Moderkort trasigt ifrån leverantör; MSI Z97-S02

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azeth:

Om du hade sett den med ögat, så kommer du se att den är helt itryckt.
Asså, den är inte böjd, utan helt intryckt där den sitter fast

Inte möjligt att lira loss den med extremt liten pincett och förstoringsglas (kan ha tryckts in i plasten när du pressa dit cpu:n, nå hur detta hände är svårt att svara på)?

en galen idé annars är om du kan löda, är att lägga liten klick så cpu:n får kontakt med alla pinnar. Men det är en utmaning som heter duga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Börjar dyka upp många sådana här trådar.

Och i varannan framkommer det att processorn faktiskt tappats "pyttelite", "bara en gång" osv. in absurdum.

Permalänk
Skrivet av fark:

Tråkigt men efter allt man läser om detta idag så måste man nästan inspektera socket innan man monterar CPU, ja t.o.m innan du ens öppnar CPU kartongen skulle jag säga för då är det nog iaf lite svårare för återförsäljaren att påstå att du monterat CPU och dom får så lov att börja kika närmare på det.

Med det sagt så har jag själv råkat ut för nyköpt moderkort med någon pin böjd, inte ens första gången faktiskt men det tillhör ändå undantagen måste jag säga och ifall det är ifrån fabrik el folk som lämnat tillbaka varor vet jag ej? Det är ju bevisat att återförsäljare ibland gör så oavsett vad dom lovar, oavsett vad regler säger om saken. Har till 100% köpt produkter som folk lämnat tillbaka för kan se på kartongen att den varit öppnat och någon gång t.o.m sata påsar inuti som rivits upp fast det var på Netonnet och hade inga problem att byta där iaf efter att ha påpekat det så det är nog upp till individen/säljaren men det roliga är att han för mig erkände att det är inte direkt är första gången nya moderkort kommer så till slutkund. Vet inte hur jag ska tolka det men tyckte det lät lite lurigt för det lär ju sätta käppar i hjulen för många konsumenter om det är sant?

Kan ju även vara svårt att veta själv om du inte inspekterat socket innan montering vilket torde göra allt mycket svårare kan jag tänka mig?

Jag är helt och fullt övertygad om att det fåtal historier där det faktiskt inte är användarens eget fel så är det pga av att butiken sålt ett tillbaka skickat moderkort som nytt och den tidigare köparen klantat till sig.
Jag vet att "alla" butiker säger att de bara säljer nya komponenter som nya osv men med tanke på Sveriges ångerrätt och hur många exemplar av olika komponenter som skickas tillbaka och hur lite som dyker upp i fyndhörnorna så köper jag inte det en sekund.

Ta som exempel lite exklusivare CPUer som 5960x, när de kom var där "många" som köpte flera exemplar och skickade tillbaka tills de fick ett bra ex men jag såg aldrig en ända 5960x i någon fyndhörna, konstigt va?

Eller ännu värre som med den där Pentium AE som där fanns en tråd med för någon månad sen där den blev tagen som garantiärende för att den saknade någon kondensator på undersidan och sen en annan kille visade upp bilder för att han hade fått exakt samma defekta CPU med sin beställning veckan efter från butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag är helt och fullt övertygad om att det fåtal historier där det faktiskt inte är användarens eget fel så är det pga av att butiken sålt ett tillbaka skickat moderkort som nytt och den tidigare köparen klantat till sig.
Jag vet att "alla" butiker säger att de bara säljer nya komponenter som nya osv men med tanke på Sveriges ångerrätt och hur många exemplar av olika komponenter som skickas tillbaka och hur lite som dyker upp i fyndhörnorna så köper jag inte det en sekund.

Ta som exempel lite exklusivare CPUer som 5960x, när de kom var där "många" som köpte flera exemplar och skickade tillbaka tills de fick ett bra ex men jag såg aldrig en ända 5960x i någon fyndhörna, konstigt va?

Eller ännu värre som med den där Pentium AE som där fanns en tråd med för någon månad sen där den blev tagen som garantiärende för att den saknade någon kondensator på undersidan och sen en annan kille visade upp bilder för att han hade fått exakt samma defekta CPU med sin beställning veckan efter från butiken.

Kan du länka? Låter som kul läsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kan du länka? Låter som kul läsning.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1316745-trasig-g3258-fr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag är helt och fullt övertygad om att det fåtal historier där det faktiskt inte är användarens eget fel så är det pga av att butiken sålt ett tillbaka skickat moderkort som nytt och den tidigare köparen klantat till sig.
Jag vet att "alla" butiker säger att de bara säljer nya komponenter som nya osv men med tanke på Sveriges ångerrätt och hur många exemplar av olika komponenter som skickas tillbaka och hur lite som dyker upp i fyndhörnorna så köper jag inte det en sekund.

Ta som exempel lite exklusivare CPUer som 5960x, när de kom var där "många" som köpte flera exemplar och skickade tillbaka tills de fick ett bra ex men jag såg aldrig en ända 5960x i någon fyndhörna, konstigt va?

Eller ännu värre som med den där Pentium AE som där fanns en tråd med för någon månad sen där den blev tagen som garantiärende för att den saknade någon kondensator på undersidan och sen en annan kille visade upp bilder för att han hade fått exakt samma defekta CPU med sin beställning veckan efter från butiken.

Jag kan tänka mig för jag vet ju själv hur jag lyckades öppna min 5820K kartong på ett snyggt sätt och hade faktiskt tankar på att lämna tillbaka den senare utifall den inte klockade bra nog, det gjorde den iofs inte men klarade inte av att göra så ändå just för att någon annan kanske får produkten dom betalat fullt pris för senare?

Det där med samvetet är en lustig sak men men känns bra samt att jag gjorde rätt så sover bra hehe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Jag kan tänka mig för jag vet ju själv hur jag lyckades öppna min 5820K kartong på ett snyggt sätt och hade faktiskt tankar på att lämna tillbaka den senare utifall den inte klockade bra nog, det gjorde den iofs inte men klarade inte av att göra så ändå just för att någon annan kanske får produkten dom betalat fullt pris för senare?

Det där med samvetet är en lustig sak men men känns bra samt att jag gjorde rätt så sover bra hehe..

