Reklamation: headset från cdon.com - får de göra såhär?

Permalänk
Medlem

Reklamation: headset från cdon.com - får de göra såhär?

Hej!

För någon vecka sedan sprack min ena hörselkåpas vaddering på ett headset jag inhandlade på Cdon för ca 9 månader sedan. Svårt att förklara bättre, men har tagit en bild som ni kan se här. Kontaktade supporten som meddelade att det förmodligen skulle täckas in av garantin. Här kommer dock problemet:

Headsetet jag köpte har utgått ur deras sortiment. Det var ett Klipsch Mode M40 Noise Canceling Headphones. Det har ersatts av Klipsch Status Over-Ear Headphones with Mic3, som kostar likvärdigt med den förra modellen. Frågar du mig ser det ut att vara samma hörlurar med nytt namn...

Supporten sa att jag skulle fått ett helt nytt headset, om det nu inte hade utgått. Det bästa de kunde erbjuda var att ge mig pengarna tillbaks. Problemet är att jag lyckades knipa deras headset på en bra rea, där jag köpte dem för 1440 :-. Således räcker pengarna bara till lite drygt ett halv headset av motsvarande kaliber.

Får de göra såhär? Ska inte garantin vara som en trygghet till att jag ska ha en fungerande produkt? Och jag förstår inte deras logik. Hade produkten jag köpte fortfarande funnits i lager hade de gladeligen skickat ut en ny, även om priset hade gått tillbaks till 2490 :-, så varför ger de mig inte det andra headsetet som ser precis likadant ut och är "värt" precis lika mycket?

Att få pengar tillbaks som bara täcker kostnaden för ett halvt headset känns väldigt missgynnsamt. Borde man inte kunna kräva att de antingen lagar mitt headset, eller ger mig ett av motsvarande kvalité?

Jag tycker det är solklart att när en produkt går sönder under garantiperioden så ska den antingen lagas, ersättas med en ny produkt eller ersättas av pengar som motsvarar dess värde, så att jag kan inhandla ett nytt.

Permalänk
Hedersmedlem

Konsumentköplagen har följande paragraf:
33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Täckningköp är alltså ett köp som köparen gör för att skaffa sig en likadan eller motsvarande produkt på annat håll.

KKL:
https://lagen.nu/1990:932
Läs gärna igenom §30 till och med §33 eftersom mellanskillnaden kategoriseras som skadestånd och därmed kan det vara bra att ha ett hum om paragraferna kring skadestånd också.

Så det finns en paragraf som kan göra säljaren skyldig att stå för mellanskillnaden om köpet hävts och köparen gjort ett så kallat täckningsköp.

Kanske ska tillägga att det inte brukar vara så taktiskt att börja med att vifta med paragrafer såklart ;).
I sak ser du ut att kunna ha laga stöd att bli ersatt med mellanskillnaden av CDON om du köper en "motsvarande produkt" på annat håll som kostar mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Prova att hör av dig till Klipsch, några har tydligen fått trasiga grejer utbytta utan problem: http://www.head-fi.org/t/713020/thoughts-on-klipsch-status-he...

Annars om det inte löser sig kanske du kan ta pengarna från CDON och köpa headsettet på Amazon istället. Har aldrig beställt från Amazon själv, men ser ut som att dom fraktar headsetet till Sverige iaf. Kostar strax över 1000-lappen:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00FONCU88

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den men varför ska du får mer pengar tillbaka än vad du betalade för produkten? Har du köpt en vara för 1440:- så är det väl självklart att du ska få tillbaka de pengarna du har lagt ut för produkten och inte mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Inte för att vara den men varför ska du får mer pengar tillbaka än vad du betalade för produkten? Har du köpt en vara för 1440:- så är det väl självklart att du ska få tillbaka de pengarna du har lagt ut för produkten och inte mer?

Han ska ha rätt att få en likvärdig produkt mot den han hade original helt enkelt.

Det mest rätta vore att ts skulle få den nya versionen av headsetet då det måste anses som en likvärdig produkt. Sen att han köpte det på rea spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Han ska ha rätt att få en likvärdig produkt mot den han hade original helt enkelt.

