Installera Ubuntu på dator med virus - behöver råd!

Permalänk
Medlem

Installera Ubuntu på dator med virus - behöver råd!

Hej!

Min svärmor har en Windows 7 laptop som åter och åter igen får en massa virus samt malware (hur hon lyckas vet jag tyvärr inte). Jag har blivit less på att rensa datorn med bl.a. Malwarebytes och tänkte dra in en ren installation av Ubuntu för att slippa alla dessa problem.

Problemet är att hon har ca 500 GB bilder på datorn som är orderntligt sorterade (efter år, månad o.s.v.) och som hon vill behålla. Jag har dock inte ork att gå igenom varenda mapp för att se om det ligger någon skum .exe fil där och orkar inte heller göra en backup då det kommer att krävas ett köp av en ny extern HDD samt ta en massa tid.

Vad skulle vara det absolut bästa sättet att installera Ubuntu på en nuvarande (troligen) infekterad dator och samtidigt behålla dessa 500 GB bilder utan att dra med sig några skumma program (virus/malware)? Räcker det med att skapa en partition via Windows där jag dumpar ner alla dessa bilder och hoppas att inget malware/virus sitter i någon mapp där och därefter rensa partitionen med Windows samt installera Ubuntu? Eller har ni en bättre idé?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Om det ligger nåt virus där ifrån en windowsinstallation kommer de inte att fungera på ubuntu.

Permalänk

@Icte:

Så kan man ju göra. Eller så skapar du bara en partition i slutet av disken där du installerar Ubuntu och så låter du Windowspartitionen vara orörd i övrigt. Sen mappar du upp Windows-partitionen i Ubuntu och så ser den ut som den alltid gjort. Windows-virusen är ju ineffektiva oavsett.

Allt beror ju på om du vill kunna starta upp Windows nån gång senare, eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Live cd eller?

Permalänk
Medlem

Borde fungera. Viruset kommer omöjligen att kunna skada andra operativ än Windows om den är gjord för Windows.

Permalänk
Medlem

Några alternativ rankade efter säkerhet (minst säkert först):

  1. Kopiera bara över bilderna, Windows-virus fungerar som sagt ändå inte i Linux.

  2. Sök igenom bilderna i Linux och se om du hittar några filer som inte är bilder. T.ex. med find och awk:

    find . -type f -exec file {} \; | awk -F: '{ if ($2 !~/image/) print $1 $2}'

  3. Skanna datorn med ett antivirusprogram och se till att datorn inte verkar vara infekterad innan du börjar.

  4. Samtliga punkter ovanför.

Finns det förresten ingen backup alls av bilderna? Det är ju i så fall vansinnigt ifall det är bilder som hon faktiskt bryr sig om, i så fall är det bara en tidsfråga innan de går förlorade p.g.a. hårddisk-krash eller annat. I denna tråd finns lite förslag på molntjänster man kan använda för automatisk backup. Jag kan rekommendera Crashplan, ~500 kr/år för obegränsat utrymme och lätt att konfigurera i Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Om det ligger nåt virus där ifrån en windowsinstallation kommer de inte att fungera på ubuntu.

Skrivet av CryingFreeman:

@Icte:

Så kan man ju göra. Eller så skapar du bara en partition i slutet av disken där du installerar Ubuntu och så låter du Windowspartitionen vara orörd i övrigt. Sen mappar du upp Windows-partitionen i Ubuntu och så ser den ut som den alltid gjort. Windows-virusen är ju ineffektiva oavsett.

Allt beror ju på om du vill kunna starta upp Windows nån gång senare, eller inte.

Jag känner till att Windows virus inte fungerar i Linux men det är mest p.g.a. att om hon en dag bestämmer sig att skaffa Windows igen så kommer viruset att följa med bilderna. Men förhoppningsvis nöjer hon sig med Ubuntu då hon enbart surfar och skriver dokument i Word (finns ju Libre Office).

Skrivet av perost:

Några alternativ rankade efter säkerhet (minst säkert först):

  1. Kopiera bara över bilderna, Windows-virus fungerar som sagt ändå inte i Linux.

  2. Sök igenom bilderna i Linux och se om du hittar några filer som inte är bilder. T.ex. med find och awk:

    find . -type f -exec file {} \; | awk -F: '{ if ($2 !~/image/) print $1 $2}'

  3. Skanna datorn med ett antivirusprogram och se till att datorn inte verkar vara infekterad innan du börjar.

  4. Samtliga punkter ovanför.

Finns det förresten ingen backup alls av bilderna? Det är ju i så fall vansinnigt ifall det är bilder som hon faktiskt bryr sig om, i så fall är det bara en tidsfråga innan de går förlorade p.g.a. hårddisk-krash eller annat. I denna tråd finns lite förslag på molntjänster man kan använda för automatisk backup. Jag kan rekommendera Crashplan, ~500 kr/år för obegränsat utrymme och lätt att konfigurera i Linux.

Faktiskt inte! Hon har bilder sparade i massvis av SD kort annars som är spridda runtom i olika kameror i huset men det är endast i datorn som alla bilderna är sorterade. Förhoppningsvis skaffar hon en extern HDD snarast möjligt men tror faktiskt att lagra i molnet är mer attraktivt för henne. Tack för tipset, speciellt det där med att söka igenom bildmapparna efter andra filformat! Ska dra in en installation av Ubuntu ikväll efter att ha kört igenom Malwarebytes och Avira en gång till!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Faktiskt inte! Hon har bilder sparade i massvis av SD kort annars som är spridda runtom i olika kameror i huset men det är endast i datorn som alla bilderna är sorterade. Förhoppningsvis skaffar hon en extern HDD snarast möjligt men tror faktiskt att lagra i molnet är mer attraktivt för henne. Tack för tipset, speciellt det där med att söka igenom bildmapparna efter andra filformat! Ska dra in en installation av Ubuntu ikväll efter att ha kört igenom Malwarebytes och Avira en gång till!

Flashminnen (aka SD kort) är INTE backup säkra. De lider av samma degradering som SSDer, samma NAND celler som tappar laddning, men utan extra ECC eller FW som roterar celler och vidhåller det. Riktigt gamla SD kort (1-2GB för 5+ år sedan) kanske håller några år, men dagens billiga är jag förvånad om de ens går att läsa om 1 år.

Köp en extern mekanisk HDD, eller ta en online backup som perost föreslår. Förstår inte... "bilderna är ovärderliga"... men jag vill inte spendera en enda krona på att säkra dem. Och när man väl gör det, så kan det vara försent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Flashminnen (aka SD kort) är INTE backup säkra. De lider av samma degradering som SSDer, samma NAND celler som tappar laddning, men utan extra ECC eller FW som roterar celler och vidhåller det. Riktigt gamla SD kort (1-2GB för 5+ år sedan) kanske håller några år, men dagens billiga är jag förvånad om de ens går att läsa om 1 år.

Köp en extern mekanisk HDD, eller ta en online backup som perost föreslår. Förstår inte... "bilderna är ovärderliga"... men jag vill inte spendera en enda krona på att säkra dem. Och när man väl gör det, så kan det vara försent.

Har snackat med henne nu och hon hade tydligen 1 TB lagringsutrymme i OneDrive >.< Ska se till att överföra alla bilderna dit innan jag installerar Ubuntu!

Tack allihop för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII