Priserna på DDR4-minne i fritt fall

Permalänk
Melding Plague

Priserna på DDR4-minne i fritt fall

Den koreanska jätten Samsung prisdumpar DDR4-minnen i jakten på marknadsandelar, vilket gör att minnesstandarden kryper allt närmare väletablerade DDR3 i pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då blir det kanske DDR4 i nya burken då!

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Står nog redan nån jävel redo med tändstickor vid RAM fabriken :^)

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Det här gillar vi!

Permalänk
Medlem

Se där, tillgång och efterfrågan samt kokurrens fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

§1
Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Då kanske man ska uppgradera minnet i burken!

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Snusfri

Mys i höst med helt ny burk med Skylake, DDR4 och Maxwell

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Så småningom blir DDR4 billigare än DDR3 så kanske är det nu man ska köpa DDR3-minne? Jag är sällan tidigt ute med mina uppgraderingar och kör gärna begagnade prylar så kanske får jag köpa billiga begagnade DDR3-moduler när uppgraderingsvågen mot DDR4 drar igång.

Pris har ju också med tillgång och efterfrågan att göra (och inte enbart tillverkningskostnader). Om minnestillverkarna kör fabrikerna för fullt i förhoppning om att få sälja mycket när de nya DDR4-plattformarna släpps och det visar sig att folk inte alls vill uppgradera då blir det överskott av DDR4-minne på marknaden och då kan det bli riktigt billigt (vilket gör att efterfrågan ökar igen). Men motsatsen kan ju också inträffa att de inte tillverkat lika mycket som efterfrågas och då går priserna upp...

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska givet nu när DDR4 snart kommer vara standard för Intel-maskiner.

Permalänk
Medlem

Det är nästan omöjligt att inte uppgradera till hösten! AMD/Nvidia kriget, DDR4 faller i pris och skylake!

Permalänk
Medlem

Dags att köpa ddr4 då betala 1300+ och få en hel fps mer !

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Hur mycket snabbare är egentligen DDR4? Latenserna spelar väl också roll, och de är väl generellt högre på DDR4?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Dags att köpa ddr4 då betala 1300+ och få en hel fps mer !

Glöm inte att du också behöver uppgradera moderkort och processor för att kunna använda ditt DDR4-minne.

Permalänk
Medlem

Om fördelen med DDR4 är att man kan ha mer minne så ser iaf 64GB fortfarande dyrt ut.
Men kommer nog fortsätta nedåt om det blir standard på Intel i Augusti.

Permalänk

CL15 på DDR4!!! Köper hellre DDR 3 i CL 8

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av heffaklumpmamma:

Hur mycket snabbare är egentligen DDR4? Latenserna spelar väl också roll, och de är väl generellt högre på DDR4?

Latenserna mäts i klockcykler, så 3000 MHz CL15 innebär en CAS-latens på 5 ns, jämfört med exempelvis 1866 MHz CL10 som ger 5,35 ns.

EDIT: Nu är ju DDR i själva verket klockade till hälften av sin DDR-hastighet, så det blir väl snarare 10 respektive 10,7 ns i ovan nämnda exempel, amirite?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mooseslayer:

CL15 på DDR4!!! Köper hellre DDR 3 i CL 8

Latenserna anges i klockcykler. 15 cykler @ 3000 MHz är 5 ns, jämfört med 8 cykler @ 1866 MHz som är 4,28 ns. Med andra ord inte så stor skillnad som du verkar tro, att döma av din bestörtning över CL15.

EDIT: DDR är som sagt klockade till halva sin DDR-hastighet, så 5 och 4,28 ns i mitt exempel blir snarare 10 respektive 8,56 ns. Samma procentuella skillnad, förstås.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Latenserna anges i klockcykler. 15 cykler @ 3000 MHz är 5 ns, jämfört med 8 cykler @ 1866 MHz som är 4,28 ns. Med andra ord inte så stor skillnad som du verkar tro, att döma av din bestörtning över CL15.

Och även om det hade varit större skillnad är det knappast något som märks i praktiken. Tror inte det kommer märkas någon större skillnad mellan DDR3 och DDR4 heller i praktiken (men det lär väl komma tester som visar skillnaderna när Skylake släpps). Men om priset inte skiljer så mycket är det nog smartare att välja DDR4 med tanke på återanvändning av minnet längre bort i framtiden när man ska uppgradera nästa gång.

Permalänk
Medlem

Ja folk är rätt roliga då dom antar att minnen har högre accesstid bara för det krävs fler klockcyklar. Men det visar bara att folk inte ens förstår vad det är siffrorna innebär.

Vad vi vet kan inget färdas snabbare än ljuset. En signal färdas med en given hastighet. Går frekvensen upp med 2X alltså dubblas och hastigheten signalen färdas förblir den samma så tar det alltså dubbelt så många klockcyklar (latens) att utföra en operation i minnet. Men tiden operationen TOG är den samma (accesstid ofta mätta i nano sekunder) då signalen fortfarande inte tog lägre tid på sig att nå destinationen.

Faktum är att kollar man JEDEC standarden för minne genom tiderna (SDR, DDR, DDR2, DDR3 osv) så går klockcyklarna upp (CL) som man förväntar sig då frekvensen ökar för varje generation MEN accesstiden, alltså tiden det tar för minnet att göra den önskade operationen går marginellt ner för varje generation (då signalen fortfarande inte kan färdas snabbare).