Tror även vissa moderkort inte har en sigill på lådan (har för mig jag sett det någon gång).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Jag är helt och fullt övertygad om att det fåtal historier där det faktiskt inte är användarens eget fel så är det pga av att butiken sålt ett tillbaka skickat moderkort som nytt och den tidigare köparen klantat till sig.
Jag vet att "alla" butiker säger att de bara säljer nya komponenter som nya osv men med tanke på Sveriges ångerrätt och hur många exemplar av olika komponenter som skickas tillbaka och hur lite som dyker upp i fyndhörnorna så köper jag inte det en sekund.

Ta som exempel lite exklusivare CPUer som 5960x, när de kom var där "många" som köpte flera exemplar och skickade tillbaka tills de fick ett bra ex men jag såg aldrig en ända 5960x i någon fyndhörna, konstigt va?

Eller ännu värre som med den där Pentium AE som där fanns en tråd med för någon månad sen där den blev tagen som garantiärende för att den saknade någon kondensator på undersidan och sen en annan kille visade upp bilder för att han hade fått exakt samma defekta CPU med sin beställning veckan efter från butiken.

Word, man läser ju för jämnan om folk som byter cpu både 2 och 3 gånger bara för att den klockar så dåligt, jävla fjantar som förstör för andra.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Hedersmedlem

Rent juridiskt så är fel som uppkommer inom 6 mån automatiskt ursprungliga om inte säljaren kan bevisa att du gjort skadan. Så be dem bevisa att du gjort skadan. Att de säger att alla kort är felfria från fabrik är inget bevis.

Sedan så är det så när det gäller dessa socklar att det enda rätta är att kolla direkt när du börjar pilla, för hör du av dig direkt och inte ens har monterat något så har du ett helt annat förhandlingsläge med säljaren än när du kommer in med ett kort med monterad cpu.

Till sist så hade en polare ett kort med böjd pin som nekats garanti så sent som i förra veckan. Efter att ha provat att montera processorn ett par gånger så hade pinnen böjts tillbaka. Jag tror det är rätt vanligt att de helt enkelt inte flexar tillbaka som de ska, så att pilla lite med dem fixar problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Rent juridiskt så är fel som uppkommer inom 6 mån automatiskt ursprungliga om inte säljaren kan bevisa att du gjort skadan. Så be dem bevisa att du gjort skadan. Att de säger att alla kort är felfria från fabrik är inget bevis.

Sedan så är det så när det gäller dessa socklar att det enda rätta är att kolla direkt när du börjar pilla, för hör du av dig direkt och inte ens har monterat något så har du ett helt annat förhandlingsläge med säljaren än när du kommer in med ett kort med monterad cpu.

Till sist så hade en polare ett kort med böjd pin som nekats garanti så sent som i förra veckan. Efter att ha provat att montera processorn ett par gånger så hade pinnen böjts tillbaka. Jag tror det är rätt vanligt att de helt enkelt inte flexar tillbaka som de ska, så att pilla lite med dem fixar problemet.

"Inget bevis" är ganska starka ord i detta sammanhang, då bevisbördan inte ligger på samma nivå som i en mordrättegång direkt. Är man oense om vad som gäller som "bevis" så är det upp till en domstol att avgöra - och som redan klargjorts här så finns knappt nått fall (om ens något) fall som har gått till ARN -> domstol (eller direkt till domstol) där en person har fått rätt att en återförsäljare inte har haft nog med "bevis" för att hävda att detta inte var ett ursprungsfel.

I stort sett så räcker det för en återförsäljare kan visa på att produkten har varit öppnad av kund och att just den produkten var ny från fabrik så är det nog med bevis då kontexten är att fel från fabrik på detta sättet inte händer.

Personligen så tror jag klart att det kan finnas fall med fabriksskadade moderkort, men det är extremt ovanligt, och med extremt så menar jag inte 1 på 1000 utan snarare kanske 1 på 1000000 eller 1 på 10000000. Har varit med om flertalet gånger då personer hävdat att "det var så från början" eller "jag har inte böjt den" men när man börjar nysta i det så har personen i fråga varit med ett finger eller kant av processorn i socketen ändå. En för mig (högst personlig) åsikt/riktlinje är att om en person faktiskt har monterat en processor i socketen och sen upptäckt att det finns en böjd pin där så är det i 99,999999999999999999% (orkar inte skriva mer 9:or än såhär) av fallen personen i fråga som böjt pinnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ollesbolle:

"Inget bevis" är ganska starka ord i detta sammanhang, då bevisbördan inte ligger på samma nivå som i en mordrättegång direkt. Är man oense om vad som gäller som "bevis" så är det upp till en domstol att avgöra - och som redan klargjorts här så finns knappt nått fall (om ens något) fall som har gått till ARN -> domstol (eller direkt till domstol) där en person har fått rätt att en återförsäljare inte har haft nog med "bevis" för att hävda att detta inte var ett ursprungsfel.

I stort sett så räcker det för en återförsäljare kan visa på att produkten har varit öppnad av kund och att just den produkten var ny från fabrik så är det nog med bevis då kontexten är att fel från fabrik på detta sättet inte händer.

Personligen så tror jag klart att det kan finnas fall med fabriksskadade moderkort, men det är extremt ovanligt, och med extremt så menar jag inte 1 på 1000 utan snarare kanske 1 på 1000000 eller 1 på 10000000. Har varit med om flertalet gånger då personer hävdat att "det var så från början" eller "jag har inte böjt den" men när man börjar nysta i det så har personen i fråga varit med ett finger eller kant av processorn i socketen ändå. En för mig (högst personlig) åsikt/riktlinje är att om en person faktiskt har monterat en processor i socketen och sen upptäckt att det finns en böjd pin där så är det i 99,999999999999999999% (orkar inte skriva mer 9:or än såhär) av fallen personen i fråga som böjt pinnen.

Det här resonemanget dyker upp ideligen. Ett moderkort, eller annan elektronikpryl är en ganska avancerad skapelse. Klart att det blir fel vid produktionen. Att hävda att alla moderkort i sluten förpackning skulle vara fria från fel, då behöver vi inte konsumenträttslagar för någonting. Kan något så avancerat som ett moderkort vara felfritt så skulle det vara omöjligt att reklamera något så enkelt som ett par skor. Det blir fel när man producerar saker. Ju mer avancerade saker desto större risk för fel. Människor gör misstag.