Det mest rätta vore att ts skulle få den nya versionen av headsetet då det måste anses som en likvärdig produkt. Sen att han köpte det på rea spelar ingen roll.

Hade produkten funnits i lager så hade det varit självklart (iaf för mig) att han skulle fått den utbytt mot en ny. Men nu när produkten inte finns längre så ser JAG ingen anledning varför de skulle ge mer pengar eller en produkt som kostar mer än vad han betalat.

Nu vet jag inte vad regler och lagar säger om fallet så kan inte svara på ifall de får göra så här eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Hade produkten funnits i lager så hade det varit självklart (iaf för mig) att han skulle fått den utbytt mot en ny. Men nu när produkten inte finns längre så ser JAG ingen anledning varför de skulle ge mer pengar eller en produkt som kostar mer än vad han betalat.

Nu vet jag inte vad regler och lagar säger om fallet så kan inte svara på ifall de får göra så här eller ej.

Det ska vara marknadsvärdet på produkten. Dock tror jag ej att personen kan kräva mer pengar än han har betalat!

Så det borde vara. Likvärdig produkt, den som han länkade. Alternativt få tillbaka hela beloppet som han betalat.

Permalänk
Medlem

En varas pris är inte det avgörande vid reklamation, det är de funktioner som avgjorde valet av produkten i första hand som styr vad som anses vara en lämplig ersättningsprodukt.
Sedan finns naturligtvis ett mer eller mindre stort glapp mellan hur detta sker i teorin och i praktiken.
Kunden får acceptera att en ersättningsprodukt kan vara avsevärt mycket billigare än den ursprungliga produkten, särskilt då det gäller varor som snabbt tappar i värde. På samma sätt får säljaren acceptera att gå back på en reklamation om de måste ersätta en produkt med en som i dagsläget är dyrare.
Väljer säljaren att häva köpet eftersom de inte kan eller vill byta ut produkten mot en funktionsmässigt likvärdig har kunden alltså rätt att, under vissa förbehåll, kräva säljaren på mellanskillnaden som @Söderbäck skriver ovan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Konsumentköplagen har följande paragraf:
33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Täckningköp är alltså ett köp som köparen gör för att skaffa sig en likadan eller motsvarande produkt på annat håll.

KKL:
https://lagen.nu/1990:932
Läs gärna igenom §30 till och med §33 eftersom mellanskillnaden kategoriseras som skadestånd och därmed kan det vara bra att ha ett hum om paragraferna kring skadestånd också.

Så det finns en paragraf som kan göra säljaren skyldig att stå för mellanskillnaden om köpet hävts och köparen gjort ett så kallat täckningsköp.

Kanske ska tillägga att det inte brukar vara så taktiskt att börja med att vifta med paragrafer såklart ;).
I sak ser du ut att kunna ha laga stöd att bli ersatt med mellanskillnaden av CDON om du köper en "motsvarande produkt" på annat håll som kostar mer.

Tusen tack för ditt utförliga svar! Det uppskattas, och ger mig hopp kan jag tillägga. Har spenderat större delen av eftermiddagen till att lusläsa konsumentköplagen och formulera ett nytt brev till CDON, då det snart gått 10 dagar sedan de bad om att få återkomma. Ska försöka att inte vifta med för många paragrafer, även om det är lockande

Skrivet av m4gnify:

Prova att hör av dig till Klipsch, några har tydligen fått trasiga grejer utbytta utan problem: http://www.head-fi.org/t/713020/thoughts-on-klipsch-status-he...

Annars om det inte löser sig kanske du kan ta pengarna från CDON och köpa headsettet på Amazon istället. Har aldrig beställt från Amazon själv, men ser ut som att dom fraktar headsetet till Sverige iaf. Kostar strax över 1000-lappen:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00FONCU88

Mycket bra nödlösning om CDON ställer sig på tvären, tack!

Skrivet av PyzzeN:

Inte för att vara den men varför ska du får mer pengar tillbaka än vad du betalade för produkten? Har du köpt en vara för 1440:- så är det väl självklart att du ska få tillbaka de pengarna du har lagt ut för produkten och inte mer?

