Om jag har duschat och vill torka håret använder jag väl en hårtork och stoppar inte ner det i en burk ris?

EDIT: Går det bra med spagetti? Hade inget ris hemma :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riskornen är väldigt torra och suger åt sig fukt ur luften och därmed kommet fukten i telefonen att "vandra" ut till riskornen.

Om du lägger telefonen och riskorn i en tillsluten plastpåse eller burk där det är lite lagom varmt så kommer riskornen att absorbera en del av fukten. Du kan repetera behandlingen ett par gånger med nya riskorn varje gång.

Lägg telefonen i påsen/burken ovanpå en bädd av riskorn med glaset nedåt och med locket avtaget och se till att inte skaka runt sakerna så slipper du problem med "riskornsdamm" i telefonen.

Det finns också speciellt fuktabsorberande material man kan använda, men var du får tag på det vet jag inte.

Den största risken är om vattnet kommit in och lämnar ledande avlagringar efter sig när vattnet dunstar. Man kan också få oxideringar, främst om batteriet var inkopplat. Dessa kommer du inte åt att göra rent utan att att ta isär telefonen, men om du gör det så riskerar du att ha sönder mer än du fixar, så det tycker jag du ska låta bli.

Du ska inte heller ha för bråttom med att prova om den funkar. Låt det hellre torka en dag extra, det skadar inte. Däremot kan telefonen ta mer skada om du provar att starta den när den inte torkat tillräckligt.

Lycka till!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Ris är det absolut bästa. Min dotter bestämde sig för att diska min Nexus 7 och jag tog isär allt och la den i en burk med ris någon dag. Den fungerar, men den har lite små egenheter för sig...

Kort sagt, ris suger åt sig all fukt som du inte kan få bort utan. Den fukt som sitter inuti telefonen mellan kretskort och komponenter osv går inte att få ur utan risets uppsugande egenskaper.

Är rädd att din nexus 7 hann bli fuktskadad. Frugan tappade sin note 3:a i badkaret o tog upp den direkt osv (element tricket inte ris) den fungerade bra i nån månad förutom en del egenheter sen bestämde vi oss att lämna in den och servicen konstaterade att den var fuktskadad o hon fick en ny mobil.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marcusk:

Att batteriet föll ur kan mycket väl ha varit mobilens räddning

Om det är en mobil du bryr dig om skulle jag personligen rekommendera att du köper isopropylalkohol eller någon sorts elektronikrengöring/elektronikspray och sköljer av mobilen med det, för att sedan låta den torka 2-3 dagar. Även när vattnet torkat kommer diverse orenheter finnas kvar som i värsta fall kortsluter mobilen. Isopropylalkohol leder inte ström och avdunstar mycket snabbt, varför det fungerar utmärkt till att rengöra vattenskadad elektronik med.

Lyssna på det här.

Hade själv en mobil som jag inte tappade i vatten men som fick ett par droppar igenom hörlursjacket och som därmed kortslöt telefonen.
Den vägrade fungera och jag lade den i ris som 99% säger och visst, det blev väl torrt på de flesta ställena men från vad jag har hört av folk så är det nämligen inte bara det att telefonen är blöt som kan vara problemet utan också att det blivit som "mini-rost" på elektriska ledningar och allt vad det heter på mobilens kretskort.
Efter 48 timmar med riset så startade den inte så jag letade vidare efter lösningar och hittade då denna metod att lägga den i isopropyl alkohol i 1 dygn och borsta moderkortet försiktigt med en "Q-tip".

Resultatet blev att den fungerade på direkten men tyvärr så fick den en bieffekt vilket var att skärmen startade av sig självt ungefär vart 15:e sekund samt att den ibland kunde leva sitt eget liv genom att starta om sig eller trycka på allt möjligt som fanns på skärmen så den är pensionerad men det behöver ju inte betyda att din blir såhär TS

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Vilket märke och typ av ris rekommenderas?
Uncle Bens? Jasminris?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Vilket märke och typ av ris rekommenderas?
Uncle Bens? Jasminris?

