Finns det nåt sätt att få tag i prylar som legat i papperskorgen?

Permalänk
Medlem

Finns det nåt sätt att få tag i prylar som legat i papperskorgen?

Det var jäkligt klantigt att slänga en mapp som jag slängde, men i min enfald trodde jag att den skulle ligga i papperskorgen även efter omstart...men den var tom?!?

Det var korkat att från början kasta mappen..., men går det att lirka fram grejor som är tömda ur papperskorgen?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Otroligt offtopic, men Hej Kitty! Välkommen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det går. T.ex. "Lost & Found" skall klara av det. Vet iofs inte om det är gratis/om det ens finns tillgängligt längre. Finns dock andra program också.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"GetDataBack Data Recovery" funkade bra för mig

Visa signatur

// SolomoN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Otroligt offtopic, men Hej Kitty! Välkommen

Tjenare tjenare Printscreen;)

Jag har hamnat i swecträsket igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolomoN
"GetDataBack Data Recovery" funkade bra för mig

Hur får man tag i den?

Permalänk
Medlem

Sök INTE på google!

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Ju mer du använt datorn efter borttagningen, desdå större risk att den inte går att återställa. Bara ett litet tips.

Permalänk
Medlem

Jag har återställt filer från 1994 på en gammal Mac, året var då skulle jag tro 1998 eller 1997 - Kan dock ha varit 94, 95 eller 96. Jag har inte så bra ordning på det.
Hur fungerar det egentligen? Något jag har funderat mycket på.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Norton Utilities fungerar också, fast det är kanske så att man måste ha det installerat när man "råkar" ta bort något för att få det tillbaka.

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Medlem

OT: jag har hört att det finns program för att kunna återställa data så pass länge sen som efter fyra formatteringar..
finns väl inte på marknaden, utan används av polisen för att finna gamla bevis i pedofilers datorer tex.

kan någon bekräfta detta, eller är jag ute o cyklar?

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Avstängd

Lost_one: tror du inte är ute och cyklar. såg ett program där fbi kunde hitta data på en dator som var helt paj och blivit uppbränd

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kitty

Hur får man tag i den?

Köpes lämpligtvis, Dustin har antagligen flera såna här program.
Annars finns det ju självklart andra vägar också.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att stoppa ner näven i papperskorgen och plocka upp mappen. Eller har jag missat något?

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Det är väl bara att stoppa ner näven i papperskorgen och plocka upp mappen. Eller har jag missat något?

Ja

Papperskorgen är digital

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem

Kort enkelt freeware-program: http://hccweb1.bai.ne.jp/~hcj58401/

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Jag har återställt filer från 1994 på en gammal Mac, året var då skulle jag tro 1998 eller 1997 - Kan dock ha varit 94, 95 eller 96. Jag har inte så bra ordning på det.
Hur fungerar det egentligen? Något jag har funderat mycket på.

kort version:

När man tar bort en fil så är det inte datan i filen man tar bort, utan bara informationen om var filen finns på disken. Utrymmet markeras som tomt. Ju längre tiden går, desdå troligare är det att något program valt att skriva på just den platsen.

Permalänk
Medlem

Eelector: Men borde man inte kunna använda den tekniken på en hdd för att få plats med mycket mer då? Om det finns kvar där så går det ju att använda? Eller?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Hur skulle man få mer plats med den tekniken?
Filen tas fortfarande bort när något annat program skriver över den sektorn.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Eelector: Men borde man inte kunna använda den tekniken på en hdd för att få plats med mycket mer då? Om det finns kvar där så går det ju att använda? Eller?

Hur tänker du nu eg? När man tar bort en fil markeras det fysiska utrymmet som filen upptar som "ledigt", så att nya filer kan läggas där. om du skall fortsätta använda filen trots att den markerats som ledigt utrymme så blir det ju väldigt osäkert vilka filer du har kvar eftersom de kommer skrivas över så fort du skriver till det "vunna" utrymmet.

Utrymmesvinsten blir alltså i bästa fall estetisk.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Det som företag använder när de återställer än inte program som vi dödliga kan få tag på
De har grejer som slipar, läser, och återställer skivor på samma gång.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Gäst

Är sektorn överskriven så är den! Därför skriver man nollor över hela disken när man är paranoid. Nog för att det tar ett jävla tag men men.

Då går det inte att återfå informationen.

Vill man bara förstöra disken för en lekman utan tillgång till proffsprylar så rekommenderas format c: select /u . Kommandot ska göra samma sak, men jag är tveksam över att M$ vill göra ett program som hjälper folk som vill förstöra infon på sin hdd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector

kort version:

När man tar bort en fil så är det inte datan i filen man tar bort, utan bara informationen om var filen finns på disken. Utrymmet markeras som tomt. Ju längre tiden går, desdå troligare är det att något program valt att skriva på just den platsen.

Varför skulle isåfall hårddisken arbeta ganska mycket när man tar bort en större fil?
Det skulle alltså vara oberoende av filstorlek.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Glömsk

http://www.r-tt.com/

Har provat en jävla massa program varav det bäsa var R-Studio. R-Undelete bör fungera lika bra i detta fall.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
VR-fantast

Raiche : Som jag ser det är det för att den större filen tar upp mer platser, men jag kan mycket väl ha fel

Permalänk
Gäst
Citat:

Varför skulle isåfall hårddisken arbeta ganska mycket när man tar bort en större fil?

En större fil tar ju upp flera sektorer. Alltså mera plats i filsystemstabellen.

Permalänk
Medlem

Googla efter: "Easy Recovery" det funkar bra för mig iaf:)

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag har tagit bort många GB på under sekunden iaf. Och jag håller med Eelector, jag vet också hur det funkar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Papperskorgen är digital

Även om det vore en vanlig papperskorg kanske man inte vill stoppa nävarna i den om man misstänker att det bor nya, okända livsformer där..