Hjälp med speldator med längre livslängd. Priset spelar mindre roll, kan tänka mig att spara till drömdatorn

Permalänk
Medlem

Hjälp med speldator med längre livslängd. Priset spelar mindre roll, kan tänka mig att spara till drömdatorn

Jag vill ha en speldator som fixar vad Fallout 4 nu kommer tänkas kräva med högsta upplösning samt massor av moddar. Jag spelar även ett indiespel som heter dwarf fortress som inte kräver särskilt mycket från grafik men som är sjukt krävande på processorn (ska man köpa och överklocka senaste i7an?) Ett par SSD diskar vill jag också ha. Jag har en bättre hälft som har krav på ljudvolymen och som kanske skulle kunna störa sig om rummet blir en bastu när man gamear. Kan man undvika värmen och ljudet och fortfarande få prestandan om man satsar på vattenkylning?

Som rubriken antyder vill jag ha en dator med lång livslängd där jag har möjlighet att lägga till ett till grafikkort när det "gamla" inte riktigt hänger med. En sak till med grafikkortet. Jag vill helst ha ett AMD. Jag har bildat mig en fördom att Nvidia är lite som Microsoft var och pressar sina samarbetsparners att göra precis som de vill. Dock har jag förstått att Nvidia just nu har de bästa korten på marknaden? Stämmer det trots att AMD nu har släppt sitt nya?

Jag har kollat lite på chassin och det vita Phantex evolve är sjukt snyggt, men som jag förstod det är det inte byggt för att vara tyst. Fractal designs tysta define r5 är rätt snyggt även om jag gillar portal-sentry-bot vibbarna från det förra mer. Jag vet egentligen inte om en miditower räcker för att i framtiden trycka in två feta gameingkort med tillräcklig kylning?

Permalänk
Medlem

@Drecain: Känner inte att jag är särskilt insatt för att hjälpa dig bygga en dator, men angående värmeutveckling så har du tyvärr inte så mycket att välja på.

Både luft och vattenkylning bygger på att forsla bort värmen från datorn och skicka ut den (i rummet där datorn står). Så om du vill minska värmeutvecklingen är lösningen att ha en "svagare" dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

@Drecain: Känner inte att jag är särskilt insatt för att hjälpa dig bygga en dator, men angående värmeutveckling så har du tyvärr inte så mycket att välja på.

Både luft och vattenkylning bygger på att forsla bort värmen från datorn och skicka ut den (i rummet där datorn står). Så om du vill minska värmeutvecklingen är lösningen att ha en "svagare" dator.

Då får jag muta in min mancave i vardagsrummet och kompensera med extra hushållsarbete eller nått då

Hur är luft vs vattenkylning annars? Jag har fått för mig att vatten är tystare och effektivare kylning..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Som Narien säger så gör ju varken luft- eller vattenkylning att datorn producerar mindre värme, de är bara olika effektiva på att skyffla ut den värmen ut från datorn. Ut i rummet där datorn står kommer den i vilket fall.

När det gäller grafikkort tycker åtminstone jag du har fördomar. AMD och Nvidia har kort som kan matcha varandra prestandamässigt, men Nvidias kort är mycket mer energieffektiva (och har stabilare drivrutiner har jag fått för mig?). Så vitt jag vet drar de väl nästan hälften så mycket energi som AMD:s motsvarande, vilket gör att de producerar mindre värme och går tystare. Nackdelen är att de är lite dyrare.

Vattenkylning är väl mer effektivt tror jag om du skaffar ett biffigt system med en stor radiator men då går priset där upp i över tusenlappen bara för kylaren. En bra luftkylare är lika bra som en mindre AIO-vattenkylare har jag sett i en video. När det gäller ljudnivå vet jag inte. Pumpen surrar i en vattenkylning, i en luftkylare har du fläkten som kan vara av bättre eller sämre kvalitet. Min 212 EVO är helt ljudlös till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drecain:

Hur är luft vs vattenkylning annars? Jag har fått för mig att vatten är tystare och effektivare kylning..?

Riktig vattenkylning med minst en 360mm tjock radiator är svårslaget men dom färdiga alternativen är inget att ha.

