Nvidia Geforce GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryna:

Härligt har väntat på det här, är så trött på att köra 780ti Sli, vill köra singel GPU så 980ti passar mig utmärkt! La en beställning på http://www.inet.se/produkt/5411414/evga-geforce-gtx-980-ti-6g... tycker det funkat illa med 780ti Sli för mig.. Och jag är positivt överraskad över vad nära 980ti är TitanX i prestanda!

https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-980-ti-6gb-sc/845663

Där hade du kunnat spara in ett par slantar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jag han att ändra mig och tog komplett hehe tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Låg för det mesta nära Titan X i prestanda när det var överklockat, men ändå inget imponerande, 2560x1440: Shadow Of Mordor 47fps, överklockat 56fps, Sleeping Dogs 34fps, överklockat 42fps, Hitman Absolution 40fps, överklockat 46fps. Definitivt inget 4k uhd grafikkort vilket inte Titan X heller är.

4K eller inte det är naturligtvis spelbart, iallafall om man har det i kombination med G-sync. Min personliga åsikt är dock att 4K inte är något att bry sig om alls ännu. Jag bryr mig mycket mer om att ligga över 60fps än att ha den upplösningen. Nästa generations kort kanske blir ok för 4k, men jag tvivlar ändå på att även de kommer att fixa 60fps i alla spel med högsta inställningarna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är lite smått förvånad över hur köptokiga vissa av er blir. Hade det inte varit för att AMD också skall släppa ett nytt kort, så hade det varit lättare att förstå att ni inte kan hålla fingrarna i styr, men nu står ju även det röda laget precis bakom hörnet, och det är väl både mer logiskt och roligt att först se vad de lyckats koka ihop, innan man slår till.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryna:

Jag han att ändra mig och tog komplett hehe tack så mycket!

Happy to help!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Vilket supersmaskigt dunderkort! Om det inte vore för att priset spräcker min grafikkortsbudget flera gånger om vore det ett tveklöst köp.

Permalänk
Medlem

Härligt. Det här kommer precis lagom till min uppgradering. Är fortfarande en månad bort dock så kanske hinner det till och med komma ut kort med tredjepartskylning vilket vore trevligt. Hursomhelst så blir det att slå till på 2st 980 Ti från Asus. Alternatvit det där EVGA kortet med ACX 2.0+!

Visa signatur

NZXT Switch 810 Vit | Asus Rampage V Extreme | Intel i 5930k | 2666mhz DDR4 Corsair Vengence LPX CL16 | NZXT Kraken x61 | GeForce RTX 2080 Ti HOF | EVGA SuperNOVA G2 1300W | HyperX Predator 240GB M.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Måste säga att jag är lite smått förvånad över hur köptokiga vissa av er blir. Hade det inte varit för att AMD också skall släppa ett nytt kort, så hade det varit lättare att förstå att ni inte kan hålla fingrarna i styr, men nu står ju även det röda laget precis bakom hörnet, och det är väl både mer logiskt och roligt att först se vad de lyckats koka ihop, innan man slår till.

Ja, speciellt som det är oklart vilket kort som blir snabbast. Med 45% extra streamprocessorer jämfört med Hawaii, som dessutom kan vara förbättrade, plus HBM och minneskomprimeringen från Tonga är jag inte säker på att 40% snabbare än 290x är snabbt nog. Det skall bli tusan så intressant att se hur Fiji presterar, speciellt i de högre upplösningarna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Ja, speciellt som det är oklart vilket kort som blir snabbast. Med 45% extra streamprocessorer jämfört med Hawaii, som dessutom kan vara förbättrade, plus HBM och minneskomprimeringen från Tonga är jag inte säker på att 40% snabbare än 290x är snabbt nog. Det skall bli tusan så intressant att se hur Fiji presterar, speciellt i de högre upplösningarna...

Kan ju vara så att AMD inte är intressant för vissa oavsett om de skulle prestera fler fps.

Hur som skulle jag vänta till att AMD släpper sina kort, vilka eventuellt kan pressa priset på 980ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryna:

Härligt har väntat på det här, är så trött på att köra 780ti Sli, vill köra singel GPU så 980ti passar mig utmärkt! La en beställning på http://www.inet.se/produkt/5411414/evga-geforce-gtx-980-ti-6g... tycker det funkat illa med 780ti Sli för mig.. Och jag är positivt överraskad över vad nära 980ti är TitanX i prestanda!