Skickades från m.sweclockers.com

Eldorado!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Vilket märke och typ av ris rekommenderas?
Uncle Bens? Jasminris?

Skickades från m.sweclockers.com

Otillagat!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det handlar om att du med hjälp av ris(eller nåt annat som är bra på att dra åt sig fukt) förskjuter jämvikten i luftens fuktighet.
Naturen strävar efter att komma i jämvikt och om du tar bort en del av fuktigheten i luften med hjälp av ris så blir jämvikten förskjuten och inte i balans. Det gör att mer vätska(från din telefon och riset) avdunstar för att för att komma i jämvikt.
I teorin borde man byta ut riset efter ett tag för att få bort vätskan snabbare.

Det handlar inte om att riset kommer åt på små ställen.

Att lägga mobilen med ris på ett varmt ställe borde också hjälpa då värme förskjuter jämvikten så att mer vätska går till gasfasen.

Sen tillkommer såklart att vattnet kan ha lämnat spår efter sig som kommer att kortsluta telefonen. Hur det rengörs verkar folk ha svaret på.

Permalänk
Skrivet av bio2tech:

Det handlar om att du med hjälp av ris(eller nåt annat som är bra på att dra åt sig fukt) förskjuter jämvikten i luftens fuktighet.
Naturen strävar efter att komma i jämvikt och om du tar bort en del av fuktigheten i luften med hjälp av ris så blir jämvikten förskjuten och inte i balans. Det gör att mer vätska(från din telefon och riset) avdunstar för att för att komma i jämvikt.
I teorin borde man byta ut riset efter ett tag för att få bort vätskan snabbare.

Det handlar inte om att riset kommer åt på små ställen.

Att lägga mobilen med ris på ett varmt ställe borde också hjälpa då värme förskjuter jämvikten så att mer vätska går till gasfasen.

Sen tillkommer såklart att vattnet kan ha lämnat spår efter sig som kommer att kortsluta telefonen. Hur det rengörs verkar folk ha svaret på.

Varmt ställe = typ på processorkylaren i datorn där den ligger nu? Kan sätta igång nåt spel också om prollen ska jobba lite mer
Men är skittrött och vill egentligen gå och lägga mig. Måste jag sitta uppe hela natten och byta ris/spagetti?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Varmt ställe = typ på processorkylaren i datorn där den ligger nu? Kan sätta igång nåt spel också om prollen ska jobba lite mer
Men är skittrött och vill egentligen gå och lägga mig. Måste jag sitta uppe hela natten och byta ris/spagetti?

Det tror jag inte du behöver göra. Byt när du vaknat istället. Det handlar troligtvis inte om en massa vätska som ska bort. Jag har dock själv aldrig behövt torka nåt med ris så jag vet inte hur länge man ska vänta.

Vart du placerar mobilen bäst lite varmt vet jag inte, själv skulle jag lägga den på ett element.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Lyssna på det här.

Hade själv en mobil som jag inte tappade i vatten men som fick ett par droppar igenom hörlursjacket och som därmed kortslöt telefonen.
Den vägrade fungera och jag lade den i ris som 99% säger och visst, det blev väl torrt på de flesta ställena men från vad jag har hört av folk så är det nämligen inte bara det att telefonen är blöt som kan vara problemet utan också att det blivit som "mini-rost" på elektriska ledningar och allt vad det heter på mobilens kretskort.
Efter 48 timmar med riset så startade den inte så jag letade vidare efter lösningar och hittade då denna metod att lägga den i isopropyl alkohol i 1 dygn och borsta moderkortet försiktigt med en "Q-tip".

Resultatet blev att den fungerade på direkten men tyvärr så fick den en bieffekt vilket var att skärmen startade av sig självt ungefär vart 15:e sekund samt att den ibland kunde leva sitt eget liv genom att starta om sig eller trycka på allt möjligt som fanns på skärmen så den är pensionerad men det behöver ju inte betyda att din blir såhär TS

Din telefon hade ström när den blev blöt. Troligtvis hade TS telefon inte det då luckan och batteriet lossnade vid nedslaget och det finns en rimlig chans att den klarat sig från kortslutning och oxid. Däremot kan det hända att vatten som trängt in lämnar ledande avlagringar efter sig när det dunstar. Såna avlagringar kan orsaka problem. De går dock att tvätta bort, t.ex. med destillerat vatten, men det är inte helt trivialt att göra.