Jag är inte ute efter att få kontant ersättning och därigenom tjäna en hacka på återlämnandet av produkten. Däremot är jag intresserad av att ha en fungerande produkt, likt den jag blivit utlovad ska fungera felfritt i minst ett år. En sådan produkt kan jag inte längre få tag på i dagsläget, och mellanskillnaden till motsvarande produkter är så pass stor att jag inte kan bjuda på den. Som andra personer påpekat i tråden är det rimligast att värdet på produkten motsvaras av marknadsvärdet.

Skrivet av twit:

En varas pris är inte det avgörande vid reklamation, det är de funktioner som avgjorde valet av produkten i första hand som styr vad som anses vara en lämplig ersättningsprodukt.
Sedan finns naturligtvis ett mer eller mindre stort glapp mellan hur detta sker i teorin och i praktiken.
Kunden får acceptera att en ersättningsprodukt kan vara avsevärt mycket billigare än den ursprungliga produkten, särskilt då det gäller varor som snabbt tappar i värde. På samma sätt får säljaren acceptera att gå back på en reklamation om de måste ersätta en produkt med en som i dagsläget är dyrare.
Väljer säljaren att häva köpet eftersom de inte kan eller vill byta ut produkten mot en funktionsmässigt likvärdig har kunden alltså rätt att, under vissa förbehåll, kräva säljaren på mellanskillnaden som @Söderbäck skriver ovan.

Tack för förtydligandet, då vet jag ungefär vad jag har att vänta mig. Håller tummarna på att CDON ger mig något som inte känns som en allt för stor nedgradering

Permalänk
Medlem

Roligt att de fortfarande försöker på det här sättet, trots att det bryter mot konsumentköplagen.

Du måste säga hur det går till slut!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av PyzzeN:

Inte för att vara den men varför ska du får mer pengar tillbaka än vad du betalade för produkten? Har du köpt en vara för 1440:- så är det väl självklart att du ska få tillbaka de pengarna du har lagt ut för produkten och inte mer?

Förstår inte hur du på något sätt kan tycka att detta resonemanget är logiskt. Det skulle ju betyda att så fort man köper någonting på rea så riskerar man att hamna i en väldigt ogynnsam situation bara för att butiken ändrar sortiment och om produkten går sönder inom garantiperioden.

Till TS: Stå på dig, likt tidigare användare påpekat är detta i strid med KKL och kan inte heller förstå hur CDON tar denna approach. Nu hade du möjlighet att fråga oss här och faktiskt förstå din rätt i sak, men tänk hur många människor som går med på en sån "deal" varje dag och inte vet om deras rättigheter, skrämmande!

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag tycker det är solklart att när en produkt går sönder under garantiperioden så ska den antingen lagas, ersättas med en ny produkt eller ersättas av pengar som motsvarar dess värde, så att jag kan inhandla ett nytt.

Det är kanske solklart för dig men det saknar rationell grund samt lagligt utrymme. Där det är tillämpligt utfaller vite och ränta som kompensation, det är de verktyg som du skulle kunna använda dig av.

Dina rättigheter sträcker sig till följande - om varan kvar hos tillverkaren och gör du ett garantianspråk? CDON skyldiga att ombesörja utbyte åt dig om det är vad du vill.

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Du kan även vända dig till tillverkaren/åf:

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Merkostnad i form av fraktavgifter kan du senare avkräva CDON.

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Det är det utrymme lagtexten ger dig. CDON kan dock sätta sig på tvären och då måste du driva detta till ARN eller domstol för att få rätt. Detta är en ganska tidsödande process så mitt tips är att du sätter dig in i lagtexten och för en saklig dialog med CDON så löser det sig nog. Är man obstinat finns det ingen som orkar med dig oavsett hur rätt du har.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag hade samma problem med en usb sticka, jag hade köpt en Kingston datatraveler 100 g2 på rea i maj 2014 för 46,80kr och den paijade i juli 2014 och den lämndes in på garanti 2-3 månader senare. Tja, när jag då är framme vid affären (Det var inte affären jag köpte stickan vid utan en annan affär närmare var jag bor) så visar det sig att dom bara har Datatraveler 100 g3 som kostar 100 kr. Och då när jag säger att jag vill byta den här usb stickan så funderar hon en stund och säger sedan att dom vill dom ha en fucking "mellanskillnad" på 53kr bara för att den andra är dyrare och inte samma som den jag lämnade in, och att den har usb 3.0

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson_91:

Förstår inte hur du på något sätt kan tycka att detta resonemanget är logiskt. Det skulle ju betyda att så fort man köper någonting på rea så riskerar man att hamna i en väldigt ogynnsam situation bara för att butiken ändrar sortiment och om produkten går sönder inom garantiperioden.