Val av kylning har ingen effekt på hur mycket värme datorn ger ifrån sig, med dålig kylning stannar värmen till viss del kvar i chassit men det är inte något du vill ha. Välj komponenter som inte utvecklar en massa värme(drar mycket ström).

Större chassi betyder inte bättre kylning, sitter fläktarna nära komponenterna blir kylningen mycket effektivare.

Överklockningsbar i5/i7 gärna skylake som släpps om någon vecka.

Moderkort som stöder överklockning för inte mer än 1500kr, ett för 1000kr är täcker garanterat dina behov så lägg inte mer än du behöver.

16gb Ram, billigaste 2x8gb paketet du kan hitta från en känd tillverkare.

Ett grafikkort i 3000kr-3500kr klassen för att göra det relativt billigt att köpa ett till och byta till en ny generation. R9 390 skulle jag valt men Nvidias alternativ är det inget fel på.

En fet luftkylare från Noctua kan du nästan garanterat behålla i tio år då dom skickar nya fästen för nya socklar och fläktarna är riktigt välbyggda.

Lagring ska du inte lägga för mycket pengar på, 3tb WD green och en 250gb för 1000kr är prisvärt och duger.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Som Narien säger så gör ju varken luft- eller vattenkylning att datorn producerar mindre värme, de är bara olika effektiva på att skyffla ut den värmen ut från datorn. Ut i rummet där datorn står kommer den i vilket fall.

När det gäller grafikkort tycker åtminstone jag du har fördomar. AMD och Nvidia har kort som kan matcha varandra prestandamässigt, men Nvidias kort är mycket mer energieffektiva (och har stabilare drivrutiner har jag fått för mig?). Så vitt jag vet drar de väl nästan hälften så mycket energi som AMD:s motsvarande, vilket gör att de producerar mindre värme och går tystare. Nackdelen är att de är lite dyrare.

Vattenkylning är väl mer effektivt tror jag om du skaffar ett biffigt system med en stor radiator men då går priset där upp i över tusenlappen bara för kylaren. En bra luftkylare är lika bra som en mindre AIO-vattenkylare har jag sett i en video. När det gäller ljudnivå vet jag inte. Pumpen surrar i en vattenkylning, i en luftkylare har du fläkten som kan vara av bättre eller sämre kvalitet. Min 212 EVO är helt ljudlös till exempel.

En D5 pump hör du inte om den inte går på max, kör min på 160L/timme man kan varken känna vibrationer eller höra den om man inte sätter örat tätt emot den.
150-200 liter per timme i flöde räcker gott att köra den på.

Sen om man vill höga tystaste möjligt är det stora feta radiatorer med långsamma fläktar som gäller. Det är fläktarna som låter om man kör med en bra pump.

Typo
Permalänk
Medlem

Nåt sådant. Om du vill ha bättre grafik och AMD så är det Fury som gäller, men personligen hade jag valt 980Ti om jag är ute efter det bästa

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8212589/2015-07-23

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

En D5 pump hör du inte om den inte går på max, kör min på 160L/min man kan varken känna vibrationer eller höra den om man inte sätter örat tätt emot den.
150-200 liter per minut i flöde räcker gott att köra den på.

Sen om man vill höga tystaste möjligt är det stora feta radiatorer med långsamma fläktar som gäller. Det är fläktarna som låter om man kör med en bra pump.

Vilket BS.. en D5 hör du visst, jag körde min på "3:an"(vario) och den både hörde och kände man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

En D5 pump hör du inte om den inte går på max, kör min på 160L/min man kan varken känna vibrationer eller höra den om man inte sätter örat tätt emot den.

Right. Då hamnar vattenkylning och rediga radiatorer på önskelistan. Går det fortfarande att klämma in i ett miditower eller måste jag kika på ett monsterchassi också? Jag behöver inte ha mer än en stor modern hårddiskenhet och kan ha en extern dvdbrännare om nöden kräver..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drecain:

Right. Då hamnar vattenkylning och rediga radiatorer på önskelistan. Går det fortfarande att klämma in i ett miditower eller måste jag kika på ett monsterchassi också? Jag behöver inte ha mer än en stor modern hårddiskenhet och kan ha en extern dvdbrännare om nöden kräver..

