Hjälp med grafikkort till cs go

Permalänk
Medlem

Hjälp med grafikkort till cs go

Tjenare!!

Jag har gjort en tråd i "grafikkort" och ställde fråga vilket kort som är bäst till cs go... Fick inget svar.

Jaga ställer samma fråga här och nu.

Jag ska köpa en dator som jag ska spela cs på för de mesta. Jag väljer mellan 290 och gtx 970, men jag har läst att fps:en inte alls är bra med något av korten så jag är jätte osäker. Finns det någon som kan vägleda mig?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

Det är mer än bara grafikkortet som avgör hur bra fps du får, särskilt i CSGO, men både 290 och 970 kommer ge dig hög fps om du har en vettig processor till. Min rigg kör 970 och en i5 4690k, flyter på bra, ligger på 250-300 fps med en cap på 300. Utan fps_max kommer jag upp i 400-500.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Det är mer än bara grafikkortet som avgör hur bra fps du får, särskilt i CSGO, men både 290 och 970 kommer ge dig hög fps om du har en vettig processor till. Min rigg kör 970 och en i5 4690k, flyter på bra, ligger på 250-300 fps med en cap på 300. Utan fps_max kommer jag upp i 400-500.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du skriva dina specs? Vore kul o kopiera lite då din fps är väldigt stabil:)

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk

@Filipzed: Det står ju i hans signatur

"i5 4690K @ stock med Cooler Master Hyper 412s | MSI Z87M | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G Twin Frozr V | 8x1GB Kingston HyperX Savage XMP CL 9 1866Mhz | Aerocool DS Cube Svart/Vit | Samsung 850 EVO 120GB | Samsung EVO 250GB | BenQ XL2410T | Corsair RM 650W 80+ Gold | Windows 8.1 Pro"

Visa signatur

MSI Z97 Gaming 5, Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming, Samsung SSD EVO 850-Series 120GB, 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB, Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1600Mhz Vengeance, EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxenbringen:

@Filipzed: Det står ju i hans signatur

"i5 4690K @ stock med Cooler Master Hyper 412s | MSI Z87M | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G Twin Frozr V | 8x1GB Kingston HyperX Savage XMP CL 9 1866Mhz | Aerocool DS Cube Svart/Vit | Samsung 850 EVO 120GB | Samsung EVO 250GB | BenQ XL2410T | Corsair RM 650W 80+ Gold | Windows 8.1 Pro"

Tror du att ett gigabyte gtx 970 g1 presterar lika bra? Vad gör skillnad om man har mer eller mindre Mhz på ram minnena?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8102090/2015-06-03

Vad tror ni om den här? Fps? Bra till andra spel utöver cs?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Tror du att ett gigabyte gtx 970 g1 presterar lika bra? Vad gör skillnad om man har mer eller mindre Mhz på ram minnena?

Skillnaden på prestandan är marginell i de flesta spel.
Sweclockers test visade tom att 970 G1 presterar bättre
http://m.sweclockers.com/test/19735-gigabyte-geforce-gtx-970-...

Skrivet av Filipzed:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8102090/2015-06-03

Vad tror ni om den här? Fps? Bra till andra spel utöver cs?

Jag hade nog investerat i en bättre kylare till processorn, stockkylningen är inte jättebra. Sen får du tänka på att dina minnen inte är några lågprofil direkt, om du nu väljer att köpa en bättre kylning.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Min esports dator har en 4690k och ett 750ti, har stadiga 250fps, spelet är mer cpu beroende och inte särskilt gpu beroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Skillnaden på prestandan är marginell i de flesta spel.
Sweclockers test visade tom att 970 G1 presterar bättre
http://m.sweclockers.com/test/19735-gigabyte-geforce-gtx-970-...

Jag hade nog investerat i en bättre kylare till processorn, stockkylningen är inte jättebra. Sen får du tänka på att dina minnen inte är några lågprofil direkt, om du nu väljer att köpa en bättre kylning.

Vad menar du med stockkylning? Vad menar du med lågprofil?

EDIT: vad blir bättre om ram minnena har mer än 1600Mhz?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Min esports dator har en 4690k och ett 750ti, har stadiga 250fps, spelet är mer cpu beroende och inte särskilt gpu beroende.

