AMD Radeon R9 Fury X gör över 1 200 MHz med förhöjd spänning

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 Fury X gör över 1 200 MHz med förhöjd spänning

I ett ryckigt videoklipp visas vad som uppges vara en modifierad version av MSI Afterburner, med förmågan att höja spänningen och därmed nå nya höjder med Radeon R9 Fury X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fegis

Jag är för feg för att leka med spänning på ett så dyrt kort. Men hoppas innerligt att folk försöker nå nya höjder så jag kan se säkert från YouTube

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att inse att det är rätt onödigt med att köpa detta kort (om man inte har behov av uppdatering nu vill säga) Det dröjer väl inte så länge innan ersättaren till Fiji dyker upp med Hbm2 minnen & då kanske dom fått ordning på kretsen också.
(sen kommer ju Pascal i samma veva)
Ska bli intressant med nästa gen. dessa hoppar jag oavsett klarar mig bra fortfarande på mitt gamla Titan

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

There we go. Nu är det bara att vänta in optimerade drivrutiner till Fiji.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Det dröjer väl inte så länge innan ersättaren till Fiji dyker upp med Hbm2 minnen & då kanske dom fått ordning på kretsen också.

Varför tror du det? Onödigt att utveckla en så dyr krets om den bara ska säljas under en (mer än vanligt) begränsad tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

its coming

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Was this filmed with a potato? Rätt skön kommentar.

Och visst vart det mobilens "blixtlampa" man såg (?)

Vem f*n fotar/filmar skärmen med blixt/lampan tänd? Helt otroligt.

Modifierad version av MSI Afterburner, med förmågan att höja spänningen och därmed nå nya höjder med Radeon R9 Fury X

Funkar det, är det ju många som kommer att bli glada!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Varför tror du det? Onödigt att utveckla en så dyr krets om den bara ska säljas under en (mer än vanligt) begränsad tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så länge innan Pascal dyker upp typ början av nästa år om ryktena stämmer då behöver dom uppdatera korten ivilket fall som hellst för att kunna ha någon chans men ska bli intressant & se.

Sen började ju AMD själva redan prata om ersättaren till Fiji & hur bra den kommer att bli med sina 8Gb minnen & HBM2 innan Fiji var släppt.
Så det dröjer nog inte så länge ska du se. (vilket bara är spekulation från min sida)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Det är ju bara att inse att det är rätt onödigt med att köpa detta kort (om man inte har behov av uppdatering nu vill säga) Det dröjer väl inte så länge innan ersättaren till Fiji dyker upp med Hbm2 minnen & då kanske dom fått ordning på kretsen också.
(sen kommer ju Pascal i samma veva)
Ska bli intressant med nästa gen. dessa hoppar jag oavsett klarar mig bra fortfarande på mitt gamla Titan

Har mycket svårt att tro att man skulle utveckla denna teknik bara för att månader eller året senare dumpa den för en nyare, det håller ju aldrig ur ekonomisk synvinkel.

Kolla bara hur länge vi haft GDDR5!

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Det är inte så länge innan Pascal dyker upp typ början av nästa år om ryktena stämmer då behöver dom uppdatera korten ivilket fall som hellst för att kunna ha någon chans men ska bli intressant & se.
Sen började ju AMD själva redan prata om ersättaren till Fiji & hur bra den kommer att bli med sina 8Gb minnen & HBM2 så det dröjer nog inte så länge ska du se.

Nästa år ja... och antagligen vid Q2 2016 om inte senare på grund av oundvikliga förseningar vid byte av tillverkningsnod.

Så "dröjer inte länge" är minst 8-12 månader.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jämför man länken i beskrivningen med något annat resultat som någon fått så verkar Fury X i 1215MHz ligga ungefär som 980 ti i ~1300MHz

Plockade ett random resultat med 980 ti 5960x och cirka samma poäng.
http://www.3dmark.com/compare/3dmv/5304712/3dmv/5308632

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Har mycket svårt att tro att man skulle utveckla denna teknik bara för att månader eller året senare dumpa den för en nyare, det håller ju aldrig ur ekonomisk synvinkel.

Var inte så längesedan det skrevs att nästa generation (400 serien) kommer nästa år, tillsammans/runt om släppet av Zen CPUerna om jag minns rätt.
http://www.anandtech.com/show/9233/amds-2016-gpu-roadmap-finf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

dock så ligger AMD ruskigt risigt till och måste fortsätta pusha framåt så fort de bara kan för att överhuvudtaget stanna kvar på marknaden av både CPU's och GPU's framöver så det är i princip bara en grym produkt som kan rädda AMD i dagsläget annars kan vi säga byebye till dem :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Snuffsis:

Var inte så längesedan det skrevs att nästa generation (400 serien) kommer nästa år, tillsammans/runt om släppet av Zen CPUerna om jag minns rätt.
http://www.anandtech.com/show/9233/amds-2016-gpu-roadmap-finf...
http://images.anandtech.com/doci/9233/AMDCGRoadmap_575px.jpg

Det kan mycket väl komma nästa år men som vi sett med 300 serien så är det ju rebranding i grunden alltså ingen helt ny teknik , jag skulle bli väldigt förvånad om AMD applicerar en helt ny minnesteknik inom den snaraste framtiden!

Men vad gäller minnesmängden så kan HBM husera 8GB med hjälp av "dual-link interposing" så det kommer förmodligen komma framöver , alltså tillex Fury x med 8GB!