Med ett FD Define S ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Vilket BS.. en D5 hör du visst, jag körde min på "3:an"(vario) och den både hörde och kände man

Kör min på nästan minimum, du kanske har ett måndagsex eller trögare flöde i din loop som gör att du får vibrationer eller oxå kör du den snabbare än du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drecain:

Du behöver nog ett större chassi än midi om du vill få in nån stor eller flera stora radiatorer, beroende på antal grafikkort så skulle jag om jag byggde idag välja motsvarande 1x 360XT radiator per ~200W, det bör räcka att kyla processorn och grafikkorten med långsammare fläktar. Kolla lite recensioner på fläktar innan du bestämmer dig, det kan löna sig att köpa snabbare fläktar och låta temperaturen på vätskan bestämma hastigheten på dessa. En del fläktar passar inte till att ljustera hastigheten på dock, kan bli missljud och dylikt så det är värt att kolla vad andra säger först. Mitt egna bygge är runt 3 år nu så jag har inte 100% koll på vad som finns just idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drecain:

Jag vet faktiskt inte, bara byggt med luft tidigare (säkert 3 år sen nu) och inte helt nöjd med det bygget ur ljudnivå aspekter, dock så vet/tror jag inte det är cpu kylarens fel (en noctua d14 tror jag den heter). Jag är dock sugen på att ge mig på ett tyst gaming mitx bygge när de nya processorerna kommer, och om det blir av så kommer jag testa aio vattenkylning. Kommer även fokusera på komponenter som utnyttjar semi-passiv kylning, t.ex nätagg och grafikkort vet jag kan ha detta.

Permalänk
Skrivet av Streamdog:

Nåt sådant. Om du vill ha bättre grafik och AMD så är det Fury som gäller, men personligen hade jag valt 980Ti om jag är ute efter det bästa

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8211276/2015-07-22http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8211276/2015-07-22

Såg okay ut förutom två processor kylare samt om han vill kunna uppgradera med ett grafikkort i framtiden så kanske 750w är i underkant för två 390x då flera testsidor rekommenderar 800w+ för den uppställningen.

Permalänk
Medlem

Ja, ett av målen är att jag ska ha möjlighet att växa, så jag planerar nog att ta i lite i överkant bara för att slippa byta ut mer än vad jag måste i framtiden. Jag menar, vad gör det för skillnad om jag köper ett 1000w nätaggregat även om jag skulle klara mig på 750w? Lite mer värme och elräkning? Det kan jag leva med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Jag är inte insatt i märken eller utrustning för vattenkylning, men är rätt insatt i flödesuträkningar. Det låter orimligt att det går att trycka igenom 160 liter vätska per minut genom en radiator för datorer utan att ordentlig turbulens uppstår och att pumpen därmed behöver jobba rätt hårt vilket torde resultera i en hel del oljud.Inget man vill ha inomhus?
För övrigt låter 160 liter per minut tokigt på fler sätt. Det är över två och en halv liter vatten per sekund vilket är en bra bit över vad en vanlig diskkran eller vattenslang kan ge. Det behövs flera hundra watt effekt för att kunna ge ett sådant flöde. Det låter inte rimligt eller användbart för datorkylning.
En tiobdel, alltså ca 16 liter per minut har jag lättare att tro på. Skulle gissa på att pumpen kanske kan klara upp till 20-30 liter per minut utan belastning.
Eller är det så överdimensionerade system som används i dagsläget?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drecain:

Ja, ett av målen är att jag ska ha möjlighet att växa, så jag planerar nog att ta i lite i överkant bara för att slippa byta ut mer än vad jag måste i framtiden. Jag menar, vad gör det för skillnad om jag köper ett 1000w nätaggregat även om jag skulle klara mig på 750w? Lite mer värme och elräkning? Det kan jag leva med.

Ett bättre nätagg kommer inte producera mer värme/ dra extra ström bara för att den har kapaciteten. Om din dator drar 650w under load duger ju ett 750w för den enkla anledningen att nätagget kan punga ut ca 750w och 650w är under det. Ett 1000w nätagg skulle också bara pusha 650w om det är vad din dator drar. Det är inte så att nätagg sitter och drar deras maxkapacitet i watt från eluttaget.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Jag tänkte exakt som dig och fixade en dator som kommer klara maxa allt I 1080P ett väldigt bra tag framöver och även köra 1440 I runt 60FPS ett bra tag. När det inte pallar mer är det bara att klämma in ett 980TI till och nytt nätagg så är man hemma något år till.
20 lök är mycket för en dator men om man inte behöver byta något på 3-4 år är det "bara" 5000 om året istället för att byta saker för tusenlappar vartannat år.

Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB, INNO3D GeForce RTX 4080 SUPER 16GB X3, ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast RGB Svart AMD EXPO/XMP 3.0, 2st Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB, EVGA GT 1300W, Lian Li Galahad II Trinity SL-INF 360 Svart, Lian Li O11 Vision Svart, Lian Li Strimer Plus V2 24-pin RGB, 3st Lian Li UNI FAN SL140 Infinity RGB PWM Svart, 2st Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB PWM Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av verithros:

Såg okay ut förutom två processor kylare samt om han vill kunna uppgradera med ett grafikkort i framtiden så kanske 750w är i underkant för två 390x då flera testsidor rekommenderar 800w+ för den uppställningen.

Haha missade att plocka bort 212:an. Ändrat nu

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Ett bättre nätagg kommer inte producera mer värme/ dra extra ström bara för att den har kapaciteten. Om din dator drar 650w under load duger ju ett 750w för den enkla anledningen att nätagget kan punga ut ca 750w och 650w är under det. Ett 1000w nätagg skulle också bara pusha 650w om det är vad din dator drar. Det är inte så att nätagg sitter och drar deras maxkapacitet i watt från eluttaget.

Dessutom brukar nätaggregat vara som effektivast vid en måttlig last. Exempelvis om man tittar på de olika nivåerna av "80-plus"-certifieringar finns hårdare krav ställda på 50% last än på 20 och 100%.

T.ex: 80+ Titanium:
last: 10% | 20% | 50% | 100%
minsta effektivitet: 90% | 94% | 96% | 91%

Om lasten är 650W så skulle därför möjligen ett 1000W-agg dra mindre ström från väggen än ett 750W-agg, om båda har samma effektivitetskurva.

Vissa nätaggregat är också semipassiva, dvs fläkten går inte igång alls under en viss last, t.ex. 300W för ett 750W-agg.
Det kan vara trevligt om man inte når över detta vid viss användning (surf, youtube, film, etc.), men inte värt att dimensionera för vid spelande (Förstås givet att datorn i övrigt är tillräckligt tyst).
Det finns alltså några anledningar till att överdimensionera sitt nätaggregat, men det är ju upp till var och en att avgöra om det är värt den ökade kostnaden.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är inte insatt i märken eller utrustning för vattenkylning, men är rätt insatt i flödesuträkningar. Det låter orimligt att det går att trycka igenom 160 liter vätska per minut genom en radiator för datorer utan att ordentlig turbulens uppstår och att pumpen därmed behöver jobba rätt hårt vilket torde resultera i en hel del oljud.Inget man vill ha inomhus?
För övrigt låter 160 liter per minut tokigt på fler sätt. Det är över två och en halv liter vatten per sekund vilket är en bra bit över vad en vanlig diskkran eller vattenslang kan ge. Det behövs flera hundra watt effekt för att kunna ge ett sådant flöde. Det låter inte rimligt eller användbart för datorkylning.
En tiobdel, alltså ca 16 liter per minut har jag lättare att tro på. Skulle gissa på att pumpen kanske kan klara upp till 20-30 liter per minut utan belastning.
Eller är det så överdimensionerade system som används i dagsläget?

Ja förlåt det ska vara 160 liter per timme haha.

Har märkt att under 120L/H så går tempen upp på mina grejer, runt 140/150 går det en brytpunkt för min uppsättning.

Permalänk
Medlem

Kul fynd när man googlar lite på kylning:

http://gizmodo.com/5918049/use-this-gorgeous-chimney-to-silen...

En 42pipig skorstenslösning som cpu kylare x)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drecain:

Jag har bildat mig en fördom att Nvidia är lite som Microsoft var och pressar sina samarbetsparners att göra precis som de vill.

Och du tror att det gör nån skillnad ifall du väljer AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Och du tror att det gör nån skillnad ifall du väljer AMD?

Mjeeh. Pest eller kolera. Jag brukar bara välja underdogen om man har två ungefär likvärdiga alternativ att välja på..