Microsoft rullar ut Windows 10 till föranmälda uppgraderare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag sett tidigare, kan man ha för lite utrymme på disken.

Jo, men jag har 176GB ledigt. Så jag vet inte vad problemet kan vara. Men det läser sig nog

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Fungerade inte kl 13 idag, provar nu i kväll, får upp två error en #0x80240020 och #0x80246007 när jag tvångs uppdaterade.

Körde en fix från Ms hemsida för bråkande uppdateringar igen nu. Här finns den http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/windows-update-err... eller här https://support.microsoft.com/en-us/kb/916251

Ja man får söka vidare vart felet är Löste sig inte nu heller. felkoder säger inte mycket om felet.

Jaså kör du drivers på ramdisk

Nja så tokig är inte ens jag, det var mina tempkataloger som låg på ramdisk.
Installationsprogrammet behövde en temparea, och mina tempkataloger var sabbade eftersom ramdisken inte fungerade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Aa fan det ser inte så dumt ut.

Skrivet av anon5930:

Jag kontrar med strömmad Forza Horizon 2 via mitt Xbox One, fungerar riktigt bra faktiskt.

http://i.imgur.com/ONHymxZ.jpg

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk

Nu vet jag inte om det här redan har tagits upp i den här eller någon annan tråd, men jag har ett svar på mångas frågor och problem! Ni får gärna citera mig så att fler kan se det här. Så här gjorde jag:

Körde på engelskt Windows 7. Windows-ikonen dök inte upp så jag använde mig av knepet med en nerladdad exe/bat-fil. Ikonen dök upp och jag bokade.
Nedladdningen började dock aldrig för mig, inte ens igår den 29. Jag gjorde då så att jag laddade ner den officiella iso-filen direkt från Microsoft, den Svenska 64-bitar. Jag monterade iso-filen vitruellt och startade den. Jag kunde då göra en uppdatering till Windows 10.
Aktiveringen hade jag också problem med som många andra, hände inget trots att jag flera gånger tryckte på "Aktivera". Misstänkte att det kunde vara något med att jag gjorde uppdateringen på Svenska, men efter att bara ha låtit datorn stå på i ett par timmar så aktiverades det automatiskt. Jag ska nu göra en clean installation med samma iso-fil.

Sammanfattning: Man behöver inte vänta på Windows update. Har man redan reserverat kan man uppdatera med en iso-fil, till och med på annat språk.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag använde mig av Windows uppdateringsprogram för att uppdatera till win10, varefter jag blåste ur hårddisken och körde en helt clean install. Mitt problem är att jag inte tror att jag aktiverade win10 efter uppdateringen, så jag misstänker att det är därför jag inte kan aktivera min nuvarande clean install, så att säga. Om någon kan svara på någon av de här frågorna hade jag blivit överlycklig!

1. Gäller den fria uppdateringen även för nycklar man har fått genom universitet, så kallade dreamspark-nycklar?

2. Om jag formaterar och drar in win7 igen, får jag fortfarande uppdatera gratis till win10 eller har det tåget gått?

3. Jag verkar sitta på Home edition trots att jag borde ha uppgraderat till Pro edition, kan det vara där skon klämmer? Jag har för mig att jag skapade en pro-skiva i media creation tool men jag kan ha råkat välja fel. Kan språkvalet eng(us)/eng(uk) göra att man inte får aktivera eller är det helt irrelevant?

Känns lite motigt att formatera allt igen för att inse att jag inte får en gratis uppdatering nu. I så fall ligger det nästan närmare till hands att bita ihop och köpa motsvarande ex jag har installerat

Stort tack för all typ av hjälp!

/Kristoffer

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Luap:

Hej!

Jag använde mig av Windows uppdateringsprogram för att uppdatera till win10, varefter jag blåste ur hårddisken och körde en helt clean install. Mitt problem är att jag inte tror att jag aktiverade win10 efter uppdateringen, så jag misstänker att det är därför jag inte kan aktivera min nuvarande clean install, så att säga. Om någon kan svara på någon av de här frågorna hade jag blivit överlycklig!

