[Solved] Vilken Linux och vilket program?

Permalänk

[Solved] Vilken Linux och vilket program?

Jag tänkte bege mig in i Linux världen lite grann men jag behöver tips om vilken linux och vilket program jag ska använda för att göra ett bootbart-USB.

Linux distrot ska vara lätt då datorn jag ska installera det på är rätt så klen och gammal och programmet ska vara kompatibelt med Windows. Och Ubuntu vill jag inte ha tips om då jag hatade/hatar hur den ser ut men andra versioner av ubuntu funkar.

PS: datorn är en laptop

Permalänk
Inaktiv

@Darkboot:

Kubuntu är en personlig favorit.

Ladda ner ISO fil och programmet Unetbootin så gör den en USB pinne bootbar med ISO filens innehåll. Är laptopen gammal eller seg som sirap, så är nog Xubuntu ett bättre alternativ

Permalänk
Medlem
Permalänk

http://rufus.akeo.ie/ Använder jag på windows för att göra bootbara usb stickor

Bland distros finns det många, valfri Ubuntu variant fungerar t ex Ubuntu MATE, Lubuntu, Kubuntu. Även Linux mint fungerar bra för de flesta.

Av de nämnda har jag för mig att Ubuntu MATE drar minst resurser men alla nämnda drar mindre än standard Ubuntu.

Ett tips är att installera någon av ovan nämnda och sedan testa de olika skrivbords hanterarna (MATE, LXDE, KDE, Cinnamon)

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

elementaryOS är lättviktigt och mac os x-liknande. https://elementary.io/

(för att hämta hem utan att betala, tryck "Anpassat" och skriv 0 )

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

http://solydxk.com/ Debian baserad med antingen KDE eller xfce som standard. Gillar den skarpt! Eftersom du säger att du har en äldre dator så kan det vara värt att tänka på att det bara är 64-bitars som är officiell. Vet ej hur bra 32-bitars varianten som är en s.k "Community Edition" fungerar men folk i forumet verkar nöjda.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det finns tre alternativ. Antingen så kör du Ubuntu (gillar du inte Unity, det som gör att Ubuntu ser ut på ett visst sätt, så kan du ladda hem Ubuntu Mate, Mint eller Xubuntu) och hänger på tåget som många andra gör just nu. Ubuntu är den tveklöst största distron bland desktoputvecklare just nu och är den distron som flest riktar sig mot.

Vill du inte köra Ubuntu kan du köra Fedora. Fedora är gammal i gamet men är väldigt up and coming för tillfället, särskilt med tanke på deras release av Fedora 21 (senaste är 22, även den väldigt bra). Fräscht, snyggt, uppdaterad mjukvara, fina grejer!

Om inget av dessa tilltalar dig (och du vill djupdyka ner i Linux på riktigt) så kör du Arch Linux. Arch är en så kallad "rolling release distro" och har inga direkta filter av paket på det sättet som Fedora och Ubuntu har. Mao, här kan du göra asmycket coola grejer med de senaste paketen, men du kan paja asmycket också!

TL;DR
För att skapa stickan.
För att ladda hem Ubuntu-MATE.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

@Darkboot:

Kubuntu är en personlig favorit.

Ladda ner ISO fil och programmet Unetbootin så gör den en USB pinne bootbar med ISO filens innehåll. Är laptopen gammal eller seg som sirap, så är nog Xubuntu ett bättre alternativ

Jag upplever Kubuntu som den absolut mest resrurskrävande Ubuntuvarianten.

Permalänk
Inaktiv

@NoWin:

Kubuntu är ingen lättviktare, nej. Men för mig har Ubuntu med Unity varit hemskt, Xubuntu inte tillräckligt anpassningsbart, Ubuntu Gnome alltför konstigt sedan gnome 2 etc. KDE har alltid fungerat precis som jag har velat ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Jag tänkte bege mig in i Linux världen lite grann men jag behöver tips om vilken linux och vilket program jag ska använda för att göra ett bootbart-USB.

Linux distrot ska vara lätt då datorn jag ska installera det på är rätt så klen och gammal och programmet ska vara kompatibelt med Windows. Och Ubuntu vill jag inte ha tips om då jag hatade/hatar hur den ser ut men andra versioner av ubuntu funkar.