Så jag tror att gråzonen är stor i detta fallet. De flesta kollar inte socketen innan de monterar och vet därför inte om den var hel eller trasig redan ur kartong. Då blir det mycket svårare att stå på sig mot säljaren också.

Sedan kan man också hävda att en produkt som är så svår att använda som dessa verkar vara är felkonstruerad. Säljer man en produkt till lekmän ska den också vara konstruerad så att lekmän kan montera den. Intels nuvarande sockel lever inte alls upp till det. Den är en katastrof.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det här resonemanget dyker upp ideligen. Ett moderkort, eller annan elektronikpryl är en ganska avancerad skapelse. Klart att det blir fel vid produktionen. Att hävda att alla moderkort i sluten förpackning skulle vara fria från fel, då behöver vi inte konsumenträttslagar för någonting. Kan något så avancerat som ett moderkort vara felfritt så skulle det vara omöjligt att reklamera något så enkelt som ett par skor. Det blir fel när man producerar saker. Ju mer avancerade saker desto större risk för fel. Människor gör misstag.

Så jag tror att gråzonen är stor i detta fallet. De flesta kollar inte socketen innan de monterar och vet därför inte om den var hel eller trasig redan ur kartong. Då blir det mycket svårare att stå på sig mot säljaren också.

Sedan kan man också hävda att en produkt som är så svår att använda som dessa verkar vara är felkonstruerad. Säljer man en produkt till lekmän ska den också vara konstruerad så att lekmän kan montera den. Intels nuvarande sockel lever inte alls upp till det. Den är en katastrof.

Generellt så ju mer avancerade saker desto större/bättre QC skulle jag vilja påstå.
Tycker även att datorbyggande kanske inte bör vara för lekmän, det finns färdigbyggda datorer av en anledning, många gånger köper folk dator i delar för att spara pengar och många gånger lyckas de då ha sönder något vid monteringen.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det här resonemanget dyker upp ideligen. Ett moderkort, eller annan elektronikpryl är en ganska avancerad skapelse. Klart att det blir fel vid produktionen. Att hävda att alla moderkort i sluten förpackning skulle vara fria från fel, då behöver vi inte konsumenträttslagar för någonting. Kan något så avancerat som ett moderkort vara felfritt så skulle det vara omöjligt att reklamera något så enkelt som ett par skor. Det blir fel när man producerar saker. Ju mer avancerade saker desto större risk för fel. Människor gör misstag.

Så jag tror att gråzonen är stor i detta fallet. De flesta kollar inte socketen innan de monterar och vet därför inte om den var hel eller trasig redan ur kartong. Då blir det mycket svårare att stå på sig mot säljaren också.

Sedan kan man också hävda att en produkt som är så svår att använda som dessa verkar vara är felkonstruerad. Säljer man en produkt till lekmän ska den också vara konstruerad så att lekmän kan montera den. Intels nuvarande sockel lever inte alls upp till det. Den är en katastrof.

Håller inte med dg på ett antal punkter:
1. Har aldrig påstått att bara för att ett moderkort är nytt från fabrik inte skulle vara felfria, endast till extremt hög andel felfria på just en specifik punkt.
2. Desto mer avancerade saker desto större risk för fel, men nu pratar vi inte om moderkort i allmänhet, vi pratar enbart om socketen och fysisk skada på denna. Hur avancerat moderkortet är i övrigt är helt irrelevant gällande detta.
3. Anledningen till att jag vill tillskriva en så enormt liten andel av fabrisksskadade sockets är att när man kollar på företag som har har egen montering av datorer och som bygger extremt stora volymer av datorer och dessa inte har sett några fabriksskadade sockets.
4. Om intels socket har dålig design eller inte kan vi snacka om, men som nämndes ovan så kanske antagandet att "det är till för lekmän" inte stämmer så bra - jag skulle personligen förmodligen ha sönder nått om jag skulle byta nått i en motor i en bil (något som många av mina kompisar skulle klara galant), betyder det då att motorns design är katastrofal?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska stå på dig. Säg till dem att du följde monteringsanvisningarna (om du gjorde det) till punkt och pricka. Man kan inte sälja en produkt till konsument och sedan kategoriskt räkna med att konsumenten inte kan handhava den, utan man måste göra en bedömning från fall till fall.

Oavsett vad andra säger så säger lagen att bevisbördan ligger på företaget; inte på dig. Fråga dem därför vad de har för bevis för att du har åstadkommit skadan. Om de hävdar att det oftast är handhavandefel som gör sådana här skador så kan du påminna dem om att det är ett påstående, inte ett bevis. Även om det finns eller inte finns prejudicerande fall så är det upp till en domstol att tolka lagen i varje enskilt fall och inte en person på ett forum. Inet har dessutom ett mycket gott rykte och därför mycket att förlora på att fallet ens går till ARN eller domstol.

Om du hittat liknande fall på andra ställen, skriv ut screenshots och ta med. Det är ett bra sätt att hävda att sådant här kan hända.

Det är däremot inte självklart att du får ett helt nytt moderkort. De kan ta in det för reparation också, vilket jag antar att de inte erbjudit än eftersom de då skulle ta på sig skuldbördan.

Och kom ihåg: håll dig alltid lugn och sansad när du pratar med dem, kolla upp lagar och annat innan och var förberedd, var inte rädd för att be att få prata med chefen om du kör fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Rent juridiskt så är fel som uppkommer inom 6 mån automatiskt ursprungliga om inte säljaren kan bevisa att du gjort skadan. Så be dem bevisa att du gjort skadan. Att de säger att alla kort är felfria från fabrik är inget bevis.

Sedan så är det så när det gäller dessa socklar att det enda rätta är att kolla direkt när du börjar pilla, för hör du av dig direkt och inte ens har monterat något så har du ett helt annat förhandlingsläge med säljaren än när du kommer in med ett kort med monterad cpu.