Som jag skrev i en post längre ner så tycker jag det är självklart att man ska få produkten utbytt om det är så att företaget fortfarande har produkten i sortimentet. Men om det är så att produkten har utgått så ser jag inte varför det skulle vara ogynnsamt ifall man fick tillbaka lika mycket pengar som man själv har lagt ut? Köper man något på rea har man fått en produkt som är värd mer för en mindre peng och skulle det strula så tycker jag man ska vara nöjd med och få tillbaka pengarna man lagt ut.

En mans åsikt

Edit: Kan tillägga att ifall det är ett garantiärende så ska företaget hjälpa kunden så mycket som de kan, men ifall om produkten inte finns o köpa längre så ser jag att pengarna man lagt ut är en rimlig kompensation.

Skrivet av compaq älskaren:

Jag hade samma problem med en usb sticka, jag hade köpt en Kingston datatraveler 100 g2 på rea i maj 2014 för 46,80kr och den paijade i juli 2014 och den lämndes in på garanti 2-3 månader senare. Tja, när jag då är framme vid affären (Det var inte affären jag köpte stickan vid utan en annan affär närmare var jag bor) så visar det sig att dom bara har Datatraveler 100 g3 som kostar 100 kr. Och då när jag säger att jag vill byta den här usb stickan så funderar hon en stund och säger sedan att dom vill dom ha en fucking "mellanskillnad" på 53kr bara för att den andra är dyrare och inte samma som den jag lämnade in, och att den har usb 3.0

Det är väl ganska självklart att du inte ska få en dyrare produkt i utbyte. Har du köpt en produkt för 50kr och något strular ska du få en vara i utbyte som kostar 50kr eller pengarna tillbaka och inte något som kostar det dubbla?

Permalänk
Skrivet av PyzzeN:

Som jag skrev i en post längre ner så tycker jag det är självklart att man ska få produkten utbytt om det är så att företaget fortfarande har produkten i sortimentet. Men om det är så att produkten har utgått så ser jag inte varför det skulle vara ogynnsamt ifall man fick tillbaka lika mycket pengar som man själv har lagt ut? Köper man något på rea har man fått en produkt som är värd mer för en mindre peng och skulle det strula så tycker jag man ska vara nöjd med och få tillbaka pengarna man lagt ut.

En mans åsikt

Edit: Kan tillägga att ifall det är ett garantiärende så ska företaget hjälpa kunden så mycket som de kan, men ifall om produkten inte finns o köpa längre så ser jag att pengarna man lagt ut är en rimlig kompensation.

Fast att företaget har reat ut en produkt ska ju ej missgynna dig i längden, så länge det inte är nämnt speciellt för den rean att så är fallet.

Om du har fått ett bra erbjudande på en produkt som sen går sönder, och du ej får det ordinarie värdet av produkten som kompensation har du ju gjort en förlust. Du har då gjort ett köp (troligtvis) på grund av rean och sen i alla fall blivit straffad på mellanskillnaden på grund av att produkten ej har hållit kvalitetsstandarden, det känns ändå rätt bakvänt, eller hur?

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaq älskaren:

Jag hade samma problem med en usb sticka, jag hade köpt en Kingston datatraveler 100 g2 på rea i maj 2014 för 46,80kr och den paijade i juli 2014 och den lämndes in på garanti 2-3 månader senare. Tja, när jag då är framme vid affären (Det var inte affären jag köpte stickan vid utan en annan affär närmare var jag bor) så visar det sig att dom bara har Datatraveler 100 g3 som kostar 100 kr. Och då när jag säger att jag vill byta den här usb stickan så funderar hon en stund och säger sedan att dom vill dom ha en fucking "mellanskillnad" på 53kr bara för att den andra är dyrare och inte samma som den jag lämnade in, och att den har usb 3.0

Ja men nu motsvarade inte den nya stickan din produkt utan var faktiskt bättre med USB 3.0 så då får du vackert hosta upp slantarna.