780ti har funkat bra för mig, bara lite tråkigt att vramet har varit flaskhalsen, 980ti måste sänkas i pris och det skulle vara kul och se hur ett 980ti förhåller sig mot 780ti i SLI. Om allt klangar rätt så blir det köp

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket intressant att se vad AMD ska komma på. Köper helst en AMD denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu är jag nyfiken: när kan 5-7% bli en avgörande faktor? Jag är lite skeptisk

Ja, varför är ett 680 bättre än ett 670 (förutom vram)? Det är ju bara "lite snabbare", samma med 290X mot 290.

Min poäng är att enligt Sweclockers tester är det 5-7% prestandaskillnad, något som blir några fps här och där och det ger bättre flyt i spel helt enkelt.
Det kanske kan avgöra om du har stabila 60fps eller inte, något som inte gör spelet ospelbart med ett 980Ti men något som kanske ändå påverkar.
Sedan säger jag inte att det är de mest prisvärda procenten snarare tvärtom, jag säger bara att de kanske kan påverka.
Men framför allt är det vramen som är det viktiga för min del, 6GB känns för lite för att vara framtidssäkert enligt mina krav.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Har kikat lite på SweC's artikel där de testade ett gäng SLI & CF-konfigurationer (http://www.sweclockers.com/test/20216-nvidia-geforce-gtx-titan-x-i-sli/)...

Ett enkelt exempel ger att man för 7500 kr får ett GTX 980 Ti, vilket i BF 4 på 2560x1440 ger 75 FPS som medelvärde (bild). Från SLI & CF-testet kan man se att 290X i CF ger 93 FPS som medelvärde i samma test (bild). I det här scenariot ger 290X CF 19% bättre framerate till 33% lägre pris. Man skulle till och med kunna hosta upp pengar för ett tredje 290X utan att det blir dyrare än ett enskilt 980 Ti. Men om man nöjer sig med två stycken 290X borde väl de 2000-3000 kronorna som man sparar in gå att lägga på en schysst vattenkylning och nätaggregat.

Kan någon berätta för mig varför jag skulle vilja välja ett enkelt 980 Ti istället för 2 st. 290X när jag har råd att täcka upp både värmen och energiåtgången för samma pris?

Prestandan tog jag bara från första bästa stortitel i en rimlig upplösning. Jag antar i mitt enkla exempel att prestandan är någorlunda representativ för övriga spel. Jag planerar att köpa ett nytt kort nu under sommarmånaderna och har tänkt mig prisklassen 5000-8000 kr, så jag tycker det är intressant att räkna på vad olika konfigurationer faktiskt ger mig.

Finns en SweC podcast där emil och johan (?) pratar om just det här. Det är lite som att äga två bilar, en dagspendlare och en banbil kontra att äga en dyrare, men nyare bil. För entusiaster som inte har något emot problem som uppstår är det finemangers (drivrutiner, tearing, ljud/värme, etc), men för de flesta är enkelkortet, eller en bil, att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Personligen övergav jag precis AMD efter deras (enligt mig) värdelösa drivare och support.
Dessutom låser Nvidia så otroligt mycket eyecandy i spel till sina kort och mer eller mindre köper upp spel (gameworks, etc).
Nu kanske jag har haft extra mycket problem med AMD då jag satt på tre AMD-kort, men för mig var endast frågan vilket Nvidia-kort jag skulle köpa. Då jag tycker att 6GB är för lite vram för mina krav blev det ett Titan X för min del.

Sedan skall det självklart bli intressant att se AMD's Fury, men vad jag har läst är tekniken för ny för att dem skall kunna massproducera tillräckligt snabbt och till ett billigt pris, vilket borde resultera i en prislapp på uppemot 10k.
Med andra ord 2k billigare än Nvidia, där AMD brukar ligga, då de sista kronorna som man betalar är för Nvidias mjukvara more or less.

Det är så jag ser på det i alla fall.
Sedan kan jag ha helt fel och AMD's Fury presterar dubbelt så bra som Titan X och kostar hälften så mycket. Jag skulle inte satsa pengar på det scenariot dock, även om jag vet att många här på Sweclockers verkar hoppas på det (något som jag tycker är mer förvånande än att folk vill köpa det senaste grafikkortet som finns).