PS: datorn är en laptop

Testa Linux mint med mate, hyfsat lättviktigt, och om du vill ha lättare än det så Linux Mint med Xfce.
Håller för övrigt med om att Ubuntu med Unity är hemskt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Till alla som inte tycker om Unity så finns det Gnome-fallback att installera, är Gnome 3 men ser ut och fungerar som "traditionella" Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Till alla som inte tycker om Unity så finns det Gnome-fallback att installera, är Gnome 3 men ser ut och fungerar som "traditionella" Ubuntu.

Då kan man ju lika gärna installera Linux mint från början.

Blir annars bara som att gå över ån efter vatten bara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ok.. För det första så fattar jag inte det nisnacksr om " testa X med x " osv

Och för det andra så hjälp mig... Först skulle jag testa installera kubuntu, fungerade inte. Sen gav jag upp efter några försök sen idag skulle jag försöka igen fast med dban bara för att testa något annat men samma där, funkade inte så jag bestämde mig för att testa andra program. Rufus, unetbootin och universal USB installer men inget funkar... Jag får fram detta meddelande varje gång

*

syslinux 4.03 2010-10-22 EDD copyright (C) 1994-2010 H. Arter Anvin et al
ERROR: no configuration file found
NO default or ui configuration directive found!
Boot:

*

Vet inte om felet är uppenbart men jag börjar bli trött på det här, tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Ok.. För det första så fattar jag inte det nisnacksr om " testa X med x " osv

Och för det andra så hjälp mig... Först skulle jag testa installera kubuntu, fungerade inte. Sen gav jag upp efter några försök sen idag skulle jag försöka igen fast med dban bara för att testa något annat men samma där, funkade inte så jag bestämde mig för att testa andra program. Rufus, unetbootin och universal USB installer men inget funkar... Jag får fram detta meddelande varje gång

*

syslinux 4.03 2010-10-22 EDD copyright (C) 1994-2010 H. Arter Anvin et al
ERROR: no configuration file found
NO default or ui configuration directive found!
Boot:

*

Vet inte om felet är uppenbart men jag börjar bli trött på det här, tack på förhand

Dra ner en riktig dist istället och följ instruktionerna iställvert för att köra med dban som du varlt att testa med av någon anledning.
Om den har problem testa i en annan dator eller med en annan sticka.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

@Commander: riktig dist? Har du tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

@Commander: riktig dist? Har du tips?

Gå några inlägg upp till inlägget jag skrev tidigare och kolla på de två länkarna så ska du se att du är igång sen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

@GLaDER: oj, missade ditt inlägg hehe men iallafall så vill jag nog köra kubuntu men tror du att du vet lösningen på mitt problem? Jag har döpt om alla isolinux -> syslinux som andra forum skrivit men det har aldrig hjälpt. Och hur är det meningen att jag ska installera det ens? Eftersom att booten inte funka så körde jag " wubi " (?) inne i Windows men då fick jag ju kubuntu vid sidan av och kunde inte starta det på grund av något med hårddisken och partitionsdelning osv men jag vill ju bort med Windows först...

Permalänk
Inaktiv

Debian med LXDE är väl en av de mest lättdrivna distarna, fungerar på riktiga stenåldersmaskiner men har ändå vettig funktionalitet och utseende.

Permalänk

@Kunzite: okej jag frågar bara för att... Debian är Linux. Så vart kommer lxde ifrån och hur fixar man såna " tillägg "? Googlade på debian lxde men fick ikte fram något hemsida med någon ISO :s

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du menar men själv kör jag Lubuntu 15.04 ifrån USB 3.0..

Kodi (mediaspelare) + Transmission (bittorent klient) + Veracrypt (AES-256 Disk kryptering) + OpenVPN (Tunnel)

Distron drar i sig själv ca 150 - 250mb RAM och tog alla drivrutiner automatiskt
Q1900 ( LÄNK ) heter mitt moderkort med integrerad CPU / GPU och ljudkort..
Inga starka grejer men det räcker gott och väl!

Kör du ifrån USB så rekommenderar jag "Preload" linux laddar då in så mycket som är möjligt till ram för att minska läsning ifrån disk!

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

@Kunzite: okej jag frågar bara för att... Debian är Linux. Så vart kommer lxde ifrån och hur fixar man såna " tillägg "? Googlade på debian lxde men fick ikte fram något hemsida med någon ISO :s

debian finns med en netinstall. https://www.debian.org/distrib/ finns där till vänster i antingen 32 eller 64 bit. och nätverk krävs vid installation. väl inne så bestämmer du vilken DE du vill ha. till exempel LXDE partitionering kan skötas automatiskt. debian brukar vara stabilt och ganska fail-proof.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Hur långt kommer du i installationen?
Kan du boota från usb stickan?
Fungerar det inte efteråt?
Har du deaktiverat safeboot?
Vad har du för dator?

