Moderkort trasigt ifrån leverantör; MSI Z97-S02

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Sida 112 i denna PDFen http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d...

Skadade pinnen får jag till att vara P8, vilket är en av många VCC-pinnar (Vcore).
Pinnarna runt omkring är alla VSS (ground).

R8 VSS
R7 VSS
P8 VCC
P7 VSS
N8 VSS
N7 VSS

Frågan är om denna VCC ensam försörjer en specifik del i processorn, vilket gör den nödvändig, eller om den utgör en del av ett VCC-kluster. Isåfall är den ej kritisk.

En risk är att pinnen kommer i kontakt med VSS när processorn spänns fast, och förhindrar att moderkortet matar spänning till processorn.

Om VSS och VCC haft kontakt och spänning legat över VCC skulle pinnen förångats på bråkdelen av en sekund.

Fråga till #Azeth, kände du någon värme i processorn efter dina startförsök?
CPU fortfarande rumstempererad efter flera startförsök betyder förmodligen att processorn inte fått någon spänning vilket kan ha orsakats av att moderkortet detekterat kortslutning mellan VCC och VSS och aldrig matat ut spänning till processorn.

Helt ärligt så vet jag inte, efter jag fått beskedet om att det var flertal pins som var böjda så prövade jag inte moderkortet igen, utan jag tittade bara på pinsen när jag kom hem och då upptäckte jag ju att det bara var en pin..

Permalänk
Skrivet av Azeth:

Skulle vilja se dig försöka fixa den här pinen, det är helt "fucked".. Haha xD Driver inte, den är typ som jag sagt innan, helt itryckt..

Jag har inte sagt att jag skulle klara av att rätta till stiftet i din sockel?! Vad jag sa är att jag testat att förstöra ett stort antal socklar för att se hur olika typer av skador skulle kunna uppstå, dvs om jag kan återskapa fel som påstås vara fabriksorsakade.

Däremot har jag väldigt hög success rate på att rätta till stift som böjts. De enda som är beyond repair är de som böjt sig 180 grader över sig självt. När man försöker böja dem rätt går de nästan alltid av i brytpunkten. Övrigt klarar jag att fixa, inte nödvändigtvis så att det inte syns att stift varit böjda, men åtminstone tillräckligt för att få kortet att starta.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrumJalle:

Jag har inte sagt att jag skulle klara av att rätta till stiftet i din sockel?! Vad jag sa är att jag testat att förstöra ett stort antal socklar för att se hur olika typer av skador skulle kunna uppstå, dvs om jag kan återskapa fel som påstås vara fabriksorsakade.

Däremot har jag väldigt hög success rate på att rätta till stift som böjts. De enda som är beyond repair är de som böjt sig 180 grader över sig självt. När man försöker böja dem rätt går de nästan alltid av i brytpunkten. Övrigt klarar jag att fixa, inte nödvändigtvis så att det inte syns att stift varit böjda, men åtminstone tillräckligt för att få kortet att starta.

Menade inte så, menade att du har erfarenhet inom området att rätta till socklar, och det skulle varit kul att se dig försöka rätta till denna, inget illa menat, men tror faktiskt det är helt omöjligt.

Permalänk
Medlem

Inet kontaktade mig och erbjöd mig kompensationer för mitt moderkort.

Stort tack till dem som tog hand i sakerna även fast tillverkarna vägrade garatin (y)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Men det ÄR så. Jobbar i en ganska välkänd datorbutik själv och har ganska bra koll på sånt här. Det är faktiskt bevis då moderkortstillverkare fotar processorsocklarna på samtliga moderkort innan de skickar iväg korten. Det är med andra ord tillverkarens ord som gäller. Böjda pins är, jag kan verkligen inte understryka detta nog, alltid ett fel från kundens sida. Det är lätt hänt och det kan hända alla, men snälla ni, sluta tro att det är något annat än handhavandefel det handlar om.

Det skulle ju vara i ett teoretiskt fall där butiken har köpt tillbaka ett moderkort med en böjd pin på, men tro mig, detta händer inte, det är stenhård kontrollering på särskilt moderkort.

För övrigt så vet jag att Inet brukar erbjuda sig att försöka böja tillbaka de pins som är böjda, dock på din egen risk, så gå tillbaka till butiken och fråga om de kan göra det åt dig.

Om det är så att moderkortstillverkarna fotograferar alla processorsocklar innan de skickar iväg korten så skulle dessa fallen lösas på 5 min. Skicka bilden till kunden och så är det klart. Jag har aldrig hört att någon fått en sådan bild. Det är nästan så att de skulle tjäna på att skriva ut den och stoppa med den i lådan så är det slutsnackat.

Sedan skulle jag vilja säga att du har en något glorifierad bild av detta med kvalitetskontroll. Jag har jobbat för ett tillverkningsföretag som har automatisk visuell avsyning av alla produkter innan de skeppas. Det händer att det blir fel ändå. För beroende på hur ljuset faller när datorn avsynar produkten så kan den missa fel.

