Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag ska få 201 kr, för jag försöker minimera att låna staten för mycket av mina pengar. Om du får pengar på skatteåterbäringen innebär det i grunden att du har lånat ut pengar till staten och nu får du tillbaka det dom lånat. Det bästa för dig som medborgare är det om det står 0 kr på skattedeklarationen för det innebär att du varken lånat ut av eller lånat ut till staten.

@Zicsoen: Allt under en hundring betalas inte ut.

Det beror ju på, jag får t.ex tillbaka pengar för att jag tjänar tillräckligt mycket tid på att ta bilen till jobbet istället för att åka kommunalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sniiik nordea, nu tycker jag det är dags att betala ut mina pengar

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Avstängd

Pengarna betalas ut i alfabetisk ordning på ditt efternamn.. Så Anderssons borde ha fått sina $

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Inget ännu, Har Swedbank och Efternamnet på B

Men antar Swedbank lånat cashen fram till 12e.

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått något än i alla fall!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

@wRRM: Är det inte som kommer ur fordonsskatt, pumpskatt, trängselskatt, miljöskatt osv mer än själva traktamentet? Jag är osäker och nyfiken hur det funkar då jag inte har fordon av något slag själv. Förklara gärna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag ska få 201 kr, för jag försöker minimera att låna staten för mycket av mina pengar. Om du får pengar på skatteåterbäringen innebär det i grunden att du har lånat ut pengar till staten och nu får du tillbaka det dom lånat. Det bästa för dig som medborgare är det om det står 0 kr på skattedeklarationen för det innebär att du varken lånat ut av eller lånat ut till staten.

@Zicsoen: Allt under en hundring betalas inte ut.

Det är väl bra att låna ut till staten? Mer pengar till Sverige! =mer pengar till mig i slutändan. Själv hade jag bara bränt pengarna ändå, så skönt med ett litet bump helt plötsligt på kontot.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Pengarna betalas ut i alfabetisk ordning på ditt efternamn.. Så Anderssons borde ha fått sina $

Är det verkligen så? Då måste man vänta ett tag då.. efternamn Österberg O.o

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@xcluzive: Generellt sett så är det positivt för båda parter, beror ju på hur mycket du litar på din regering och vad de gör med de lånade pengarna. Med tanke på min attityd så litar jag väldigt lite på vår regering just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag ska få 201 kr, för jag försöker minimera att låna staten för mycket av mina pengar. Om du får pengar på skatteåterbäringen innebär det i grunden att du har lånat ut pengar till staten och nu får du tillbaka det dom lånat. Det bästa för dig som medborgare är det om det står 0 kr på skattedeklarationen för det innebär att du varken lånat ut av eller lånat ut till staten.

@Zicsoen: Allt under en hundring betalas inte ut.

Skulle vilja säga att du har 50% rätt här. Som du säger - det bästa för en själv - är om man får krav på att återbetala ett mycket stort belopp i förhållande till ens inkomst. Det innebär i praktiken att du fått disponera pengar under ett års tid till en mycket förmånlig ränta, ca 2%. Det är mycket värt! Därför är i praktiken de som behöver betala tillbaka oerhört höga summor de verkliga vinnarna, och motsatsvis då, de största förlorarna - de som "får tillbaka pengar" från skattemyndigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

@wRRM: Är det inte som kommer ur fordonsskatt, pumpskatt, trängselskatt, miljöskatt osv mer än själva traktamentet? Jag är osäker och nyfiken hur det funkar då jag inte har fordon av något slag själv. Förklara gärna.

Såhär står det på skatteverket:

Du kan bara få avdrag för resor mellan bostaden och arbetsplatsen för den del av dina utgifter som överstiger 10 000 kronor.

Om du har använt bil för resor till och från arbetet får du göra avdrag för utgifterna

om avståndet är minst fem kilometer och om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt
om det saknas kollektivtrafik och avståndet är minst två kilometer.
Avdraget är 18,50 kronor per mil. Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil får du avdrag för utgift för diesel med 6,50 kronor per mil och för annat drivmedel med 9,50 kronor per mil.

Och ja, jag tjänar inget speciellt på detta egentligen, betalar många gånger mer per år än vad jag får tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag fick mina 12k nyss!

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Pengarna betalas ut i alfabetisk ordning på ditt efternamn.. Så Anderssons borde ha fått sina $

<- Andersson, och nopp nada

Permalänk
Medlem

@JimmieSan: Jag tror han trollar, mitt efternamn börjar på Q och jag har fått, Swedbank

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Skäggig legend

snubblar in här igen då denna tråd onekligen vekar vara rätt poppis! Ni som tillslut får pengarna, nämn vilken bank och var i landet ni bor. Vore kul att veta hur bankerna hanterar sakerna

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alliie:

Jag fick mina 12k nyss!

Trollar du?
Vilken bank har du?

Permalänk
Avstängd

Lär komma imorgon till många om en del har fått redan idag..såvida de inte trollar

Permalänk
Medlem

@random1234: Det faktiskt sant det du säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande, vore välkommet om de kom snart då jag har 300 på kontot

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tror inte någon fått idag.