DDR4 lär ha och lär få lägre accesstider än DDR3 med tiden om man kollar på JEDEC specifikationerna om än marginellt.

Latenserna ökar då signalen färdas med mer eller mindre samma hastighet oavset teknik, frekvensen ökar så antal cyklar som passerar innan signalen kommer fram ökar med frekvensen, accesstiden är den samma eller går ner med förbättringar i tekniken om än marginellt för varje generation.

Jag personligen förstår inte förvirringen som råder runt detta ganska enkla och logiska faktum för vi ser samma folk med samma resonemang tjura varje gång det kommer en ny minnesstandard. Tyvärr ni har fel och tjurar över ett icke problem.
Men tyvärr förstår inte en del skillnaden på Km och Km/h heller.

Bara synd att sidor som Sweclockers inte skriver en artikel om det och dödar myten direkt.

Latenser i sig är ett problem dock. Då öka frekvens betyder fler att fler cyklar passerar innan data anländer och därför behöver vi mer och mer cache i processorn, bättre prefetch logic och branch predictors för att garantera att processorn hålls matad med relevant data. Men det är en effekt av att processorer och minnen jobbar i höga frekvenser då signalen fortfarande inte kan överstiga ljusets hastighet.

En gång i tiden arbetade datorer på så låga frekvenser, ofta mätt i Khz att latensen till minnet ofta vara en klockcykel och man hade varken behov av cache eller någon större mängd register.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Latenserna anges i klockcykler. 15 cykler @ 3000 MHz är 5 ns, jämfört med 8 cykler @ 1866 MHz som är 4,28 ns. Med andra ord inte så stor skillnad som du verkar tro, att döma av din bestörtning över CL15.

Visst är det skillnad, nästan 17% skillnad... (i rå latency)

Skillnaden mellan DDR3 och DDR4 i "praktiken" är rätt liten, då få saker använder det. Så varför uppgradera om du inte får typ samma latency och bättre prestanda? Jo för DDR4 är framtidssäkrat.

Sen @mooseslayer ska vi komma ihåg att DDR3 JEDEC spec är: 7-7-7-20 för DDR3-1066 och 8-8-8-24 för DDR3-1333.
Genom åren har jag dock sett allt från cas 7 1600 (4,375ns) och som nämnt cas 8 1866, men detta är både utanför standarden och överklockat. Detta kommer när tekniken har funnits ett tag och man börjar få bra moduler som klarar mer, så man sorterar ut dessa. DDR3 1866 som är vanligt nu brukar ju vara Cas 9/10 (4,82ns/5,35ns) vilket är rätt nära 5ns...

Jag har inga tvivel alls på att DDR4 kommer överklockas, då både DDR(1) och DDR2 klockades på liknande sätt utanför spec. Ge det lite tid bara

Permalänk
Medlem

Känns ju som att det kommer påverka spelentusiaster i mindre skala.

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem

Hur värt är det att välja ddr4 framför ddr3 förutom framtidssäkringen? Jag menar om man kör 1600MHz ddr3 16GB och istället väljer exempelvis 16GB ddr4 på 2400MHz. Hur märker jag prestandaskillnaden? I spel? I vanligt användande? i video/bild redigering?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

... Bara synd att sidor som Sweclockers inte skriver en artikel om det och dödar myten direkt. ...

Ett uppdrag för Jörgen Städje!

Permalänk
Medlem

Suttit på min Z77 3570k väldigt länge nu, väntat på skylake. Får bli ett paket med ddr4 sen :>

Permalänk

För mig så kommer nog inte valet stå mellan DDR3 och DDR4 när jag uppgraderar till skylake eftersom prestandaskillnaden är minimal. Jag kommer nog snarare kolla ut ett moderkort som jag vill ha, och välja det minne som är specat

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

Fortfarande inga 4000MHz minnen?

Men jag skulle nog kunna nöja mej med 3600MHz.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Hur värt är det att välja ddr4 framför ddr3 förutom framtidssäkringen? Jag menar om man kör 1600MHz ddr3 16GB och istället väljer exempelvis 16GB ddr4 på 2400MHz. Hur märker jag prestandaskillnaden? I spel? I vanligt användande? i video/bild redigering?

Du märker nog ingen prestandaskillnad alls i något av dina exempel

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xcluzive:

Hur värt är det att välja ddr4 framför ddr3 förutom framtidssäkringen? Jag menar om man kör 1600MHz ddr3 16GB och istället väljer exempelvis 16GB ddr4 på 2400MHz. Hur märker jag prestandaskillnaden? I spel? I vanligt användande? i video/bild redigering?

Du märker framförallt prestandaskillnad i benchmarks. Sedan Core 2 har minneshastigheten varit mer eller mindre irrelevant för allt annat än serverlaster. Även om minnesbandbredden stadigt ökat sedan dess, alltså DDR2 till DDR4, så har den legat över vad processorerna generellt behöver. En modern CPU har relativt stor cache och väldigt bra branch predict och annan logik som kraftigt minskar belastningen på minnet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

CPU-intensiva spel så som ARMA 3 som dessutom är 32-bitars kan ha fördel av snabbt RAM (gärna i samband med snabb SSD).

Vad jag minns från när AMD bytte från DDR till DDR2 så var DDR snabbare än DDR2 när man ställde in båda systemen på samma CAS och Clock som båda systemen klarade (tex CL3 och 300Mhz). Men det kan ha att göra med att DDR2-minnescontrollen inte var mogen i det skedet.