Permalänk

Dålig CPU eller moderkort

Hej!

Jag har haft lite småproblem här och där med mitt nya grafikkort (R9 259x2). Inte helt nöjd med fps, som i Far cry 4 1080p Ultra får jag ungefär 50 - 60 Fps. Cpu och Gpu användning är inte mycket heller. Vet inte om det är p.g.a min cpu (i7 950 @3.8GHz) eller att mitt moderkort (Asus P6T deluxe v2) som inte klarar av crossfire och bara kör spelen på ett av de 2 GPUerna. Tror det mycket väl kan vara en kombo mellan både cpu och moderkort. Om det inte är p.g.a drivers så har jag inga problem med att köpa nytt moderkort/cpu. Mitt nuvarande moderkort fungerar inte med en i7 4790k. Så då måste jag ändå köpa nytt moderkort. Har någon haft några av dessa dator delar eller bara vet vad problemet skulle kunna vara så är jag tacksam för alla svar ;). Om det är moderkort och cpu som ska uppgraderas så ligger jag nog på en budget mellan 3500 - 5000kr så var inte blyga med vilka delar jag behöver.

Specs:

CPU: i7 950 @3.8GHz
GPU: R9 295x2
RAM: 18Gb DDR3
Moderkort: Asus P6T deluxe v2

Tack! <3

Permalänk
Medlem

Är det verkligen nästan ingen belastning alls på varken CPU eller någon av GPU:erna när du spelar?

Permalänk
Skrivet av Pake:

Är det verkligen nästan ingen belastning alls på varken CPU eller någon av GPU:erna när du spelar?

Jo, men inte som jag antar att det borde vara, i vissa spel ligger cpun på 20 - 30% och gpu runt samma.

Permalänk
Medlem

Inte så enkelt att du har v-sync på?

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Inte så enkelt att du har v-sync på?

Tyvärr inte, har 120Hz skärm så känner också stor skillnad på 60fps och 200fps.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är nu, men sent förra året så var ju FC4 ökänt för just sådana här problem.

i7 950 är väl inte direkt dålig men hänger inte med tex en 4790K alls längre, men dock tillräckligt bra för att spela det mesta med goda inställningar.

Skulle tro att största problemet är FC4 och lite CPU.

Kör en vända 3Dmark och kolla om CPU/GPU är OK belastade, om så så är det FC4 som är så pass dåligt fortfarande.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Testa även att inaktivera crossfire och se vad du får för resultat, Se även till att du har senaste drivrutinerna installerade

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Vet inte hur det är nu, men sent förra året så var ju FC4 ökänt för just sådana här problem.

i7 950 är väl inte direkt dålig men hänger inte med tex en 4790K alls längre, men dock tillräckligt bra för att spela det mesta med goda inställningar.

Skulle tro att största problemet är FC4 och lite CPU.

Kör en vända 3Dmark och kolla om CPU/GPU är OK belastade, om så så är det FC4 som är så pass dåligt fortfarande.

Okej, FC4 är väl gjort för nvidias grafikkort? Men även spel som watch dogs lider av samma problem när jag kör de. I CCC 15.5 beta eller i CCC 14.2 omega så finns det ingen inställning för crossfireX är det för att mitt moderkort inte klarar av crossfire?

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Testa även att inaktivera crossfire och se vad du får för resultat, Se även till att du har senaste drivrutinerna installerade

Ser inte den fliken i CCC 15.5 eller i 14.2 omega. Är det mitt moderkort som behöver uppgraderas för att det inte klarar av crossfire i nuläget?

Permalänk
Skrivet av Llliinuusss:

Ser inte den fliken i CCC 15.5 eller i 14.2 omega. Är det mitt moderkort som behöver uppgraderas för att det inte klarar av crossfire i nuläget?

Märkligt, Testa installera om drivrutinerna.

Moderkortet behöver inte crossfire stöd för att köra R9 295X2, Samma sak gäller alla dual-gpu kort från både Nvidia och AMD

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Llliinuusss:

Det går inte att inaktivera crossfire med 295x2. Iallafall inte via CCC.

Kör i Windowed mode, så är det bara 1 gpu som arbetar.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Märkligt, Testa installera om drivrutinerna.

Moderkortet behöver inte crossfire stöd för att köra R9 295X2, Samma sak gäller alla dual-gpu kort från både Nvidia och AMD

Är det bara att cpu ska uppgraderas då? :).

Permalänk
Skrivet av tobias95g:

Det går inte att inaktivera crossfire med 295x2. Iallafall inte via CCC.

Kör i Windowed mode, så är det bara 1 gpu som arbetar.

Okej, jag kan testa det senare :).