Reklamation: headset från cdon.com - får de göra såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Felet många gör är att de resonerar efter hur lagstiftningen borde se ut, men när man har antikapitalister som skriver våra lagar så får vi lagarna därefter.

Du får det att låta som något dåligt. I en demokrati och rättsstat skall väl alla medborgare, kapitalis som socialist, ha samma rättsskydd?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PeCe:

Till de som tycker TS skall ha pengarna tillbaka och inget mer: Tror ni CDON hade godtagit hävning av köpet (köpesumman tillbaka) eller ens gett TS mellanskillnaden om den likvärdiga varan varit billigare istället för dyrare?

Angående reklamation:
Kunden har rätt att välja reklamationsåtgärd (reparation. omleverans, ersättning, hävning), med följande undantag:
1. Om kunden väljer ersättning eller hävning så får säljaren, om det inte orsakar stor oangelägenhet för kunden, ändå vidta reparation eller omleverans.
2. Om kunden väljer reparation eller omleverans får säljaren välja det andra av dessa två om han kan visa att det av kunden valda är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet.
Hävning av köp är alltså inte ett alternativ säljaren har.

Angående täckningsköp: #14531376

Butiker i allmänhet, och CDON i synnerhet, är usla på att följa KKöpL...

Men å andra sidan är många konsumenter otroligt dåliga på att skilja på garanti och reklamation, garantier kan ha vilka villkor som helst.

Skrivet av anon159643:

Felet många gör är att de resonerar efter hur lagstiftningen borde se ut, men när man har antikapitalister som skriver våra lagar så får vi lagarna därefter.

TS ska självklart stå på sig och kräva täckningsköp och hänvisa till lagstiftningen som är glasklar i frågan, de butiker som inte gillar våran lagstiftning har sig själva att skylla när de valde att etablera sig i sverige.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Du får det att låta som något dåligt. I en demokrati och rättsstat skall väl alla medborgare, kapitalis som socialist, ha samma rättsskydd?

Det är väl tur att kapitalisterna inte kan köpa alla lagar rakt av ?
Dessutom så finns det EU förordningar också som sätter bottennivån i vad som är tillåtet och EU påpekar också detta allt är inte "vårt fel"

Kom ihåg att alla avsteg från EU-bestämmelserna alltid måste gynna konsumenten.
http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men å andra sidan är många konsumenter otroligt dåliga på att skilja på garanti och reklamation, garantier kan ha vilka villkor som helst.

Nu spelar det ju ofta inte så stor roll om konsumenterna är dåliga på att skilja på garanti och den s k reklamationsrätten i KKöpL då den senare sätter miniminivån...om garantiernas villkor är sämre än vad KKöpL medger så blir de betydelselösa. Problemet är snarare att konsumenter (och även företag) är dåliga på att känna till sina rättigheter (och skyldigheter) oavsett om dessa regleras av en garanti eller av KKöpL.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PeCe:

Nu spelar det ju ofta inte så stor roll om konsumenterna är dåliga på att skilja på garanti och den s k reklamationsrätten i KKöpL då den senare sätter miniminivån...om garantiernas villkor är sämre än vad KKöpL medger så blir de betydelselösa. Problemet är snarare att konsumenter (och även företag) är dåliga på att känna till sina rättigheter (och skyldigheter) oavsett om dessa regleras av en garanti eller av KKöpL.

Nej det är ganska viktigt att skilja på det eftersom reklamationsrätten gäller gentemot säljaren men många verkar vända sig till tillverkaren direkt och de behöver inte bry sig om reklamationsrätten alls i de flesta fall eftersom de inte ingått nått avtal med kunden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är ganska viktigt att skilja på det eftersom reklamationsrätten gäller gentemot säljaren men många verkar vända sig till tillverkaren direkt och de behöver inte bry sig om reklamationsrätten alls i de flesta fall eftersom de inte ingått nått avtal med kunden.

Sant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du får det att låta som något dåligt. I en demokrati och rättsstat skall väl alla medborgare, kapitalis som socialist, ha samma rättsskydd?

Lika inför lagen är självklart inget svenska politiker förespråkar, konsumentköplagen(gäller ej oss näringsidkare, lagen om hets emot folkgrupp, kvinnofridslagen etc är bra exempel på att det är skillnad på folk och folk. Detta är dock en helt annan fråga för en helt annan tråd.'

Inom affärer ska man inte se ideologiskt utan egoistisk och personer som är i TS sits har rätt att kräva återköp och man ska stå på sig och kräva sin rätt. Jag är nyfiken hur det går och hur en butik kan försöka slingra sig ur svensk lagstiftning.