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Personligen övergav jag precis AMD efter deras (enligt mig) värdelösa drivare och support.
Dessutom låser Nvidia så otroligt mycket eyecandy i spel till sina kort och mer eller mindre köper upp spel (gameworks, etc).
Nu kanske jag har haft extra mycket problem med AMD då jag satt på tre AMD-kort, men för mig var endast frågan vilket Nvidia-kort jag skulle köpa. Då jag tycker att 6GB är för lite vram för mina krav blev det ett Titan X för min del.

Sedan skall det självklart bli intressant att se AMD's Fury, men vad jag har läst är tekniken för ny för att dem skall kunna massproducera tillräckligt snabbt och till ett billigt pris, vilket borde resultera i en prislapp på uppemot 10k.
Med andra ord 2k billigare än Nvidia, där AMD brukar ligga, då de sista kronorna som man betalar är för Nvidias mjukvara more or less.

Sedan kan jag ha helt fel och AMD's Fury presterar dubbelt så bra som Titan X och kostar hälften så mycket. Jag skulle inte satsa pengar på det scenariot dock, även om jag vet att många här på Sweclockers verkar hoppas på det (något som jag tycker är mer förvånande än att folk vill köpa det senaste grafikkortet som finns).

Började fundera efter det första inlägget om inte du bara var någon som ville rättfärdiga sitt köp av ett titan. Efter att ha läst ytterliggare tre inlägg känns saken klar. Du var en som bara ville rättfärdiga sitt köp. Enligt min mening är saken den att när minnesmängden väl behövs på ett titankort så är gpun i sig för svag. Se på det första titan (som visserligen var och är bättre på dubbel precision). Det kommer aldrig få nytta av sin minnesmängd i spel, sedan gpun redan nu inte orkar med. 6gb är fullt tillräckligt så länge en inte ska rendera film. Ska en rendera film kan en dock likväl köpa ett av de gamla titankorten eller ett quadro kort.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Kan ju vara så att AMD inte är intressant för vissa oavsett om de skulle prestera fler fps.

Hur som skulle jag vänta till att AMD släpper sina kort, vilka eventuellt kan pressa priset på 980ti.

Så kan det ju vara, men det saknas verkligen inte folk som i den här tråden har kommenterat att de bara måste ha det snabbaste kortet, helt enkelt. Inte det mest prisvärda. Detta har man sedan använt som skäl att köpa 980 ti eller titan x, beroende på åt vilket håll hjärtat lutat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Började fundera efter det första inlägget om inte du bara var någon som ville rättfärdiga sitt köp av ett titan. Efter att ha läst ytterliggare tre inlägg känns saken klar. Du var en som bara ville rättfärdiga sitt köp. Enligt min mening är saken den att när minnesmängden väl behövs på ett titankort så är gpun i sig för svag. Se på det första titan (som visserligen var och är bättre på dubbel precision). Det kommer aldrig få nytta av sin minnesmängd i spel, sedan gpun redan nu inte orkar med. 6gb är fullt tillräckligt så länge en inte ska rendera film. Ska en rendera film kan en dock likväl köpa ett av de gamla titankorten eller ett quadro kort.

Så enligt dig får jag inte svara:
När folk undrar vad "folk som köper kort innan AMD lanserar sitt" tänker? (jag köpte mitt för en vecka sedan)

När folk frågar varför man föredrar ett dyrt kort istället för tre billiga?
Då jag haft tre billiga och nu har ett dyrt kände jag att jag hade ypperligt bra erfarenhet för att svara på denna frågan.

Eller när folk frågar "Skall man köpa ett Titan X eller ett 980Ti?", får jag inte dela med mig om mina åsikter till varför jag valde ett Titan X över ett 980Ti då?

Hade du blivit lika upprörd (som du uppenbarligen blivit) om jag hade köpt ett 980Ti istället för ett Titan X och påtalat mina argument för varför det var ett bra köp för de personerna som frågar saker?

Sedan verkar du inte ha så stor koll på vad du pratar om, då minnesmängden lätt kan överstiga 6GB utan att flaskhalsas av grafikkortet i sig. Allt beror ju på vad man faktiskt gör, jag gillar att modda mycket spel med extrema texturer något som gjorde att jag kom upp i 4GB vram usage i på 1080p. Nu lirar jag på 1440p istället och borde överstiga det om jag testar igen.
Säg att det kommer ett nytt spel jag vill modda mycket om ett år, som kanske av sig själv ligger på 3GB usage (lågt räknat då det är där dagens spel ligger), då slipper jag bli cappad i vram.
Sedan finns det ju spel som Shadow of Mordor som kan dra 5.8GB redan nu, då tycker jag det är bättre att vara framtidssäkrad i vram för att jag gillar att spela med högupplösta texturer.
Sedan är jag lite nyfiken på animering och spelutveckling då jag själv är systemutvecklare och programmerare, något som inte passar in på jätte många och deras krav på GPU.