Och jag antar att det var samma kedja men annan butik du var i.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

@PyzzeN: Det är precis som att jag måste betala självrisk åt försäkrings bolaget. Samma princip

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk

@daskedennis: Ja, det var samma kedja men annan butik

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk

@daskedennis: Jo, men det var hon som gav mig stickan, det var inte jag som valde den. Jag skulle nog ha valt en annan sticka

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaq älskaren:

@daskedennis: Jo, men det var hon som gav mig stickan, det var inte jag som valde den. Jag skulle nog ha valt en annan sticka

Jag antar att det var deras erbjudande om en likvärdig eller bättre produkt, eftersom de inte hade din i lager. Jag vet inte vad jag själv hade gjort ska erkännas, men som du säger är du ju inte bunden att acceptera den stickan bara för att hon erbjuder den

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

@daskedennis: Men, asså vad är det för vits att det finns garanti ifall man måste betala för att få en ny produkt?

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem

Jag anser inte alls att de nya lurarna är ersättare till de du har nu. Dina trasiga har aktiv ljudisolering medan de nya verkar vara inriktade på att de ska vara slitstarka. De har troligen dessutom väldigt olika specifikationer.

Det enda gemensamma är utseendet.

Permalänk
Medlem

Till de som tycker TS skall ha pengarna tillbaka och inget mer: Tror ni CDON hade godtagit hävning av köpet (köpesumman tillbaka) eller ens gett TS mellanskillnaden om den likvärdiga varan varit billigare istället för dyrare?

Angående reklamation:
Kunden har rätt att välja reklamationsåtgärd (reparation. omleverans, ersättning, hävning), med följande undantag:
1. Om kunden väljer ersättning eller hävning så får säljaren, om det inte orsakar stor oangelägenhet för kunden, ändå vidta reparation eller omleverans.
2. Om kunden väljer reparation eller omleverans får säljaren välja det andra av dessa två om han kan visa att det av kunden valda är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet.
Hävning av köp är alltså inte ett alternativ säljaren har.

Angående täckningsköp: #14531376

Butiker i allmänhet, och CDON i synnerhet, är usla på att följa KKöpL...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag råkade en gång ut för en liknande händelse när jag köpte ett gtx 780 som demovara på Komplett, grafikkortet låg då på 5000kr nytt och jag knep det för 2890kr. Iallafall efter 1 månad gick det sönder och jag skickade in det för reklamation. Det enda Komplett ville erbjuda var att ge mig pengarna tillbaka, jag ringde då flera gånger tills jag fick reda på den här paragraflagen som nämnts. Jag nämnde det över telefon och hotade med arn osv, den här gången fick jag prata med en vettig person som bad om ursäkt för hur sina kollegor hanterat situationen och sedan skickade han raskt iväg ett helt nytt gtx 780.

Så jag skulle rekemmondera att ringa/maila Cdon och dra upp lite lagar tills dom ger sig, det tar ett tag men tillslut går det,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är kanske solklart för dig men det saknar rationell grund samt lagligt utrymme. Där det är tillämpligt utfaller vite och ränta som kompensation, det är de verktyg som du skulle kunna använda dig av.

Dina rättigheter sträcker sig till följande - om varan kvar hos tillverkaren och gör du ett garantianspråk? CDON skyldiga att ombesörja utbyte åt dig om det är vad du vill.

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Du kan även vända dig till tillverkaren/åf:

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Merkostnad i form av fraktavgifter kan du senare avkräva CDON.

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Det är det utrymme lagtexten ger dig. CDON kan dock sätta sig på tvären och då måste du driva detta till ARN eller domstol för att få rätt. Detta är en ganska tidsödande process så mitt tips är att du sätter dig in i lagtexten och för en saklig dialog med CDON så löser det sig nog. Är man obstinat finns det ingen som orkar med dig oavsett hur rätt du har.