Så ett 4690k är bra för cs?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

@Filipzed:
Helt klart, allt är i förhållande till budget dock samt om du ska lira på 144hz skärm eller ej. Samt vilka andra spel du tänkt lira.
Skillnaden mot idag är att jag köpte min 4690k för 1.6k innan dollarn sköt i taket, men är fortfarande den bästa "allround gamer" processorn afaik.

Förövrigt om du känner att du vill ha ett 970(p.g.a att du tänker spela tyngre spel också) så har de kampanj på det nu:
970 REA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Vad menar du med stockkylning? Vad menar du med lågprofil?

EDIT: vad blir bättre om ram minnena har mer än 1600Mhz?

Ingenting som du kommer märka
Stockkylning är alltså originalkylaren som tillverkaren skickar med sina processorer, den är både högljudd samt otroligt ineffektiv.

Skrivet av Filipzed:

Så ett 4690k är bra för cs?

Ja en 4690k är riktigt bra för CS:GO. Det är även en av de bästa processorerna för just spel i dagsläget.

Vad har du för budget? (Inkl. skärm, mus, t-bord, headset m.m.)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8102526/2015-06-19
Denna kundvagn är i princip den du gjorde, fast med en stabilare grund (moderkort samt LP-minnen(LP står för "Lågprofil" som då betyder att det inte är onödiga "kylflänsar" som ändå inte bidrar med något annat än onödig höjd samt en såkallad "Wow-faktor") som dessutom är billigare) och även en processorkylare som kommer hålla datorn både sval samt tyst!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ingenting som du kommer märka
Stockkylning är alltså originalkylaren som tillverkaren skickar med sina processorer, den är både högljudd samt otroligt ineffektiv.

Ja en 4690k är riktigt bra för CS:GO. Det är även en av de bästa processorerna för just spel i dagsläget.

Vad har du för budget? (Inkl. skärm, mus, t-bord, headset m.m.)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8102526/2015-06-19
Denna kundvagn är i princip den du gjorde, fast med en stabilare grund (moderkort samt LP-minnen(LP står för "Lågprofil" som då betyder att det inte är onödiga "kylflänsar" som ändå inte bidrar med något annat än onödig höjd samt en såkallad "Wow-faktor") som dessutom är billigare) och även en processorkylare som kommer hålla datorn både sval samt tyst!

Jag har en budget på 15k för allting:/ känner att jag kan gå till 15500 då jag inte vill lägga allt för mycket;/ vad ska jag göra?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Jag har en budget på 15k för allting:/ känner att jag kan gå till 15500 då jag inte vill lägga allt för mycket;/ vad ska jag göra?

Du kan följa det Pamudas rekommenderar och få det inom den prisramen, så det behöver du ej oroa dig för.
Dock råder jag dig att välja mus omtänksamt då det är högst subjektivt(beroende på handstorlek, grepp etc) vad man trivs att spela med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Du kan följa det Pamudas rekommenderar och få det inom den prisramen, så det behöver du ej oroa dig för.
Dock råder jag dig att välja mus omtänksamt då det är högst subjektivt(beroende på handstorlek, grepp etc) vad man trivs att spela med.

Du menar att beställa från olika sidor?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

Tips på billiga bra chassin?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Du menar att beställa från olika sidor?

Precis! Anledningen till att jag la ihop dessa på Inet.se var mestadels för att ha en hel kundvagn att gå efter, samt att det är väldigt lätt att överskåda hela kundvagnen. Brukar oftast finnas billigare sidor, men fri frakt, bra service och stort utbud gör oftast att man lockas till Inet... Har dock inget emot andra sidor, så vill du ha ett bra tips så börja med att jämföra priset hos andra leverantörer. Brukar finnas väldigt många som säljer billigare (dock exkl. frakt) om man jämför med Prisjakt.nu !

Skrivet av Filipzed:

Tips på billiga bra chassin?

Chassit du har valt (NZXT H440w) är något som jag varmt kan rekommendera. Både för möjligheten till uppgradering av systemet(finns gott om plats för grafikkort, kylning m.m) samt dragning av kablarna. Det går att göra en ruskigt snygg dator både invändigt med kablarna samt komponenterna, utan att vara vidare insatt i ämnet
Har själv ägt ett (som du ser i min icke uppdaterad signatur) men böt då jag valt att övergå till M-ITX istället.
NZXT har bra plats för radiatorer, pumpar/reservoarer samt hårddiskar. Enda nackdelen är väl saknaden av 5.2" burar där bland annat fläktkontroller m.m brukar få plats, men det borde inte vara något problem i.o.m att chassit har en fläkthub bakom moderkortsplåten, vilket gör att du lätt kan modifiera en molex-kontakt för att ge hela hub:en 5volt istället för 12volt (blir en otroligt stor skillnad i ljudnivån då 12volt på medföljande fläktar låter en hel del).

