Intel Core i7-6700K "Skylake" jämförs mot Core i7-4790K i prestandatester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Intel släpper en ny CPU som vi väntat på i ett år.. den ger blygsamma 10% prestanda ökning..vad som är mer av en besvikelese är den höga fabriks klockfrekvensen ? vilket antyder om att den i stort sett är överklockad redan.. att köra upp den i över 5ghz tror jag inte alls skulle funka...

Ja intel..snälla sätt fart någon jävla gång..ska vi behöva vänta 1 år till på Skylake-E nu ?
Många med mig står med plånboken redo...

Fast nu är 6700K faktiskt lägre klockad än 4790K så jag får inte riktigt ihop att den skulle vara så högt klockad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En modern liten bil har runt 80 hästar i en motor på strax över 1 liter. Viss skillnad mot Karl Benz första bil som hade 0,66 hästar på strax under en liter. I andra ändan kan man få ut över 1000 hästar från en modern V16. Cadillac har visat upp en modern tolkning av V-16 med en 13,6 liters motor på över 1000 hästar. En Veyron plockar ut 1000 hästar från 8 liter. En Rolls-Royce Merlin gav också ca 1000 hästar men den hade en slagvolym på 27 liter. Så det har hänt mycket på 80 år men tittar man tillbaks har det inte rört sig mycket sedan 80-talet. De stora förändringarna har varit att man går ner i effekt snarare än att motorn blir mycket mer effektiv. Själva förbränningsmotorn går inte att göra mycket åt nu utan man får ta till hybriddrift för att få upp verkningsgraden.

Det ser helt klart ut som att generella CPUer på kisel är nära vad som är möjligt att pressa ut i form av prestanda. Så vi får väl vackert vänta på att datorernas motsvarighet till hybriddriften dyker upp. Vad det nu kommer bli.

Mycket sant! Ta en 6000-7000 hästars dragracingbil, räkna om motsvarigheten av hästkrafterna på nitrometan bränsle-/luftblandning till vanlig soppablandning och dela med laddtrycket så landar du i området 85-100 hästar/liter. Rena sugmotorer i översta tekniksegmentet hamnar förstås något högre för hästar/liter men får problem med egenvikt pga. volymbehov och således tar man till överladd Det var många år sedan man toppade ut explosionsmotorn och nu jagar man små procent varje år.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Välkommen till teknisk utveckling. Det är så det fungerar. Eftersom bilanalogier är obligatoriskt så kan du ta en titt och se vad som hänt med bilmotorer de senaste 150 åren. I börjar var de helt värdelösa. Karl Benz anses ha byggt den första bilen, en trehjuling som var utrustad med den första fyrtaktsmotorn. Den hade en slagvolym på 0,954 liter och producerade hela 2/3 hästkrafter. De var lätt för sin tid också på blotta 100 kg.

Vi spolar fram 40 år till Fords Model T som hade en 2,9 liters rak fyra på hela 20 hästkrafter. Nu började bilar massproduseras och priserna sjönk så utvecklingen kunde ta fart. Fast man kunde göra stora kraftiga motorer också, inte bara små klena. Cadillac V-16 är ju legendarisk och den byggdes under 30-talet fram till kriget. Den var bestyckad med en V16 på 7,4 liter som gav hela 165 hästar.

En modern liten bil har runt 80 hästar i en motor på strax över 1 liter. Viss skillnad mot Karl Benz första bil som hade 0,66 hästar på strax under en liter. I andra ändan kan man få ut över 1000 hästar från en modern V16. Cadillac har visat upp en modern tolkning av V-16 med en 13,6 liters motor på över 1000 hästar. En Veyron plockar ut 1000 hästar från 8 liter. En Rolls-Royce Merlin gav också ca 1000 hästar men den hade en slagvolym på 27 liter. Så det har hänt mycket på 80 år men tittar man tillbaks har det inte rört sig mycket sedan 80-talet. De stora förändringarna har varit att man går ner i effekt snarare än att motorn blir mycket mer effektiv. Själva förbränningsmotorn går inte att göra mycket åt nu utan man får ta till hybriddrift för att få upp verkningsgraden.

Det ser helt klart ut som att generella CPUer på kisel är nära vad som är möjligt att pressa ut i form av prestanda. Så vi får väl vackert vänta på att datorernas motsvarighet till hybriddriften dyker upp. Vad det nu kommer bli.

Haha

Väldigt intressant bilanalogi, kanske en av de bästa hittills. Glöm inte bort extrema varvtal på relativt små motorer också, lite som höga klockfrekvenser för att uppnå effekt, extremt dyrt dock

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Blir väl till att sitta kvar på sin 3930k tills den går sönder...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det vi ser här är alltså att kunderna klagar på att dom haft en nära perfekt produkt för länge.
Detta får kunderna att anklaga tillverkaren för att inte göra sitt bästa.
Ironin i detta alltså..