Permalänk
Medlem

Nätverksinstallation cat5/6

Tjena!

Nu med fiberns intåg känner jag att det är dags att uppdatera hela nätverksutrusningen, dvs kablage router allt. Och då utgångspunkten är nätverkskablar som slingrar sig längs golv, väggar och tak synligt och fult så vill jag äntligen ändra på detta!
Jag kommer att göra en dold förläggning med el rör i vindsutrymmen, tak och väggar och i stort sett är allting uttänkt förutom det viktigaste. Kabeln! Cat5e eller Cat6? Vart tusan köper man kvalitets kabel på rulle till bra pris? F/UTP eller U/UTP eller UTP? :S Installationskabel eller vanlig? Finns det några gränser i hur långt man kan dra, isåfall hur långt? Ja ni förstår, hehe..

Så vad rekommenderar ni och motivera gärna!

Tack på förhand!

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk

Kjell.com har hyfsat billig kabel på rulle. Kör UTP installationskabel och tänk på att inte dra kabeln i befintliga rör som redan har elkabel i. ang cat6 eller cat5e vet jag inte. jag kör cat5e med mycket goda resultat just nu men kommer snart flytta till villa med cat6. jag hade nog kört cat6 bara därför att den är specificerad för högre hastigheter.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Välj oskärmad installationskabel. Ta CAT6 när du ändå gör nytt. Du hittar nog ingen kabel som inte har tillräcklig kvalité, så köp på rulle i valfri butik.
100 meter ska det klara.

Permalänk
Rekordmedlem

Cat 6 utp installationskabel blir nog bäst till vägguttag och som sagt du får inte dela rör med el.
Man har en maximal garanterad funktion över 100m och då är det tänkt 90 m installationskabel och 10 m patchkabel.
Dra fram minst ett dubbeluttag per rum och i "maskinrummet" sätter du en patchpanel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör med cat 6 så vet du att det klarar framtiden. Använd oskärmad installationskabel eftersom skärmad inte behövs i normal hemmiljö och dessutom ska jordas på rätt sätt. Längden bör inte överstiga 100 m om man räknar t ex från en switch till en dator.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts har Kjell TP-kabel på rulle. Köp UTP installationskabel om du ska bygga in kabeln i väggar och rör för fast installation, och vanlig mjuk kabel om du ska dra synligt. Angående Cat5e vs Cat6 har den sistnämnda högre bandbredd, ergo lämpar sig den bättre inför framtida uppgraderingar och diverse inköp. Sen är skillnaden i pris inte så himla grov heller mellan Cat5e och Cat6.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/natverkskabeln

Maxlängden kan du läsa mer om under rubriken 'Maximum length'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | Fractal Design North XL White | Gigabyte B650 UD AX | Arctic Liquid Freezer III 280 A-RGB | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD | be quiet! PURE POWER 12 M 750W | Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 32GB - CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Välj oskärmad installationskabel. Ta CAT6 när du ändå gör nytt. Du hittar nog ingen kabel som inte har tillräcklig kvalité, så köp på rulle i valfri butik.
100 meter ska det klara.

100 M ska det klara (vi kollade på jobbet en gång, efter 108 M med cat6 så blev det dåligt).
Men hade du tänkt använda dig av patchpanel och patchuttag i väggen så tänk då på att även "patch kablarna" har längd.
På jobbet dra vi max 90 M mellan panel och uttag i väggen/fönsterskena.

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att dessa maximala längder förutsätter att ansluten utrustning följer standard. Jag har sett i "dokumentation" till billigare utrustning att ansluten nätverkskabel får vara maximalt-----. Dvs undvik alltför billig utrustning. Det finns en orsak till att den är så billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkraii:

100 M ska det klara (vi kollade på jobbet en gång, efter 108 M med cat6 så blev det dåligt).
Men hade du tänkt använda dig av patchpanel och patchuttag i väggen så tänk då på att även "patch kablarna" har längd.

Max 99m för vanlig TP kabel.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Om du skulle dra kabel nära elkabel eller annan kabel som har ström, se till att betala dom där extra kronorna för en stp kabel istället för en utp.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Max 99m för vanlig TP kabel.

Men om man nu dra 99 M TP i väggen snyggt och prydligt från en patchpanel som finns vid switchen/routern till ett uttag som sitter vid "dator hörnan". så måste man ha minst 1 M mellan vägguttaget till datorn och patchpanels uttaget till switchen/routern, vilket då överstiger 100 M.
Sedan kan man förlora lite vid inkopplingarna har jag hört, men vet inte hur sant detta är....