1. Gäller den fria uppdateringen även för nycklar man har fått genom universitet, så kallade dreamspark-nycklar?

2. Om jag formaterar och drar in win7 igen, får jag fortfarande uppdatera gratis till win10 eller har det tåget gått?

3. Jag verkar sitta på Home edition trots att jag borde ha uppgraderat till Pro edition, kan det vara där skon klämmer? Jag har för mig att jag skapade en pro-skiva i media creation tool men jag kan ha råkat välja fel. Kan språkvalet eng(us)/eng(uk) göra att man inte får aktivera eller är det helt irrelevant?

Känns lite motigt att formatera allt igen för att inse att jag inte får en gratis uppdatering nu. I så fall ligger det nästan närmare till hands att bita ihop och köpa motsvarande ex jag har installerat

Stort tack för all typ av hjälp!

/Kristoffer

Tar tid att aktivera, servrarna är hårt belastade.
Har du aktiverat tidigare, skall det inte vara något problem, din aktivering bör rassla in inom någon dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Luap:

Hej!

Jag använde mig av Windows uppdateringsprogram för att uppdatera till win10, varefter jag blåste ur hårddisken och körde en helt clean install. Mitt problem är att jag inte tror att jag aktiverade win10 efter uppdateringen, så jag misstänker att det är därför jag inte kan aktivera min nuvarande clean install, så att säga. Om någon kan svara på någon av de här frågorna hade jag blivit överlycklig!

1. Gäller den fria uppdateringen även för nycklar man har fått genom universitet, så kallade dreamspark-nycklar?

2. Om jag formaterar och drar in win7 igen, får jag fortfarande uppdatera gratis till win10 eller har det tåget gått?

3. Jag verkar sitta på Home edition trots att jag borde ha uppgraderat till Pro edition, kan det vara där skon klämmer? Jag har för mig att jag skapade en pro-skiva i media creation tool men jag kan ha råkat välja fel. Kan språkvalet eng(us)/eng(uk) göra att man inte får aktivera eller är det helt irrelevant?

Känns lite motigt att formatera allt igen för att inse att jag inte får en gratis uppdatering nu. I så fall ligger det nästan närmare till hands att bita ihop och köpa motsvarande ex jag har installerat

Stort tack för all typ av hjälp!

/Kristoffer

1. Mitt inlägg som är ovan ditt gäller en dreamspark-nyckel. Dessa är inga problem att använda till aktivering efter uppdatering.

2. Det ska fungera. Tror bara det är begränsningen på ett år som sätter stopp om man passerar den. Så köper man t.ex en Windows 7-nyckel om ett halvår så kan man få den uppgraderad till Windows 10.

3. Den iso jag drog hem var varken det ena eller andra. Vilken version jag fick, home eller pro, avgjordes vid uppdateringen. Men har man en iso med bara home kan jag tänka mig att det inte fungerar. Däremot tror jag inte språket har någon betydelse då mitt Windows 7 var på engelska och jag uppdaterade med en Svensk Windows 10-iso.

Jag tror tyvärr du får formatera om och installera Windows 7 igen, för att sen på samma installation uppgradera till 10 och i sin tur aktivera. En ren installation kan man inte göra förens en uppgradering har blivit aktiverad, sen kan man formatera.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

@Raklödder:

Ta det lungt! Tar en stund innan den aktiverar! Hade samma problem ett tag, sedan så blev mina installationer aktiverade!

MS servrar har det tufft nu och aktivering är inte prio 1, då du kan använda systemet länge innan du måste aktivera!

/

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Fick igång min installation direkt och verkar ha gått utmärkt att få igång allt!

Skrivet av strejf:

Jag körde det här verktyget och valde "uppgradera till Windows 10 nu". Verkar fungera...

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat 7->10 MEN...
finns kvar en fetmapp: $windows.~ws (5.8GB) - antar den inte längre behövs?

Nån som vågat ta bort den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har uppgraderat 7->10 MEN...
finns kvar en fetmapp: $windows.~ws (5.8GB) - antar den inte längre behövs?

Nån som vågat ta bort den?

Jag tog bort den + Windows-BT mappen efter installation. Inga problem här inte.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Har uppgraderat 7->10 MEN...
finns kvar en fetmapp: $windows.~ws (5.8GB) - antar den inte längre behövs?

Nån som vågat ta bort den?

Skrivet av Squedo:

Jag tog bort den + Windows-BT mappen efter installation. Inga problem här inte.