Kör på det du tycker är bra, och lägg istället ut ett par hundralappar för något som du verkligen kommer trivas med, istället för att gå efter det billigaste och istället bli missnöjd och får lov att byta ut det i framtiden...

Lycka till med ditt framtida köp! // Pamudas

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Precis! Anledningen till att jag la ihop dessa på Inet.se var mestadels för att ha en hel kundvagn att gå efter, samt att det är väldigt lätt att överskåda hela kundvagnen. Brukar oftast finnas billigare sidor, men fri frakt, bra service och stort utbud gör oftast att man lockas till Inet... Har dock inget emot andra sidor, så vill du ha ett bra tips så börja med att jämföra priset hos andra leverantörer. Brukar finnas väldigt många som säljer billigare (dock exkl. frakt) om man jämför med Prisjakt.nu !

Chassit du har valt (NZXT H440w) är något som jag varmt kan rekommendera. Både för möjligheten till uppgradering av systemet(finns gott om plats för grafikkort, kylning m.m) samt dragning av kablarna. Det går att göra en ruskigt snygg dator både invändigt med kablarna samt komponenterna, utan att vara vidare insatt i ämnet
Har själv ägt ett (som du ser i min icke uppdaterad signatur) men böt då jag valt att övergå till M-ITX istället.
NZXT har bra plats för radiatorer, pumpar/reservoarer samt hårddiskar. Enda nackdelen är väl saknaden av 5.2" burar där bland annat fläktkontroller m.m brukar få plats, men det borde inte vara något problem i.o.m att chassit har en fläkthub bakom moderkortsplåten, vilket gör att du lätt kan modifiera en molex-kontakt för att ge hela hub:en 5volt istället för 12volt (blir en otroligt stor skillnad i ljudnivån då 12volt på medföljande fläktar låter en hel del).

Kör på det du tycker är bra, och lägg istället ut ett par hundralappar för något som du verkligen kommer trivas med, istället för att gå efter det billigaste och istället bli missnöjd och får lov att byta ut det i framtiden...

Lycka till med ditt framtida köp! // Pamudas

Tack så mycket för all tid

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

Ska ingen nämna här att 970 är totalt overkill för CS:GO? Du kommer få mer än nog med FPS med ett 270 som reas ut nu. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Om du spelar CS kommer detta grafikkortet vara mycket mer än nog. Får du inte dina 300FPS med det är det nog processorn som stryper, då CS spelare inte kör alla inställningar på max ändå vad jag har läst. Ser verkligen inte varför du ska betala 3x mer för samma FPS i spelet du specifikt kommer spela.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Skaffa en stark processor och klocka den istället, jag hade 300 stabila med ett gammalt klockat geforce GTX 470....

Visa signatur

=)

Permalänk

Frågan är om du bygger en dator för enbart cs eller om du tänkt spela lite olika spel. Är det bara csgo och inget annat, och kan du tänka dig att byta ut grafikkort när du behöver det så köp ett annat för halva priset. Köp en vettig kylare istället så du kan klocka processorn och därigenom öka fpsen mer än med ett fint grafikkort.

Att köra csgo med bättre grafikkort är som att försöka få bilen att gå snabbare genom att byta däck. Sålänge de inte gjort sitt kommer du knappt märka skillnad.

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Som sagt så skall jag inte bara ha datorn till cs go för då skulle jag såklart inte lagt 3,5 på ett grafikkort. Har hört att grafikkortet ska kosta ungefär dubbelt så mycket som processor....

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Som sagt så skall jag inte bara ha datorn till cs go för då skulle jag såklart inte lagt 3,5 på ett grafikkort. Har hört att grafikkortet ska kosta ungefär dubbelt så mycket som processor....

Finns ingen så bra regel, det beror helt och hållet på endamål (spel till spel) och prisnivå. Jag råder om 290/290x 4GB/390/390x. 290 är ungefär som 970 medans alla dem andra är antingen lite eller hyfsat mycket bättre än 970. Sedan så tror jag ett 280 hade varit väldigt trevligt annars, beror helt och hållet på vilka krav du har på dem andra spelen och framför allt budget. 280 är än idag t.ex. ett väldigt bra kort för sitt pris, men förvänta dig inte att kunna spela alla spel i UHD med high settings och AA. 960 finns även för 1700kr vilket är ett helt OK pris, även om 280 finns för nästan samma och är rätt så mycket bättre från en prestanda synpunkt.

Jag har iaf inga som helst problem med stabil FPS med hawaii (290/290x) i CS:GO, även om jag bara spelat det någon timme. Jag kanske har missat det, men vad har du för CPU eller tänker du köpa det också? Så helt enkelt, om du ska spela andra spel också så kan CS:GO tags ut ur ekvationen då det kräver nästan ingenting i jämförelse.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Finns inget grafikkort som ger bra fps i csgo eftersom att spelet inte är särskilt grafikkrävande.

Skrivet av Maarus:

Skaffa en stark processor och klocka den istället, jag hade 300 stabila med ett gammalt klockat geforce GTX 470....

Personligen kör jag hellre oklockat i cs eftersom att jag känner att det är så viktigt att man har absolut 110% stabilitet utan några konstiga beräkningsfel eller liknande som kan ske om man klockar, utan att spelet kraschar men man kan få fpsdrops, stuttering och sådana småfel. Det känns viktigare än att gå från 350 till 400 fps eller så.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jag tänker fortfarande inte röra några kort som är "ok". Jag skall köpa ett gtx 970 eller 290/290x eller från den nya amd serien som jag intr kan namnen på. Fråga är bara vilket kort skall jag välja?

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Jag tänker fortfarande inte röra några kort som är "ok". Jag skall köpa ett gtx 970 eller 290/290x eller från den nya amd serien som jag intr kan namnen på. Fråga är bara vilket kort skall jag välja?

Beror på vad du prioriterar. Är ljudnivå väldigt viktigt för dig? 970 korten är oftast, men inte alltid, tystare. Beror på kylare och coilwhine. Coilwhine är rätt vanligt bland 970 kort men vad jag har läst (ingen statestik att hänvisa till) så är det inte lika vanligt med Hawaii, kan ha att göra med frekvenserna på kärnan. Är möjligheten att kunna köra med höga inställningar/upplösning viktigt? 290x 8GB/390/390x. En bra balans enligt mig mellan allt? 290x 4GB som går på rea ofta för 2500-3000kr, just den asus varianten är däremot inte så tyst. Finns en 290 med trevlig ljudnivå för 2900kr, tri-x. 290 är cirka 7% långsammare än 290x, däremot är den lägre klockad och är oftast lika lätt att klocka upp så det minskar ytterligare. Skulle personligen råda om 290, bra pris, bra ljudnivå och ett väldigt bra kort generellt. Vill du gå upp i pris är faktiskt 390/390x väldigt trevliga kort för sitt pris även om dem har samma kärna som 290/290x.

Jag har inte kollat några recensioner men enligt vissa på forumet så är 390x som ett 980 i prestanda, vilket är rätt trevligt med tanke på att det är rätt mycket billigare. Sedan har det 8GB gentemot 4GB vram vilket gör det mycket mer lämpligt för krävande titlar och situationer än 980, det är helt enkelt ett kort som klarar större belastningar utan att ge vika. Vilket i sin tur gör att kortet kommer stå sig bättre i framtida titlar än t.ex. 980, även om 980 har vissa delar som gör att den kan utnyttja Dx12 lite mer.

Vad jag har hört däremot, inte orkat kolla, så ska 380 vara rätt dålig, så håll dig borta från den.

Min slutsats:
Prestanda för bra peng: 290x
Prestanda för bra peng och rätt så bra ljudnivå: 290 tri-x
Prestanda med bra ljudnivå: 970 med en trevlig eftermarknadskylare och hoppas den inte får coilwhine
Prestanda för bra men avsevärt större peng: 390/390x/290x 8GB

Vet inte vad 290x 8GB Vapor-x ligger just nu i pris, men det är ett väldigt bra kort. Det är tystare än vissa 970 kort trots att den är en 290x kärna i den som genererar mer värme. Fury och 980ti antar jag är en bra bit utanför din budget.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Beror på vad du prioriterar. Är ljudnivå väldigt viktigt för dig? 970 korten är oftast, men inte alltid, tystare. Beror på kylare och coilwhine. Coilwhine är rätt vanligt bland 970 kort men vad jag har läst (ingen statestik att hänvisa till) så är det inte lika vanligt med Hawaii, kan ha att göra med frekvenserna på kärnan. Är möjligheten att kunna köra med höga inställningar/upplösning viktigt? 290x 8GB/390/390x. En bra balans enligt mig mellan allt? 290x 4GB som går på rea ofta för 2500-3000kr, just den asus varianten är däremot inte så tyst. Finns en 290 med trevlig ljudnivå för 2900kr, tri-x. 290 är cirka 7% långsammare än 290x, däremot är den lägre klockad och är oftast lika lätt att klocka upp så det minskar ytterligare. Skulle personligen råda om 290, bra pris, bra ljudnivå och ett väldigt bra kort generellt. Vill du gå upp i pris är faktiskt 390/390x väldigt trevliga kort för sitt pris även om dem har samma kärna som 290/290x.

Jag har inte kollat några recensioner men enligt vissa på forumet så är 390x som ett 980 i prestanda, vilket är rätt trevligt med tanke på att det är rätt mycket billigare. Sedan har det 8GB gentemot 4GB vram vilket gör det mycket mer lämpligt för krävande titlar och situationer än 980, det är helt enkelt ett kort som klarar större belastningar utan att ge vika. Vilket i sin tur gör att kortet kommer stå sig bättre i framtida titlar än t.ex. 980, även om 980 har vissa delar som gör att den kan utnyttja Dx12 lite mer.

Vad jag har hört däremot, inte orkat kolla, så ska 380 vara rätt dålig, så håll dig borta från den.

Min slutsats:
Prestanda för bra peng: 290x
Prestanda för bra peng och rätt så bra ljudnivå: 290 tri-x
Prestanda med bra ljudnivå: 970 med en trevlig eftermarknadskylare och hoppas den inte får coilwhine
Prestanda för bra men avsevärt större peng: 390/390x/290x 8GB

Vet inte vad 290x 8GB Vapor-x ligger just nu i pris, men det är ett väldigt bra kort. Det är tystare än vissa 970 kort trots att den är en 290x kärna i den som genererar mer värme. Fury och 980ti antar jag är en bra bit utanför din budget.

Jag ränkar med att lägga runt 3,5 på kortet. https://www.dustin.se/product/5010872474/nitro Den verkar riktigt trevlig... Men blir ju förbaskat sugen på den här!!!https://www.dustin.se/product/5010872471/tri-x-oc-semi-passive

Visa signatur

Cpu: i5 4690k OC 4.3 ghz | Mobo: ASUS z97-p | Gpu: MSI R9 380 4gb | Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Filipzed:

Jag tänker fortfarande inte röra några kort som är "ok". Jag skall köpa ett gtx 970 eller 290/290x eller från den nya amd serien som jag intr kan namnen på. Fråga är bara vilket kort skall jag välja?

Löjligt resonemang. Men visst, köp ett 390X Fury så blir du kanske nöjd då. Det kostar väl ungefär dubbelt så mycket utav vad ett 4790k kostar? buy buy buy!

Nä, tillbaks i verkligheten så kommer du förmodligen klara dig alldeles utmärkt med ett GTX 960. Vill du helt enkelt punga ut mer pengar för att kunna köra 8x CSAA istället för 4x CSAA så köp ett GTX 980Ti.

Som sagt har du inte nämnt vilka andra spel du kommer lira, och inte heller vad du förväntar dig för prestanda i sagda spel, så det är svårt att förklara vilken modell som du bör köpa, men till CSGO så kan du köra med ett GTX 560 och "maxxa" spelet, så länge du har en ok processor. (t ex i7 920, vilket är väldigt gammal vid det här laget)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filipzed:

Jag ränkar med att lägga runt 3,5 på kortet. https://www.dustin.se/product/5010872474/nitro Den verkar riktigt trevlig... Men blir ju förbaskat sugen på den här!!!https://www.dustin.se/product/5010872471/tri-x-oc-semi-passive

WOW! Jag trodde inte 390 skulle vara så jävla billig. Helt klart ett grymt köp. 390x är väl några enstaka procent snabbare än 390, däremot så är det 390x semi passivt. Wow, trodde de skulle kosta 1000-1500kr mer. O.O Har inte kollat priset på dem ännu nämligen.

Det verkar som ett suveränt alternativt och kan då inte råda om 970 alls om 390 är billigare än 970.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.