Till sist så hade en polare ett kort med böjd pin som nekats garanti så sent som i förra veckan. Efter att ha provat att montera processorn ett par gånger så hade pinnen böjts tillbaka. Jag tror det är rätt vanligt att de helt enkelt inte flexar tillbaka som de ska, så att pilla lite med dem fixar problemet.

Aa, men asså jag har kollat själv med förstoringsglas och det är helt klart intryckt, jag tror inte jag kan böja tillbaka den själv, vågar inte pröva.. Det kanske strular till saker mer med moderkortet och det orkar jag inte

Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Jag tycker att du ska stå på dig. Säg till dem att du följde monteringsanvisningarna (om du gjorde det) till punkt och pricka. Man kan inte sälja en produkt till konsument och sedan kategoriskt räkna med att konsumenten inte kan handhava den, utan man måste göra en bedömning från fall till fall.

Oavsett vad andra säger så säger lagen att bevisbördan ligger på företaget; inte på dig. Fråga dem därför vad de har för bevis för att du har åstadkommit skadan. Om de hävdar att det oftast är handhavandefel som gör sådana här skador så kan du påminna dem om att det är ett påstående, inte ett bevis. Även om det finns eller inte finns prejudicerande fall så är det upp till en domstol att tolka lagen i varje enskilt fall och inte en person på ett forum. Inet har dessutom ett mycket gott rykte och därför mycket att förlora på att fallet ens går till ARN eller domstol.

Om du hittat liknande fall på andra ställen, skriv ut screenshots och ta med. Det är ett bra sätt att hävda att sådant här kan hända.

Det är däremot inte självklart att du får ett helt nytt moderkort. De kan ta in det för reparation också, vilket jag antar att de inte erbjudit än eftersom de då skulle ta på sig skuldbördan.

Och kom ihåg: håll dig alltid lugn och sansad när du pratar med dem, kolla upp lagar och annat innan och var förberedd, var inte rädd för att be att få prata med chefen om du kör fast.

Okej, ska ringa deras kundservice imorgon, låter väldigt bra det du skrev! Tack så mycket för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att de säger att alla kort är felfria från fabrik är inget bevis.

Men det ÄR så. Jobbar i en ganska välkänd datorbutik själv och har ganska bra koll på sånt här. Det är faktiskt bevis då moderkortstillverkare fotar processorsocklarna på samtliga moderkort innan de skickar iväg korten. Det är med andra ord tillverkarens ord som gäller. Böjda pins är, jag kan verkligen inte understryka detta nog, alltid ett fel från kundens sida. Det är lätt hänt och det kan hända alla, men snälla ni, sluta tro att det är något annat än handhavandefel det handlar om.

Det skulle ju vara i ett teoretiskt fall där butiken har köpt tillbaka ett moderkort med en böjd pin på, men tro mig, detta händer inte, det är stenhård kontrollering på särskilt moderkort.

För övrigt så vet jag att Inet brukar erbjuda sig att försöka böja tillbaka de pins som är böjda, dock på din egen risk, så gå tillbaka till butiken och fråga om de kan göra det åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Men det ÄR så. Jobbar i en ganska välkänd datorbutik själv och har ganska bra koll på sånt här. Det är faktiskt bevis då moderkortstillverkare fotar processorsocklarna på samtliga moderkort innan de skickar iväg korten. Det är med andra ord tillverkarens ord som gäller. Böjda pins är, jag kan verkligen inte understryka detta nog, alltid ett fel från kundens sida. Det är lätt hänt och det kan hända alla, men snälla ni, sluta tro att det är något annat än handhavandefel det handlar om.

Det skulle ju vara i ett teoretiskt fall där butiken har köpt tillbaka ett moderkort med en böjd pin på, men tro mig, detta händer inte, det är stenhård kontrollering på särskilt moderkort.

För övrigt så vet jag att Inet brukar erbjuda sig att försöka böja tillbaka de pins som är böjda, dock på din egen risk, så gå tillbaka till butiken och fråga om de kan göra det åt dig.

Då borde det väl inte vara något problem för Inet att begära ut den bilden så att de kan (be)visa för TS? Bevisbördan gäller oavsett i varje enskilt fall och man kan inte gå på någon slags generell kvalitetssäkring hos producent.

Dessutom måste väl skyddet för sockeln monteras efter att den bilden är tagen och det finns ju inget som säger inget hänt i den processen eller däremellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Då borde det väl inte vara något problem för Inet att begära ut den bilden så att de kan (be)visa för TS? Bevisbördan gäller oavsett i varje enskilt fall och man kan inte gå på någon slags generell kvalitetssäkring hos producent.

Dessutom måste väl skyddet för sockeln monteras efter att den bilden är tagen och det finns ju inget som säger inget hänt i den processen eller däremellan.

Men jag ser ju att piggen inte är böjd, utan är helt itryckt Det är de som är de sjuka i detta fallet

Permalänk
Skrivet av ylledjur:

Jag tycker att du ska stå på dig. Säg till dem att du följde monteringsanvisningarna (om du gjorde det) till punkt och pricka. Man kan inte sälja en produkt till konsument och sedan kategoriskt räkna med att konsumenten inte kan handhava den, utan man måste göra en bedömning från fall till fall.

Oavsett vad andra säger så säger lagen att bevisbördan ligger på företaget; inte på dig. Fråga dem därför vad de har för bevis för att du har åstadkommit skadan. Om de hävdar att det oftast är handhavandefel som gör sådana här skador så kan du påminna dem om att det är ett påstående, inte ett bevis. Även om det finns eller inte finns prejudicerande fall så är det upp till en domstol att tolka lagen i varje enskilt fall och inte en person på ett forum. Inet har dessutom ett mycket gott rykte och därför mycket att förlora på att fallet ens går till ARN eller domstol.

Om du hittat liknande fall på andra ställen, skriv ut screenshots och ta med. Det är ett bra sätt att hävda att sådant här kan hända.

Det är däremot inte självklart att du får ett helt nytt moderkort. De kan ta in det för reparation också, vilket jag antar att de inte erbjudit än eftersom de då skulle ta på sig skuldbördan.

Och kom ihåg: håll dig alltid lugn och sansad när du pratar med dem, kolla upp lagar och annat innan och var förberedd, var inte rädd för att be att få prata med chefen om du kör fast.