Jag är med på ditt resonemang. Det CDON vill göra är att häva köpet, och ge mig pengarna tillbaks i utbyte mot den trasiga produkten. Ger inte det mig rätt att utföra ett täckningsköp, där de betalar mellanskillnaden?
• 33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Skrivet av PyzzeN:

Som jag skrev i en post längre ner så tycker jag det är självklart att man ska få produkten utbytt om det är så att företaget fortfarande har produkten i sortimentet. Men om det är så att produkten har utgått så ser jag inte varför det skulle vara ogynnsamt ifall man fick tillbaka lika mycket pengar som man själv har lagt ut? Köper man något på rea har man fått en produkt som är värd mer för en mindre peng och skulle det strula så tycker jag man ska vara nöjd med och få tillbaka pengarna man lagt ut.

En mans åsikt

Edit: Kan tillägga att ifall det är ett garantiärende så ska företaget hjälpa kunden så mycket som de kan, men ifall om produkten inte finns o köpa längre så ser jag att pengarna man lagt ut är en rimlig kompensation.

Självklart har alla rätt till sin egna åsikt En del av mig tänker precis samma som du, det är på sitt sätt ett logiskt resonemang. Men samtidigt känns det missgynnsamt då jag aldrig kommer kunna få ett liknande headset för samma peng. Jag kan ge dig ett annat exempel som kanske tydliggör det mer:

Antag att din granne jobbar som fabriksarbetare på Volkswagen. Var 10:de år får han lov att köpa en bil till sin egen familj ytterst förmånligt, med 50 % rabatt (källa: påhittat). Grannen får hem sin lyxbil han betalt 500 000 :- för. Redan veckan därpå kör någon vårdslöst i trafiken och totalkvaddar hans bil, det blir bara skrot kvar.
Ska denne person då ersätta priset grannen betalade (500 000:-) eller marknadsvärdet för bilen (1 000 000:-)? Notera att grannen aldrig igen kommer kunna köpa samma bil för summan han förra gången la ut.

Lite så är det i mitt fall, fast med mycket mindre summor såklart. Inte en solklar jämförelse heller, då mitt headset faller under garantiärende och inte skadestånd, men jag ville bara belysa viken av att man kalkylerar efter produktens marknadsvärde, annars blir det ju helknas.

Skrivet av Nerderer:

Jag anser inte alls att de nya lurarna är ersättare till de du har nu. Dina trasiga har aktiv ljudisolering medan de nya verkar vara inriktade på att de ska vara slitstarka. De har troligen dessutom väldigt olika specifikationer.

Det enda gemensamma är utseendet.

Jag läste på Klipsch hemsida att Klipsch Mode M40 utgått och ersatts av Klipsch STATUS Over-Ear Headphones. Det var med hjälp av denna infon, samt att de i princip ser identiska ut + säljs till samma pris som föregångaren som jag antog att det kunde vara en likvärdig produkt.

Kan tillägga att jag är glad om de fokuserar på att göra den nya generationen mer slitstark, de gamla gick sönder på tok för lätt

Permalänk
Medlem

Ser ut som lite superlim där längs kanten skulle fixa det enkelt.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Ser ut som lite superlim där längs kanten skulle fixa det enkelt.

Det har tyvärr spruckit längsmed hela ringen nu, otroligt instabila sömmar. Studerar man den andra hörselkåpan ser man att den sömmen också är påväg att ge med sig. Tycker det är dåligt när ett headset som är tänk att ligga i 2500:-klassen går sönder efter mindre än ett års vardagligt användande, då vill jag att de gör om och gör rätt.

Permalänk
Medlem

Kolla om de inte kan erbjuda en likvärdig produkt från en annan tillverkare då. Kvalitén på detta märket verkar ju inte vara något att hänga i granen oavsett.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på människorna som påstår att du inte skall få en likvärdig vara, hade ett liknande problem med en annan butik där min datormus gick sönder, dom kunde inte erbjuda mig en likadan och sa att jag skulle få pengarna tillbaka men KKL säger att likvärdig produkt är vad som gäller, stog på mig och fick en likvärdig produkt även om den kostade mer.

Permalänk
Inaktiv

Felet många gör är att de resonerar efter hur lagstiftningen borde se ut, men när man har antikapitalister som skriver våra lagar så får vi lagarna därefter.

TS ska självklart stå på sig och kräva täckningsköp och hänvisa till lagstiftningen som är glasklar i frågan, de butiker som inte gillar våran lagstiftning har sig själva att skylla när de valde att etablera sig i sverige.