Läser man på wikipedia under "Max längd" så står det max 90 M mellan panel och "vägguttag".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

Kjell.com har hyfsat billig kabel på rulle. Kör UTP installationskabel och tänk på att inte dra kabeln i befintliga rör som redan har elkabel i. ang cat6 eller cat5e vet jag inte. jag kör cat5e med mycket goda resultat just nu men kommer snart flytta till villa med cat6. jag hade nog kört cat6 bara därför att den är specificerad för högre hastigheter.

Skillnaden är inte stor, mer att cat 6 har bättre avskärmning och kan klara 10Gbit. Nackdelen är inte priset utan tjockleken på kabeln och är styvare (är ju en kärna som är ett plastkors för att få bättre avskärmning).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skillnaden är inte stor, mer att cat 6 har bättre avskärmning och kan klara 10Gbit. Nackdelen är inte priset utan tjockleken på kabeln och är styvare (är ju en kärna som är ett plastkors för att få bättre avskärmning).

Japp, det är detta som är problemet egentligen. Det går att dra igenom 2 kablar i ett 16mm VP-rör men jag rekommenderar att du drar storleken större (21mm om jag minns rätt) för att det ska gå lättare eller om du någon gång skulle få för dig att byta kabel....

/mvh z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkraii:

Därför enligt standarden ska den MAX vara 90 meter, annars tappar du en del hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Senaste rullen jag köpte på Kjell(Deltaco) hade inte ett kors utan bara en rak plastbit och var så mjuk att jag trodde jag fått fel rulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lady:

Om du skulle dra kabel nära elkabel eller annan kabel som har ström, se till att betala dom där extra kronorna för en stp kabel istället för en utp.

Du har missuppfattat problemet. Det krävs betydligt högre nivåer på störningarna för att det ska vara ett problem. Dessutom måste skärmen jordas på rätt sätt för att fungera och det är nästan omöjligt om man har konsumentutrustning.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Jo för att förtydliga så kommer jag alltså inte dra nätverkskabeln i någon befintlig kanalisation, utan jag kommer dra helt nya tomrör för det här ändamålet.

Patchpanelen som nämndes låter som en riktigt bra idé! I mitt fall skulle jag behöva en panel med 8 portar, dock hittar jag bara rackmonterade 24 portars. Finns det ingen för direkt väggmontage?

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moddg33k:

Tack för era svar!

Jo för att förtydliga så kommer jag alltså inte dra nätverkskabeln i någon befintlig kanalisation, utan jag kommer dra helt nya tomrör för det här ändamålet.

Patchpanelen som nämndes låter som en riktigt bra idé! I mitt fall skulle jag behöva en panel med 8 portar, dock hittar jag bara rackmonterade 24 portars. Finns det ingen för direkt väggmontage?

Nått sånt här ?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vad är för skillnad mellan cat6 och cat7 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonyboya:

Vad säger Google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkraii:

Men om man nu dra 99 M TP i väggen snyggt och prydligt från en patchpanel som finns vid switchen/routern till ett uttag som sitter vid "dator hörnan". så måste man ha minst 1 M mellan vägguttaget till datorn och patchpanels uttaget till switchen/routern, vilket då överstiger 100 M.
Sedan kan man förlora lite vid inkopplingarna har jag hört, men vet inte hur sant detta är....

Läser man på wikipedia under "Max längd" så står det max 90 M mellan panel och "vägguttag".

Fick lära mig att det var 99m i skolan men bättre att köra på lite kortare just in case.

Visa signatur

|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Fick lära mig att det var 99m i skolan men bättre att köra på lite kortare just in case.

Ja, men om du drar 99 meter i väggen fram till uttaget, och så sätter nån sen en 10 meterskabel i uttaget fram till datorn.....
Då har du helt plötsligt? 109 meter

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonyboya:

Cat 7 är gjord för att användas i 10Gbit nätverk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, men om du drar 99 meter i väggen fram till uttaget, och så sätter nån sen en 10 meterskabel i uttaget fram till datorn.....