Det är min åsikt och något som jag gärna påpekar för folk som ifrågasätter varför personer köper ett Titan X.
Men enligt dig, skall jag då inte dela med mig av denna informationen till folk som undrar eller ifrågasätter detta, för då "försöker jag rättmätiga mitt köp"?

Om jag hade velat rättmätiga mitt köp hade jag gjort en ny tråd på forumet med titeln "Varför Titan X är bättre än 980Ti", något jag inte gör. Jag påtalar endast för vissa personer som jag ser kommenterar eller undrar varför vissa personer föredrar ett Titan X över ett 980Ti, eller vad dem själva skall välja för kort och liknande.

Sedan förstår jag inte hur du tänker när du säger att gamla kort inte räcker till spelmässigt, men jag skall köpa ett gammalt kort för att ha mycket vram. Då skall jag alltså ha två kort att växla med och koppla in och ur dessa i min vattenkylning enligt dig?

Ja jag har ett Titan X, skall jag försöka dölja det i diskussioner för att verka "mer pålitlig" enligt dig?
Jag försöker endast hjälpa/diskutera/sprida mina tankar och åsikter med andras som jag antar att ett forum likt detta är till för.
Jag säger inte att mina åsikter är rätt och jag behöver verkligen inte någon eller några främlingars "bekräftelse".
Jag berättar bara hur jag har tänkt i mitt fall, då jag ibland tycker att vissa uttalar sig rent felaktigt(säger att 12GB är "onödigt") eller folk som är nyfikna och undrar.

Precis som jag gjorde när jag köpte ett 680 4GB och jag satt och maxade vramen i Skyrim samtidigt som alla sa att 2GB räckte i flera år fram. Jag delar helt enkelt med mig av min erfarenhet i hopp om att hjälpa/förklara för andra.

Personligen tycker jag det låter som att du är avundsjuk och endast försöker förlöjliga mina inlägg på grund av att jag har ett Titan X, eller något.
Något jag tycker är väldigt tråkigt och onödigt.

Förresten:
Jag vet att detta är att sjunka till din nivå angående att förlöjliga någons inlägg, men jag måste ändå fråga:
Försöker jag rättmätiga mitt köp på mitt tangentbord, när jag diskuterar min åsikt angeånde Corsairs val av logga i tråden angående det ämnet?
Eller finns det någon sorts gräns på hur många gånger man får svara beroende på ämne?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Om det är någons fel är det AMD, jag har väntat länge på att AMD ska komma med något, då jag ville gå över till AMD denna generationen men jag köpte ett Titan X istället. Kanske blir AMD NÄSTA gång...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Inaktiv

Blev ett instant köp på denna ^_^

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Vnox:

Säg mig, vad är det som kräver 12GB VRAM?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Säg mig, vad är det som kräver 12GB VRAM?

12GB behöver väl inte motiveras. Kommer man upp i 6,1GB så är alternativen rätt få ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Har kikat lite på SweC's artikel där de testade ett gäng SLI & CF-konfigurationer (http://www.sweclockers.com/test/20216-nvidia-geforce-gtx-titan-x-i-sli/)...

Ett enkelt exempel ger att man för 7500 kr får ett GTX 980 Ti, vilket i BF 4 på 2560x1440 ger 75 FPS som medelvärde (bild). Från SLI & CF-testet kan man se att 290X i CF ger 93 FPS som medelvärde i samma test (bild). I det här scenariot ger 290X CF 19% bättre framerate till 33% lägre pris. Man skulle till och med kunna hosta upp pengar för ett tredje 290X utan att det blir dyrare än ett enskilt 980 Ti. Men om man nöjer sig med två stycken 290X borde väl de 2000-3000 kronorna som man sparar in gå att lägga på en schysst vattenkylning och nätaggregat.

Kan någon berätta för mig varför jag skulle vilja välja ett enkelt 980 Ti istället för 2 st. 290X när jag har råd att täcka upp både värmen och energiåtgången för samma pris?

Prestandan tog jag bara från första bästa stortitel i en rimlig upplösning. Jag antar i mitt enkla exempel att prestandan är någorlunda representativ för övriga spel. Jag planerar att köpa ett nytt kort nu under sommarmånaderna och har tänkt mig prisklassen 5000-8000 kr, så jag tycker det är intressant att räkna på vad olika konfigurationer faktiskt ger mig.