Behöver lite mer info för att hjälpa dig.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

@GLaDER: oj, missade ditt inlägg hehe men iallafall så vill jag nog köra kubuntu men tror du att du vet lösningen på mitt problem? Jag har döpt om alla isolinux -> syslinux som andra forum skrivit men det har aldrig hjälpt. Och hur är det meningen att jag ska installera det ens? Eftersom att booten inte funka så körde jag " wubi " (?) inne i Windows men då fick jag ju kubuntu vid sidan av och kunde inte starta det på grund av något med hårddisken och partitionsdelning osv men jag vill ju bort med Windows först...

Wubi stödjes inte sen ett bra tag tillbaka så undvik det. Kör ner en riktig ISO från Ubuntu.com eller Kubuntu om du vill ha det eller Mate

https://ubuntu.com/
https://kubuntu.org/
https://ubuntu-mate.org/

Ladda sedan ner rufus eller dylikt och kör in det på en USB sticka och boota upp den sen med datorn. Undvik Debian då den kommer med ganska gamla paket.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Krillezz:

Hur långt kommer du i installationen?
Kan du boota från usb stickan?
Fungerar det inte efteråt?
Har du deaktiverat safeboot?
Vad har du för dator?

Behöver lite mer info för att hjälpa dig.

Jag kommer ingenstans i installationen. Datorn bootar från Stickan sen får jag ERROR vilket jag tror beror på filerna på Stickan.

PS: datorn har jag ingen aning om vad det är, vet bara att det är en laptop " advent 7113Nordics " och safeboot finns inte i bios, inte vad jag sett dem 2-3 gångerna jag varit där inne.

Skrivet av Commander:

Wubi stödjes inte sen ett bra tag tillbaka så undvik det. Kör ner en riktig ISO från Ubuntu.com eller Kubuntu om du vill ha det eller Mate

https://ubuntu.com/
https://kubuntu.org/
https://ubuntu-mate.org/

Ladda sedan ner rufus eller dylikt och kör in det på en USB sticka och boota upp den sen med datorn. Undvik Debian då den kommer med ganska gamla paket.

ISO filen kommer direkt från kubuntus hemsida och jag har använt dem mest populära programmen skulle jag säga men jag får fortfarande ERROR när den ska boota från Stickan, eller med andra ord så bootar datorn men jag får inga val som man brukar få vid installation av något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Jag kommer ingenstans i installationen. Datorn bootar från Stickan sen får jag ERROR vilket jag tror beror på filerna på Stickan.

PS: datorn har jag ingen aning om vad det är, vet bara att det är en laptop " advent 7113Nordics " och safeboot finns inte i bios, inte vad jag sett dem 2-3 gångerna jag varit där inne.

ISO filen kommer direkt från kubuntus hemsida och jag har använt dem mest populära programmen skulle jag säga men jag får fortfarande ERROR när den ska boota från Stickan, eller med andra ord så bootar datorn men jag får inga val som man brukar få vid installation av något.

Du får samma boot problem med alla program? Du formaterar stickan också? Du har senaste version av respektive program?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

@Commander: stämmer bra det

Permalänk

Själv kan jag rekommendera Ubuntu Mate! Lättviktigt med mycket innehåll och ubuntu är lätt att få hjälp med.

Angående problemen du har, har du kollat så du stängt av secure boot i BIOS, ibland kan UEFI bråka med så se om du kan stänga av det och testa installera igen.

Permalänk
Medlem

@Darkboot: Jag har aldrig haft problem med att göra ett boot-USB så jag kan tyvärr inte hjälpa dig i den frågan. Har du provat olika program för att skapa minnet?

Pröva det här programmet och välj Kubuntu ur listan så ska vi se om det inte blir ordning på torpet. (När du ångrat dig så kör du Mate istället! )

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Måste fråga det här också, vad ör skillnaden på en vanlig nedladdning jämfört med en " Long term release "?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Måste fråga det här också, vad ör skillnaden på en vanlig nedladdning jämfört med en " Long term release "?

En "Long Term Release, LTS" är en version av Ubuntu (antar jag nämligen att du kikar på) som har stöd i 5 år! Du kan läsa mer HÄR.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