Citat från skatteverket:

Meddelande
Ditt Skattekonto kommer tyvärr inte att uppdateras igen förrän tidigast på tisdag morgon. Detta beror på omfattande datakörningar pga. avstämning av slutlig skatt.

Och pengarna får man dagen efter att de finns på skattekontot.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Tror inte någon fått idag.

Citat från skatteverket:

Meddelande
Ditt Skattekonto kommer tyvärr inte att uppdateras igen förrän tidigast på tisdag morgon. Detta beror på omfattande datakörningar pga. avstämning av slutlig skatt.

Och pengarna får man dagen efter att de finns på skattekontot.

Mycket troligt!

Permalänk
Medlem

Bankerna jagar ränta in i sista sekunden.. Räkna med halva veckan minst.. Tur har man om man får dom innan 12

Visa signatur

CPU: i5 4670K @ 3.90 GHz MB: MSI Z87-G45 GAMING ATX COOLER: H60 (v2) Push/Pull GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB SSD: 250 GB Samsung 840 EVO HDD: 1TB Seagate RAM: Corsair 2x8 GB 1600Mhz VENGEANCE LP PSU: FSP 650W 80+ Gold OS: win 8.1 CASE: PC-9XW LED: White SCREEN: BenQ 24'' 144hz HS: QPAD QH-90 KB: SteelSeries 6G v2 Mechanical MX Red MOUSE: Sensei RAW Rubberized

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av xiin0o:

Bankerna jagar ränta in i sista sekunden.. Räkna med halva veckan minst.. Tur har man om man får dom innan 12

Fast bankerna har inte dina pengar, det är skatteverket som har dem

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

[quote postid="15462192" userid="406" name="Printscreen"]
Tror inte någon fått idag.

Citat från skatteverket:

Meddelande
Ditt Skattekonto kommer tyvärr inte att uppdateras igen förrän tidigast på tisdag morgon. Detta beror på omfattande datakörningar pga. avstämning av slutlig skatt.

Och pengarna får man dagen efter att de finns på skattekontot.

Skattekonto och ditt bankkonto är helt olika saker. De som legat plus på skattekontot får utbetalning. De läser av samtliga skattekonton. De gjorde de redan i helgen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Fast bankerna har inte dina pengar, det är skatteverket som har dem

Nej? Skatteverket har överfört dem till banken som i sin tur "lånar" dem innan de skickar över dem till alla konton

Skatteverket körde i helgen som var, körningar mot alla skattekonton. De som har överskott får tillbaka och tvärtom.
Kan tänka mig att pengarna skickades över till bankerna natten till måndag.
Sen är det upp till varje bank när de tycker att kunderna ska ha pengarna, dock senast fredagen den 12e Juni.
Förra året fick jag pengarna på Tisdagen, som imorgon. Jag har Länsförsäkringar Bank.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte fått än och har Swedbank, spelar dock ingen större roll om det dröjer ett par dagar, är bara runt 1500kr och har inga planer för de pengarna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Nej? Skatteverket har överfört dem till banken som i sin tur "lånar" dem innan de skickar över dem till alla konton

Skatteverket körde i helgen som var, körningar mot alla skattekonton. De som har överskott får tillbaka och tvärtom.
Kan tänka mig att pengarna skickades över till bankerna natten till måndag.
Sen är det upp till varje bank när de tycker att kunderna ska ha pengarna, dock senast fredagen den 12e Juni.
Förra året fick jag pengarna på Tisdagen, som imorgon. Jag har Länsförsäkringar Bank.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter väldigt kosntigt, har du källa på detta? En körning mot alla skattekonton i helgen ja, det är inte detsamma som att föra över pengar. Skattekonto och bankkonto är två skilda saker, eftersom det sedan är otroligt många utbetalningar som ska ske så skulle det rimligtvis innebära en överbelastning om allt skedde samtidigt över hela landet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Det beror ju på, jag får t.ex tillbaka pengar för att jag tjänar tillräckligt mycket tid på att ta bilen till jobbet istället för att åka kommunalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Hur fungerar det i praktiken? Jag har kollat på att studera i Alnarp och det tar drygt 1.5h om man tar kommunalt, jämfört med 30-40 minuter med bilen. Det är något jag äcklas av så pass mycket att jag förmodligen inte söker in till hösten, och att betala så mycket bensin själv när man får låna för att öht betala räkningar.. nja det går inte ihop.

Permalänk
Medlem

Tror det e mest hoax av vissa här inne att säga att de fått pengarna..
Jag läste klart o tydligt igår att det va den 8:e utbetalningarna började på skatteverkets site.
Idag är det ändrat till den 9:e.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Intressant. Hur fungerar det i praktiken? Jag har kollat på att studera i Alnarp och det tar drygt 1.5h om man tar kommunalt, jämfört med 30-40 minuter med bilen. Det är något jag äcklas av så pass mycket att jag förmodligen inte söker in till hösten, och att betala så mycket bensin själv när man får låna för att öht betala räkningar.. nja det går inte ihop.

Du får prova och räkna ut helheten, när jag räknar ut hur mycket jag ska få innan schablon skatt och andra skatter landar beloppet på över 60k men i slutändan blir det runt 10k.