Då gör vi ett sista försök...
Din tolkning av vad "bevis" betyder i detta sammanhang rimmar väldigt dåligt med tidigare ARN-case såväl som prejudicerande domar, att du personligen inte tycker att det är bevis nog köper jag rakt av, men det har blivit testat tidigare av domstol (nu pratar jag iofs om böjda pins).

Om det inte är "standard" böjda pins utan en enskild pin som är helt intryckt (tolkar det som att den är intryckt i rutnätet som pinsen kommer upp ur) så skulle det vara extremt intressant att se foto på detta - det är inte att jag tvivlar på att så är fallet, men har sett vad jag skulle beskriva som intryckta pins eller "dubbelvikta" pins tidigare, då också ofta med andra pins som är lite böjda om man tittar närmare (åter igen, påstår inte att så är fallet här). MEn jag skulle tycka det var väldigt intressant att få se en bra bild på detta.

Några av de större återförsäljarna (och förmodligen några av de mindre också, vet inte säkert) har policys likt att dom erbjuder att köpa ett nytt moderkort till reducerat pris eller liknande av goodwill, lite plåster på såren för det är verkligen inte kul att köpa någonting nytt och sedan ha detta söndring innan man ens har hunnit använda det.

Men ska man försöka se på detta lite objektivt så vet vi att vi har ett moderkort med minst en böjd/intryckt pin, frågan är hur blev den så. De tre (vad jag skulle kalla seriösa) alternativen är:
1. TS råkade böja pinen, det händer, man kan ha otur etc (har sett extremt erfarna datorbyggare göra detta, och då menar jag erfarna som i har monterat ihop över 1000 datorer).
2. Pinen blev böjd hos tillverkaren innan moderkortet förseglades - detta kan vi med vad vi vet om säkerhetsrutiner/kvalitetskontroller hos tillverkaren tillsammans med vad vi vet från företag som bygger datorer i stora volymer och inte har sett detta någon gång säga är om inte helt omöjligt, iaf extremt nära omöjligt.
3. Produkten har varit öppnad och någon har böjt pinen innan TS fick produkten men efter tillverkaren skickade produkten - detta kan (i realiteten) vara möjligt ifall just denna produkten har tidigare varit ute hos en kund, eller om återförsäljaren har öppnat produkten tidigare etc. Detta kan - och ska återförsäljaren kunna ta reda på. Och är det så att dom inte kan garantera att produkten faktiskt inte har varit öppnad eller varit ute hos annan kund tidigare så ska du ha ett nytt moderkort, inget snack om saken (men har förutsatt att så inte är fallet).

En sista fråga till TS: Du verkar helt 100% säker på du inte kan ha böjt pinen själv, jag undrar hur du kan vara så säker, jag skulle aldrig kunna vara så säker om det var jag själv som hade öppnat produkten och monterat en CPU i socketen, enda gången jag skulle kunna vara så säker är ifall jag öppnade moderkortslådan, tog ut moderkortet och försiktigt tog bort socketskyddet och kollade direkt på socketen för att inspektera och då fann att en pin var böjd/intryckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

Då gör vi ett sista försök...
Din tolkning av vad "bevis" betyder i detta sammanhang rimmar väldigt dåligt med tidigare ARN-case såväl som prejudicerande domar, att du personligen inte tycker att det är bevis nog köper jag rakt av, men det har blivit testat tidigare av domstol (nu pratar jag iofs om böjda pins).

Om det inte är "standard" böjda pins utan en enskild pin som är helt intryckt (tolkar det som att den är intryckt i rutnätet som pinsen kommer upp ur) så skulle det vara extremt intressant att se foto på detta - det är inte att jag tvivlar på att så är fallet, men har sett vad jag skulle beskriva som intryckta pins eller "dubbelvikta" pins tidigare, då också ofta med andra pins som är lite böjda om man tittar närmare (åter igen, påstår inte att så är fallet här). MEn jag skulle tycka det var väldigt intressant att få se en bra bild på detta.

Några av de större återförsäljarna (och förmodligen några av de mindre också, vet inte säkert) har policys likt att dom erbjuder att köpa ett nytt moderkort till reducerat pris eller liknande av goodwill, lite plåster på såren för det är verkligen inte kul att köpa någonting nytt och sedan ha detta söndring innan man ens har hunnit använda det.

Men ska man försöka se på detta lite objektivt så vet vi att vi har ett moderkort med minst en böjd/intryckt pin, frågan är hur blev den så. De tre (vad jag skulle kalla seriösa) alternativen är:
1. TS råkade böja pinen, det händer, man kan ha otur etc (har sett extremt erfarna datorbyggare göra detta, och då menar jag erfarna som i har monterat ihop över 1000 datorer).
2. Pinen blev böjd hos tillverkaren innan moderkortet förseglades - detta kan vi med vad vi vet om säkerhetsrutiner/kvalitetskontroller hos tillverkaren tillsammans med vad vi vet från företag som bygger datorer i stora volymer och inte har sett detta någon gång säga är om inte helt omöjligt, iaf extremt nära omöjligt.
3. Produkten har varit öppnad och någon har böjt pinen innan TS fick produkten men efter tillverkaren skickade produkten - detta kan (i realiteten) vara möjligt ifall just denna produkten har tidigare varit ute hos en kund, eller om återförsäljaren har öppnat produkten tidigare etc. Detta kan - och ska återförsäljaren kunna ta reda på. Och är det så att dom inte kan garantera att produkten faktiskt inte har varit öppnad eller varit ute hos annan kund tidigare så ska du ha ett nytt moderkort, inget snack om saken (men har förutsatt att så inte är fallet).

En sista fråga till TS: Du verkar helt 100% säker på du inte kan ha böjt pinen själv, jag undrar hur du kan vara så säker, jag skulle aldrig kunna vara så säker om det var jag själv som hade öppnat produkten och monterat en CPU i socketen, enda gången jag skulle kunna vara så säker är ifall jag öppnade moderkortslådan, tog ut moderkortet och försiktigt tog bort socketskyddet och kollade direkt på socketen för att inspektera och då fann att en pin var böjd/intryckt.

Nu är jag inte jurist. Du kanske är och därmed har större insyn i detta. Oavsett så är prejudikat inte bindande i Sverige (se lagen.nu) och det kan därför vara intressant att gå vidare med ett mer udda fall som det här. Dessutom kan det finnas helt andra prejudikat som är applicerbara, som inte har direkt med pinnar i en processorsockel att göra. Som lekman är det i princip omöjligt att tolka lagen, varför jag väljer att läsa den rakt av tills jag sett faktiska bevis på att den inte ska läsas så, till exempel genom att en jurist på ARN säger till TS att det inte är någon idé.

Permalänk
Skrivet av ylledjur:

Nu är jag inte jurist. Du kanske är och därmed har större insyn i detta. Oavsett så är prejudikat inte bindande i Sverige (se lagen.nu) och det kan därför vara intressant att gå vidare med ett mer udda fall som det här. Dessutom kan det finnas helt andra prejudikat som är applicerbara, som inte har direkt med pinnar i en processorsockel att göra. Som lekman är det i princip omöjligt att tolka lagen, varför jag väljer att läsa den rakt av tills jag sett faktiska bevis på att den inte ska läsas så, till exempel genom att en jurist på ARN säger till TS att det inte är någon idé.

Jag kollade med en teknikintresserad person som även jobbar som Konsumentrådgivare i en stad om vad "proffsen" säger om just detta med trasiga moderkort och svaret var i princip att ARN suckar och säger nästa person i kön, de tar inte i denna frågan med Tång då de vet att den inte leder någonstans.

Stämmer rätt väl med alla trådar man sett om ämnet de senaste åren som säger de ska gå till ARN men ingen presenterar hur det gick där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azeth:

Tjenare grabbar, förlåt att jag inte svarade igår, hade en tuff arbetsdag. Iallfall, har tagit ett par bilder och här postar jag de bästa jag tagit. Som ni kan se, så fattas en pigg på yttreraden, ni kan inte ens se den bland dem andra..

http://gyazo.com/e16dc68288ec77ceb557d509ca8414d1
http://gyazo.com/03105ecc6773e2235b109c3945cb6cec

Jodå jag såg den.

I ditt fall så KAN det vara så att någon boip-ingvars har köpt moderkortet, klantat sig och inte fått det att starta, lämnat tillbaka det utan att avslöja sitt klantmisstag, och du har sedan fått det.
Sådant händer så länge det finns butiker som lägger upp reklamerade saker på nytt hyllan.

#15535362

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av ylledjur:

Nu är jag inte jurist. Du kanske är och därmed har större insyn i detta. Oavsett så är prejudikat inte bindande i Sverige (se lagen.nu) och det kan därför vara intressant att gå vidare med ett mer udda fall som det här. Dessutom kan det finnas helt andra prejudikat som är applicerbara, som inte har direkt med pinnar i en processorsockel att göra. Som lekman är det i princip omöjligt att tolka lagen, varför jag väljer att läsa den rakt av tills jag sett faktiska bevis på att den inte ska läsas så, till exempel genom att en jurist på ARN säger till TS att det inte är någon idé.

Nej jag är inte jurist, men har varit juridiskt iblandad i liknande fall tidigare och även snackat ganska mycket med ARN om just detta, och som beskrivs ovan så är deras (inofficiella) riktlinje gälande böjda pins att dom inte ens tar upp det, så det enda sättet att få någon typ av resning i detta är att gå till domstol själv, men som sagt så finns det så många tidigare fall av detta så jag skulle säga att (även om bevisbördan ligger per definition på återförsäljaren) så behöver man som privatperson extremt bra bevis för att kunna påstå att "återförsäljarens bevis" (som vi snackat om tidigare) inte ska gälla. Utifrån det så kan man dra slutsatsen att om man som kund faktiskt har monterat någonting i socketen så är man i körd.

Sen är det svårt att se på bilderna om övriga skador etc pga skärpan (man behöver i stort sett en vettig systemkamera för att kunna ta bra bilder av en intel socket dessvärre), men jag hade haft större inklinationer att se det som att TS faktiskt har ett case här ifall det var en pin som var omgiven av andra pins och inte en som var ute vid en kant = extremt mycket högre chans att man kan skada endast en enstaka pin utan några andra. Jag tycker det ser ut på bilderna som att pinnen är "dubbelvikt in i sig själv" (men svårt att se på bilderna) vilket är något som jag sett tidigare då man kommit åt med tex kanten av CPUn i socketen under montering.

Vill bara klargöra att jag säger inte vad som har hänt här, eller att det måste vara på et sätt eller annat - men med den information som vi har så menar jag att sannolikheten för att det inte skulle vara TS som olyckligtvis orsakat detta själv är extremt liten, men om det nu är så att det inte är TS så skulle jag lägga mina pengar på att produkten har varit ute hos kund tidigare och detta är något som Inet ska kunna kolla.

Min (högst personliga) sannoliksfördelning skulle jag summera enligt följande:
1. TS har orsakat detta: 99,98%
2. Produkten har varit hos annan kund tidigare som orsakt detta: 0,0199998%
3. Produkten var skadad från fabrik: 0,000000199%
4. Övriga orsaker (ink UFOs, illuminati osv): 0,000000001%

Hoppas iaf att TS får hjälp med problemet och att det löser sig på bäsa möjlig sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

Nej jag är inte jurist, men har varit juridiskt iblandad i liknande fall tidigare och även snackat ganska mycket med ARN om just detta, och som beskrivs ovan så är deras (inofficiella) riktlinje gälande böjda pins att dom inte ens tar upp det, så det enda sättet att få någon typ av resning i detta är att gå till domstol själv, men som sagt så finns det så många tidigare fall av detta så jag skulle säga att (även om bevisbördan ligger per definition på återförsäljaren) så behöver man som privatperson extremt bra bevis för att kunna påstå att "återförsäljarens bevis" (som vi snackat om tidigare) inte ska gälla. Utifrån det så kan man dra slutsatsen att om man som kund faktiskt har monterat någonting i socketen så är man i körd.