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Avstängd

Hoppas inte den där spänningsmätningen stämmer bara. 1.453V är helt sjukt mycket!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Mycket bra källa....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska det vara att lägga kameran i stabilt läge och filma skärmen?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

En klockad fury i cf kommer ju vara fett Nice. Cf skalar och ger en behagligare upplevelse enligt pcper så jag stannar kvar på mina fury tror jag. Satt förut och övervägde att byta in dom mot två ti eftersom mina pumpar låter illa och det kommer inte in nya fury föräns först i september.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Detta var ju SPÄNNANDE!
Skämt åsido, intressanta nyheter. Det skall bli kul att se hur mycket höjd spänning påverkar överklockningsmöjligheterna.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Bara jag som fick vibbar till alla skakiga "Titta jag filmar Bigfoot!"-klipp som finns på nätet? (De är givetvis falska allihop.)

Helt ärligt så kan jag inte ta klippet seriöst, varför skakar snubben så mycket? Jag har skakiga händer och det är inte ens i närheten av det där. Håll handen still och filma skärmen dämmit!

Hade varit riktigt kul för AMD och Fury X-ägare om det stämmer, men jag väntar nog på något mer konkret.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Det kan mycket väl komma nästa år men som vi sett med 300 serien så är det ju rebranding i grunden alltså ingen helt ny teknik , jag skulle bli väldigt förvånad om AMD applicerar en helt ny minnesteknik inom den snaraste framtiden!

Men vad gäller minnesmängden så kan HBM husera 8GB med hjälp av "dual-link interposing" så det kommer förmodligen komma framöver , alltså tillex Fury x med 8GB!

Helt ny minnesteknik är det ju inte. Det är en vidareutveckling av HBM (HBM 2nd gen) som tillåter för mer minne på kortet, och bättre optimiseringar för VR/AR t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Nu är det just ekonomi som AMD visat att de verkligen behärskar. Nej men skämt o sido, jag tror detta kort är lite av en mellanlandning. De har haft problem att få ut den på marknaden och visste redan innan lanseringen att de har bättre alternativ i en inte så avlägsen framtid.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Det känns fake. Jag vet inte men det påminner lite om snubben här som påstod att han brännt av grafikkortet om ni minns? En skakig video och suddiga bilder som "bevis" räcker inte för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns fake. Jag vet inte men det påminner lite om snubben här som påstod att han brännt av grafikkortet om ni minns? En skakig video och suddiga bilder som "bevis" räcker inte för mig.

http://goo.gl/ZnO3SB

Något har han ju gjort iaf.

Permalänk
Skrivet av Snuffsis:

Helt ny minnesteknik är det ju inte. Det är en vidareutveckling av HBM (HBM 2nd gen) som tillåter för mer minne på kortet, och bättre optimiseringar för VR/AR t.ex.

Jag tror du förstår vad jag egentligen menar.

Precis som GDDR5 är en vidare utveckling av DDR3 SDRAM.

Men ändå så kallades GDDR5 en ny minnes teknik!
Den rätta benämningen vore då att kalla det "vidareutvecklat DDR3 " då eller? eller kanske 3 generationens DDR3 =P

Skrivet av Yeah_Right:

Nu är det just ekonomi som AMD visat att de verkligen behärskar. Nej men skämt o sido, jag tror detta kort är lite av en mellanlandning. De har haft problem att få ut den på marknaden och visste redan innan lanseringen att de har bättre alternativ i en inte så avlägsen framtid.

Ja exakt =P
Ja det lär ju märkas.
Jag tycker det känns orimligt att dom skulle skeppa ut HBM 2 kort inom några månader efter släppet av Fury x , ur ekonomisk synvinkel så känns det inte speciellt trovärdigt att dom skulle göra det.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Ok nu ska vi se här.
AMD sätter på en kylning som klarar 500W på ett kort som ligger runt 250-300W.
Ändå försöker dom stoppa spänningshöjning.
Kan det vara så att AMD vet nånting som vi inte vet om vad kretsarna faktiskt tål för spänning ?

Jag menar just nu så är det ju tack vara överklockning som nVidia fortfarande är det bättre köpet.
Kunde man trixa till 20% extra prestanda från Fury korten så kunde dom ju på allvar konkurrera.

Min poäng är att kunde AMD tillåta högre spänningar utan att riskera trasiga chip så skulle dom nog ha gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

dock så ligger AMD ruskigt risigt till och måste fortsätta pusha framåt så fort de bara kan för att överhuvudtaget stanna kvar på marknaden av både CPU's och GPU's framöver så det är i princip bara en grym produkt som kan rädda AMD i dagsläget annars kan vi säga byebye till dem :/

Är tyvärr mer än så. Måste ju lyckas kränga korten till Svenssons som det bara snurrar Intel och Nvidia i huvudet på

Skrivet av Ozzed:

hahahah just det ja, intresant tråd. Hamna även på förstasidan (inte så lyckat att ett troll hamna där, men än då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är tyvärr mer än så. Måste ju lyckas kränga korten till Svenssons som det bara snurrar Intel och Nvidia i huvudet på

hahahah just det ja, intresant tråd. Hamna även på förstasidan (inte så lyckat att ett troll hamna där, men än då).

är tyvärr samma sak här, intel och nvidia efter flera försök med amd's produkter som enbart har orsakat strul som inte existerar hos konkurrenterna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.