Hur som haver så kan det inte orsaka mer skada att torka telefonen ordentligt. Under tiden kan man fundera på vilka alternativ man har.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Lyssna på det här.

Hade själv en mobil som jag inte tappade i vatten men som fick ett par droppar igenom hörlursjacket och som därmed kortslöt telefonen.
Den vägrade fungera och jag lade den i ris som 99% säger och visst, det blev väl torrt på de flesta ställena men från vad jag har hört av folk så är det nämligen inte bara det att telefonen är blöt som kan vara problemet utan också att det blivit som "mini-rost" på elektriska ledningar och allt vad det heter på mobilens kretskort.
Efter 48 timmar med riset så startade den inte så jag letade vidare efter lösningar och hittade då denna metod att lägga den i isopropyl alkohol i 1 dygn och borsta moderkortet försiktigt med en "Q-tip".

Resultatet blev att den fungerade på direkten men tyvärr så fick den en bieffekt vilket var att skärmen startade av sig självt ungefär vart 15:e sekund samt att den ibland kunde leva sitt eget liv genom att starta om sig eller trycka på allt möjligt som fanns på skärmen så den är pensionerad men det behöver ju inte betyda att din blir såhär TS

Betyder det att jag måste skruva upp telefonen? Vet inte om jag vågar det...
Var kan jag få tag på denna isopropyl annars? Är det rekommenderat att testa om telefonen funkar endast efter torkning och sedan köpa isopropyl om den inte funkar eller ska jag köpa direkt?

Skrivet av bio2tech:

Det tror jag inte du behöver göra. Byt när du vaknat istället. Det handlar troligtvis inte om en massa vätska som ska bort. Jag har dock själv aldrig behövt torka nåt med ris så jag vet inte hur länge man ska vänta.

Vart du placerar mobilen bäst lite varmt vet jag inte, själv skulle jag lägga den på ett element.

Lycka till!

Tror faktiskt det är varmare på min cpukylare än mitt element Åtminstone om jag startar några program

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Folk har fått det där med ris om bakfoten. Det är inte så att det drar till sig fukt, utan riset lockar till sig en hel grupp av kineser under natten som sedan som tack för maten lagar telefonen åt dig

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Folk har fått det där med ris om bakfoten. Det är inte så att det drar till sig fukt, utan riset lockar till sig en hel grupp av kineser under natten som sedan som tack för maten lagar telefonen åt dig

Haha, rasistiskt och fyndigt, underbart.

Hade kunnat vara ett citat ifrån Pierce Hawthorne ifrån Community.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Betyder det att jag måste skruva upp telefonen? Vet inte om jag vågar det...
Var kan jag få tag på denna isopropyl annars? Är det rekommenderat att testa om telefonen funkar endast efter torkning och sedan köpa isopropyl om den inte funkar eller ska jag köpa direkt?

Att låta telefonen torka mha ris utan inkopplat batteri är tämligen riskfritt. Det lär iaf inte förvärra ev skador. Efter det så är allt du gör förenat med en viss risk!

  1. Om du försöker starta telefonen efter torkningen så kan det finnas ledande beläggningar kvar som förvärrar skadan. Det kan också vara så att den inte startar, men att skadan blir inte värre.

  2. Om du sprutar in isopropanol eller annan rengöringsvätska i blindo in i telefonen kan man inte med säkerhet säga vad som händer. Det kanske funkar, kanske inte.

  3. Om du öppnar telefonen för att göra rent (oavsett om du använder isopropanol eller inte) så kan du oavsiktligt ha sönder annat.

Jag vill inte måla fan på väggen, men du måste ha klart för dig att varken jag eller nån annan här vet omfattningen av skador på din telefon eller hur och var vatten/föroreningar trängt in. Antingen låter du telefonen torka och provar sen om den funkar eller så tar du isär den för att kolla och göra rent.