De gånger jag har sett socklar med böjda pins så har man behövt titta från många olika vinklar för att se om någon pin är fel eller ej. Det är lätt för en människa att flytta huvudet lite så att ljuset faller rätt för att se just den skadade pinnen på just det moderkortet, men det kan inte en maskin göra.

Om det är så att de avsynar manuellt så säger jag bara; Mänskliga faktorn. Människor gör fel. Innan den automatiska avsyningen på företaget ovan gjorde man manuell avsyning. Antalet fel var betydligt större.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om det är så att moderkortstillverkarna fotograferar alla processorsocklar innan de skickar iväg korten så skulle dessa fallen lösas på 5 min. Skicka bilden till kunden och så är det klart. Jag har aldrig hört att någon fått en sådan bild. Det är nästan så att de skulle tjäna på att skriva ut den och stoppa med den i lådan så är det slutsnackat.

Sedan skulle jag vilja säga att du har en något glorifierad bild av detta med kvalitetskontroll. Jag har jobbat för ett tillverkningsföretag som har automatisk visuell avsyning av alla produkter innan de skeppas. Det händer att det blir fel ändå. För beroende på hur ljuset faller när datorn avsynar produkten så kan den missa fel.

De gånger jag har sett socklar med böjda pins så har man behövt titta från många olika vinklar för att se om någon pin är fel eller ej. Det är lätt för en människa att flytta huvudet lite så att ljuset faller rätt för att se just den skadade pinnen på just det moderkortet, men det kan inte en maskin göra.

Om det är så att de avsynar manuellt så säger jag bara; Mänskliga faktorn. Människor gör fel. Innan den automatiska avsyningen på företaget ovan gjorde man manuell avsyning. Antalet fel var betydligt större.

De flesta tillverkare fotograferar definitivt sockeln under tillverkningen, och det sker också säkerligen automatiserat med kamera och ljus ur samma position för alla kort så det har dem nog definitivt koll på. Men det är inte så bara och bara att trolla fram en bild "på fem minuter" från en fabrik på andra sidan jorden. Antagligen måste konversationen gå i flera led innan någon som ens har bilderna tillgängliga ska veta det, sen ska den personen hitta bild och så ska den resa hela ledet tillbaka.

Kan tänka mig det ser ut något sådant här:
Kund -> Återförsäljare -> Återförsäljares kontakt hos tillverkare (troligen säljare/marknadsansvarig) -> Service/support hos tillverkaren i vår region -> Kontakt till tillverkarens HQ -> Rätt person inom HQ -> tillbaka.

Givetvis en gissning från min sida, men tror inte det är långt ifrån hur det ser ut i verkligheten.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turble:

De flesta tillverkare fotograferar definitivt sockeln under tillverkningen, och det sker också säkerligen automatiserat med kamera och ljus ur samma position för alla kort så det har dem nog definitivt koll på. Men det är inte så bara och bara att trolla fram en bild "på fem minuter" från en fabrik på andra sidan jorden. Antagligen måste konversationen gå i flera led innan någon som ens har bilderna tillgängliga ska veta det, sen ska den personen hitta bild och så ska den resa hela ledet tillbaka.

Kan tänka mig det ser ut något sådant här:
Kund -> Återförsäljare -> Återförsäljares kontakt hos tillverkare (troligen säljare/marknadsansvarig) -> Service/support hos tillverkaren i vår region -> Kontakt till tillverkarens HQ -> Rätt person inom HQ -> tillbaka.

Givetvis en gissning från min sida, men tror inte det är långt ifrån hur det ser ut i verkligheten.

Det spelar ingen roll vilken kedja det är till "beviset". Det är inte möjligt för en tillverkare att garantera att samtliga produkter som kommer ut från fabrik är felfria. Vad spelar fotot för roll? Det är endast en ögonblicksbild och är inget "bevis" i sig. Vad händer vid montering av sockelskyddet och roboten eller människan råkar tappa ett verktyg på sockeln innan skyddet monteras?

Permalänk

Jag tappade en skruvmejsel.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det spelar ingen roll vilken kedja det är till "beviset". Det är inte möjligt för en tillverkare att garantera att samtliga produkter som kommer ut från fabrik är felfria. Vad spelar fotot för roll? Det är endast en ögonblicksbild och är inget "bevis" i sig. Vad händer vid montering av sockelskyddet och roboten eller människan råkar tappa ett verktyg på sockeln innan skyddet monteras?

Mitt inlägg var till för att upplysa personen jag citerade om att det inte tar "bara 5 minuter" att få fram bilden, inte om bilden i sig är ett bevis för något. Som många andra sagt så är det i princip omöjligt att få böjda pins ur kartong om ingen annan använt moderkort och returnerat det.

Oavsett så är denna tråden löst och jag tror knappast det är sista gången en tråd om böjda pins dyker upp, kudos till inet som bytte moderkort åt TS ändå.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |