Hur funkar graphics acceleration vid grafik-kretsar?

Permalänk
Medlem

Hur funkar graphics acceleration vid grafik-kretsar?

Såvitt jag förstår, så är 'graphics acceleration' i Windows ungefär samma sak som att den grafiska processen slussas nästan helt och hållet till grafikkortet.

Men idag kör flera på den nya generationens integrerade grafik-kretsar, typ Intel HD4000 och liknande. Man har då inget dedikerat grafik-kort.

På såna system, vad händer då när man stänger av/på graphics acceleration?
Händer det ingenting alls? Eller sker nån slags omslag i processningen ändå? Och i så fall vad?
Eller, förstår jag funktionen av graphics acceleration fel?

Tack
/T

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Om man kör på integrerad grafik så fungerar det precis på samma sätt som med ett dedikerat grafikkort, bara att grafikkortet sitter på processorn i stället för utanför. Den är fortfarande en egen del och därför kan den "grafiska processen" köras antingen på grafikkortsdelen, eller processordelen av processorn.

Permalänk

Du kan köra en dator utan en grafik accelerator. Blir lite svårt att spela spel dock utan en bild. Men det funkar bra till servrar, robotar med mera som inte behöver skärm.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Om man kör på integrerad grafik så fungerar det precis på samma sätt som med ett dedikerat grafikkort, bara att grafikkortet sitter på processorn i stället för utanför. Den är fortfarande en egen del och därför kan den "grafiska processen" köras antingen på grafikkortsdelen, eller processordelen av processorn.

Ok. Och om man inte har ett självständigt grafikkort, utan enbart kör på t.ex. Intel HD4000, vad sker då för förändring när man stänger av/sätter på grafic acceleration?

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Ok. Och om man inte har ett självständigt grafikkort, utan enbart kör på t.ex. Intel HD4000, vad sker då för förändring när man stänger av/sätter på grafic acceleration?

Om du stänger av graphics accelleration, så körs grafiken genom processorns processordel, om du sätter på den så körs den genom processorns grafikdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Om du stänger av graphics accelleration, så körs grafiken genom processorns processordel, om du sätter på den så körs den genom processorns grafikdel.

Aha.

Visa signatur