En anledning borde va att man vill ha ett grafikkort som klarar av g/free-sync och det går inte med crossfire just nu. Har man inte en sådan skärm kan jag ju tycka att man prioriterar fel.

EDIT: Ser att många kallar AMDs nya krets för Fury. Är detta något AMD själva har gått ut med? Har ju svårt att tänka mig att Kingston är ok med det då halva deras sortiment heter så.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Söderbäck:

12GB behöver väl inte motiveras. Kommer man upp i 6,1GB så är alternativen rätt få ;).

Nej inte behöver det motiveras men det påstods att behovet fanns. Därför undrar jag när man har behov av 12GB.

En retorisk fråga jag vet men det är lite löjligt med otaliga trådar om Skyrim-moddning hit och dit. Senaste liret som ser vansinnigt läckert ut; The Witcher 3, ligger inte ens i närheten av 6GB. Ska vi då snacka om 4K som faktiskt kan börja fylla VRAM ja då trillar du ner i 30FPS-träsket även med ett Titan X.

Sen ska man inte behöva bli attackerad för att man bestämt sig för att köpa ett Titan X men säg som det det är istället. Man vill ha det allra fetaste som finns på marknaden just nu och det alternativet är aldrig ett ekonomiskt sunt alternativ eller särskilt nödvändigt men det är bäst.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja så är det ju. Men än så länge är det väl bara flerskärmslösningar som gör det skulle jag tro. Har för mig att Shadows of mordor i 4k med ultra texturerna inte går över 6GB Vram. Finns vad jag vet inget som kräver mer än det spelet idag?

För att citera Ryan Shrout från PC perspective i deras recension av GTX980Ti:

"In my mind you have to be crazy at this point to buy the Titan X with the purpose of gaming, knowing that this card exists"

Lite kul iallafall att just han säger detta, som för övrigt är väldigt Pro allt Nvidia gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En fråga som säkert nämnts flera gånger. Varför används endast referens kortet för 290/290X när ni har en EVGA inlagt i prestandaindex.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Nej inte behöver det motiveras men det påstods att behovet fanns. Därför undrar jag när man har behov av 12GB.

En retorisk fråga jag vet men det är lite löjligt med otaliga trådar om Skyrim-moddning hit och dit. Senaste liret som ser vansinnigt läckert ut; The Witcher 3, ligger inte ens i närheten av 6GB. Ska vi då snacka om 4K som faktiskt kan börja fylla VRAM ja då trillar du ner i 30FPS-träsket även med ett Titan X.

Sen ska man inte behöva bli attackerad för att man bestämt sig för att köpa ett Titan X men säg som det det är istället. Man vill ha det allra fetaste som finns på marknaden just nu och det alternativet är aldrig ett ekonomiskt sunt alternativ eller särskilt nödvändigt men det är bäst.

Yepp. Instämmer.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elajt_1:

Ja så är det ju. Men än så länge är det väl bara flerskärmslösningar som gör det skulle jag tro. Har för mig att Shadows of mordor i 4k med ultra texturerna inte går över 6GB Vram tex. Finns väl inte heller något i dagsläget som kräver mer Vram än just det spelet?

Finns ju folk som har flerskärmslösningar så helt funktionslöst är det säkerligen inte.
Jag kan förstå om några få kittar upp för att köra flera grafikkort med mycket ram till 4K eller flerskärmslösningar.
Men över 6gb är troligen något de flesta inte behöver innan grafikkortet blivit utdaterat.

Själv är jag helt ointresserad av att lägga över 3000:- på ett grafikkort så de där tokdyra korten med mycket minne är inte att tänka på här ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Instämmer.

Nu insåg jag även din sarkasm i förra inlägget.

Visa signatur

Permalänk

Jag hade tänkt att köpa ett TitanX men de var aldrig på lager här i Norge så nu har jag köpt ett 980 Ti istället!

Någon som vet när de levereras? "7e juni ubekreftet" står det på komplett.no

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av okkivas:

Ska bli mycket intressant att se vad AMD ska komma på. Köper helst en AMD denna gång.

Frågan är, hur blir det med drivrutiner denna gången? Kommer AMD skärpa till sig en gång för alla?
Blir trist att ha ett superkort om drivrutinerna uppdateras en gång per kvartal.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9