Billig speldator och skärm för The Witcher, Fallout 4, Battlefront, GTA etc.

Permalänk
Medlem

Billig speldator och skärm för The Witcher, Fallout 4, Battlefront, GTA etc.

Tjenare!

Efter resor, objektivköp etc. har jag kommit på att jag inte vill spendera lika mycket pengar på en ny dator som i min förra tråd, då jag helt enkelt inte spelar särskilt mycket. Kommer dessutom att börja på IB-programmet till hösten, så kommer antagligen få ännu mindre tid till nöjen. Nu letar jag efter en prisvärd speldator till GTA, Witcher 3, Fallout, Battlefront etc. på bra inställningar i höga fps.Vill nog spendera mellan 12-19.5k, beroende på hur stor skillnad det är på komponenterna, samt vilka "hopp" det handlar om. Jag vill främst att skärmen ska vara bättre och att datorn ska klara av saker min nuvarande iMac mid 2011 inte gör. Här är vad jag hittills har lyckats plocka ihop. Känns som gsync och freesync vore saker att satsa på. Windows och WD Red har jag själv.

Kommer man märka en stor skillnad på fps etc. när resten av datorn är ganska budget och själva grafikkortet är mer påkostat. Hur stor skillnad kommer det att märkas mellan någon av dessa och denna? http://www.sweclockers.com/forum/trad/1356313-koprad-spel-och...

Skulle vara väldigt tacksam att få hjälp i denna djungel

Permalänk
Medlem

graffet ska vara 390X för 3990kr utan tvekan! Grymt kort för pengarna

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på kundvagnen med 390x, men hade bytt till define s om du inte behöver 5.25 tums platser, så sparar du några hundralappar. Annars det datorerna bra ut skulle väl lagt de pengarna du sparar via chassit bytet på ett bättre nätaggregat, evga gs eller g2 typ Men vet inte om jag hade lagt så mycket på en skärm det är ju en smak sak, men överlag för de spelen du nämner så skulle jag nog heller köra på IPS 1920 med riktigt bra bild om du inte ska ha 144hz ips men då blir det dyrt..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

graffet ska vara 390X för 3990kr utan tvekan! Grymt kort för pengarna

Skrivet av NatureBoyyy:

Jag hade kört på kundvagnen med 390x, men hade bytt till define s om du inte behöver 5.25 tums platser, så sparar du några hundralappar. Annars det datorerna bra ut skulle väl lagt de pengarna du sparar via chassit bytet på ett bättre nätaggregat, evga gs eller g2 typ Men vet inte om jag hade lagt så mycket på en skärm det är ju en smak sak, men överlag för de spelen du nämner så skulle jag nog heller köra på IPS 1920 med riktigt bra bild om du inte ska ha 144hz ips men då blir det dyrt..

Hur står sig 390x jämförelsevis mot t.ex 980? Skulle gärna vilja ha Freesync i sådant fall, och är Asus skärmen mycket sämre än Acer'n? Okej, då byter jag ut! Okej, kan du nämna någon bra ips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zed':

Hur står sig 390x jämförelsevis mot t.ex 980? Skulle gärna vilja ha Freesync i sådant fall, och är Asus skärmen mycket sämre än Acer'n? Okej, då byter jag ut! Okej, kan du nämna någon bra ips?

390X vinner i några spel och 980 vinner i några, men dom ligger väldigt jämnt faktiskt och 390X är ju billigare med över 1000 spänn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

390X vinner i några spel och 980 vinner i några, men dom ligger väldigt jämnt faktiskt och 390X är ju billigare med över 1000 spänn

Okej, det låter ju väldigt bra! Men hur är skärmen då? Är det någon skillnad mellan den och Acer'n när det gäller bildkvaliteten, eller handlar det bara om den där 30-90Hz skandalen? Enligt mig verkar det vara inom den skalan som Freesync är mest användbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

980 är dock ett bättre köp, tack vare att det är Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Och det där var ett skämt eller?