Ja då har du totalt 109m med två kablar, aldrig provat med en så lång tp kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonyboya:

cat 7 är alltid skärmad för att klara garanterat 10Gbit, troligen 100 meter max. Men bättre att gå på annan lösning jag inte kan namnet på i så fall, är billigare än göra en seriös cat 7 dragning eller cat 6 är vettigare. 10Gbit kommer ett tag vara svårt att nå, när det inte är närheten av standard att många/alla datorer fått 10Gbit än.

Skrivet av Nepo:

50 meter om du ska i alla fall i teorin få 10Gbit (vet dock inte om det är möjligt i verkligheten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Inte så realistiskt att båda två skulle inträffa, För man får försöka planera in uttag så det inte behöver mer än 1/2 meter efter uttaget (sen har man oftast inte så stort hus att det behövs 100meter).

Men tror det är möjligt med 109/110 meter dock ingen garanti för full 1Gbit anslutning (måste ju vara viss marginal). Men signalen är nog inte så stark i slutet och kan vara känslig för störningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte så realistiskt att båda två skulle inträffa, För man får försöka planera in uttag så det inte behöver mer än 1/2 meter efter uttaget (sen har man oftast inte så stort hus att det behövs 100meter).

Absolut!
Men det är ju alltså det tidigare talare och guider menat på, att man ska försöka sikta på att ha maximalt 90 meter i vägg för att ha utrymme för att ha 10 meter kabel mellan vägg och vad man nu kopplar in!

Det handlar ju inget om "just in case" som var det inlägg jag svarade på, utan snarare en bra taktik för att inte skjuta sig själv i foten.
Personen som sen köper huset (eller ta t ex om det är en arbetsplats) kanske inte vet att det drogs 99 meter i vägg, så ska dom ha en station på andra sidan rummet och drar 15 meter kabel, och får sen felsöka signalproblem som dårar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

cat 7 är alltid skärmad för att klara garanterat 10Gbit, troligen 100 meter max. Men bättre att gå på annan lösning jag inte kan namnet på i så fall, är billigare än göra en seriös cat 7 dragning eller cat 6 är vettigare. 10Gbit kommer ett tag vara svårt att nå, när det inte är närheten av standard att många/alla datorer fått 10Gbit än.

50 meter om du ska i alla fall i teorin få 10Gbit (vet dock inte om det är möjligt i verkligheten).

Yes, cat 7 99m max (kan ta stop vid 100m). För att kunna köra 10 Gbit måste även utrustningen klara 10 Gbit. Använder just nu cat 7 kablar på jobbet tillsammans med fiber för något annat än 10 Gbit nätverk, och som du säger så är de skärmade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut!
Men det är ju alltså det tidigare talare och guider menat på, att man ska försöka sikta på att ha maximalt 90 meter i vägg för att ha utrymme för att ha 10 meter kabel mellan vägg och vad man nu kopplar in!

Det handlar ju inget om "just in case" som var det inlägg jag svarade på, utan snarare en bra taktik för att inte skjuta sig själv i foten.
Personen som sen köper huset (eller ta t ex om det är en arbetsplats) kanske inte vet att det drogs 99 meter i vägg, så ska dom ha en station på andra sidan rummet och drar 15 meter kabel, och får sen felsöka signalproblem som dårar.

Är det så du menar. Jo helt rätt tänkt.

Skrivet av Nepo:

Yes, cat 7 99m max (kan ta stop vid 100m). För att kunna köra 10 Gbit måste även utrustningen klara 10 Gbit. Använder just nu cat 7 kablar på jobbet tillsammans med fiber för något annat än 10 Gbit nätverk, och som du säger så är de skärmade.

Såg när jag googlade att det finns oskärmade cat 7 tydligen (om det inte är skrivfel), med dom var bara spexade till 1Gb max.

Finns något som heter något med Band (small kanske), som är billigare för konsument än fiber. i för sig ligger kostnaden runt 3000kr vad jag såg i ett forum. Var Infiniband vist Ska tydligen vara bättre steg att ta än Cat 7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Vet ingenting om kvalitén på just den kabeln, men säljs CAT6 för så lite som 400:- / 100m i 300m rulle så känns det inte som att det finns nån anledning att snåla ner till CAT5e.

Cat6a (10 Gbit på 100m sägs det?) och Cat7 däremot lyckas jag knappt hitta att köpa nånstans på rulle/lösmeter?
Frågan är ju dock i vilket scenario 1Gbit som cat6 funkar med inte skulle räcka, lär ju ta en stund innan 10GbE börjar bli standard. Visst att det är bra att framtidssäkra men känns som man kommer långt på gigabit.