Jag hade troligtvis valt att bara torka den och om den sen inte funkar så hade jag försökt ta isär telefonen för att göra rent. Detta är baserat på mina tidigare erfarenheter av elektronik (inklusive telefoner) som haft närkontakt med vatten. Men det är som sagt vad jag hade gjort och det är ingen garanti för att det funkar i ditt fall.

Om du har en hemförsäkring, speciellt om den innehåller någon drulleförsäkring, så kanske du skulle höra med försäkringsbolaget om telefonen täcks av försäkringen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Tack för all hjälp allesammans!
Jag gjorde som Hurtigbullen sa att han skulle gjort, alltså låta den torka och sedan testa den utan isopropyl, eftersom jag definitivt inte är något vidare på att skruva i telefoner utan att ha sönder dem.

Skrivet av Hurtigbullen:

Att låta telefonen torka mha ris utan inkopplat batteri är tämligen riskfritt. Det lär iaf inte förvärra ev skador. Efter det så är allt du gör förenat med en viss risk!

  1. Om du försöker starta telefonen efter torkningen så kan det finnas ledande beläggningar kvar som förvärrar skadan. Det kan också vara så att den inte startar, men att skadan blir inte värre.

  2. Om du sprutar in isopropanol eller annan rengöringsvätska i blindo in i telefonen kan man inte med säkerhet säga vad som händer. Det kanske funkar, kanske inte.

  3. Om du öppnar telefonen för att göra rent (oavsett om du använder isopropanol eller inte) så kan du oavsiktligt ha sönder annat.

Jag vill inte måla fan på väggen, men du måste ha klart för dig att varken jag eller nån annan här vet omfattningen av skador på din telefon eller hur och var vatten/föroreningar trängt in. Antingen låter du telefonen torka och provar sen om den funkar eller så tar du isär den för att kolla och göra rent.

Jag hade troligtvis valt att bara torka den och om den sen inte funkar så hade jag försökt ta isär telefonen för att göra rent. Detta är baserat på mina tidigare erfarenheter av elektronik (inklusive telefoner) som haft närkontakt med vatten. Men det är som sagt vad jag hade gjort och det är ingen garanti för att det funkar i ditt fall.

Om du har en hemförsäkring, speciellt om den innehåller någon drulleförsäkring, så kanske du skulle höra med försäkringsbolaget om telefonen täcks av försäkringen.

Telefonen fick torka på en bädd av spagetti på processorkylaren... ja, det funkade faktiskt att få det att ligga kvar, så telefonen fick lite ljummen luft på sig. (Eller så lockade det fram en liten grupp italienare, vem vet )
Dagen därpå så fick den fortsätta torka på stenterassen i solen, där blev det riktigt varmt. Efter det så satte jag in battriet och testade att starta, och visst funkade den
Den har inte haft några egenheter för sig efter det, förutom att den är seg som satan, men det har den varit sedan jag köpte den.
Tackar än en gång för hjälpen och tipset om isopropyl, om den börjar krångla så kommer jag köpa en flaska. Detta inlägg är skickat från telefonen

Måste bara tillägga att jag inte kan sluta tänka på min gamla Nokia, som jag tappade från ett par meters höjd på en klippa vid havet. Baklucka, batteri, simkort och knappsats åkte ur och alltsammans gled nedför klippsluttningen ner i Bohusläns salta hav. Då handlade det inte om sekunder, utan snarare minuter innan jag fick på mig badkläderna och kunde dyka efter den och hittade delarna nere i tången. Jag sköljde av den med lite vatten från min vattenflaska, torkade av den och lindade in den i lite papper. När jag kom hem ett par timmar senare la jag den att torka på routern över natten (då hade jag inte hört om varken ris eller swec än). När jag satte på den på morgonen kom den ihåg att den varit inställd på ljudlös innan smällen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Nyaste telefoner är känsligare pga touch dels är det en stor sensoryta men räven mycket mer lödpunkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.