Jag har för mig att gamla filer från tidigare OS kommer att tas bort automatiskt efter 30 dagar. Inom den tiden har man då också möjlighet att rulla tillbaka till tidigare installation.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag har för mig att gamla filer från tidigare OS kommer att tas bort automatiskt efter 30 dagar. Inom den tiden har man då också möjlighet att rulla tillbaka till tidigare installation.

Aha, så det var därför dom inte försvann efter installation... Skit samma! Är helnöjd med Win 10, rullar på som en dröm

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

Fungerar fortfarande inte för mig, trots att jag prövat åtskilliga gånger varje dag och kväll.
Får antingen upp felmeddelande med DistrubtionTool-filen efter att den börjat installera, eller så står den bara och tuggar (http://i.imgur.com/cqIjFn1.png) i x antal timmar när jag kör wuauclt.exe /updatenow kommandot (efter att ha rensat C:\Windows\SoftwareDistribution\Download).

Är det någon som är i samma sits men faktiskt löst det?

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Fungerar fortfarande inte för mig, trots att jag prövat åtskilliga gånger varje dag och kväll.
Får antingen upp felmeddelande med DistrubtionTool-filen efter att den börjat installera, eller så står den bara och tuggar (http://i.imgur.com/cqIjFn1.png) i x antal timmar när jag kör wuauclt.exe /updatenow kommandot (efter att ha rensat C:\Windows\SoftwareDistribution\Download).

Är det någon som är i samma sits men faktiskt löst det?

Det är bara en teori jag har, men det kan vara så att det på något sätt krockar med din befintliga installation. Om man sitter på en lite äldre installation, eller för den delen en nyare installation men med korrupta filer, så kan man få ditt resultat.

Det jag kan ge förslag om är att du biter i det sura äpplet och gör en nyinstallation av Windows 8.1 och sedan uppgraderar. Jag tror inte heller att man behöver ladda ner alla uppdateringar till 8.1 för att göra uppgraderingen, bara man har Microsofts verktyg eller en ISO som man kan uppgradera med. Fungerar det för dig så är det gärna något som jag lägger till i min samlingstråd jag har skapat här:

#15570092

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ehm, nu står det inte ens att jag väntar på uppgraderingen utan bara "You're set to automatically download updates". Någon idé?

Update: hade fått tillbaka ikonen nere i hörnet och där står det att dom validerar datorn så its all good in the hood.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har någon har lyckats uppgradera en liten Windows-platta? Jag har en liten 8-tummare med 32 GB SSD och har ingen chans att få loss det diskutrymme som krävs. Jag har omkring 5 GB ledigt med bara en ren, fullt uppdaterad Windows 8.1-installation. Vad göra?

Edit: Jag löste det till slut genom att skapa ett installationsmedium på microSD från en annan dator och köra setupen därifrån. Nu aktiverat och klart!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Har någon har lyckats uppgradera en liten Windows-platta? Jag har en liten 8-tummare med 32 GB SSD och har ingen chans att få loss det diskutrymme som krävs. Jag har omkring 5 GB ledigt med bara en ren, fullt uppdaterad Windows 8.1-installation. Vad göra?

Edit: Jag löste det till slut genom att skapa ett installationsmedium på microSD från en annan dator och köra setupen därifrån. Nu aktiverat och klart!
Skickades från m.sweclockers.com

Annars sätta i minneskort i plattan och kört på Win 10 tar där utrymme finns.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Annars sätta i minneskort i plattan och kört på Win 10 tar där utrymme finns.

Skumt att inte det fungerade för mig, jag hade minneskortet i hela tiden. Samma minneskort som jag senare gjorde till installationsmedium manuellt.

Permalänk
Avstängd

Jeg leser et sted at det er visst et problem at mange bedrifter med Windows, ikke konfigurerer oppdateringsfunksjonen i kontrollpanelet. Det sies at at M$ som 'default' har https avslått, slik at man må huske å sette på kryptering selv, ellers vil oppdateringer til maskinene kunne forfalskes slik jeg forstod dette. Tror dette handler om Enterprise versjonen av Windows.

Ikke noe jeg har noen efaring med selv. Lurer på om det er slik idag, at oppdateringer til f.eks Windows 7 ikke blir kryptert når slikt sendes over internett.