Sen är det svårt att se på bilderna om övriga skador etc pga skärpan (man behöver i stort sett en vettig systemkamera för att kunna ta bra bilder av en intel socket dessvärre), men jag hade haft större inklinationer att se det som att TS faktiskt har ett case här ifall det var en pin som var omgiven av andra pins och inte en som var ute vid en kant = extremt mycket högre chans att man kan skada endast en enstaka pin utan några andra. Jag tycker det ser ut på bilderna som att pinnen är "dubbelvikt in i sig själv" (men svårt att se på bilderna) vilket är något som jag sett tidigare då man kommit åt med tex kanten av CPUn i socketen under montering.

Vill bara klargöra att jag säger inte vad som har hänt här, eller att det måste vara på et sätt eller annat - men med den information som vi har så menar jag att sannolikheten för att det inte skulle vara TS som olyckligtvis orsakat detta själv är extremt liten, men om det nu är så att det inte är TS så skulle jag lägga mina pengar på att produkten har varit ute hos kund tidigare och detta är något som Inet ska kunna kolla.

Min (högst personliga) sannoliksfördelning skulle jag summera enligt följande:
1. TS har orsakat detta: 99,98%
2. Produkten har varit hos annan kund tidigare som orsakt detta: 0,0199998%
3. Produkten var skadad från fabrik: 0,000000199%
4. Övriga orsaker (ink UFOs, illuminati osv): 0,000000001%

Hoppas iaf att TS får hjälp med problemet och att det löser sig på bäsa möjlig sätt.

Dock är detta mer mitt i sockeln. Men annars håller jag med att det är rätt ovanligt. Filmade när jag öppna min moderkortsförpackning och tog bort skyddet, även bra närbild på pinnarna Tror jag har även kvar den någon stans i gömmorna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Hur har det gått TS? Pratat något mer med Inet?

Permalänk

Jag vill kommentera lite generellt gällande böjda kontaktstift och kanske inte på TS moderkort specifikt.

Jag har sett hundratals, kanske tusentals, moderkort med böjda kontaktstift tillbakaskickade från kunder. I de allra flesta fall är det tydligt att moderkortet varit monterat i ett chassi och/eller haft processorn monterad i sockeln.

I vissa fall syns det däremot inga monteringsskador, inga tecken på att processorn varit i närheten av sockeln och inga rester av kylpasta, smutsiga fingrar eller skäggstrån/djurhår/könshår (mycket vanligare än man kan tro på komponenter som returneras som defekta) någonstans på moderkortet. Är det dessutom bara ett enda kontaktstift som är skadat så börjar man ju undra om det inte kan vara så att kvalitetskontrollen på fabriken faktiskt har missat skadan.

Jag har därför utfört ett stort antal tester (på moderkort som av en eller annan anledning tagits ur produktion för destruering) för att se om jag kan återskapa de olika typerna av skador som normalt sett inrapporteras som fabriksskador av glada datorbyggaramatörer. Jag kan berätta att det är mycket enkelt att böja ett enskilt stift genom att tex tappa hörnet på en processor - eller en liten skruvmejsel eller nåt annat man har i närheten när man bygger sin dator. När vissa säger att det omöjligen skulle gå att bara skada ett enda stift och att det därför måste vara fabrikationsfel så kan jag meddela att det visst går. Jag har dessutom testat på i princip alla sockeltyper anpassade för konsumentmarknaden sen LGA infördes iom LGA775.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrumJalle:

Jag vill kommentera lite generellt gällande böjda kontaktstift och kanske inte på TS moderkort specifikt.

Jag har sett hundratals, kanske tusentals, moderkort med böjda kontaktstift tillbakaskickade från kunder. I de allra flesta fall är det tydligt att moderkortet varit monterat i ett chassi och/eller haft processorn monterad i sockeln.

I vissa fall syns det däremot inga monteringsskador, inga tecken på att processorn varit i närheten av sockeln och inga rester av kylpasta, smutsiga fingrar eller skäggstrån/djurhår/könshår (mycket vanligare än man kan tro på komponenter som returneras som defekta) någonstans på moderkortet. Är det dessutom bara ett enda kontaktstift som är skadat så börjar man ju undra om det inte kan vara så att kvalitetskontrollen på fabriken faktiskt har missat skadan.

Jag har därför utfört ett stort antal tester (på moderkort som av en eller annan anledning tagits ur produktion för destruering) för att se om jag kan återskapa de olika typerna av skador som normalt sett inrapporteras som fabriksskador av glada datorbyggaramatörer. Jag kan berätta att det är mycket enkelt att böja ett enskilt stift genom att tex tappa hörnet på en processor - eller en liten skruvmejsel eller nåt annat man har i närheten när man bygger sin dator. När vissa säger att det omöjligen skulle gå att bara skada ett enda stift och att det därför måste vara fabrikationsfel så kan jag meddela att det visst går. Jag har dessutom testat på i princip alla sockeltyper anpassade för konsumentmarknaden sen LGA infördes iom LGA775.

Ursäkta könshår? Ja jag undviker gå in med djupare teorier hur det kom dit

Det med tappa saker i sockeln, det är därför man bör sätta i cpu:n så skyndsamt man kan innan man skruvar fast det. Men vet att det är riktigt svårt att hålla i cpu:n, den är faktiskt rätt tung när det inte finns något att hålla i knappt (två flikar på sidorna), fick träna ett par lyft innan jag vågade gå nära sockeln (kan ju vara det många slarvar med, att inte ha tålamod nog att man säkert håller i den). För det var en utmaning, när det inte fanns något bra sätt att hålla den på ovansidan (borde skicka med ett verktyg egentligen för att kunna lyfta den på plats bra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

Då gör vi ett sista försök...
Din tolkning av vad "bevis" betyder i detta sammanhang rimmar väldigt dåligt med tidigare ARN-case såväl som prejudicerande domar, att du personligen inte tycker att det är bevis nog köper jag rakt av, men det har blivit testat tidigare av domstol (nu pratar jag iofs om böjda pins).

Om det inte är "standard" böjda pins utan en enskild pin som är helt intryckt (tolkar det som att den är intryckt i rutnätet som pinsen kommer upp ur) så skulle det vara extremt intressant att se foto på detta - det är inte att jag tvivlar på att så är fallet, men har sett vad jag skulle beskriva som intryckta pins eller "dubbelvikta" pins tidigare, då också ofta med andra pins som är lite böjda om man tittar närmare (åter igen, påstår inte att så är fallet här). MEn jag skulle tycka det var väldigt intressant att få se en bra bild på detta.

