Backgrundsbelysning på tangentbord, Använder ni det?

Permalänk
Medlem

Backgrundsbelysning på tangentbord, Använder ni det?

Tjena!

Just nu sitter jag och funderar på vilket tangentbord jag ska köpa. I skrivande stund sitter jag med ett bakgrundsbelyst tangentbord och jag funderar på om jag kommer sakna att ha ett tangentbord som är bakgrundsbelyst.

Men strunt samma, anledningen till att jag bestämde mig att starta tråden är att jag knappast är ensam som undrar om jag kommer sakna att ha ett tangentbord som lyser. Så tänkte fråga er på SweC om ni har ett tangentbord med backlightning eller inte och även om ni skulle rekommendera det eller inte.

(Är inte speciellt bra på att skriva en bra tråd, så har jag glömt något som ni anser viktigt, säg till)

Permalänk
Medlem

Jag skaffade min första belysta för 5 år sen. Det var det bästa jag kunde göra. Surfar man med lite dämpat belysning i rummet, är lysande knappar guld värda!
Kommer aldrig köpa en utan belysning.

Har man provat en en gång, vill man inte vara utan!

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut mitt belysta tbord och kan erkänna att jag saknar ljuset stundtals men jag klarar mig utan större problem, det var mest att mitt färg-tema på skrivbordet försvann lite.

Men å andra sidan skaffar du ett så har du fortfarande alternativet att stänga av ljuset helt om du inte är nöjd.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Använder bakgrundsbelyst tangentbord med metall tangenter som ej tillåter bakgrundsbelysning.

Edit: Med det så menar jag att de är solida och ej släpper igenom ljus.

Permalänk
Medlem

Har bara LED på mina t-bord (mekaniska) å har belysningen på nästan hela tiden, sen för min egen del beror det lite vad för keycaps som sitter på t-bordet.

Ser inte bra ut ett med Rainbow keycaps set på ett t-bord med röda, blå LEDs.
Vita LEDs är bäst för detta.

Mitt Ducky Shine 3 med vita LEDs å rainbow keycaps set.

Mitt Ducky Shine 4 69 med (tyvärr) röda + blå LEDS å Galaxy Class keycaps set som inte släpper igenom bakgrunds ljuset. Bara på spacebaren, som inte tillhör keycaps setet.

Båda t-borden har ANSI/US layout.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag använder tangentbord utan tecken på tangenterna ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag har gått från bakgrundsbelyst tangentbord, via tangentbord utan belysning till att nu, liksom Findecanor, använda blanka tangenter. Lär dig hitta på tangentbordet så behöver du inte ha en julgran på skrivbordet året runt.

Permalänk
Rekordmedlem

Självklart belyst men ingen speljulgran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte vad du ser, men jag ser en julgran.

Permalänk

Jag har bakgrundsbelyst på laptopen. Vid den stationära rullar jag vidare på mitt 14 år gamla Ergoforce.
Egentligen ska man ju klara sig utan bakgrundsbelysning om man kan skriva ordentligt.
Personligen är jag fellärd från början att titta på tangentbordet när jag skriver, men jag försöker träna bort det.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, mitt Saitek Eclipse 3 fungerar trots åren det har på nacken.
http://i211.photobucket.com/albums/bb102/Tod_Kommt_An/IMG_031... (ej min bild) Har dock ställt in mitt på lägsta ljusstyrkan. Känner inte heller att jag behöver kunna ställa in varje tangent i sin egen färg utan lyser det så är jag nöjd.

Efter att ha haft det här skulle jag aldrig i livet köpa ett tangentbord utan belysning, på kvällarna är skillnaden enorm. Märker direkt av att jag knappt kan se vad jag gör när jag sitter på den bärbara som saknar det.

Permalänk

Fantastiska och billiga Sidewinder X4 , behöver inte ha lampan tänd jag ser klart och tydligt även under mörkret med tangentbordsbelysningen. Satsa inte på 100tals färger det kan vara lite irriterande.

Permalänk
Medlem

Sitter alldeles för ofta i mörker och då behöver jag bakgrundsbelysning då jag inte är 100% träffsäker alla gånger. Behöver dock inget "superfancy" med många färger, mitt Eclipse 2 och Sidewinder X4 (som jag för övrigt borde ta och använda en stund nu) duger gott för mig.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Kör mitt Qpad MK-85 på lägsta läget, riktigt skönt när man sitter i lite mörkare rum.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Nej har inte belysning, behöver det inte heller då jag kör med 3x27", dom lyser upp tangentbordet i mörkret.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Kör på lägsta på mitt Func kb460, inte för jag inte kan se, jag har aldrig nedsläckt helt ändå. Men tycker det är skönt med ljuse på, mysigt

Permalänk
Medlem

Kör med bakgrundsbelysning, inte för att jag behöver för att explicit se tangenterna utan för att jag upplever det mindre ansträngande för ögonen i det stora hela. Precis samma anledning som jag har mjuk belysning bakom skärmen för att göra det snällare mot ögonen.

Permalänk

Jag skall vara ärlig, jag kör baklyst för att det ser ballt ut.

Visa signatur

Intel Core i5 4590 / MSI H97 PC Mate / 8GB G. Skill Ripjaws DDR3 1600MHz / 1TB WD Blue / 256GB Crucial MX100 / XFX R9 290 DD Black Edition / Fractal Design Integra M 650W / NZXT Phantom 410