Skrivet av Zed':

Okej, det låter ju väldigt bra! Men hur är skärmen då? Är det någon skillnad mellan den och Acer'n när det gäller bildkvaliteten, eller handlar det bara om den där 30-90Hz skandalen? Enligt mig verkar det vara inom den skalan som Freesync är mest användbart.

Vilka menar du mellan? Är ju fler än 2 skärmar du har visat

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Asså jag är största nvidia-fanboyen så säg inte så.. På vilka sätt?

Skrivet av Friterad:

Och det där var ett skämt eller?

Vilka menar du mellan? Är ju fler än 2 skärmar du har visat

Den dyrare varitanten, XB27HU... Här är en recension av pcperspective, som jag har hört ska vara väldigt objektiva. ASUS MG279Q

EDIT: Läste fel hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zed':

Asså jag är största nvidia-fanboyen så säg inte så.. På vilka sätt?

Den dyrare varitanten, XB27HU... Här är en recension av pcperspective, som jag har hört ska vara väldigt objektiva. ASUS MG279Q

EDIT: Läste fel hehe

Ta den du tror är bäst enligt recensioner. Skärmar är ju lite annorlunda och man kan ju inte bara bedöma efter specifikationer precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ta den du tror är bäst enligt recensioner. Skärmar är ju lite annorlunda och man kan ju inte bara bedöma efter specifikationer precis.

Okej, tack!

Funderar att köra på Acer Predator XB270Hubprz med ett 980 Strix istället, tror du att det kan vara värt det? För att komma undan AMD's drivrutinsproblem samt få en bättre skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zed':

Okej, tack!

Funderar att köra på Acer Predator XB270Hubprz med ett 980 Strix istället, tror du att det kan vara värt det? För att komma undan AMD's drivrutinsproblem samt få en bättre skärm.

vilka drivrutins problem? amds rykte som dom hade för 15år sen hänger med än, kört amd i fler år utan några som helst problem...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vilka drivrutins problem? amds rykte som dom hade för 15år sen hänger med än, kört amd i fler år utan några som helst problem...

Är inte alls insatt så det kan nog stämma. Dock har jag läst att det fortfarande finns mer problem med AMD än Nvidia, på vissa icke-proffs recensioner. Men vilken combo tror du på, 390x med Asus MG.. eller 980 Strix med Acer XB27hu..?

Permalänk
Skrivet av Zed':

Är inte alls insatt så det kan nog stämma. Dock har jag läst att det fortfarande finns mer problem med AMD än Nvidia, på vissa icke-proffs recensioner. Men vilken combo tror du på, 390x med Asus MG.. eller 980 Strix med Acer XB27hu..?

För priset tycket jag att du absolut ska klippa till på AMD. Angående skärmarna låter jag någon mer erfaren uttala sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

kolla vilket kort som presterar bäst eller kika på pris/prestanda. får du 5 fps mer med 980 kortet och det kostar 1000kr mer så kanske det inte är så värt...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kolla vilket kort som presterar bäst eller kika på pris/prestanda. får du 5 fps mer med 980 kortet och det kostar 1000kr mer så kanske det inte är så värt...

Är det någon annan stor skillnad mellan AMD och Nvidia? I tester verkar 970 prestera bättre än 390x i The Witcher 3, vilket låter väldigt skumt. Till sist, hur pass stor skillnad är det på skärmarna? Tack!

EDIT:

"Det som är till besvär är följande: För att Freesync ska fungera måste användaren ställa om MG279Q under Image-menyn och Freesync till ON(35-90Hz). Därefter måste bildskärmen ändras till 90 Hz i Windows. Sist men inte minst måste du i AMD Catalyst Control Center under My Digital Flatpanels och Properties bocka för AMD Freesync. Denna sista ruta dyker inte alltid upp i AMD:s programvara, då behövs en omstart."

Saxat från Thomas recension av Asus skärmen. Känns lite jobbigt att behöva starta om skärmen och kludda i inställningarna när man ska byta mellan TF2 och The Witcher t.ex. Däremot gillar jag Asus kvalitet och support, och känner ungefär så här angående Acer i det avseendet. .