Några av de större återförsäljarna (och förmodligen några av de mindre också, vet inte säkert) har policys likt att dom erbjuder att köpa ett nytt moderkort till reducerat pris eller liknande av goodwill, lite plåster på såren för det är verkligen inte kul att köpa någonting nytt och sedan ha detta söndring innan man ens har hunnit använda det.

Men ska man försöka se på detta lite objektivt så vet vi att vi har ett moderkort med minst en böjd/intryckt pin, frågan är hur blev den så. De tre (vad jag skulle kalla seriösa) alternativen är:
1. TS råkade böja pinen, det händer, man kan ha otur etc (har sett extremt erfarna datorbyggare göra detta, och då menar jag erfarna som i har monterat ihop över 1000 datorer).
2. Pinen blev böjd hos tillverkaren innan moderkortet förseglades - detta kan vi med vad vi vet om säkerhetsrutiner/kvalitetskontroller hos tillverkaren tillsammans med vad vi vet från företag som bygger datorer i stora volymer och inte har sett detta någon gång säga är om inte helt omöjligt, iaf extremt nära omöjligt.
3. Produkten har varit öppnad och någon har böjt pinen innan TS fick produkten men efter tillverkaren skickade produkten - detta kan (i realiteten) vara möjligt ifall just denna produkten har tidigare varit ute hos en kund, eller om återförsäljaren har öppnat produkten tidigare etc. Detta kan - och ska återförsäljaren kunna ta reda på. Och är det så att dom inte kan garantera att produkten faktiskt inte har varit öppnad eller varit ute hos annan kund tidigare så ska du ha ett nytt moderkort, inget snack om saken (men har förutsatt att så inte är fallet).

En sista fråga till TS: Du verkar helt 100% säker på du inte kan ha böjt pinen själv, jag undrar hur du kan vara så säker, jag skulle aldrig kunna vara så säker om det var jag själv som hade öppnat produkten och monterat en CPU i socketen, enda gången jag skulle kunna vara så säker är ifall jag öppnade moderkortslådan, tog ut moderkortet och försiktigt tog bort socketskyddet och kollade direkt på socketen för att inspektera och då fann att en pin var böjd/intryckt.

Anledningen till att jag är näst intill 100% säker att det är inte är jag som gjort det, för att jag vet hur känsligt området är när man sätter i cpu:n. Jag har gått utbildning om det, jag har säkert monterat på/av CPU:N på andra datorer 100 gånger om inte mer.
Sen förstår jag att du vill se en bild på det, men har ingen kamera som kan ta så bra bilder. Dock så har jag ju dessa.

http://gyazo.com/e16dc68288ec77ceb557d509ca8414d1
http://gyazo.com/03105ecc6773e2235b109c3945cb6cec

Skrivet av Lifooz:

Jodå jag såg den.

I ditt fall så KAN det vara så att någon boip-ingvars har köpt moderkortet, klantat sig och inte fått det att starta, lämnat tillbaka det utan att avslöja sitt klantmisstag, och du har sedan fått det.
Sådant händer så länge det finns butiker som lägger upp reklamerade saker på nytt hyllan.

#15535362

/Lifooz

Det hade ju varit extremt passande, fyfan vad lack jag hade blivit haha XD

Skrivet av TrumJalle:

Jag vill kommentera lite generellt gällande böjda kontaktstift och kanske inte på TS moderkort specifikt.

Jag har sett hundratals, kanske tusentals, moderkort med böjda kontaktstift tillbakaskickade från kunder. I de allra flesta fall är det tydligt att moderkortet varit monterat i ett chassi och/eller haft processorn monterad i sockeln.

I vissa fall syns det däremot inga monteringsskador, inga tecken på att processorn varit i närheten av sockeln och inga rester av kylpasta, smutsiga fingrar eller skäggstrån/djurhår/könshår (mycket vanligare än man kan tro på komponenter som returneras som defekta) någonstans på moderkortet. Är det dessutom bara ett enda kontaktstift som är skadat så börjar man ju undra om det inte kan vara så att kvalitetskontrollen på fabriken faktiskt har missat skadan.

Jag har därför utfört ett stort antal tester (på moderkort som av en eller annan anledning tagits ur produktion för destruering) för att se om jag kan återskapa de olika typerna av skador som normalt sett inrapporteras som fabriksskador av glada datorbyggaramatörer. Jag kan berätta att det är mycket enkelt att böja ett enskilt stift genom att tex tappa hörnet på en processor - eller en liten skruvmejsel eller nåt annat man har i närheten när man bygger sin dator. När vissa säger att det omöjligen skulle gå att bara skada ett enda stift och att det därför måste vara fabrikationsfel så kan jag meddela att det visst går. Jag har dessutom testat på i princip alla sockeltyper anpassade för konsumentmarknaden sen LGA infördes iom LGA775.

Skulle vilja se dig försöka fixa den här pinen, det är helt "fucked".. Haha xD Driver inte, den är typ som jag sagt innan, helt itryckt..

Permalänk
Medlem

Sida 112 i denna PDFen http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d...

Skadade pinnen får jag till att vara P8, vilket är en av många VCC-pinnar (Vcore).
Pinnarna runt omkring är alla VSS (ground).

R8 VSS
R7 VSS
P8 VCC
P7 VSS
N8 VSS
N7 VSS

Frågan är om denna VCC ensam försörjer en specifik del i processorn, vilket gör den nödvändig, eller om den utgör en del av ett VCC-kluster. Isåfall är den ej kritisk.

En risk är att pinnen kommer i kontakt med VSS när processorn spänns fast, och förhindrar att moderkortet matar spänning till processorn.

Om VSS och VCC haft kontakt och spänning legat över VCC skulle pinnen förångats på bråkdelen av en sekund.

Fråga till #Azeth, kände du någon värme i processorn efter dina startförsök?
CPU fortfarande rumstempererad efter flera startförsök betyder förmodligen att processorn inte fått någon spänning vilket kan ha orsakats av att moderkortet detekterat kortslutning mellan VCC och VSS och aldrig matat ut spänning till processorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara